Udover at det hidtidige pointsystem er meget udskældt, er der også en anden grund til at fremkomme med et nyt forslag på nuværende tidspunkt.
I 2010 bliver Formel 1 feltet det største siden 1995, og med det nye pointsystem bliver der point til flere kørere end i det hidtidige system.
Point fordelingen er sådan i øjeblikket at der er point til de 8 bedst placerede kørere. Med det nu foreslåede system bliver der point til de 10 bedste placerede kørere, samtidig med at pointforskellen mellem topplaceringerne bliver større, hvilket på sigt skulle kunne eliminere, eller i alle tilfælde minimere, 'fedteri-kørsel'.
Piontfordeling:
Plac. | Nuværende | Forslag |
1. | 10 | 25 |
2. | 8 | 20 |
3. | 6 | 15 |
4. | 5 | 10 |
5. | 4 | 8 |
6. | 3 | 6 |
7. | 2 | 5 |
8. | 1 | 3 |
9. | 2 | |
10. | 1 |
Hvis 'World Motor Sport Council' godkender forslaget, er det planen at det nye pointsystem skal træde i kraft i 2010.
Da Mercedes Benz opkøbte Brawn GP teamet, ønskede de at ændre navnet til Mercedes Grand Prix (Mercedes GP), men det kunne der på dette tidspunkt ikke gives tilladelse til, den tilladelse kom altså så i går.
Tilladelsen er lidt historisk, da det 'nye' Mercedes Grand Prix team ikke betragtes som et nyt team, men derimod 'blot' som Brawn GP med et nyt navn.
Det betyder at Mercedes Grand Prix fortsætter der hvor Brawn GP slap i forhold til FIA. Dermed får Mercedes Grand Prix teamet i 2010 den andel af indtægterne som Brawn GP teamet har optjent retten til i løbet af denne sæson.
En talsmand fra FIA udtaler:
"dette er et engangstilfælde, der udelukkende skyldes Mercedes Benz lange involvering inden for Formel 1 Grand Prix sporten."
Grunden til at der måske kommer en ændring i kalenderen, er at arrangørene af Abu Dhabi Grand Prix på Yas Marina Circuit er blevet tildelt 2010 sæsonens næst sidste løb, som er planlagt til at blive kørt den 31. oktober.
Chefen for Yas Marina Circuit - Richard Cregan - ønsker at bytte løbsdato med Brasiliens Grand Pris den 14. november, således at de igen kommer til at afholde sæsonfinalen.
Hvis de to parter kan blive enige om at bytte løbsdatoerne, vil det efter en godkendelse i 'The Formula 1 Commission' kunne blive vedtaget ved World Motor Sport Council mødet i dag.
Renaults bestyrelse skal tage vigtige beslutninger i den nærmeste tid. Vil man sælge Formel 1 teamet eller ej? Og hvis, så til hvem? Det funderes der på hos Renaults bestyrelse.
Det har tidligere været nævnt at man overvejer at sælge en del af teamet, så man stadig bevarer Renault navnet i Formel 1. Det er også en de muligheder som bestyrelsen skal tage stilling til.
Blandt bejlerne til en overtagelse såfremt Renault ønsker at sælge Formel 1 teamet, er Prodrive der sammen med 3 andre, tilsyneladende har lagt billet ind på teamet. Rygterne vil vide at Prodrive faktisk arbejder sammen med en af de andre bejlere, Mangrove Capital Partners, om at overtage teamet. Dette er dog ikke bekræftet. Med til historien hører også at Mangrove Capital Partners er styret af en investeringsgruppe ved navn Genii. I spidsen for denne gruppe står blandt andet Gerard Lopez, som også er manager for en del unge kørere, deriblandt Ho-Pin Tung som grundet Mangrove Capitals Partners interesse i Renault teamet, på den foranledning fik lov at teste i sidste uge for teamet.
De sidste to bejlere er der ikke sat navn på, men Bernie Ecclestone der har fingeren på pulsen næsten overalt siger at de to unavngivne bejlere er lige så kompetente som Prodrive ikke mindst og Mangrove Capital Partners.
Der kan gisnes, gættes og spekuleres over udfaldet af Renaults beslutning. Et af Renaults problemer i den forgangne sæson har været Briatore/Nelson Piquet jr sagen med blandt andet én arrangeret ulykke in mente. Hvor meget er Renault navnet værd? Noget måske for Renault har angiveligt talt med Panasonic som hidtil har været Toyota teamets hovedsponsor. Forbindelsen er der for så vidt idet at Renault ejer en stor del af Nissan. Panasonic har sandsynligvis en god del interesse i at sponsorere et Formel 1 team med japanske interesser.
Rigtig mange kørere har været sat i forbindelse med Peter Saubers nye team. Listen af er lang og indeholder blandt andet kørere som Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa, Christian Klien, Anthony Davidson og Kamui Kobayashi. Nogen af disse har sandsynligvis også henvendt sig til Peter Sauber, men har hidtil fået udsat eventuelle forhandlinger. Man havde endnu ikke fået bekræftet den ledige plads efter Toyotas exit.
Men nu kan man forhandle. Peter Sauber selv ser helst at det bliver en sammensætning af en erfaren kører og et ungt talent. For som han siger:
"Tidligere havde vi denne sammensætning, og vi havde en god del succes med det."
Peter Sauber ønsker dog ikke at nævne nogen navne på emner, men vil i stedet oplyse at man også er startet på jagten af sponsorer, og her har BMW velvilligt overdraget en del af deres arkiv til Peter Sauber.