Lyder dette som noget for dig så kontakt Jakob Kosmider på tlf.: +45 21275255 eller skriv til hans e-mail: Jakob@kosmider.dk.
Din chance for at blive racerkører!
Billedet viser Jakob Kosmider i den Formel 1800 som der er mulighed for at komme ud og køre i på Ring Knutstorp.
Tom stillede op for et internationalt Allstar hold i Nationscup (8 hold bestod af en Racer-, Motorcykel- og Rallykører) sammen med rally-legenden Stig Blomquist (S) og 500 cc Road Racer Jeremy McWilliams (GB). Man kørte 2 af gangen, mand mod mand.
Årets danske motorsportkoerer følte sig hurtigt hjemme på underlaget, som bestod hovedsageligt af grus, sten og omkring 15% asfalt. Han vandt ikke kun alle sine heat mod bl.a. iskongen Yvan Muller, Le Manskollega Frank Biela og finske Harri Toivonen, men kørte også dagens hurtigste tider i de specialbyggede buggyer. Så selvom Allstar-holdet ikke nåede til finalen, var han som hurtigste mand kvalificeret til 1/4-finalen i rallykørernes ROC Rally Masters!
Efter en overbevisende sejr var han hurtigt i semifinalen mod den lokale rallystjerne Alonso, som har vundet Rally Masters flere gange. Bedst af tre heats startede med at Tom overraskede alle - især de omkring 15.000 fanatiske tilskuere - og slog Alonso i 1. heat i Buggyerne....Næste heat forgik i Toyota WRC-rallybiler (samme biler som Henrik Lundgaard kørte til EM-sejr) og efter 2 omganges tilvænning og informationer fra teknikere fra Toyota Team Europa, var himmerlændingen igen flyvende og bankede Alonso med omkring et sekund til tilskuernes beherskede bifald...
I finalen skulle Tom møde den tyske VM-kører, Armin Schwartz, i Mitsubishi Evo 6 Gr. N biler. Her lurede sensationen da han efter en perfekt første omgang førte med godt et sekund foran Schwartz! Desværre satsede Tom for hårdt og bankede hårdt op af volden, på to hjul, tæt på mål - og tabte derved meget tid. Schwartz vandt dermed sit andet ROC Rally Masters.
Finaledeltagerne i Rally Masters kvalificerede sig automatisk til Race of Champions senere i dag mod nogle af de absolut største navne indenfor VM rally; Tommi Makinen, Markus Gronholm, Didier Auriol, Stig Blomquist, Panizzi, Armin Schwartz og wildcard-entryen, Road Raceren Valentino Rossi!!!
Desværre måtte Tom melde afbud til denne enestående chance da Audi iaften (søndag) holder Le Mans Party i på fabrikken i Tyskland med over 700 indbudte gæster fra hele verden. (Som reserve får lokalhelten Alonso endnu en chance).
"Det har været et par fantastiske dage blandt stjerner, legender og "vilde hunde" fra Rally-, Racer- og Motorcykelsporten i en dejlig atmosfære og stemning. Det har været fedt at modtage fif og råd fra Stig Blomquist - og selvfølgelig at overraske alle i min debut! Jeg ville have givet min halve arm for at have kunnet stille op og kørt chancen mod Tommi Makinen, men Biela, Pirro og jeg har et fly at nå og hele Audi-fabrikken venter, så jeg har i stedet arrangørerne, Michel Mouton og Fredrik Johnsons ord på, at jeg er med i 2001!!!"; sagde en glad Tom K før han satte sig ind i flyveren til Ingolstadt.
Uddrag fra Michelin Race of Champions sendes Søndag d. 10 december kl. 21.00 På Eurosport.
tomkristensen.com
"Jeg arbejder meget hårdt på at finde personlige sponsorer til næste sæson, så jeg kan komme til at køre Formel 3 i Tyskland. Det arbejder jeg målrettet hen i mod netop nu, og vi er ved at være tæt på målet. Men den store og meget vigtige sponsor skal findes før det kan lykkes, og det forsøger jeg at finde netop nu både i Danmark og i udlandet. Vi har halvdelen af budgettet til Formel 3, og det sidste skal findes fra en stor sponsor," siger Jesper Carlsen, der i november gennemførte en test sammen med Allan Simonsen hos det hollandske Van Amersfoort Racing, der deltager i den tyske Formel 3-serie. En test som forløb godt og efterlod et positivt indtryk hos teamet.
Og det er netop Van Amersfoort-teamet, der er en af mulighederne for næste sæson. Men Brask Management, har også forhandlinger med andre teams.
"Vi har option på to sæder i F3 i Tyskland og er meget langt fremme i forhandlingerne med et Britisk F3-team. Men normalt falder brikkerne ikke på plads før i februar. Brask Management betaler 1/3 af sædet, men resten skal kørerne selv finde via sponsorer, Team Danmark eller fra Team Brask sponsorer. Team Brask sponsorer forhandler vi typisk med frem til februar, før alt ligger klar," siger Team Brasks ejer Lars Christian Brask.
Ifølge Brask er der meget gode chancer for, at man når målet F3, men der er også andre muligheder næste år.
"Vi er også klar til, at tilbyde vores kørere til internationale F3000 teams, når de mangler nogle, der kan score point sidst på sæsonen. Det kan også være, at vi træner Jesper Carlsen og Allan Simonsen i den europæiske F3000 serie i et par løb næste år," siger Lars Christian Brask og forklarer:
"Testen med Van Amersfoort viste, at Jesper og Allan kan klare sig rigtigt godt og i toppen af F3. De har mere end 50 procent chance for F3 næste år. Danmark har med andre ord endnu to kørere, der er realistiske F1-kandidater og ikke så langt fra målet. Og det er, indtil nu, uden Team Danmark støtte."
Den 2-foldige PPG Cup vinder får dermed igen chancen for at bevise, at han skam stadig ved, hvor speederen sidder, og samtidig så undgår han med næsten 100% sikkerhed, at blive udsat for skuffelser som de han oplevede hos Williams-teamet i Formel 1. Team-ejer Morris Nunn har nemlig også annonceret, at hans team kører med en grundpakke bestående af Reynard-chassis og Honda-motor - og det var netop den grunpakke, som Zanardi havde så stor succes med hos Ganassi Racing.
Selvom den 34-årige italiener altså nu til manges glæde igen er tilbage i den serie, hvor han egentlig hører hjemme, så skal man nok ikke skrue forventninger alt for højt op. Han har, trods alt, været væk fra serien i 2 år, og der er faktisk sket utrolig meget på den korte tid. Da Zanardi forlod CART var Toyota f.eks. håbløst bagefter både Honda, Mercedes og Ford, men i denne sæson var Toyota fuldt på højde med disse, og det var i stedet Mercedes, der havde overtaget rollen som fast leverandør til motor-problemer.
Men uanset hvad, så skal det igen blive en fornøjelse at følge den karimastiske Zanardi i CART serien. Teamet starter med den første af vinterens test-kørsler i løbet af denne måned, således at alt er klart til sæsonåbningsløbet i Monterey i Mexico d. 11. marts næste år.
Vasser, der i 1996 vandt PPG Cup'en (mesterskabet) er efterhånden en meget rutineret kører. Han har i de sidste 4 sæsoner altid været med i top-kampen om mesterskabet, og nu skal han så prøve lykken hos Pat Patricks team.
Efter at det i sommers stod klart, at Vasser ikke fortsatte hos Ganassi Racing, så har hans navn lige siden været en fast ingrediens i den altid kørende Silly Season.
Og nu hvor det altså står klart, at Mo Nunn Racing ikke får glæde af Vasser, ja så er rygterne om et comeback til Alex Zanardi hottere end nogensinde før.
Med bekræftelsen fra Patricks side, så røg der desuden endnu en mulighed for Johnny Herberts chancer, for at sikre sig et sæde i CART. Bedste bud lige nu er, som det i øvrigt sådan set har været hele tiden, at hans sidste chance er at afløse Mark Blundell hos PacWest Racing. Der er dog måske også stadigvæk en mulighed hos Zakspeed Racing.