Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.12.2003
 Ny Jarama bane på vej
 
9.12.2003
 Englands Grand Prix holder flyttedag
 Jerez test - mandag
 Geoff Willis imponeret
 

Hop til top10.12.2003

Ny Jarama bane på vej

Fornyeligt blev der meddelt at den 37 år gamle Jarama Grand Prix bane uden for Madrid vil lukke. Noget tyder på at en ny er undervejs.

Jarama banen udenfor Madrid skal øjensynligt nedlægges og en ny bane opbygges i stedet. Der har i det spanske i den senere tid verseret adskillige rygter om banen. Nu tyder noget på at der skal ske et eller andet.

Jarama banen blev indviet i 1966 og var bygget af den dengang berømte banedesigner, John Hugenholz. Op gennem 1970'erne var banen flere gange vært for det spanske Formel 1 Grand Prix. Mest på skift med en anden daværende bane, Montjuic Park ved Barcelona. Men efter en alvorlig ulykke på netop denne bane, overtog Jarama afviklingen af Formel 1 Grand Prix'erne frem til 1981, hvor ejerne, den kongelige spanske automobilklub, RACE, mere og mere mistede interessen for banen.

Men nu er RACE klar til at lave noget ved banen. Der har i mange år været en rivalisering mellem Madrid og Barcelona, og det gør RACE interesseret i at få Formel 1 tilbage til Madrid. Problemet er bare at Circuit de Catalunya har en langtidskontrakt med FIA om afholdelse af Grand Prix'et. Det lysner dog lidt for RACE at der er kommet ny regering i Catalonien hvor Barcelona hører under, og at den ledende figur for netop afholdelsen af Formel 1 Grand Prix'erne, Jordi Pujol, er trådt tilbage fra sin stilling.

RACE med præsidenten Juan Luis Huidobro Bustamente i spidsen, søger nu at skaffe investeringer til projektet, det anslås fra RACE at der er behov for $ 42 mill. Placeringen af banen kan forblive uændret, da det ligger på jord som egentlig er en del af indflyvningsruterne til Madrids Barajas lufthavn. Det betyder at der ikke bliver støjproblemer. Området omkring banen skal ligeledes laves om. Det er godt nok bygget meget i området, men der er planer om at der skal bygges golfbaner og heliport, dvs. i dette tilfælde en lufthavn for helikoptere til politiets brug, og mon ikke der kan findes anvendelsesmuligheder af heliporten i forbindelse med motorløb også.

De foreløbige planer går på at banen og de tilhørende områder skal være færdig i 2007. Da har RACE nemlig 40 års jubilæum.

PDL  


 

Hop til top9.12.2003

Englands Grand Prix holder flyttedag

Efter de problemer som franskmændene har med at få afviklet deres Formel 1 Grand Prix løb, så har englænderne lagt billet ind på deres løbsdato.

Det Franske Grand Prix var kalender sat til den 11. juni 2004, og selv om 'FIA World Motor Sport Council' først holder det endelige møde om sagen på fredag, så regnes det allerede nu for sikkert at det Engelske Grand Prix på Silverstone banen bliver flyttet til denne dato.

Dermed svinder chancerne for en eventuel gennemførelse af Frandkrigs Grand Prix yderligere ind.
Der har ellers været flere forskellige redningsforsøg i gang, inklusiv et der foreslog at løbet skulle flyttes til Paul Richard banen der ejes af Formel 1 Superpremo Bernie Ecclestone.

AN  


Hop til top
Jerez test - mandag

Fire Formel 1 kørere havde i går den våde fornøjelse at genoptage testkørslerne på Jerez banen i Spanien, og blandt dem var BAR køreren Takuma Sato hurtigst.

Sato testede endnu en gang i BAR teamets 'concept car', hvor han havde selskab af testkører Anthony Davidson, der kørte i en 2003 model.

Ferrari teamet testede med Luca Badoer, som bestemt ikke følte sig tilpas med regnen og Jerez banen, og han kørte kun 12 omgange.

Sidste mand på banen var den hjemvendte Sauber kører Felipe Massa, som på grund af at han løb tør for benzin ude på banen om formiddagen kun nåede at køre 36 omgange.

Mandagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Takuma SatoBAR1:25,93851
2Felipe MassaSauber1:26,27336
3Luca BadoerFerrari1:26,29112
4Anthony DavidsonBAR1:26,74869

BAR teamet var eneste team på Michelin dæk, Ferrari og Sauber benytter Bridgestone dæk.

Testkørslerne fortsætter i dag, hvor der vil være otte teams på banen: Ferrari, McLaren, Renault, Williams, Jaguar, Toyota, BAR og Sauber.

AN  


Hop til top
Geoff Willis imponeret

BAR teamets tekniske direktør, Geoff Willis, er en glad og imponeret mand efter sidste uges test på Jerez banen.

BAR teamet testede i sidste uge på Jerez banen. Og efter en sæson hvor flere vigtige points gik fløjten, så har den første test med den nye Honda motorer vist sig at være meget positiv. I den forgangne sæson kostede en til tider ustabil motor teamet flere vigtige points. Men efter testen er Geoff Willis ganske optimistisk og imponeret.

Geoff Willis:
"Den nye motor kørte det der svarer til en fuld distance efter de nye regler. Der blev kørt over 800 km test, hvilket er meget opmuntrende, lige som det også var at se holdbarheden komme til udtryk i den nye 04 konceptbil."

Helt på linie med dette var den ledende direktør for Honda Racing Development, Shuhei Nakamoto.

"Vi havde ingen store motorproblemer i de tre dage, den nye enhed kørte over 800 km. Vi har indsamlet en masse data og ser samtidigt frem til denne uges test, hvor vi vil arbejde mere med motorstyringsprogrammerne."

Reglerne for den kommende sæson er ændret, så det nu er forbudt at skifte motor i bilerne mellem de enkelte sessioner. Med andre ord, den samme motor skal holde hele weekenden.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk