Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.12.1999
 Coulthard igen hurtigst
 Ingen grøn Jaguar
 To dage i Barcelona
 Flere Williams-kandidater
 BMW har alligevel et ønske
 Badoer har stadig lysten
 Toyota har betalt!
 År 2000 Numre
 
10.12.1999
 Arrows tester alligevel i år
 

Hop til top11.12.1999

Coulthard igen hurtigst

Ifølge de oplysninger vi har fået fra Spanien - (på spansk!) og med undertegnedes ringe spansk-evner er, var det igen David Coulthard der kørte den hurtigste omgangstid. Derudover skulle Pedro de la Rosa også have været i stand til at køre mere end en løbsdistance. Meget overraskende var ingen af BMW-racerne i aktion. Det var ellers ventet at de ville fortsætte og Jörg Müller skulle have testet for teamet. Mindst lige så overraskende var Tomas Enge i Jordan'en. Tjekken kørte en flot tid der kun var 1,5 sekund fra Jarno Trullis bedste tid. Testen slutter i morgen.

Testtider fra Barcelona, lørdag:

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:21,08
Jarno TrulliJordan-Mugen1:22,27
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:22,40
Pedro DinizSauber-Petronas1:22,97
Pedro de la RosaArrows1:23,61
Tomas EngeJordan-Mugen1:23,61
Jean AlesiProst-Peugeot1:24,09

BB  


Hop til top
Ingen grøn Jaguar

Mange ting skal testes før sæsonen går i gang igen: design-ændringer, motorer etc. Alle de essentielle ting der skal sikre teamets succes det følgende år. Således også hos tv-publikummet, sportens største indtægstkilde. Mange af teamene har allerede haft biler og kamerahold ude på europæiske baner og teste forskellige løsninger. Jaguar havde været tidligt ude og præsenteret en flot metalic-grøn bemaling for pressen, men det viste sig hurtigt at farven ikke egnede sig til at blive vist på tv-skærmen. Jaguar arbejdede videre i forsøget på at finde en mere fotogen nuance, men nu har det nye team måtte opgive den grønne farve. Det var ellers en del af Jaguars plan at genindføre traditionen med grøn som Storbritanniens motorsportsfarve, ligesom Frankrigs blå, Tysklands sølv, Italiens røde og Japans hvide.

Alternativet må være at sponsorernes logoer og farver afgøre bilens udseende. Jaguar forsætte med mange af Stewarts sponsorer, der i blandt bankvirksomheden HSBC som hovedsponsor (røde bogstaver på hvid baggrund). Der er blevet nævnt at Jaguar ville beholde Stewarts hvide bundfarve, men mon ikke man ønsker at markere overgangen lidt tydeligere? Også BAR overvejer et hvidt design med lyseblå aftegninger som en vis Ecclestone afslørede tidligere på året.

CBA  


Hop til top
To dage i Barcelona

Denne uges test bliver i denne uge henlagt til Barcelona-banen og flere teams tog turen fra Jerez til Barcelona for at fortsætte forberedelserne til næste sæson. Over de to dage var det igen David Coulthard der satte dagsordenen som den hurtigste kører, men de andre kørere er kommet tættere på. På førstedagen var Coulthard hurtigere end Jarno Trulli der blev nummer to i torsdagens test foran Panis i McLaren. Trulli kørte 78 omgange og var meget glad for præstationen, og lader allerede nu til at være faldet meget godt til i den afslappede atmosfære der er i Jordan-teamet.

Men også Nick Heidfeld var meget godt med og lå meget tæt på Panis' tid om torsdagen., mens Jean Alesi testede en ny Peugeot-motor og kørte 20 omgange med den. Yderligere et par teams stillede til start - Sauber-teamet var på banen. Det blev Pedro Diniz der forestod testen, hvor det ellers havde været ventet at Mika Salo ville få sin første føling med Sauber-raceren som han skal køre næste år. Derudover var også Arrows på banen - med Pedro de la Rosa og en debutant - australieren Mark Webber der fik nogle omgange i Formel 1's måske dårligste racer. Mark Webber, der blandt andet var en de kører der fik en flyvetur i en Mercedes under Le Mans, skal køre Formel 3000 for det team som skal være juniorteam i klassen lige under Formel 1. Webber var meget lykkelig for endelig at have prøvet en Formel 1-racer. "Der var masser at lære. Alt i Formel 1 er så præcist. Der er så meget power og bremserne var fænomenale. Det var ti gange bedre end det jeg før har prøvet," sagde australieren. Arrows kørte ikke med Supertec-motorer men testede forskellige elektroniske dele før teamet får lagt en Supertec-motor i raceren. BMW fortsatte deres test med Ralf Schumacher der måtte tage endnu en test eftersom Zanardi med stor sandsynlighed er ude af Formel 1.

Torsdagens tider

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,10
Jarno TrulliJordan-Mugen1:22,64
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:22,96
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:23,00
Pedro DinizSauber-Petronas1:23,09
Jean AlesiBB  


Hop til top
Flere Williams-kandidater

Det vælter ind med kandidater til hvem der kan overtage Zanardis sæde. Eftersom Zanardi ikke stillede til start ved testen i Barcelona, er der meget der tyder på at han er ude af Formel 1. Fra dag til dag bliver der klippet i listen og andre dage bliver der tilføjet. Som det ser ud nu har Williams meget svært ved at finde en aflæser der overhovedet vil køre for teamet.

Panis har mere eller mindre meldt ud og fortalt at han ikke er meget for et år hos Williams for så at blive fyret for at Montoya kan tage over i 2001. Villeneuve bliver hos BAR og Tom Kristensen har skrevet kontrakt med Honda i BTCC. Jos Verstappen nævnes også, men hollænderen har ellers lovet at der snart skulle til at ske noget - vi venter stadig! Jörg Müller der har stået for testarbejdet for BMW kan måske ad den vej få en plads i Formel 1. Müller er dog ikke rigtig kendt for at være det største talent, på trods af en Formel 3000-titel.

Flere britiske medier vil vide at Darren Manning, en britisk (!) Formel 3-kører måske kan få en chance. Manning har dog været i Formel 3 i adskillige år, så hvis man skal se det med nogenlunde neutrale (= ikke-britiske) briller er han nok ikke af den rette kaliber. Godt nok har han i år vundet Macau Formel 3-løbet samt det japanske Formel 3-mesterskab i dominerende stil, men der bør være mange andre kørere der i givet fald burde aspirere til jobbet. En kører som Max Wilson kan så ærgre sig over at have haft en noget ringe sæson i Formel 3000. Andre kandidater kan også være Bruno Junquiera. Williams har endnu ikke udtalt sig om sagen men det er efterhånden sikkert at Zanardi er ude.

BB  


Hop til top
BMW har alligevel et ønske

Og mere om de mulige kandidater til Zanardis sæde. BMW har alligevel et ønske når det drejer sig om valg af substitut til Zanardi, selvom Gerhard Berger ellers hele tiden har fortalt at BMW egentlig er lidt ligeglade fordi det er Williams opgave at finde kørerne. Berger så helst at det bliver Montoya der overtager sædet. "Det er op til Frank Williams at hente kørere, men selvfølgelig er vi ikke ligeglade med hvem der får sædet," siger Berger der ellers ikke har villet blande sig i Williams "personale-politik".

Berger mener at den kommende sæson med Zanardi blot bliver en gentagelse, hvor parterne ligeså godt kan sige farvel og tak - men problemer er at det bliver en dyr handel. Zanardi skal købes ud (koster mellem 60 og 70 millioner kroner!) og Montoya skal købes fri af Ganassi-teamet. Det menes at Montoya har en klausul der gør at han kan komme til Formel 1 - men den koster adskillige millioner kroner. "Jeg vil gå efter Juan Pablo Montoya. Hvad har han at vinde i ChampCar? Han har vundet titlen i hans første år, og vundet flere løb - han kan kun tabe i 2000," siger Berger, men peger dog på at det bliver et læreår for Montoya - ligesom det er for BMW, og dermed er den hurtige colombianer ikke sikret et supergodt sæde.

BB  


Hop til top
Badoer har stadig lysten

Det er ikke fordi han ikke vil køre Formel 1 - Luca Badoer vil meget gerne køre Formel 1-løb, bare ikke næste år. 2000 er han helt og holdent testkører for Ferrari og ikke andet end det, men fra 2001 vil han gerne have en plads i Formel 1. Selv er han tilfreds med sæsonen for Minardi. "Jeg er meget tilfreds med at Minardi gav mig chancen for at køre. Der var ret mange problemer, men jeg fik chancen til at sammenligne to organisationer," siger Badoer men sæsonen bød også på en stor skuffelse. "Ved hyringen af Mika Salo til at erstatte Schumacher var en skuffelse, men jeg er kommet over det. Jeg vil næste sæson køre for Ferrari og året efter vil jeg forhandle med andre teams," siger Badoer der efter 2000-sæsonen forlader Ferrari-teamet under alle omstændigheder. Derudover er Badoer ikke en mulig reservekører - det er Mika Salo der i givet fald hentes fra Sauber-teamet!
BB  


Hop til top
Toyota har betalt!

Så skulle det være sikkert! Toyota indtræder enten i 2001 eller 2002 som det 12. og sidste team i Formel 1. Dermed overtager de den plads der ellers var reserveret til rivalerne Honda. Det betyder at de har måttet lægge et "mindre" depositum på 30 millioner engelske pund, og beløbet bliver først frigivet i rater når de første gang viser sig til et grand prix. Dermed bliver der ikke plads til de mange andre kandidater som der har været spekuleret meget i - March, Lotus og hvad der ellers var af spekulationer om nye gamle teams på vej til comeback.

Det ventes at Toyota fremlægger de konkrete planer for Formel 1-eventyret indenfor de kommende måneder.

BB  


Hop til top
År 2000 Numre

Der har været mange spekulationer om hvem der skal have de forskellige numre i år 2000. Da nummer to i VM, Eddie Irvine røg til Jaguar, samtidig med at Ferrari vandt konstruktørernes VM, var der tvivl om hvem der skulle have nummer tre og fire, men her er listen.

McLaren - Mercedes
1 Mika Hakkinen
2 David Coulthard

Ferrari
3 Michael Schumacher
4 Rubens Barrichello

Jordan - Mugen-Honda
5 Heinz-Harald Frentzen
6 Jarno Trulli

Jaguar - Cosworth
7 Eddie Irvine
8 Johnny Herbert

Williams - BMW
9 Ralf Schumacher
10 Alex Zanardi

Benetton - Supertec
11 Giancarlo Fisichella
12 Alexander Wurz

Prost - Peugeot
14 Jean Alesi
15 Nick Heidfeld

Sauber - Ferrari
16 Pedro Diniz
17 Mika Salo

Arrows - Supertec
18 Pedro de la Rosa
19 -

Minardi - ?
20 Marc Gene
21 -

BAR - Honda
22 Jacques Villeneuve
23 Ricardo Zonta

PH  


 

Hop til top10.12.1999

Arrows tester alligevel i år

Modsat tidligere forlydender, vil Arrows alligevel teste i år. Barcelona banen lægger asfalt til en Arrows test i disse dage. Og Arrows vil teste 2 biler, og spørgsmålet er, om man også vil "teste" 2 kører. Et er sikkert, og det er at man har kontrakt med Pedro de la Rosa, men om der kommer en anden kører til testen også, og hvem det i så fald er, vides ikke i skrivende stund.

Mange har peget på, at det kunne være Jos Verstappen eller hans landsmand Tom Coronel. Coronel skulle dog have fået afslag, idet en melding fra Arrows siger, at man vil have en erfaren kører. Det kunne jo så være Jos Verstappen, idet han har udtalt, at han skal teste i Spanien i denne måned. Det kunne meget vel være muligt.

Men rygter siger også, at Jos Verstappen er et muligt emne som testkører for Williams (sammen med en del andre emner). Andre rygter siger også, at Jos Verstappen skal være testkører for Jordan, men Eddie Jordan plejer at tage kørere, der har en stor sponsor i ryggen, men det kunne Jos Verstappen godt have, enten en stor hollandsk, eller måske Honda, som han har været testkører for i år, indtil deres Formel 1 planer med egen bil gik i vasken. De skal som bekendt levere motorer til bl.a. Jordan næste år.

Men intet er endnu helt på plads, og både Arrows og Minardi venter med at offentliggøre deres endelige kørersammensætning til senere. Det har, som sædvanlig, sikkert noget at gøre med hvor mange penge de kan få med.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk