Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.12.2003
 Ret urealistisk med nye teams
 
10.12.2003
 Ny Jarama bane på vej
 

Hop til top11.12.2003

Ret urealistisk med nye teams

Der snakkes af og til om nye teams i Formel 1, men kan det lade sig gøre? Mange mener at det er ret urealistisk med flere nye teams.

Nye teams i Formel 1. Det kunne da være en dejlig tanke, men nok noget man i langt, langt de fleste tilfælde kun kan drømme om. Det er økonomisk urealistisk at starte et team, som det ser ud lige nu. Det kræver mange penge, rigtig mange penge.

Et lille tankeeksperiment. Du og jeg vil starte et Formel 1 team. Det kræver en masse investeringer. Bil, motor samt alt til et velfungerende "værksted". Der skal bruges adskillige millioner bare på det. Derefter kommer der lønninger osv. til diverse ansatte. Bygninger, vindtunnel skal man nok i første omgang leje sig ind i. Lastbiler osv. og det er bare for at starte det hele. Dertil kommer der masser af andre fragtomkostninger til oversøiske løb.

Først derefter kommer FIA ind i billedet. Forudsætter vi at vi har en bil klar med kørere og alt andet på plads, så skal der betales for bare at få lov til at deltage. Det beløber sig i øjeblikket til $48 millioner. Derefter skal man deltage i 3 år før man kan få økonomisk gavn af Concorde aftalen, indeholdende bl.a. tv-penge osv. Der skal utrolig gode talegaver til at overbevise diverse investorer og sponsorer om at man er det helt rigtige at satse på. Og det i 3 år.

Desuden er der stor chance for at blive modarbejdet af de fleste af de eksisterende teams. Flere teamchefer arbejder på at begrænse antallet af deltagende teams til 10, ligesom det er faktisk er i øjeblikket. Hvorfor dog det? Jo, så bliver der nemlig flere penge til dem selv i stedet for at risikere at skal dele de mange fællesudbetalinger med 12 som FIA gerne vil have at der skal være.

Kloge mennesker har regnet ud, at det koster minimum $30 millioner at drive et team om året. Dertil kommer en masse omkostninger til motorer, hvilket i øjeblikket i rene penge beløber sig til ca. $20 millioner om året. Der arbejdes dog på at denne pris skal sættes ned til næsten det halve. Regn selv lidt på det, måske vi skulle nøjes med at købe et af de økonomisk trængte teams og forbedre det i stedet for.

PDL  


 

Hop til top10.12.2003

Ny Jarama bane på vej

Fornyeligt blev der meddelt at den 37 år gamle Jarama Grand Prix bane uden for Madrid vil lukke. Noget tyder på at en ny er undervejs.

Jarama banen udenfor Madrid skal øjensynligt nedlægges og en ny bane opbygges i stedet. Der har i det spanske i den senere tid verseret adskillige rygter om banen. Nu tyder noget på at der skal ske et eller andet.

Jarama banen blev indviet i 1966 og var bygget af den dengang berømte banedesigner, John Hugenholz. Op gennem 1970'erne var banen flere gange vært for det spanske Formel 1 Grand Prix. Mest på skift med en anden daværende bane, Montjuic Park ved Barcelona. Men efter en alvorlig ulykke på netop denne bane, overtog Jarama afviklingen af Formel 1 Grand Prix'erne frem til 1981, hvor ejerne, den kongelige spanske automobilklub, RACE, mere og mere mistede interessen for banen.

Men nu er RACE klar til at lave noget ved banen. Der har i mange år været en rivalisering mellem Madrid og Barcelona, og det gør RACE interesseret i at få Formel 1 tilbage til Madrid. Problemet er bare at Circuit de Catalunya har en langtidskontrakt med FIA om afholdelse af Grand Prix'et. Det lysner dog lidt for RACE at der er kommet ny regering i Catalonien hvor Barcelona hører under, og at den ledende figur for netop afholdelsen af Formel 1 Grand Prix'erne, Jordi Pujol, er trådt tilbage fra sin stilling.

RACE med præsidenten Juan Luis Huidobro Bustamente i spidsen, søger nu at skaffe investeringer til projektet, det anslås fra RACE at der er behov for $ 42 mill. Placeringen af banen kan forblive uændret, da det ligger på jord som egentlig er en del af indflyvningsruterne til Madrids Barajas lufthavn. Det betyder at der ikke bliver støjproblemer. Området omkring banen skal ligeledes laves om. Det er godt nok bygget meget i området, men der er planer om at der skal bygges golfbaner og heliport, dvs. i dette tilfælde en lufthavn for helikoptere til politiets brug, og mon ikke der kan findes anvendelsesmuligheder af heliporten i forbindelse med motorløb også.

De foreløbige planer går på at banen og de tilhørende områder skal være færdig i 2007. Da har RACE nemlig 40 års jubilæum.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk