Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.12.2003
 Verstappens chancer mindskes
 Alex Zanardi fuldtidsracerkører igen?
 Fiorano test - torsdag
 
11.12.2003
 Ret urealistisk med nye teams
 

Hop til top12.12.2003

Verstappens chancer mindskes

Jos Verstappen er en travl mand i øjeblikket. Et sæde skal sikres til næste sæson, men hvor? Udbuddet bliver mindre.

Jos Verstappen har travlt i øjeblikket. Han vil stadig gerne køre i Formel 1, men det er ikke så nemt at få en plads. Hans seneste store forsøg hos Jaguar glippede da Jaguar i stedet valgte den unge østriger Christian Klien. Tilbage er der kun nogle sæder hos Jordan og Minardi. Så er Minardi sædet endda ikke en gang sikkert.

Minardi tester i øjeblikket et pænt antal unge kørere der bliver set an, og som betaler gode penge til Minardi bare for at få lov at teste. Det er ikke en gang sikkert at de bliver en af disse som kan få lov til at købe et sæde hos Minardi. Med i opløbet er også Justin Wilson, som blev til overs hos Jaguar. En anden kører der bejler til en plads hos MInardi, er australske Will Davidson. Will Davidson er nået så langt at Minardi faktisk har bedt om Will Davidson om at komme og få lavet et sæde. Så lugter det lidt af en sædeplads uden at det dog er absolut sikkert.

Tilbage til Jos Verstappen, som endnu en gang har været ude hos sponsorerne, primært hollandske for at skrabe penge sammen. Det glippede hos Jaguar, men tilsyneladende står de stadig bag ham i jagten på et sæde - og reklameplads. Tilsyneladende er det ikke lykkedes helt for Verstappen at samle det samme beløb som Klien gjorde. Han har Red Bull i ryggen til at betale, og angiveligt er det beløb i omegnen af små 40 millioner kr. som han har givet for pladsen hos Jaguar. Tilbage er det at konstatere at Jos Verstappen stadig jager et sæde, dog regner han selv med at sikre sig et af de få ledige der er tilbage.

PDL  


Hop til top
Alex Zanardi fuldtidsracerkører igen?

Alex Zanardi er godt på vej til at komme tilbage som fuldtidskører i motorsporten. Det bliver dog ikke i nogen Formel klasse at det vil ske.

Alex Zanardi kom som det nok er de fleste bekendt efterhånden grumme slemt til skade ved et CART løb på Eurospeedway Lausitz i 2001. I år kom han tilbage og gennemførte de resterende omgange af løbet, og nåede også at starte i det allersidste ETCC løb i denne sæson. Zanardi mistede begge ben ved ulykken.

I år har været et comeback år for Zanardi, og han har bevist at han ikke har glemt hvordan en bil skal håndteres. Til næste år ser det ud til at han vil satse på at komme til at køre en fuld sæson. Og allerhelst i ETCC igen. Ravaglia Motorsport tilbød ham en plads ved sæsonens sidste ETCC løb i år, og nu har Zanardi fået blod på tanden til at køre race for alvor igen.

Alex Zanardi:
"Jeg er yderst interesseret i at komme til at foretage mig noget igen. Jeg vil sige det sådan, at det er 99 % sikkert at I vil se mig køre igen."

Og noget tyder på at det meget vil kan tænkes at det føres ud i livet, der er dog et lille men.

Roberto Ravaglia:
"Alex vil gerne køre en fuld sæson, men jeg tror også at han gerne lige vil teste yderligere en gang inden han endelig bestemmer sig."

Tilsyneladende mangler der faktisk kun en underskrift på kontrakten før Zanardi kan føre sine planer ud i livet. Ravaglia Motorsport har en BMW stående klar til Alex Zanardi hvis han beslutter sig for at skrive under.

PDL  


Hop til top
Fiorano test - torsdag

Torsdag var anden dag hvor Ferrari teamet testede på hjemmebanen Fiorano, og ligesom i går var det Luciano Burti der stod for kørslen på den 2,976 kilometer lange bane.

Dagen blev brugt på dæktest for Bridgestone, og Burti kørte 70 problemfrie omgange på en helt tør bane, de 10 af dem på det korte layout (1,413 km.).

Dagens bedste tid blev 1:01,391.
Burti fortsætter testen på Fiorano i morgen.

AN  


 

Hop til top11.12.2003

Ret urealistisk med nye teams

Der snakkes af og til om nye teams i Formel 1, men kan det lade sig gøre? Mange mener at det er ret urealistisk med flere nye teams.

Nye teams i Formel 1. Det kunne da være en dejlig tanke, men nok noget man i langt, langt de fleste tilfælde kun kan drømme om. Det er økonomisk urealistisk at starte et team, som det ser ud lige nu. Det kræver mange penge, rigtig mange penge.

Et lille tankeeksperiment. Du og jeg vil starte et Formel 1 team. Det kræver en masse investeringer. Bil, motor samt alt til et velfungerende "værksted". Der skal bruges adskillige millioner bare på det. Derefter kommer der lønninger osv. til diverse ansatte. Bygninger, vindtunnel skal man nok i første omgang leje sig ind i. Lastbiler osv. og det er bare for at starte det hele. Dertil kommer der masser af andre fragtomkostninger til oversøiske løb.

Først derefter kommer FIA ind i billedet. Forudsætter vi at vi har en bil klar med kørere og alt andet på plads, så skal der betales for bare at få lov til at deltage. Det beløber sig i øjeblikket til $48 millioner. Derefter skal man deltage i 3 år før man kan få økonomisk gavn af Concorde aftalen, indeholdende bl.a. tv-penge osv. Der skal utrolig gode talegaver til at overbevise diverse investorer og sponsorer om at man er det helt rigtige at satse på. Og det i 3 år.

Desuden er der stor chance for at blive modarbejdet af de fleste af de eksisterende teams. Flere teamchefer arbejder på at begrænse antallet af deltagende teams til 10, ligesom det er faktisk er i øjeblikket. Hvorfor dog det? Jo, så bliver der nemlig flere penge til dem selv i stedet for at risikere at skal dele de mange fællesudbetalinger med 12 som FIA gerne vil have at der skal være.

Kloge mennesker har regnet ud, at det koster minimum $30 millioner at drive et team om året. Dertil kommer en masse omkostninger til motorer, hvilket i øjeblikket i rene penge beløber sig til ca. $20 millioner om året. Der arbejdes dog på at denne pris skal sættes ned til næsten det halve. Regn selv lidt på det, måske vi skulle nøjes med at købe et af de økonomisk trængte teams og forbedre det i stedet for.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk