Testtider fra Barcelona, lørdag:
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:21,08 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:22,27 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:22,40 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:22,97 |
Pedro de la Rosa | Arrows | 1:23,61 |
Tomas Enge | Jordan-Mugen | 1:23,61 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:24,09 |
Alternativet må være at sponsorernes logoer og farver afgøre bilens udseende. Jaguar forsætte med mange af Stewarts sponsorer, der i blandt bankvirksomheden HSBC som hovedsponsor (røde bogstaver på hvid baggrund). Der er blevet nævnt at Jaguar ville beholde Stewarts hvide bundfarve, men mon ikke man ønsker at markere overgangen lidt tydeligere? Også BAR overvejer et hvidt design med lyseblå aftegninger som en vis Ecclestone afslørede tidligere på året.
Men også Nick Heidfeld var meget godt med og lå meget tæt på Panis' tid om torsdagen., mens Jean Alesi testede en ny Peugeot-motor og kørte 20 omgange med den. Yderligere et par teams stillede til start - Sauber-teamet var på banen. Det blev Pedro Diniz der forestod testen, hvor det ellers havde været ventet at Mika Salo ville få sin første føling med Sauber-raceren som han skal køre næste år. Derudover var også Arrows på banen - med Pedro de la Rosa og en debutant - australieren Mark Webber der fik nogle omgange i Formel 1's måske dårligste racer. Mark Webber, der blandt andet var en de kører der fik en flyvetur i en Mercedes under Le Mans, skal køre Formel 3000 for det team som skal være juniorteam i klassen lige under Formel 1. Webber var meget lykkelig for endelig at have prøvet en Formel 1-racer. "Der var masser at lære. Alt i Formel 1 er så præcist. Der er så meget power og bremserne var fænomenale. Det var ti gange bedre end det jeg før har prøvet," sagde australieren. Arrows kørte ikke med Supertec-motorer men testede forskellige elektroniske dele før teamet får lagt en Supertec-motor i raceren. BMW fortsatte deres test med Ralf Schumacher der måtte tage endnu en test eftersom Zanardi med stor sandsynlighed er ude af Formel 1.
Torsdagens tider
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,10 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:22,64 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:22,96 |
Nick Heidfeld | Prost-Peugeot | 1:23,00 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:23,09 |
Jean Alesi | BB Det vælter ind med kandidater til hvem der kan overtage Zanardis sæde. Eftersom Zanardi ikke stillede til start ved testen i Barcelona, er der meget der tyder på at han er ude af Formel 1. Fra dag til dag bliver der klippet i listen og andre dage bliver der tilføjet. Som det ser ud nu har Williams meget svært ved at finde en aflæser der overhovedet vil køre for teamet. Panis har mere eller mindre meldt ud og fortalt at han ikke er meget for et år hos Williams for så at blive fyret for at Montoya kan tage over i 2001. Villeneuve bliver hos BAR og Tom Kristensen har skrevet kontrakt med Honda i BTCC. Jos Verstappen nævnes også, men hollænderen har ellers lovet at der snart skulle til at ske noget - vi venter stadig! Jörg Müller der har stået for testarbejdet for BMW kan måske ad den vej få en plads i Formel 1. Müller er dog ikke rigtig kendt for at være det største talent, på trods af en Formel 3000-titel. Flere britiske medier vil vide at Darren Manning, en britisk (!) Formel 3-kører måske kan få en chance. Manning har dog været i Formel 3 i adskillige år, så hvis man skal se det med nogenlunde neutrale (= ikke-britiske) briller er han nok ikke af den rette kaliber. Godt nok har han i år vundet Macau Formel 3-løbet samt det japanske Formel 3-mesterskab i dominerende stil, men der bør være mange andre kørere der i givet fald burde aspirere til jobbet. En kører som Max Wilson kan så ærgre sig over at have haft en noget ringe sæson i Formel 3000. Andre kandidater kan også være Bruno Junquiera. Williams har endnu ikke udtalt sig om sagen men det er efterhånden sikkert at Zanardi er ude. BB Og mere om de mulige kandidater til Zanardis sæde. BMW har alligevel et ønske når det drejer sig om valg af substitut til Zanardi, selvom Gerhard Berger ellers hele tiden har fortalt at BMW egentlig er lidt ligeglade fordi det er Williams opgave at finde kørerne. Berger så helst at det bliver Montoya der overtager sædet. "Det er op til Frank Williams at hente kørere, men selvfølgelig er vi ikke ligeglade med hvem der får sædet," siger Berger der ellers ikke har villet blande sig i Williams "personale-politik". Berger mener at den kommende sæson med Zanardi blot bliver en gentagelse, hvor parterne ligeså godt kan sige farvel og tak - men problemer er at det bliver en dyr handel. Zanardi skal købes ud (koster mellem 60 og 70 millioner kroner!) og Montoya skal købes fri af Ganassi-teamet. Det menes at Montoya har en klausul der gør at han kan komme til Formel 1 - men den koster adskillige millioner kroner. "Jeg vil gå efter Juan Pablo Montoya. Hvad har han at vinde i ChampCar? Han har vundet titlen i hans første år, og vundet flere løb - han kan kun tabe i 2000," siger Berger, men peger dog på at det bliver et læreår for Montoya - ligesom det er for BMW, og dermed er den hurtige colombianer ikke sikret et supergodt sæde. BB Det er ikke fordi han ikke vil køre Formel 1 - Luca Badoer vil meget gerne køre Formel 1-løb, bare ikke næste år. 2000 er han helt og holdent testkører for Ferrari og ikke andet end det, men fra 2001 vil han gerne have en plads i Formel 1. Selv er han tilfreds med sæsonen for Minardi. "Jeg er meget tilfreds med at Minardi gav mig chancen for at køre. Der var ret mange problemer, men jeg fik chancen til at sammenligne to organisationer," siger Badoer men sæsonen bød også på en stor skuffelse. "Ved hyringen af Mika Salo til at erstatte Schumacher var en skuffelse, men jeg er kommet over det. Jeg vil næste sæson køre for Ferrari og året efter vil jeg forhandle med andre teams," siger Badoer der efter 2000-sæsonen forlader Ferrari-teamet under alle omstændigheder. Derudover er Badoer ikke en mulig reservekører - det er Mika Salo der i givet fald hentes fra Sauber-teamet!BB Så skulle det være sikkert! Toyota indtræder enten i 2001 eller 2002 som det 12. og sidste team i Formel 1. Dermed overtager de den plads der ellers var reserveret til rivalerne Honda. Det betyder at de har måttet lægge et "mindre" depositum på 30 millioner engelske pund, og beløbet bliver først frigivet i rater når de første gang viser sig til et grand prix. Dermed bliver der ikke plads til de mange andre kandidater som der har været spekuleret meget i - March, Lotus og hvad der ellers var af spekulationer om nye gamle teams på vej til comeback. Det ventes at Toyota fremlægger de konkrete planer for Formel 1-eventyret indenfor de kommende måneder. BB Der har været mange spekulationer om hvem der skal have de forskellige numre i år 2000. Da nummer to i VM, Eddie Irvine røg til Jaguar, samtidig med at Ferrari vandt konstruktørernes VM, var der tvivl om hvem der skulle have nummer tre og fire, men her er listen.
McLaren - Mercedes
Ferrari
Jordan - Mugen-Honda
Jaguar - Cosworth
Williams - BMW
Benetton - Supertec
Prost - Peugeot
Sauber - Ferrari
Arrows - Supertec
Minardi - ?
BAR - Honda PH 10.12.1999 Arrows tester alligevel i årModsat tidligere forlydender, vil Arrows alligevel teste i år. Barcelona banen lægger asfalt til en Arrows test i disse dage. Og Arrows vil teste 2 biler, og spørgsmålet er, om man også vil "teste" 2 kører. Et er sikkert, og det er at man har kontrakt med Pedro de la Rosa, men om der kommer en anden kører til testen også, og hvem det i så fald er, vides ikke i skrivende stund.Mange har peget på, at det kunne være Jos Verstappen eller hans landsmand Tom Coronel. Coronel skulle dog have fået afslag, idet en melding fra Arrows siger, at man vil have en erfaren kører. Det kunne jo så være Jos Verstappen, idet han har udtalt, at han skal teste i Spanien i denne måned. Det kunne meget vel være muligt. Men rygter siger også, at Jos Verstappen er et muligt emne som testkører for Williams (sammen med en del andre emner). Andre rygter siger også, at Jos Verstappen skal være testkører for Jordan, men Eddie Jordan plejer at tage kørere, der har en stor sponsor i ryggen, men det kunne Jos Verstappen godt have, enten en stor hollandsk, eller måske Honda, som han har været testkører for i år, indtil deres Formel 1 planer med egen bil gik i vasken. De skal som bekendt levere motorer til bl.a. Jordan næste år. Men intet er endnu helt på plads, og både Arrows og Minardi venter med at offentliggøre deres endelige kørersammensætning til senere. Det har, som sædvanlig, sikkert noget at gøre med hvor mange penge de kan få med. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|