Finnen har nemlig ikke fået det grønne lys fra FIA, der først behandler hans sag den 7. december. Men måske kommer han til at få FIAs accept når de nu har ham på deres liste. Derudover har FIA også nævnt de la Rosa og Verstappen som kørere i 2001, selvom ingen af de to er blevet endeligt bekræftet fra Arrows. Men FIA ved åbenbart mere end os andre?
På teamsiden er der også et par hængepartier. Hvad der bliver Benettons officielle navn vides ikke, og derudover kommer Arrows' motor til at blive benævnt som Asiatech.
Det regnede nemlig i stride strømme, så derfor kom der ikke nogle tider der kan bruges til så meget. Arrows kørte med Mazzacane bag rattet, men argentinere fik blot 9 omgange inden Arrows pakkede sammen for denne gang. Den nye AMT-motor lå i raceren, men blev som sagt ikke gennemtestet i det dårlige vejr. "Vi havde en meget god shakedown og opnåede alle vores mål. Gaston tilpassede sig overraskende hurtigt til raceren, og vi testede forskellige systemcheck og fik gode resultater af det," siger Greg Wheeler. Flotte ord for en sølle shakedown.
Jaguar havde to kørere i aktion - Luciano Burti der får en fast plads næste år og deres nye testkører, Tomas Scheckter. Sydafrikaneren lagde ud - og satte raceren af. "Det var så vådt at jeg akvaplanede på de lige stræk, og jeg mistede blot raceren," forklarer Scheckter. Burti fik også nogle omgange, efter at være fløjet ind tidligt fra Brasilien. Han fik muligheden for at teste Michelins regnvejrsdæk. "Dækkene bliver en meget vigtig faktor næste år, og jeg håber at vi kan arbejdet tæt sammen med Michelin," siger Burti, der dog ikke på nuværende tidspunkt kan sige hvor de står.
Ricardo Zonta mødte op til den første arbejdsdag for Jordan, og kørte nogle omgange. "Vi testede nye elektroniske systemer og alt gik godt som forberedelse til Jerez. Raceren føltes god, og jeg er optimistisk for fremtiden," siger Zonta efter dagens arbejde. Teamet kørte dog ikke med en Honda-motor, men i stedet med elektronik til den nye motor.
Renault testede deres nye motor, der i forhold til de andre teams havde en meget anderledes lyd. Benetton kørte med Mark Webber, og teamet holdt kortene ekstremt tæt til kroppen og havde blandt andet sikkerhedsfolk med til at beskytte den revolutionerende motor. 5 omgange blev det blot til for Webber, og de nåede også at opleve en mindre motorfejl.
Således kom en mindre spændende testdag til en ende, og nu er de enkelte teams godt på vej til Jerez med lidt bedre og varmere vejr.
Da Montoya var taget til USA, kunne Heidfeld uden større vanskeligheder tage sejre og mesterskab i F3000 i 1999.
Der var meget opmærksomhed om Heidfeld før hans ellers afdæmpede debutsæson. Endnu større opmærksomhed er der nu om Montoya, der i mellemtiden har nået at føje et CART-mesterskab til CV'et, og efter at rygterne har summet i mange år, får vi endelig at se hvad han duer til i Formel 1. Nick Heidfeld giver os en ide, om hvad vi kan forvente:
“Juan Pablo var fair i F3000, men meget hård, og jeg må indrømme, at jeg var en smule overrasket over hvor hurtigt vænnede sig til at køre i USA. Jeg forventede, at han ville være hurtig, men ikke at han ville vinde titlen i sit første år," siger Nick Heidfeld. “Jeg vil ikke sige, at han er at han er arrogant, men bare meget overbevist om sine kørerevner. Han er ikke en af mine venner, for vi var mere rivaler end vi var venner. Det var den mest intense rivalisering, jeg nogensinde havde oplevet i motorsport. Nogle gange plejede han at blive ophidset temmelig hurtigt, og jeg kan huske i Ungarn, hvor han troede, at jeg havde blokeret for ham på en kvalifikationsomgang, og kom op og skreg skældsord af mig. Jeg blev ved, med at fortæller ham, at han skulle hidse sig ned, men kan du se, hvad jeg mener?" spørger Heidfeld og tilføjer: "At være hurtig i ChampCar betyder ikke at man vil være hurtig i F1, vi bliver bare nød til at vente og se." Det bliver dog ikke nnødvendigvis så længe endnu: allerede i næste uge begynder Montoya at teste på Jerez, og så kan vi snart få mulighed for at sammenligne ham med Ralf Schumacher.
Det siger de om Montoya:
13. september 2000 - Bernie støtter Montoya
24. september 2000 - Villeneuve giver Montoya gode råd
25. september 2000 - Williams om Montoya
26. oktober 2000 - Rubens tror på Montoya
28. november 2000 - Zanardi advarer JPM
"Steve vil bringe en ny teknisk dimension til teamet," er Neil Ressler overbevist om. "Han erfaring fra de højeste niveauer i F1-sporten vil sammen med hans ingeniør-evner give teamet ny drivkraft, som vi bygger teamet op i fremtiden. Gary har arbejdet hårdt, men på dette stadie mener vi, at en forandring i teamets tekniske ledelse vil gavne Jaguar Racing, som vi bevæger os fremad."
"Jeg støtter helt op om disse ændringer," fortæller nytiltrådte Bobby Rahal, der jo selv er hentet fra 'Det Forjættede Land'. "Vores mål er, at forbedre vore konkurrencedygtighed på alle i 2001 og kæmpe for æren i sporten."
"Vi er overbeviste om at for at have en god sæson, har man ikke alene brug for en god bil og excellente kørere. Det er også nødvendigt for hvert eneste team-medarbejder at have en passende forberedelse fra et fysisk og psykisk synspunkt, " fortæller Ferraris team-manager Stefano Domenicali.
Projektet indledes i denne måned på Fiorano-testbanen, hvor de ansatte vil blive udstyret med en personlig diæt. Derudover står den på løbeture, armbøjninger og andet godt. Projektet løber til sæsonstarten i marts.
Nu mener Verstappen at han godt kan offentliggøre sig selv som kører for teamet næste år. "Vi underskrev en toårig kontrakt i begyndelse af sæsonen 2000. Vi har haft nogle forhandlinger med Arrows sæsonen igennem, men jeg kan forsikre at jeg vil være på grid'en i Australien i en Arrows," lyder udmeldingen fra den hollandske lejr.
Rygterne var allerede fremme tidligt i silly season, for siden at dø ud igen, men det mest overraskende er, at selvom Pedro Diniz vil involvere sig i teamet bliver det ikke som kører! Diniz kørte for teamet i 1996, da det stadig hed Ligier, og nu mener han altså, at han kan være med til at bringe teamet til tops fra en mere tilbagetrukket position. "Alain gav mig selvfølgelig muligheden for at køre for Prost Grand Prix næste år," siger Diniz. "Det var en svær beslutning, for jeg er en racerkører og jeg elsker at køre. Jeg tror også, at teamet vil være langt mere konkurrencedygtigt i 2001, når den motor og den stærke tekniske pakke er kommet på plads."
Pedro Diniz lægger hjelm og handsker til fordel for en ny karriere i Prost-teamet.
Det er sjældent at man ser en F1-køre så frivilligt opgive karrieren, men Diniz ser frem til sin nye tilværelse: "Jeg vil koncentrere mig om andre sider og aspekter af Formel 1. Jeg tror at de seks år , som jeg har været i sporten, vil vise sig meget brugbare i denne nye fase af min karriere og til at bidrage til fremskridtet i Prost Grand Prix. Jeg tror på Alain og dette team, og det er hvor jeg ser min fremtid."
Alain Prost er også glad for samarbejdet og for at have fået sådan nogle flinke - og velbeslåede - nye venner: "Alliancen mellem Prost Grand Prix og Pedro Diniz er excellente nyheder for teamet. Det udvider vores kommercielle mål og afspejler vores strategi, der er at blive rigtig internationale. På kort sigt vil denne nye kapital blive brugt på at forøge vores budget."
"Jeg tilfreds fordi jeg i Pedro og hans familie ikke kun har fundet en solid forretningspartner til mit team, men også en fantastisk gruppe mennesker og venner," fortæller Alain Prost begejstret videre. "Pedro og hans far Abilio deler helt mine holdninger og ambitioner til Prost Grand Prix's fremtid."
Steve Nielsen har tidligere på året fået tilbudt arbejde hos Toyota i deres kommende Formel 1 team, men sagde dengang nej. Og rygterne kører nu på, at Steve Nielsen og Tom Walkinshaw ikke kunne blive enige om, hvordan en kontraktforlængelse skulle se ud. Hvis dette er sandt, er det ikke første gang, at Arrows mister en team manager. Tidligere har John Walton og Gordon Message forladt teamet. Nogle mener, at hvis disse rygter er sande, at Steve Nielsen skulle være på vej til Benetton, hvor Gordon Message også arbejder.
Men Arrows har nu meldt ud, og afviser disse rygter. Tværtimod er han stadig hos teamet og forhandler i øjeblikket med Tom Walkinshaw om hvordan deres samarbejde skal forsætte. En talskvinde fra teamet siger: "Alle rapporter vedrørende Steve Nielsen er urigtige. Det er intet nyt. Hvad jeg kan bekræfte er, at han i øjeblikket forhandler med Tom Walkinshaw om en forlængelse af deres aftale. I øjeblikket er han hos Arrows, og en officiel meddelelse vil blive givet, når og hvis der sker en yderligere udvikling i sagen."
Altså er der ingen der rigtigt ved noget. Men problemet for Arrows kunne være, at hvis Steve Nielsen foretrækker at forsætte sin karriere andetsteds, at man vil få et problem med at finde andre til jobbet. Der har været lidt for mange udskiftninger på jobbet på for kort tid.
Grunden til at han siger dette, er måske mere komplekst en bare sådan lige. De store bilfabrikker har altid været repræsenteret i Formel 1, enten som chassisleverandører eller som de fleste, som motorleverandører. Men med den efterhånden store overtagelse af teams, har deres handlemåde skabt en hvis uro hos Eddie Jordan.
Hans store bekymring ligger bl.a. i, at hvis de en dag ikke har lyst til at være med i gamet mere, hvad så?
Eddie Jordan:
"Teams er den grundsten, som Formel 1 bygger på. Bernie Ecclestone og alle teams, er de faktorer som har gjort Formel 1 stærkt og stabilt. Vi er de mennesker der er der altid, uanset om solen skinner, det regner eller sner. Og det har vi været i over 50 år nu. Fiat, Renault, Ford, Daimler-Chrysler og BMW prøver at skaffe sig andele i Formel 1 ved købe aktier hos EM.TV. Bilfabrikanterne er velkomne, og må gerne være part i EM.TV programmet, eller som ligeværdig partnere i teams og Formel 1 som en forretning. Men jeg har tidligere gjort det klart, at jeg ikke er vild med at de overtager hele teams. Stammen i Formel 1 er historisk set bygget af individualister som Jackie Stewart, Frank Williams, Ron Dennis, Tom Walkinshaw og jeg selv, som er villige til at løbe en risiko. Bilfabrikanterne er så store, at hvis de ikke længere vil være med, blot lader det afvikle. Men de kan ikke bare fjerne en ting som Formel 1. I næsten alle andre sider af livet, kan fabrikanterne sige, at det er ikke længere med i vores planer, og så er man er af med det. Det kan man ikke med Formel 1."
Dermed kan den helt store kamp om pladserne begynde hos Arrows, hvor der ikke endnu er kommer klarhed om hvem der kører for dem. Pedro de la Rosa og Jos Verstappen har fortsat gode muligheder, men knap så mange penge med hjemmefra som Mazzacane. Det kan dog også komme på tale at Mazzacane blot bliver testkører, da meget tyder på at han ikke få et 100% testprogram for Arrows.
Derudover har Arrows løftet sløret for at de tester i Barcelona den 18. til 20. december med de la Rosa og Verstappen.
Formand Neil Ressler indrømmer, at sæsonen har været alt andet end tilfredsstillende. Han siger også, at beslutningen om at bygge en hybrid motor gjorde, at teamet var i stand til at følge med i de sidste løb: "Vi bøjede bare hovedet og arbejdede. Hvis vi skulle gøre det om igen, synes jeg ikke - i bagklogskabens lys, at de beslutninger vi tog var irrationelle, de havde potentialet til at give en konkurrencedygtig fordel."
Ressler fortæller, at man forsøger at vende udviklingen ved at bygge ny en vindtunnel. Indtil den er færdig, fortsætter Jaguar med at benytte Swift-vindtunnelen i Californien og en i Storbritannien.
"Jeg forventer en markant bedre position næste år, end det vi præsterede i år," siger Ressler. "Det har været hårdt, og alle der benægter dette ved ikke hvad der er foregået. Men hvis man ved, at man gør det rigtige, er man nødt til at blive ved. Selvom det nogen gange rejser stor kritik, så er den eneste vej væk fra gåden, at have modet til at fortsætte den vej, man er begyndt på. Og det er hvad vi har gjort."
Julia Jensen