Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.12.2000
 Head: Zanardi manglede selvdisciplin
 McLaren tester nye dæk og ny teknik
 Alt går efter planen hos Ferrari
 Wurz vil blive
 Rahal er stolt
 
8.12.2000
 Räikkönen - En hård test
 Problemer hos Arrows
 Portræt af Elio de Angelis
 Heidfeld - Jeg føler mig hjemme
 Panis sluttede på toppen
 

Hop til top10.12.2000

Head: Zanardi manglede selvdisciplin

Efter det vi har fået set af Juan Pablo Montoya i testene i denne måned, ser det ud til, at Williams-teamet har hentet en ny f1-succes hjem. Det kan ellers gå begge veje, som de to tidligere CART-mester Jacques Villeneuve og Alessandro Zanardi har bevist. Førstnævnte blev 2'er i sin første sæson, og vandt mesterskabet året efter, mens Zanardi kun fik kørt den ene pointløse sæson af sin to-årig kontrakt før Williams sendte ham retur. Forskellen på de to, og grunden til at man turde satse på Montoya, er disciplinen og motivationen, mener Patrick Head, der mener, at Zanardi var slet ikke dedikeret nok til at blive en succes.

"Da Jacques kom til Formel 1, troede jeg, at han ville tænke: 'Det her bliver hårdt.' Til hans ros skal det siges at han gik ud og arbejdede røven ud bukserne for at komme i bedre form og for at blive hårdere og hurtigere. For at være helt ærlig så var det grundlæggende den ting, som Alex ikke gjorde," siger Head. "Han tænkte: 'Lort, det her er lidt anderledes end hvad jeg forventede'. Men han gik stadig ind i og drak espresso var fuld af vittigheder og latter. En skøn personlighed, og jeg er sikker på, at talentet var absolut stort nok, men det, der var brug for, var total afholdenhed, total dedikation, seks timer om dagen i træningssalen, rage al håret af, og jeg tror ærlig talt ikke at han var rigtig forberedt på at gøre det."

Til næste år får Zanardi endnu en chance i elitemotorsport efter sit uheldige F1-eventyr. Italieneren fortalte for ganske nylig at vender tilbage til CART i 2001.

CBA  


Hop til top
McLaren tester nye dæk og ny teknik

Alexander Wurz havde sin første tur i McLaren-Mercedes MP4/15, da man testede på Jerez banen i den forløbne uge. Tirsdag var hans bedste tid 1.27:57, og det var selv om der var nogle mindre mekaniske problemer.

Om mandagen havde David Coulthard startet testen alene, og der havde han testet nogle nye dele der lever op til de nye regler der er vedtaget for den nye sæson. David Coulthard testede også et ny udviklet traction control system, og satte dagens hurtigste tid på 1.22:4. Tiden blev sat med traction control systemet og Bridgestones udviklingsdæk.

Om onsdagen satte David Coulthard dagens 3. bedste tid på 1.34:835. David Coulthard kørte i alt 45 omgange på den overvejende fugtige bane.
Alexander Wurz kørte i alt 30 omgange om onsdagen, og hans bedste tid var 1.37:589.

Om torsdagen satte David Coulthard igen dagens 3. bedste tid, denne gang var han over 10 sekunder hurtigere pr. omgang, men det regnede heller ikke om formiddagen. Tiden var 1.23:69. .
Alexander Wurz var også meget hurtigere om torsdagen, og hans tid var 1.24:55. Efter frokost blev der ikke sat flere hurtige tider, for det var begyndt at regne igen over Jerez banen.

BKP  


Hop til top
Alt går efter planen hos Ferrari

Ferrari teamet gennemførte 2 tests i den forløbne uge. Rubens Barrichello testede på Jerez banen, og Luca Badoer testede på Fiorano banen.

Rubens Barrichello brugte det meste af tiden på at teste nye dæk og set-ups, mens Luca Badoer brugte det meste af tiden på at udvikle og teste nye komponenter og elektronik.

I næste uge vil Rubens Barrichello tage til Valencia, hvor han vil fortsætte med at teste dæk og set-ups. Luca Badoer vil også fortsætte med at teste, men det bliver igen på Fiorano banen, også han vil fortsætte med at teste nye komponenter og elektronik.

Ferrari teamet bekræfter at deres nye 050 motor og gearkasse skal testes i næste uge på Maranello. Dette er den første test af motoren, og man forventer at den er klar i slutningen af januar.

BKP  


Hop til top
Wurz vil blive

Olivier Panis beviste i testen på Jerez, at han ikke uden grund er tilbage i Formel 1-feltet efter et år som testkører for McLaren. Teamets nye testkører, Alexander Wurz, håber at han kan gøre det samme inden for dette år. Wurz havde sin første tur i en McLaren-racer ved samme test, og selvom han fandt pladsen en smule træng, har han fundet sig så godt tilpas, at han agter at blive. Testsædet skulle gerne føre til løbskontrakt med F1's førende team.

"Olivier gjorde et ekstremt godt stykke arbejde," siger Alexander Wurz, der står klar på spring den dag Mika Hakkinen eller David Coulthard ikke længer er i teamet. "Jeg tror ikke han kunne have gjort meget bedre end at tage til BAR og jeg vil forsøge at gøre noget lignende. Jeg er 100% fokuseret på at gå ind i testjobbet og gøre det bedste jeg kan for teamet. Jeg vil hjælpe dem med at vinde mesterskabet og jeg vil tættere på det, der får F1 op i omdrejninger. Jeg vil vise, at jeg kan være hurtigere, så hvis en af dem går, vil jeg være teamets naturlige valg. Det er derfor, at jeg ikke føler, at jeg har taget et skridt tilbage, for det kan føre til endnu større ting," fortæller østrigeren forhåbningsfuldt.

CBA  


Hop til top
Rahal er stolt

Jaguars nye teamchef Bobby Rahal er rigtig tilfreds med holdets indsats i den forløbne uge. "De tre dages test på Jerez har været meget lovende. Man kan sådant set ikke bruge tiderne til ret meget, fordi feltet er så uhomogent. Nogle racere kører med nye og andre med sidste års specifikationer, og vi har en hybrid. Og mange har kørt dæktestprogrammer."

"Det der gør mig rigtig tilfreds er, at vi har kørt mange kilometer med de nye mekaniske komponenter uden problemer. Det er vigtigt for udviklingen af R2. Og jeg er stolt over holdets indsats, vi har nået det første mål, som var at køre en god test og samle en masse nyttige oplysninger."

Jaguars nye kører Luciano Burti fik med næsten 200 omgange lov at køre længst, mens holdets nye testkører Tomas Scheckter måtte nøjes med at kigge på. Dette skyldtes ikke mindst de dårlige vejrforhold med masser af regn, som de to faste kørere benyttede til test af Michelins regnvejrsdæk.

Scheckter må håbe på bedre held i den kommende uge, hvor Jaguar fra d. 12. kører en ny tre dages test i Barcelona, i øvrigt sammen de de andre "Michelin-hold".

GRN  


 

Hop til top8.12.2000

Räikkönen - En hård test

Kimi Räikkönen overstod sin første stortest, og det gjorde han så godt at FIA gav ham grønt lys til at deltage i grand prix-sammenhæng i 2001.

Det finske stjerneskud var glad for at have overstået testen. "Alt er gået så godt i disse tre dage. Jeg har lært enormt meget, mere end jeg troede jeg kunne lære," forklarer Räikkönen. Forholdene har langt fra været optimale, men trods dette har han klaret sig flot igennem. "Efter denne snævre bane, ser jeg frem til Barcelona. Jeg føler mig lidt slidt, men jeg planlægger at udføre mere fysisk træning med vores fysioterapeut Josef Leberer," forklarer han.

Glæden var også stor hos Sauber-teamet. "Vi er meget tilfredse med den måde Kimi kører. Det tog ham kun 10 omgange inden han satte hurtige tider," siger Eeckelaert. Finnen kørte i går 23 omgange og var mindre end 2/10 efter Heidfeld.

BB  


Hop til top
Problemer hos Arrows

På den tredje testdag på Jerez fik Arrows ikke det helt store ud af testen. Dels måtte dagen kortes lidt ned på grund af regnvejret, men også fordi der var tekniske problemer.

Oprindelig skulle det have været Jos Verstappen der skulle have testet, men hollænderen var stadig for syg til at teste, hvorfor Pedro de la Rosa trådte til. Indledningsvis testede teamet dæk, men en olielækage hindrede dem i at teste igennem. Både motor og gearkasse måtte fjernes, og da de så endelig var helt klar, var det begyndt at regne.

Teamet tester i næste uge i Valencia, hvor de håber på bedre vejr - og ikke mindst en mere stabil racer!

BB  


Hop til top
Portræt af Elio de Angelis

I serien af "glemte helte" i Formel 1 sporten, der er Martin Møller Thomsen denne gang nået til italieneren Elio de Angelis. Elio de Angelis nåede at køre Formel 1 i næsten 8 sæsoner, og havde sin storhedstid hos Lotus, men alt det kan du læse mere om her. Eller via vores portræt menu.
AN  


Hop til top
Heidfeld - Jeg føler mig hjemme

Nick Heidfeld har gennemført tre dages test for Sauber på Jerez, som blev overstået i går. Den nyankomne tysker faldt meget godt til i teamet, og efter et kaotisk debutår hos Prost, har han behov for trykke rammer.

Om det så rent sportsligt bliver den helt store succes, må tiden vise. Under alle omstændigheder føler han sig allerede meget godt hjemme i det schweiziske team. "Jeg føler mig rigtig hjemme her, og jeg især nydt C19'erens køreregenskaber. Det lover godt for 2001-sæsonen," forklarer Heidfeld der kørte 28 omgange i går, og satte 4. bedste tid.


Heidfeld føler sig allerede godt tilpas hos Sauber

Teamet er også glade for Heidfeld. "Nick faldt meget godt til i teamet, og viste sit potentiale ved at sætte hurtige tider," siger testlederen Jacky Eeckelaert.

BB  


Hop til top
Panis sluttede på toppen

Olivier Panis var hurtigt indtil middagstid, hvor et regnvejr trak ind over banen, hvorefter franskmandens tid ikke var til at røre.

Dermed kom den første test på Jerez til en ende, og vi skal nu vente indtil en gang i februar på den næste stortest, der forventes at blive afholdt på Silverstone. Der tegner sig et billede af at Michelin fortsat skal arbejde på at gøre deres tørvejrsdæk bedre, mens de ser ud til at have et rigtig godt og velfungerende dæk til regnvejr.

Testen blev også et godt fingerpeg om at Panis kan blive en stærk tilførsel hos BAR. Franskmanden kommer til teamet med stor viden og erfaring fra McLaren, så mon ikke han har et par fiduser med? En anden positiv overraskelse har været at se Kimi Räikkönen klar sig så godt.

Testtider fra Jerez, torsdag den 7. december 2000

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Olivier PanisBAR-Honda1:23,5559
2.Rubens BarrichelloFerrari1:23,5974
3.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,6943
4.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:24,0233
5.Jarno TrulliJordan-Honda1:24,0262
6.Kimi RäikkönenSauber-Petronas
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk