Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.12.1999
 Jordan som postbiler
 Rubinho med eget bremsesystem?
 Coulthard under pres
 Coulthard den sværeste!
 Villeneuve kan kun se frem
 
11.12.1999
 Coulthard igen hurtigst
 Ingen grøn Jaguar
 To dage i Barcelona
 Flere Williams-kandidater
 BMW har alligevel et ønske
 Badoer har stadig lysten
 Toyota har betalt!
 År 2000 Numre
 

Hop til top12.12.1999

Jordan som postbiler

Jordan-teamet skulle have indgået en aftale med det tyske postvæsen om en sponsoraftale. Dermed kommer Heinz-Harald til at være Tysklands hurtigste postbud. Aftalen mellem det tyske postvæsen og Jordan kommer til at løbe over tre år, og koster 70-80 millioner kroner om året. Jordan-racerne bliver derfor påklistret postvæsenets kendemærke - det velkendte posthorn! Var det ikke noget for PostDanmark at overveje Formel 1?
BB  


Hop til top
Rubinho med eget bremsesystem?

Det var helt nyt for Rubens Barrichello at køre en Formel 1-racer og skulle bremse med venstre fod. For nogle år siden fandt man ud af at det faktisk gav bedre styring og hurtigere tider at bremse med venstre fod, og derfor gik man fra at bremse med højre fod til at skifte til den pedal som vi andre almindelig mennesker også foretrækker som bremsen! (at vi så ikke bruger venstre fod til den er så en anden sag.) Men Rubens Barrichello kan ikke rigtig forlige sig med Ferraris venstefods-bremsesystem, og derfor vil teamet sandsynligvis føje Rubinho og give ham en racer der bremses med den højre fod. Det sker på trods af at Barrichello faktisk satte meget fornuftige tider under hans test på Fiorano.

Hvis Barrichello får sit eget bremsesystem vil det i givet fald være nye toner hos Ferrari og det at de skal køre med to systemer kan være ualmindeligt belastende for teamet - for eksempel kan de to kørere ikke bruge hinandens racere eller reserveracere! I givet fald forsøger teamet i næste uge med et bremsesystem til brasilianerens højre fod hvorefter det så vurderes om teamet vil give Barrichello særbehandling.

BB  


Hop til top
Coulthard under pres

De seneste tests har været totalt domineret af David Coulthard, der på de to spanske baner indtil videre har været helt urørlig. Folk i McLaren-teamet beretter at Coulthard er utrolig fokuseret på sit testarbejde og hele tiden presser teamet til at køre hurtigere tider, samtidig med at skotten selv er utrolig opsat på at den får hele armen på alle testomgange. Grunden: Skotten skal arbejdet hårdt for at komme op på siden af Hakkinen – og passe på reservekøreren, Olivier Panis.

David Coulthard udførte også sidste år meget af McLarens testarbejde forud for sæsonen, mens Hakkinen var optaget af arbejde udenfor banen – alligevel satte finnen sig i en McLaren-racer og satte skotten på plads. Coulthard er derfor meget bevidst om sin situation – der skal noget helt specielt til at komme op på siden af Hakkinen, selvom skotten i 99-sæsonen var tættere på Hakkinen end i 1998. Skotten har stadig et VM i kikkerten og det kan meget vel blive en af hans sidste chancer. McLaren og Mercedes har utallige unge kørere der kan erstatte ham fra 2001, og derfor er Coulthard sat under pres til at levere varen i 2000-sæsonen. Derudover er der også mulighed for at Michael Schumacher måske siger farvel til Ferrari hvis tyskeren ikke vinder VM næste år – og måske kommer til at overtage Coulthards plads, med mindre Hakkinen så vælger at skifte team for ikke at ramle ind i Schumacher. 2000-sæsonen bliver meget vigtigt for Coulthards fremtid i Formel 1!

BB  


Hop til top
Coulthard den sværeste!

Selvom David Coulthard nok er sat under et markant pres til at levere en god præstation, mener Mika Hakkinen at det i næste sæson bliver Coulthard der bliver den største udfordrer til finnens tredje VM-titel i træk. Hvis Hakkinen vinder VM næste år vil det kun være finnen og en af VM-historiens største kørere, Juan Manuel Fangio der har formået at vinde VM tre gange i træk. "Jeg tror at min holdkammerat David Coulthard bliver min hårdeste konkurrent. Han har det samme materiel som jeg og er mere sulten end før. Jeg er sikker på at McLaren og Mercedes igen vil bygge den bedste racer," siger Hakkinen.

'Coulthard bliver min største rival næste år!'

Hakkinen har dog også rosende ord til Michael Schumacher. "Han er altid en stor og fair modstander. Jeg har ikke haft nogle negative erfaringer med ham på banen," siger Hakkinen der anser ham som en af de bedste kørere. Finnen er derfor specielt glad for de sejre hvor han har slået den kører som anses for at være den bedste!

1999 var et noget kaotisk år for Hakkinen, der flere gange mistede overblikket og satte sig selv af banen. "Jeg må forbedrede mig bedre så jeg får mere kontrol," siger Hakkinen, der blandt andet kørte sig selv af banen i San Marino og på Monza. Hakkinen forventer at der bliver pres på ham, men at han vil arbejde på at bevare kontrollen og gå efter den tredje VM-titel i træk.

BB  


Hop til top
Villeneuve kan kun se frem

Et år med BAR er gået – og hvilket flop! Egentlig havde man vel allerede forudset at det måtte gå den vej, og som tilskuer ville man vel også have accepteret at teamet ville få det svært i debutsæsonen. Men når teamet i den grad markedsfører sig selv som et team der går ind i Formel 1 for at vinde løb fra første grand prix og endda gå efter mesterskabet skal det gå galt – og derfor er det med rette at man i dag har lov til at grine lidt af BAR og deres store ambitioner! Kald det Jantelov, men BAR har selv været uden om det!

Jacques Villeneuve har siden mesterskabet i 1997 været stort set anonym i Formel 1. I 1998 faldt Williams-teamet stort set fra hinanden da Renault forlod Formel 1 og da Villeneuves manager stablede et team på benene var det derfor nærliggende at canadieren fulgte manageren. Villeneuve kan i dag se tilbage på en sæson der bestemt kan arkiveres lodret. Resultatmæssigt var der ikke meget at komme efter – men der er trods alt noget der har givet lidt erfaring – og nu kan teamet og Villeneuve kun se fremad.

"Hvis dette har været en hård sæson, vil det give bonus næste år. Jeg kunne ikke vente på at teamet ville klare sig inden at jeg tog til teamet: Jeg bliver nødt til at være en del af opbygningsprocessen. Jeg er glad for det faktum at det bliver et konkurrencedygtigt år næste år," siger Villeneuve. Teamet har især haft mange interne problemer. Midt på sæsonen langede Villeneuve kraftigt ud efter Adrian Reynard, som canadieren mente var alt for passiv og blot brugte sin tid på alt muligt andet end på BAR. Derudover blev teamet presset fra sponsorerne og flere magtkampe mellem Pollock og Reynard har rullet i teamets hovedsæde i Brackley. Der er dog kommet styr på gemytterne og efterhånden har teamet fået løst de interne problemer.

Adrian Reynard var udsat for stor kritik i denne sæson!

Det som teamet især har haft problemer med, er den svage Supertec-motor. Den fik flere gange skylden for teamets ringe indsats, men ser man på et team som Williams er det tydeligt at der godt kunne hives gode præstationer ud af Supertec-motoren. Men på sigt var Supertec og BAR ikke den rigtige konstellation hvis teamet overhovedet skulle kunne tro på muligheden for at komme til sejre. Honda løb ind i problemer da Harvey Postlethwaite døde efter et hjerteanfald ved en testsession, og planerne om et rent Honda-team blev skrinlagt, blev det i stedet interessant for Honda at komme ind som fabriksmotor og valget faldt på BAR. Honda var godt nok allerede repræsenteret i Formel 1 gennem deres tuningsfirma Mugen der leverer motorer til Jordan-teamet. Men der har allerede vist sig at være nogle problemer med at få Honda'en ordentlig integreret i BAR-raceren, men teamet arbejder på det og i denne uge lykkedes det at køre en test på Silverstone med den nye Honda-motor. Villeneuve har da også store forventninger til Honda-motoren. "Jeg forventer at den nye motor fra Honda vil være mere holdbar end vores racer. De har altid været konkurrencedygtige før i tiden når de kom ind, så jeg tror ikke at det vil være anderledes nu," siger Villeneuve.

Sæsonen 2000 kan simpelthen ikke blive værre end i 1999 hvis det står til Villeneuve. Det var for ham det ultimative lavpunkt. Den nye racer vil ifølge canadieren blive bygget så den er "skudsikker" og mindre svigtende. Meget kommer dog til at afhænge af hvor meget teamet får testet. Ser man tilbage på Stewart-teamet, der først i deres 3. år brød helt igennem, var de to første år dårlige eftersom teamet ikke testede særlig meget – og det gav selvfølgelig problemer både i 1997 og 1998. BAR er godt nok på bar bund når det nu drejer sig om at lave en ny racer, og eftersom de ikke har den store erfaring ska

BB  


 

Hop til top11.12.1999

Coulthard igen hurtigst

Ifølge de oplysninger vi har fået fra Spanien - (på spansk!) og med undertegnedes ringe spansk-evner er, var det igen David Coulthard der kørte den hurtigste omgangstid. Derudover skulle Pedro de la Rosa også have været i stand til at køre mere end en løbsdistance. Meget overraskende var ingen af BMW-racerne i aktion. Det var ellers ventet at de ville fortsætte og Jörg Müller skulle have testet for teamet. Mindst lige så overraskende var Tomas Enge i Jordan'en. Tjekken kørte en flot tid der kun var 1,5 sekund fra Jarno Trullis bedste tid. Testen slutter i morgen.

Testtider fra Barcelona, lørdag:

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:21,08
Jarno TrulliJordan-Mugen1:22,27
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:22,40
Pedro DinizSauber-Petronas1:22,97
Pedro de la RosaArrows1:23,61
Tomas EngeJordan-Mugen1:23,61
Jean AlesiProst-Peugeot1:24,09

BB  


Hop til top
Ingen grøn Jaguar

Mange ting skal testes før sæsonen går i gang igen: design-ændringer, motorer etc. Alle de essentielle ting der skal sikre teamets succes det følgende år. Således også hos tv-publikummet, sportens største indtægstkilde. Mange af teamene har allerede haft biler og kamerahold ude på europæiske baner og teste forskellige løsninger. Jaguar havde været tidligt ude og præsenteret en flot metalic-grøn bemaling for pressen, men det viste sig hurtigt at farven ikke egnede sig til at blive vist på tv-skærmen. Jaguar arbejdede videre i forsøget på at finde en mere fotogen nuance, men nu har det nye team måtte opgive den grønne farve. Det var ellers en del af Jaguars plan at genindføre traditionen med grøn som Storbritanniens motorsportsfarve, ligesom Frankrigs blå, Tysklands sølv, Italiens røde og Japans hvide.

Alternativet må være at sponsorernes logoer og farver afgøre bilens udseende. Jaguar forsætte med mange af Stewarts sponsorer, der i blandt bankvirksomheden HSBC som hovedsponsor (røde bogstaver på hvid baggrund). Der er blevet nævnt at Jaguar ville beholde Stewarts hvide bundfarve, men mon ikke man ønsker at markere overgangen lidt tydeligere? Også BAR overvejer et hvidt design med lyseblå aftegninger som en vis Ecclestone afslørede tidligere på året.

CBA  


Hop til top
To dage i Barcelona

Denne uges test bliver i denne uge henlagt til Barcelona-banen og flere teams tog turen fra Jerez til Barcelona for at fortsætte forberedelserne til næste sæson. Over de to dage var det igen David Coulthard der satte dagsordenen som den hurtigste kører, men de andre kørere er kommet tættere på. På førstedagen var Coulthard hurtigere end Jarno Trulli der blev nummer to i torsdagens test foran Panis i McLaren. Trulli kørte 78 omgange og var meget glad for præstationen, og lader allerede nu til at være faldet meget godt til i den afslappede atmosfære der er i Jordan-teamet.

Men også Nick Heidfeld var meget godt med og lå meget tæt på Panis' tid om torsdagen., mens Jean Alesi testede en ny Peugeot-motor og kørte 20 omgange med den. Yderligere et par teams stillede til start - Sauber-teamet var på banen. Det blev Pedro Diniz der forestod testen, hvor det ellers havde været ventet at Mika Salo ville få sin første føling med Sauber-raceren som han skal køre næste år. Derudover var også Arrows på banen - med Pedro de la Rosa og en debutant - australieren Mark Webber der fik nogle omgange i Formel 1's måske dårligste racer. Mark Webber, der blandt andet var en de kører der fik en flyvetur i en Mercedes under Le Mans, skal køre Formel 3000 for det team som skal være juniorteam i klassen lige under Formel 1. Webber var meget lykkelig for endelig at have prøvet en Formel 1-racer. "Der var masser at lære. Alt i Formel 1 er så præcist. Der er så meget power og bremserne var fænomenale. Det var ti gange bedre end det jeg før har prøvet," sagde australieren. Arrows kørte ikke med Supertec-motorer men testede forskellige elektroniske dele før teamet får lagt en Supertec-motor i raceren. BMW fortsatte deres test med Ralf Schumacher der måtte tage endnu en test eftersom Zanardi med stor sandsynlighed er ude af Formel 1.

Torsdagens tider

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,10
Jarno TrulliJordan-Mugen1:22,64
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:22,96
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:23,00
Pedro DinizSauber-Petronas1:23,09
Jean AlesiBB  


Hop til top
Flere Williams-kandidater

Det vælter ind med kandidater til hvem der kan overtage Zanardis sæde. Eftersom Zanardi ikke stillede til start ved testen i Barcelona, er der meget der tyder på at han er ude af Formel 1. Fra dag til dag bliver der klippet i listen og andre dage bliver der tilføjet. Som det ser ud nu har Williams meget svært ved at finde en aflæser der overhovedet vil køre for teamet.

Panis har mere eller mindre meldt ud og fortalt at han ikke er meget for et år hos Williams for så at blive fyret for at Montoya kan tage over i 2001. Villeneuve bliver hos BAR og Tom Kristensen har skrevet kontrakt med Honda i BTCC. Jos Verstappen nævnes også, men hollænderen har ellers lovet at der snart skulle til at ske noget - vi venter stadig! Jörg Müller der har stået for testarbejdet for BMW kan måske ad den vej få en plads i Formel 1. Müller er dog ikke rigtig kendt for at være det største talent, på trods af en Formel 3000-titel.

Flere britiske medier vil vide at Darren Manning, en britisk (!) Formel 3-kører måske kan få en chance. Manning har dog været i Formel 3 i adskillige år, så hvis man skal se det med nogenlunde neutrale (= ikke-britiske) briller er han nok ikke af den rette kaliber. Godt nok har han i år vundet Macau Formel 3-løbet samt det japanske Formel 3-mesterskab i dominerende stil, men der bør være mange andre kørere der i givet fald burde aspirere til jobbet. En kører som Max Wilson kan så ærgre sig over at have haft en noget ringe sæson i Formel 3000. Andre kandidater kan også være Bruno Junquiera. Williams har endnu ikke udtalt sig om sagen men det er efterhånden sikkert at Zanardi er ude.

BB  


Hop til top
BMW har alligevel et ønske

Og mere om de mulige kandidater til Zanardis sæde. BMW har alligevel et ønske når det drejer sig om valg af substitut til Zanardi, selvom Gerhard Berger ellers hele tiden har fortalt at BMW egentlig er lidt ligeglade fordi det er Williams opgave at finde kørerne. Berger så helst at det bliver Montoya der overtager sædet. "Det er op til Frank Williams at hente kørere, men selvfølgelig er vi ikke ligeglade med hvem der får sædet," siger Berger der ellers ikke har villet blande sig i Williams "personale-politik".

Berger mener at den kommende sæson med Zanardi blot bliver en gentagelse, hvor parterne ligeså godt kan sige farvel og tak - men problemer er at det bliver en dyr handel. Zanardi skal købes ud (koster mellem 60 og 70 millioner kroner!) og Montoya skal købes fri af Ganassi-teamet. Det menes at Montoya har en klausul der gør at han kan komme til Formel 1 - men den koster adskillige millioner kroner. "Jeg vil gå efter Juan Pablo Montoya. Hvad har han at vinde i ChampCar? Han har vundet titlen i hans første år, og vundet flere løb - han kan kun tabe i 2000," siger Berger, men peger dog på at det bliver et læreår for Montoya - ligesom det er for BMW, og dermed er den hurtige colombianer ikke sikret et supergodt sæde.

BB  


Hop til top
Badoer har stadig lysten

Det er ikke fordi han ikke vil køre Formel 1 - Luca Badoer vil meget gerne køre Formel 1-løb, bare ikke næste år. 2000 er han helt og holdent testkører for Ferrari og ikke andet end det, men fra 2001 vil han gerne have en plads i Formel 1. Selv er han tilfreds med sæsonen for Minardi. "Jeg er meget tilfreds med at Minardi gav mig chancen for at køre. Der var ret mange problemer, men jeg fik chancen til at sammenligne to organisationer," siger Badoer men sæsonen bød også på en stor skuffelse. "Ved hyringen af Mika Salo til at erstatte Schumacher var en skuffelse, men jeg er kommet over det. Jeg vil næste sæson køre for Ferrari og året efter vil jeg forhandle med andre teams," siger Badoer der efter 2000-sæsonen forlader Ferrari-teamet under alle omstændigheder. Derudover er Badoer ikke en mulig reservekører - det er Mika Salo der i givet fald hentes fra Sauber-teamet!
BB  


Hop til top
Toyota har betalt!

Så skulle det være sikkert! Toyota indtræder enten i 2001 eller 2002 som det 12. og sidste team i Formel 1. Dermed overtager de den plads der ellers var reserveret til rivalerne Honda. Det betyder at de har måttet lægge et "mindre" depositum på 30 millioner engelske pund, og beløbet bliver først frigivet i rater når de første gang viser sig til et grand prix. Dermed bliver der ikke plads til de mange andre kandidater som der har været spekuleret meget i - March, Lotus og hvad der ellers var af spekulationer om nye gamle teams på vej til comeback.

Det ventes at Toyota fremlægger de konkrete planer for Formel 1-eventyret indenfor de kommende måneder.

BB  


Hop til top
År 2000 Numre

Der har været mange spekulationer om hvem der skal have de forskellige numre i år 2000. Da nummer to i VM, Eddie Irvine røg til Jaguar, samtidig med at Ferrari vandt konstruktørernes VM, var der tvivl om hvem der skulle have nummer tre og fire, men her er listen.

McLaren - Mercedes
1 Mika Hakkinen
2 David Coulthard

Ferrari
3 Michael Schumacher
4 Rubens Barrichello

Jordan - Mugen-Honda
5 Heinz-Harald Frentzen
6 Jarno Trulli

Jaguar - Cosworth
7 Eddie Irvine
8 Johnny Herbert

Williams - BMW
9 Ralf Schumacher
10 Alex Zanardi

Benetton - Supertec
11 Giancarlo Fisichella
12 Alexander Wurz

Prost - Peugeot
14 Jean Alesi
15 Nick Heidfeld

Sauber - Ferrari
16 Pedro Diniz
17 Mika Salo

Arrows - Supertec
18 Pedro de la Rosa
19 -

Minardi - ?
20 Marc Gene
21 -

BAR - Honda
22 Jacques Villeneuve
23 Ricardo Zonta

PH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk