Den kommende Grand Prix bane beliggende sydøst for Austin, Texas er nu blevet miljøgodkendt af de lokale myndigheder, så på det punkt er alt i orden, trods en del lokal modstand mod projektet.
I de forløbne par uger har projektet og området hvor banen skal bygges, undergået en lang række undersøgelser. Mange repræsentanter fra de lokale miljømyndigheder, teknisk forvaltning med mere, har sammen med FIAs udsendte gennemgået alle planer samt området. Alle detaljer i beskrivelserne af planerne er fundet fuldt ud tilfredsstillende, og er dermed er der givet grønt lys for projektet.
(Foto: Formula1UnitedStates.com)
I den senere tid har der været en del kritik af projektet. Meget af kritikken har været rettet af miljømæssige årsager, men den kritik må efterhånden forstumme efterhånden som alle godkendelser løber ind. Der har dog også været kritik af tidrammen for byggeplanen. Ifølge mange eksperter, vil byggetiden være ikke under 24 måneder, og så ryger FIAs godkendelse idet deres regler forskriver en periode på mindst 90 dage fra godkendelse til et Grand Prix køres. Den regel blev dog undtaget i forbindelse med netop kørte Koreanske Grand Prix.
FIAs udsendte har dog godkendt byggeplanerne og har vel også set på den tidsramme som er angivet i disse. Fra banens advokat forlyder det at planerne kører på skinner og at man faktisk er nået lidt foran planerne. Man er især glad for samarbejdet med bystyret i Austin, som har været yderst samarbejdsvillige og som også er klar til at hjælpe praktisk.
Pedro de la Rosa har ikke fået al den tid i et Formel 1 sæde som han gerne ville. Dog har han ikke kedet sig siden afgangen fra Sauber teamet som 'lod' ham gå til fordel for Nick Heidfeld. De to kører byttede arbejdsgiver, så Pedro de la Rosa istedet blev testkører hos Pirelli.
Men det sjoveste er alligevel nok at køre rigtig race, og flere rygter har på det seneste sat Pedro de la Rosa i forbindelse med Hispania Racing Team. Han bekræfter da også selv at der er kontakt til teamet.
de la Rosa og Peter Sauber
(Foto: Sauber F1 team)
Ifølge flere forlydender er han interssant for teamet, idet han både har en enorm testerfaring fra tidligere arbejdsgivere, men også løbserfaring. Og da han tilsyneladende har formået at finde flere personlige sponsorer efter sin afgang fra Sauber teamet, er han mere interessant.
Pedro de la Rosa siger også at Hispania teamet kan være interessant hvis det sportslige projekt er både interessant og ambitiøs nok. Teamet har allerede taget første skridt idet der er en indgået en kontrakt med Williams teamet om leverering af gearkasser til Cosworth motorerne. Begge teams anvender Cosworths motorer.
Der går også rygter om at HRT er på vej til eller har overtaget Toyotas nedlagte 2010 projekt. Dette er dog ikke bekræftet, men lyder interessant for et team der kun kan opleve fremgang.
Red Bull Racing har søgt og søger vel egentlig stadig efter en anden motorleverandør. Renault motorerne har haft skyld for at have færre hestekræfter end de største konkurrenter. Det er dog ikke til at se i pointsstillingen hvor begge teamets kørere er med i toppen af mesterskabet, ligesom teamet fører konstruktørmesterskabet.
Inden denne sæson var Red Bull Racing ivrige efter at sikre sig Mercedes motorerne, men det forhindrede McLaren teamet med et meget stort veto. Set i bakspejlet vel egentligt fornuftigt nok.
Men Red Bull Racing leder stadigt videre. Rygter satte endda teamet i forbindelse med VW da VW koncernen luftede en mulighed for at deltage i Formel 1, men ideen er efter alt at dømme blevet begravet igen. Dietrich Mateschitz siger dog også at man endda påtænker at udvikle og bygge sin egen Formel 1 motor. Han udtaler til en lokal østrigsk avis at den ide faktisk ikke er så absurd. Der tænkes her sikkert på at FIA gerne vil have indført mere gadelignende motorer i Formel 1.