Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.12.2001
 Hegn i Melbourne for lavt
 Problemer for italienske baner?
 
7.12.2001
 Jaguar mister sponsor
 Herta ser på Formel 1
 

Hop til top10.12.2001

Hegn i Melbourne for lavt

Undersøgelserne efter det tragiske dødsfald ved det australske grand prix 2001 er i fuld gang. Indtil videre har man nået til en delkonklusion - hegnet kunne have været bedre!

Derfor mener man at sikkerheden i Albert Park ikke har været optimal. Det gør det dog meget svært at give sikkerheden skylden for Graham Beveridges død. Han blev ramt af et løsrevet hjul der på utrolig vis kom ind gennem en mindre sprække i hegnet. Sikkerhedsingeniør Mark Dohrmann sagde ved høringen at sikkerhedsbarrieren, der er på 2,5 meter samt et halvandet meter højt hegn, burde fordobles i højden!

"Det er muligt at der kan ske skader hvis dele af bilen flyver af og kommer over hegnet, og det kan meget lev flyve ret langt," siger Dohrmann der konkluderer at hegnene er for lave. Endvidere peger han på at hvis der havde været mere fart på racerne, og hvis det var gået værre, så kunne hele bilen (i dette tilfælde Jacques Villeneuves) være fløjet indover. Ser man tilbage på tv-billederne fra det triste uheld, så er der noget om snakken. Racerne rammer det øverste af hegnet, og skal ikke flyve en meter højere op før end det uhyggeligste af alt, kunne have sket.

FIA overvejer at pålægge arrangørerne at forhøje barriererne med mindst én meter. Høringen fortsætter dog, og kan også få indflydelse på næste års grand prix, da det fortsat er provisorisk såfremt der nås frem til en afgørelse der kan være til skade for Formel 1.

Læs mere:
Dagen derpå

BB  


Hop til top
Problemer for italienske baner?

Der er i øjeblikket flere baner som kæmper indædt for at sikre sig en plads i fremtidens Formel 1-kalendre. En af de baner som der ikke er 100% bekræftet til den kommende sæson er Imola - og noget tyder på at fremtiden kan være i fare.

Det har ellers forlydt at ACI, der er det italienske motorsportsforbund, havde fået en kontrakt med Bernie Ecclestone for de kommende ti år. Men den italienske avis Gazzetta dello Sport mener t vide at den kontrakt endnu ikke er underskrevet. Det der er problemet er at de fra 2004 ikke har en aftale med Ecclestone - hvilket i øvrigt også gælder Monza - og her skal der investeres betydelige summer, eftersom banerne skal renoveres.

I takt med at Bernie Ecclestone forsøger at sprede de europæiske Formel 1-løb til blandt andet Rusland og Mellem- og fjernøsten kan Italien blive ramt, eftersom de har to løb - hvilket også er tilfældet for Tyskland med Hockenheim og Nurburgring. For at italienerne fortsat har mulighed for at være med vil Fraco Lucchesi, der er formand for ACI have de lokale myndigheder med. "De regionale råd og regeringer bliver nødt til at garantere en finansiel støtte, ellers vil Formel 1-traditionen ved begge disse to løb blive ødelagt," siger han.

Løbet på Imola er ikke 100% klar, hvilket også gælder det britiske grand prix, samt løbet i Au-stralien der afhænger af den videre undersøgelse af sidste års dødsulykke hvor en official blev dræbt. Endvidere vil det nok være Imola der vil ryge som det første af de to italienske grand prix'er hvis Ecclestone er der med kniven, da der er mere tradition omkring løbet på Monza.

BB  


 

Hop til top7.12.2001

Jaguar mister sponsor

Jaguar skal ud se sig om efter en ny leverandør af olie og benzinprodukter. Samarbejdet med Chevron/Texaco slutter ved årets udgang.

Chevron/Texaco slutter som leverandør af diverse olieprodukter til Jaguar. Det betyder et farvel til en sponsor og samarbejdspartner for Jaguar. Chevron/Texaco har været med siden teamet startede som Stewart-Ford i 1996. Begge parter har netop offentliggjort en fælles pressemeddelelse.

Niki Lauda:
"Som en af teamets oprindelige sponsorer, så har Chevron/Texaco forløbent støttet først Stewart-Ford Grand Prix og siden Jaguar Racing igennem gode og dårlige tider. Deres viden og ekspertise om brændstof og smøremidler har været uvurderlig, og vi føler os privilegeret over at have arbejdet sammen med dem. På vegne af Jaguar Racing og Cosworth Racing vil jeg gerne takke Chevron/Texaco for deres loyalitet og støtte igennem alle årene."

Craig Duncan, vicepræsident, Chevron/Texaco:
"På vegne af alle som har arbejdet med dette program, vil jeg gerne takke Jaguar Racing, Stewart Grand Prix, Ford og især Cosworth Racing for hvad som udviklede sig til et langvarigt og produktivt samarbejde. Men, set i lyset af de nylige sammenlægninger som Chevron/Texaco har foretaget, og efter mange overvejelser, så har vi besluttet at omvurdere vores sponsorater, og i stedet kikke på nye udfordringer i andre motorsportsgrene og de tilhørende aktiviteter der. Vi ønsker Jaguar al mulig held og lykke med de kommende udfordringer, og vi håber at teamet snart vil opnå den succes som det fortjener."

Så er Jaguar også blevet offer for den efterhånden konstante udskiftning af store og vigtige sponsorer. Olie og brændstoffer har en overordentlig stor betydning i Formel 1 i dag. Det vides endnu ikke hvilket firma der i fremtiden skal forsyne Jaguar med olieprodukterne.

PDL  


Hop til top
Herta ser på Formel 1

CART køreren Bryan Herta er måske på vej til at blive den næste amerikaner i Formel 1 sporten, hvor der ikke har været amerikansk deltagelse siden 1993.

Bryan Herta kørte i denne sæson for Forsythe Championship Racing Team, men dette team er nu lukket ned, og derfor er Herta på udkig efter noget andet at køre i til 2002 sæsonen.

I sidste uge besøgte Herta det engelske Arrows team, hvor han holdt møde med bl.a. teamchef Tom Walkinshaw, for at forhører sig om mulighederne for et sæde i teamet.

Der foreligger for nærværende ikke noget om besøget har båret frugt for Herta, men han udtalte efter mødet:
"Jeg føler mig klar til at skifte fra CART til Formel 1 - og jeg er meget interesseret i at gøre det. Og skal det være så er det også nu det skal være, jeg er 31 år så det er nok ved at være sidste chance. Jeg er sikker på at jeg vil kunne klare mig godt i serien, hvis jeg får mulighed for at. Men nu vil jeg først se om jeg kan få en testkørsel, og så må vi se hvad det fører til."

At Herta har valgt at satse på netop Arrows teamet er ikke helt tilfældigt, da teamest nye store sponsor, Red Bull, ikke har lagt skjul på at de meget gerne så en amerikansk kører i racerne.
Det vil efter Dieter Mateschitz fra Red Bull mening være det der skal til for at Formel 1 (og Red Bull) for alvor slår igennen i USA.

Herta er ud over Arrows også blevet sat i forbindelse med BAR teamet, men her er der ikke nogle ledige pladser i øjeblikket.

Den sidste amerikaner der deltog i Formel 1 var Michael Andretti, der kørte den del af 1993 sæsonen for McLaren dog uden at vise de store resultater.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk