Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.12.2011
 Fem mand kæmper om plads hos Renault
 Patrick Head stopper men kun i Formel 1
 Færre Grand Prixer i Europa?
 
29.11.2011
 Charles Pic ny kører hos Marussia Virgin
 

Hop til top1.12.2011

Fem mand kæmper om plads hos Renault

Renault kan ende med lidt af en udfordring i den kommende sæson, hvor de kan ende med at have mindst tre kørere på kontrakt. Læg dertil at der yderligere er to kørere som hele tiden befinder i udkanten af teamet og som også har en fod indenfor. Listen af kørerkombinationer i 2012 hos Renault er lang.

Faktum er dog at Kimi Raikkonen er sikker - han er sikret og der er kontrakt for 2012. Men derefter begynder billedet at se mere broget ud. Der er allerede en kontrakt med Vitaly Petrov for 2012 (stadig en Formel 1-kontrakt hvor blækket kan forsvinde hvis det skal være!). Den store joker i spillet er Robert Kubica. Bliver han klar i 2012 eller bliver han slet ikke klar? Renault siger han ikke bliver klar i starten af sæsonen - hans agent mener at det måske godt kan blive til noget. Alle vil dog nok mene at polakken har brug for test inden han kan forsøge sig igen, specielt med tanke på Michael Schumachers næsten-comeback for Ferrari der gik i vasken fordi han var for rusten ovenpå en skade.

Petrov vil selvsagt gerne have en afklaring af sin fremtid - er den hos Renault? Eller er det kun indtil Kubica bliver placeret i sædet? For at dreje sagen et par omgange mere, så er Kubica nummer ét på listen hos Ferrari. Kunne han stå over i 2012 for i stedet at blive kørt i stilling som erstatning for Felipe Massa? Tidspunktet for et muligt Kubica-comeback vil blive meget afgørende.

Derudover bliver Petrov også presset af andre kørere. Bruno Senna har gjort det fornuftigt for teamet da han blev hentet ind for at give nyt liv til teamet efter at Nick Heidfeld blev sparket ud. Romain Grosjean, der mistede al gejst og blev sendt retur til GP2 for at få succes igen, menes også at have en chance, omend den nok må anses for at være spinkel. Yderligere har der været et par rygter omkring Heikki Kovalainen, men han toner rent flag at han nok hellere vil blive hos Lotus hvor han finder sig godt til rette. Rubens Barrichello vil nok henover vinteren hele tiden blive sat i forbindelse med ledige sæder, men yderligere en "tung" kører i teamet er nok ikke det teamchef Eric Boullier har i tankerne.

Så der kan blive mange kombinationer: én fast kører hele sæsonen og så ellers er der fri rotation på det sidste sæde indtil Kubica er 100% klar. Og det er nok især det sidste der bliver helt afgørende for hvem der er hos Renault i 2012.

BB  


Hop til top
Patrick Head stopper men kun i Formel 1

Patrick Head, medejer mm. af Williams teamet i Formel 1, har besluttet sig for at stoppe sin aktivitet i Formel 1. Han forbliver dog som medejer af teamet, men vil i stedet beskæftige sig med et andet forretningsområde inden for Williams firmaet.
Patrick Head har været med siden dannelsen af teamet i 1977 og har haft en lang række forskellige poster i teamet.

Der har specielt i år huseret en masse rygter om at Patrick Head ville trække sig tilbage. Og det er for så vidt rigtigt sålangt at han trækker sig fra sit arbejde i Formel 1 teamet, for istedet at beskæftige sig med en anden del af Williams forretningen.

I de senere sæsoner har man set mindre og mindre til Patrick Head som ikke altid har rejst med til Grand Prixerne. I år har han kun været til godt en tredjedel af Grand Prixerne. Kommer han i fremtiden, er det ikke som en del af teamet, men som privatperson.

Fremtiden byder i stedet på arbejde i en af Williams forretningens andre områder, nemlig hybrid. Et af datterselskaberne hedder Williams Hybrid Power, og det er her man fremover vil finde Patrick Head. Williams Hybrid Power udvikler og producerer hybrid komponenter til en lang række kommercielle brancher.

PDL  


Hop til top
Færre Grand Prixer i Europa?

Formel 1 Grand Prixerne har tidligere hovedsagligt været kørt i Europa, og det er da også her at alle teams har deres base, fordelt på Storbritanien, Italien, Schweiz og Spanien.
Men antallet af Grand Prixer i Europa kan være for nedadgående. Og måske er tendensen allerede startet.

I år blev der kørt 9 Formel 1 Grand Prixer i Europa og i næste sæson er antallet skåret ned med ét Grand Prix idet at det tyrkiske Grand Prix er ude af kalenderen.

Bernie Ecclestone tror at antallet i nær fremtid? ender på 5 Grand Prixer i Europa. Bernie Ecclestone har på fornemmelsen at det stadig er for mange med de 8 og tror der sker en yderligere reduktion i antallet i en overskuelig fremtid.

Faktisk har han udtalt til avisen 'Marca' at han mener at Formel 1 har toppet i Europa, og at det ikke umiddelbart vil vokse igen. Da han blev adspurgt om Europa ikke er det 'åndelige hjem' for Formel 1, så var svaret - "Det plejede det at være".

Og så er det at forretningsmanden igen viser sit sande jeg. Der er allerede lavet forhåndsaftale om Formel 1 i Rusland i Sochi - foreløbig planlagt til 2014 - og så udelukker han ikke steder som Sydafrika og Mexico, lande hvor der tidligere har været kørt Formel 1 Grand Prixer.

PDL  


 

Hop til top29.11.2011

Charles Pic ny kører hos Marussia Virgin

I forhold til tidligere har Silly Season ikke rigtig præget kørersammensætningen hos teamene i Formel 1 i år.
Allerede nu er der flere kørere kommet på plads. Ny kører hos Renault i form af Kimi Raikkonen, og nu også hos Marussia Virgin Racing hvor Charles Pic har sikret sig et sæde for næste sæson.

Charles Pic har i de seneste to sæsoner kørt i Grand Prix 2 serien hvor han blandt andet har opnået 2 løbssejre og 3 andenpladser. For et par uger siden var han af teamet udtaget til at skulle deltage i Young Driver testen i Abu Dhabi efter at Grand Prixet på Yas Marina banen var afviklet.

Det samlede indtryk har gjort at Marussia Virgin Racing som forøvrigt i næste sæson skifter navn til kun at hedde Marussia, har valgt at lade Charles Pic erstatte Jerome d'Ambrosio som vel egentligt har gjort ok i en bil der så absolut ikke er verdens hurtigste.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk