Group Lotus med Proton i ryggen har købt sig ind i Renault Formel 1 teamet, og dette team vil fremover kører under navnet Lotus Renault GP som meddelt onsdag. Og så er det at forvirringen så småt starter, for der er i forvejen allerede et team der anvender Lotus navnet som en del af teamnavnet.
Det er det af Tony Fernandes og Mike Gascoyne drevne Team Lotus/Lotus Racing som dog er anmeldt af 1Malaysia Racing. I denne sæson har teamnavnet været Lotus Racing, men efter at have overtaget Lotus navnet fra David Hunt, som havde navnerettighederne til navnet anvendt i racing, vil man fra 2011 sæsonen anvende teamnavnet Team Lotus. Her er der dog tilsyneladende stadig en retslig tvist om retten til at bruge navne Lotus i forbindelse med racing. En tvist der utvivlsomt er blæst meget op i medierne, men som rettighedsmæssigt vel også er en stor sag.
Group Lotus som jo altså ejer og producerer Lotus's gadebiler, har også forankret sig i andre klasser. Det sker via et opkøb/samarbejde me ART Grand Prix i GP2 og GP3 klasserne, ligesom der også vil være et involvement i ICS og Le Mans. Tony Fernandes har via sit tætte forhold til Air Asia også et engagement i de mindre klasser. Han kommer til at konkurrere med Group Lotus i GP2 klassen i næste sæson, her dog under Air Asia navnet.
Gad vide hvad Lotus stifteren Colin Chapman ville sige hvis han kunne følge den nuværende udvikling?
Allerede et år efter at Renault som bilmærke var blevet etableret lige før det forrige årtusindeskifte, deltog Renault i et racerløb. Renault vandt endda et Grand Prix på Le Mans i 1906. Siden da har Renault været involveret i lang række klasser med blandede resultater.
Da Formel 1 sidst i 1970'erne begyndte at anvende turbo motorer kom Renault med i Formel 1. I 1977 debuterede Renault med den senere så kendte 'Gule teapotte', og i 1979 vandt Renault sin første sejr med bilen og især med turbo motoren, som mange havde dømt som en fiasko.
Turbomotoren var på 1500 cm³. Da den første sejr kom, ville alle lige pludselig have denne type motoren og turbo æraen var startet. Renault fik flere sejre med dette koncept men valgte at trække sig efter 1986 sæsonen.
I 1989 var Renault tilbage igen men nu kun som motorleverandør. Man var igen vendt tilbage til V8 og V12 motorer, men fremtiden gik i retning af V10 motorer. Og her var Renault igen med i front idet man lavede den teknisk bedste løsning og som også kunne vinde. Med V10 motoren vandt Renault ialt 6 konstruktør-mesterskaber og 5 kører-mesterskaber.
I 1997 trak Renault sig igen ud, men motorerne levede videre under andre navne, blandt andet som Megachrome, Playlife og Supertec. I 2000 købte Renault det daværende Benetton team og kørte med egne motorer og Benetton chassis. I 2001 blev det officielt til et rent Renault team. Det helt store resultat som selvstændigt team kom da Fernando Alonso i 2005 og 2006 vandt verdensmesterskabet for kørere og Renault tog titlen begge år som konstruktør-verdensmester.
Fra 2007 begyndte Renault igen at levere motorer til andre teams. Red Bull Racing var første kunde og dette team har især i de sidste par sæsoner overskygget Renault selv. Det er i 2010 sæsonen blevet til 23 podiepladser for Renault. Bedst var Grand Prixet i Monaco hvor man tog alle tre podiepladser. Renault har vundet 3 af de seneste 6 VM titler som motorleverandør.
Narain Karthikeyan startede sin Formel 1 karriere tilbage i 2005, hvor han kørte for Jordan teamet - det team der nu er blevet til Force India, så han er bekendt med folkene og teamet.
Narain Karthikeyan i Jordan raceren tilbage i 2005.
(Foto: Bridgestone)
Narain Karthikeyan oplyser at det er rigtigt at han prøvede Force India's Formel 1 simulator i sidste måned, men derudover er han ikke særlig meddelsom:
"Jeg prøvede simulatoren, og det var alt hvad der skete, og jeg har ingen yderligere kommentarer til det. Jeg syntes at hellere I skulle spørge Vijay Mallya om mine resultater og min performance!"
I 2011 skal Indien afholde sit første Formel 1 Grand Prix løb, hvilket også er med til at sætte gang i rygterne om den tidligere indiske Formel 1 kører:
"Jeg ser frem til løbet, enhver kører drømmer jo om være med i det første løb i sit hjemland" - udtaler Narain Karthikeyan, der lige nu er i gang med en karriere i den amerikanske NASCAR serie.
"Jeg ser mig selv i NASCAR et stykke tid, forlader jeg NASCAR, bliver det ikke let at vende tilbage igen!" - slutter Narain Karthikeyan.
Udover Narain Karthikeyan, der nævnes at kunne bidrage med 8 millioner sponsor dollars til Force India teamet hvis han får en plads, står også Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi, Paul di Resta og Nicolas Hülkenberg på spring.