Den økonomiske krise kradser forsat i Hispania teamet. Trods et fornuftigt tiltag med at få den tidligere Telefonica chef Juan Villalonga til at skaffe flere penge til teamet, så er det ikke lykkedes, eller i hvert fald langt fra nok.
Teamets situation er også blevet yderligere forværret af at et samarbejde med Toyota fuldstændigt er gået i vasken. Her var det også det økonomiske der gjorde udslaget for Toyota der ikke ville vente på betaling.
Forsvinder disse biler i eller inden 2011 sæsonen starter?
(Foto: Hispania Racing)
Hvad har Hispania teamet af muligheder rent praktisk? Ikke mange. Faktisk kæmper man så meget med at finde penge til at forsætte med det nuværende Dallara chassis som ikke fik nogen opgraderinger i 2010 sæsonen, og som er nødvendigt hvis teamet skal overleve den genindførte kvalifikationsregel i 2011. Det er 107 % reglen der igen kommer i spil.
I værste fald har Hispania ingenting. Faktisk kun Cosworth motorer og de kommer ingen steder uden et chassis. Faktisk har Cosworth også været efter Hispania teamet grundet manglende betalinger. Noget tyder dog på at dette er bragt i orden.
Colin Kolles har da heller ikke specielt travlt med at annoncere nye kørere. For nylig udtalte han at det ikke har noget hastværk i og med at sidste frist for dette er 3 dage inden sæsonstarten. I år har teamet anvendt 4 kørere, Bruno Senna, Karun Chandhok, Sakon Yamamoto og Christian Klien der alle har måttet spytte i kassen for at få lov til at køre.
Det kan være at 2011 feltet kommer til at mangle et team når sæsonen går i gang. Haves - Formel 1 team. Ønskes - penge og rigtigt mange af dem.
Group Lotus med Proton i ryggen har købt sig ind i Renault Formel 1 teamet, og dette team vil fremover kører under navnet Lotus Renault GP som meddelt onsdag. Og så er det at forvirringen så småt starter, for der er i forvejen allerede et team der anvender Lotus navnet som en del af teamnavnet.
Det er det af Tony Fernandes og Mike Gascoyne drevne Team Lotus/Lotus Racing som dog er anmeldt af 1Malaysia Racing. I denne sæson har teamnavnet været Lotus Racing, men efter at have overtaget Lotus navnet fra David Hunt, som havde navnerettighederne til navnet anvendt i racing, vil man fra 2011 sæsonen anvende teamnavnet Team Lotus. Her er der dog tilsyneladende stadig en retslig tvist om retten til at bruge navne Lotus i forbindelse med racing. En tvist der utvivlsomt er blæst meget op i medierne, men som rettighedsmæssigt vel også er en stor sag.
Group Lotus som jo altså ejer og producerer Lotus's gadebiler, har også forankret sig i andre klasser. Det sker via et opkøb/samarbejde me ART Grand Prix i GP2 og GP3 klasserne, ligesom der også vil være et involvement i ICS og Le Mans. Tony Fernandes har via sit tætte forhold til Air Asia også et engagement i de mindre klasser. Han kommer til at konkurrere med Group Lotus i GP2 klassen i næste sæson, her dog under Air Asia navnet.
Gad vide hvad Lotus stifteren Colin Chapman ville sige hvis han kunne følge den nuværende udvikling?
Allerede et år efter at Renault som bilmærke var blevet etableret lige før det forrige årtusindeskifte, deltog Renault i et racerløb. Renault vandt endda et Grand Prix på Le Mans i 1906. Siden da har Renault været involveret i lang række klasser med blandede resultater.
Da Formel 1 sidst i 1970'erne begyndte at anvende turbo motorer kom Renault med i Formel 1. I 1977 debuterede Renault med den senere så kendte 'Gule teapotte', og i 1979 vandt Renault sin første sejr med bilen og især med turbo motoren, som mange havde dømt som en fiasko.
Turbomotoren var på 1500 cm³. Da den første sejr kom, ville alle lige pludselig have denne type motoren og turbo æraen var startet. Renault fik flere sejre med dette koncept men valgte at trække sig efter 1986 sæsonen.
I 1989 var Renault tilbage igen men nu kun som motorleverandør. Man var igen vendt tilbage til V8 og V12 motorer, men fremtiden gik i retning af V10 motorer. Og her var Renault igen med i front idet man lavede den teknisk bedste løsning og som også kunne vinde. Med V10 motoren vandt Renault ialt 6 konstruktør-mesterskaber og 5 kører-mesterskaber.
I 1997 trak Renault sig igen ud, men motorerne levede videre under andre navne, blandt andet som Megachrome, Playlife og Supertec. I 2000 købte Renault det daværende Benetton team og kørte med egne motorer og Benetton chassis. I 2001 blev det officielt til et rent Renault team. Det helt store resultat som selvstændigt team kom da Fernando Alonso i 2005 og 2006 vandt verdensmesterskabet for kørere og Renault tog titlen begge år som konstruktør-verdensmester.
Fra 2007 begyndte Renault igen at levere motorer til andre teams. Red Bull Racing var første kunde og dette team har især i de sidste par sæsoner overskygget Renault selv. Det er i 2010 sæsonen blevet til 23 podiepladser for Renault. Bedst var Grand Prixet i Monaco hvor man tog alle tre podiepladser. Renault har vundet 3 af de seneste 6 VM titler som motorleverandør.