Hvis Barrichello får sit eget bremsesystem vil det i givet fald være nye toner hos Ferrari og det at de skal køre med to systemer kan være ualmindeligt belastende for teamet - for eksempel kan de to kørere ikke bruge hinandens racere eller reserveracere! I givet fald forsøger teamet i næste uge med et bremsesystem til brasilianerens højre fod hvorefter det så vurderes om teamet vil give Barrichello særbehandling.
David Coulthard udførte også sidste år meget af McLarens testarbejde forud for sæsonen, mens Hakkinen var optaget af arbejde udenfor banen – alligevel satte finnen sig i en McLaren-racer og satte skotten på plads. Coulthard er derfor meget bevidst om sin situation – der skal noget helt specielt til at komme op på siden af Hakkinen, selvom skotten i 99-sæsonen var tættere på Hakkinen end i 1998. Skotten har stadig et VM i kikkerten og det kan meget vel blive en af hans sidste chancer. McLaren og Mercedes har utallige unge kørere der kan erstatte ham fra 2001, og derfor er Coulthard sat under pres til at levere varen i 2000-sæsonen. Derudover er der også mulighed for at Michael Schumacher måske siger farvel til Ferrari hvis tyskeren ikke vinder VM næste år – og måske kommer til at overtage Coulthards plads, med mindre Hakkinen så vælger at skifte team for ikke at ramle ind i Schumacher. 2000-sæsonen bliver meget vigtigt for Coulthards fremtid i Formel 1!
'Coulthard bliver min største rival næste år!'
Hakkinen har dog også rosende ord til Michael Schumacher. "Han er altid en stor og fair modstander. Jeg har ikke haft nogle negative erfaringer med ham på banen," siger Hakkinen der anser ham som en af de bedste kørere. Finnen er derfor specielt glad for de sejre hvor han har slået den kører som anses for at være den bedste!
1999 var et noget kaotisk år for Hakkinen, der flere gange mistede overblikket og satte sig selv af banen. "Jeg må forbedrede mig bedre så jeg får mere kontrol," siger Hakkinen, der blandt andet kørte sig selv af banen i San Marino og på Monza. Hakkinen forventer at der bliver pres på ham, men at han vil arbejde på at bevare kontrollen og gå efter den tredje VM-titel i træk.
Jacques Villeneuve har siden mesterskabet i 1997 været stort set anonym i Formel 1. I 1998 faldt Williams-teamet stort set fra hinanden da Renault forlod Formel 1 og da Villeneuves manager stablede et team på benene var det derfor nærliggende at canadieren fulgte manageren. Villeneuve kan i dag se tilbage på en sæson der bestemt kan arkiveres lodret. Resultatmæssigt var der ikke meget at komme efter – men der er trods alt noget der har givet lidt erfaring – og nu kan teamet og Villeneuve kun se fremad.
"Hvis dette har været en hård sæson, vil det give bonus næste år. Jeg kunne ikke vente på at teamet ville klare sig inden at jeg tog til teamet: Jeg bliver nødt til at være en del af opbygningsprocessen. Jeg er glad for det faktum at det bliver et konkurrencedygtigt år næste år," siger Villeneuve. Teamet har især haft mange interne problemer. Midt på sæsonen langede Villeneuve kraftigt ud efter Adrian Reynard, som canadieren mente var alt for passiv og blot brugte sin tid på alt muligt andet end på BAR. Derudover blev teamet presset fra sponsorerne og flere magtkampe mellem Pollock og Reynard har rullet i teamets hovedsæde i Brackley. Der er dog kommet styr på gemytterne og efterhånden har teamet fået løst de interne problemer.
Adrian Reynard var udsat for stor kritik i denne sæson!
Det som teamet især har haft problemer med, er den svage Supertec-motor. Den fik flere gange skylden for teamets ringe indsats, men ser man på et team som Williams er det tydeligt at der godt kunne hives gode præstationer ud af Supertec-motoren. Men på sigt var Supertec og BAR ikke den rigtige konstellation hvis teamet overhovedet skulle kunne tro på muligheden for at komme til sejre. Honda løb ind i problemer da Harvey Postlethwaite døde efter et hjerteanfald ved en testsession, og planerne om et rent Honda-team blev skrinlagt, blev det i stedet interessant for Honda at komme ind som fabriksmotor og valget faldt på BAR. Honda var godt nok allerede repræsenteret i Formel 1 gennem deres tuningsfirma Mugen der leverer motorer til Jordan-teamet. Men der har allerede vist sig at være nogle problemer med at få Honda'en ordentlig integreret i BAR-raceren, men teamet arbejder på det og i denne uge lykkedes det at køre en test på Silverstone med den nye Honda-motor. Villeneuve har da også store forventninger til Honda-motoren. "Jeg forventer at den nye motor fra Honda vil være mere holdbar end vores racer. De har altid været konkurrencedygtige før i tiden når de kom ind, så jeg tror ikke at det vil være anderledes nu," siger Villeneuve.
Sæsonen 2000 kan simpelthen ikke blive værre end i 1999 hvis det står til Villeneuve. Det var for ham det ultimative lavpunkt. Den nye racer vil ifølge canadieren blive bygget så den er "skudsikker" og mindre svigtende. Meget kommer dog til at afhænge af hvor meget teamet får testet. Ser man tilbage på Stewart-teamet, der først i deres 3. år brød helt igennem, var de to første år dårlige eftersom teamet ikke testede særlig meget – og det gav selvfølgelig problemer både i 1997 og 1998. BAR er godt nok på bar bund når det nu drejer sig om at lave en ny racer, og eftersom de ikke har den store erfaring ska
Testtider fra Barcelona, lørdag:
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:21,08 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:22,27 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:22,40 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:22,97 |
Pedro de la Rosa | Arrows | 1:23,61 |
Tomas Enge | Jordan-Mugen | 1:23,61 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:24,09 |
Alternativet må være at sponsorernes logoer og farver afgøre bilens udseende. Jaguar forsætte med mange af Stewarts sponsorer, der i blandt bankvirksomheden HSBC som hovedsponsor (røde bogstaver på hvid baggrund). Der er blevet nævnt at Jaguar ville beholde Stewarts hvide bundfarve, men mon ikke man ønsker at markere overgangen lidt tydeligere? Også BAR overvejer et hvidt design med lyseblå aftegninger som en vis Ecclestone afslørede tidligere på året.
Men også Nick Heidfeld var meget godt med og lå meget tæt på Panis' tid om torsdagen., mens Jean Alesi testede en ny Peugeot-motor og kørte 20 omgange med den. Yderligere et par teams stillede til start - Sauber-teamet var på banen. Det blev Pedro Diniz der forestod testen, hvor det ellers havde været ventet at Mika Salo ville få sin første føling med Sauber-raceren som han skal køre næste år. Derudover var også Arrows på banen - med Pedro de la Rosa og en debutant - australieren Mark Webber der fik nogle omgange i Formel 1's måske dårligste racer. Mark Webber, der blandt andet var en de kører der fik en flyvetur i en Mercedes under Le Mans, skal køre Formel 3000 for det team som skal være juniorteam i klassen lige under Formel 1. Webber var meget lykkelig for endelig at have prøvet en Formel 1-racer. "Der var masser at lære. Alt i Formel 1 er så præcist. Der er så meget power og bremserne var fænomenale. Det var ti gange bedre end det jeg før har prøvet," sagde australieren. Arrows kørte ikke med Supertec-motorer men testede forskellige elektroniske dele før teamet får lagt en Supertec-motor i raceren. BMW fortsatte deres test med Ralf Schumacher der måtte tage endnu en test eftersom Zanardi med stor sandsynlighed er ude af Formel 1.
Torsdagens tider
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,10 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:22,64 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:22,96 |
Nick Heidfeld | Prost-Peugeot | 1:23,00 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:23,09 |
Jean Alesi | BB Det vælter ind med kandidater til hvem der kan overtage Zanardis sæde. Eftersom Zanardi ikke stillede til start ved testen i Barcelona, er der meget der tyder på at han er ude af Formel 1. Fra dag til dag bliver der klippet i listen og andre dage bliver der tilføjet. Som det ser ud nu har Williams meget svært ved at finde en aflæser der overhovedet vil køre for teamet. Panis har mere eller mindre meldt ud og fortalt at han ikke er meget for et år hos Williams for så at blive fyret for at Montoya kan tage over i 2001. Villeneuve bliver hos BAR og Tom Kristensen har skrevet kontrakt med Honda i BTCC. Jos Verstappen nævnes også, men hollænderen har ellers lovet at der snart skulle til at ske noget - vi venter stadig! Jörg Müller der har stået for testarbejdet for BMW kan måske ad den vej få en plads i Formel 1. Müller er dog ikke rigtig kendt for at være det største talent, på trods af en Formel 3000-titel. Flere britiske medier vil vide at Darren Manning, en britisk (!) Formel 3-kører måske kan få en chance. Manning har dog været i Formel 3 i adskillige år, så hvis man skal se det med nogenlunde neutrale (= ikke-britiske) briller er han nok ikke af den rette kaliber. Godt nok har han i år vundet Macau Formel 3-løbet samt det japanske Formel 3-mesterskab i dominerende stil, men der bør være mange andre kørere der i givet fald burde aspirere til jobbet. En kører som Max Wilson kan så ærgre sig over at have haft en noget ringe sæson i Formel 3000. Andre kandidater kan også være Bruno Junquiera. Williams har endnu ikke udtalt sig om sagen men det er efterhånden sikkert at Zanardi er ude. BB Og mere om de mulige kandidater til Zanardis sæde. BMW har alligevel et ønske når det drejer sig om valg af substitut til Zanardi, selvom Gerhard Berger ellers hele tiden har fortalt at BMW egentlig er lidt ligeglade fordi det er Williams opgave at finde kørerne. Berger så helst at det bliver Montoya der overtager sædet. "Det er op til Frank Williams at hente kørere, men selvfølgelig er vi ikke ligeglade med hvem der får sædet," siger Berger der ellers ikke har villet blande sig i Williams "personale-politik". Berger mener at den kommende sæson med Zanardi blot bliver en gentagelse, hvor parterne ligeså godt kan sige farvel og tak - men problemer er at det bliver en dyr handel. Zanardi skal købes ud (koster mellem 60 og 70 millioner kroner!) og Montoya skal købes fri af Ganassi-teamet. Det menes at Montoya har en klausul der gør at han kan komme til Formel 1 - men den koster adskillige millioner kroner. "Jeg vil gå efter Juan Pablo Montoya. Hvad har han at vinde i ChampCar? Han har vundet titlen i hans første år, og vundet flere løb - han kan kun tabe i 2000," siger Berger, men peger dog på at det bliver et læreår for Montoya - ligesom det er for BMW, og dermed er den hurtige colombianer ikke sikret et supergodt sæde. BB Det er ikke fordi han ikke vil køre Formel 1 - Luca Badoer vil meget gerne køre Formel 1-løb, bare ikke næste år. 2000 er han helt og holdent testkører for Ferrari og ikke andet end det, men fra 2001 vil han gerne have en plads i Formel 1. Selv er han tilfreds med sæsonen for Minardi. "Jeg er meget tilfreds med at Minardi gav mig chancen for at køre. Der var ret mange problemer, men jeg fik chancen til at sammenligne to organisationer," siger Badoer men sæsonen bød også på en stor skuffelse. "Ved hyringen af Mika Salo til at erstatte Schumacher var en skuffelse, men jeg er kommet over det. Jeg vil næste sæson køre for Ferrari og året efter vil jeg forhandle med andre teams," siger Badoer der efter 2000-sæsonen forlader Ferrari-teamet under alle omstændigheder. Derudover er Badoer ikke en mulig reservekører - det er Mika Salo der i givet fald hentes fra Sauber-teamet!BB Så skulle det være sikkert! Toyota indtræder enten i 2001 eller 2002 som det 12. og sidste team i Formel 1. Dermed overtager de den plads der ellers var reserveret til rivalerne Honda. Det betyder at de har måttet lægge et "mindre" depositum på 30 millioner engelske pund, og beløbet bliver først frigivet i rater når de første gang viser sig til et grand prix. Dermed bliver der ikke plads til de mange andre kandidater som der har været spekuleret meget i - March, Lotus og hvad der ellers var af spekulationer om nye gamle teams på vej til comeback. Det ventes at Toyota fremlægger de konkrete planer for Formel 1-eventyret indenfor de kommende måneder. BB Der har været mange spekulationer om hvem der skal have de forskellige numre i år 2000. Da nummer to i VM, Eddie Irvine røg til Jaguar, samtidig med at Ferrari vandt konstruktørernes VM, var der tvivl om hvem der skulle have nummer tre og fire, men her er listen.
McLaren - Mercedes
Ferrari
Jordan - Mugen-Honda
Jaguar - Cosworth
Williams - BMW
Benetton - Supertec
Prost - Peugeot
Sauber - Ferrari
Arrows - Supertec
Minardi - ?
BAR - Honda PH Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|