Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.12.1999
 Overraskelser på Jerez
 Tilfredshed hos BMW
 Barrichello føler sig hjemme
 Michelin på vej!
 
12.12.1999
 Jordan som postbiler
 Rubinho med eget bremsesystem?
 Coulthard under pres
 Coulthard den sværeste!
 Villeneuve kan kun se frem
 

Hop til top13.12.1999

Overraskelser på Jerez

Rubens Barrichello har fået en god start hos Ferrari - blandt andet med en banerekord i sidste uge på Fiorano. Den sidste dag af testen blev ødelagt af et regnvejr. Nu er teamet taget til Jerez for at teste - og ved den første testdag var Barrichello hurtigst. Barrichello skulle med stor sandsynlighed have testet med sig eget bremsesystem, eftersom brasilianeren er bedre til at bremse med højre fod, hvor det ellers er normalt med venstre fod. Noget overraskende var Luciano Burti bedre end Jaguars andenkører, Herbert. Hos Minardi testede man flere mulige emner til det andet sæde - og der var det Fernando Alonso der fik det bedste ud af Minardi'en. Derudover var BAR repræsenteret ved Zonta.

McLaren er også til stede ved testen, men stod over i dag. De kommer i aktion i morgen og dermed kommer der for første gang i vinterperioden en direkte duel mellem Ferrari og McLaren. Som tiderne også indikerer var det regnvejr i Spanien - men det afholdt ikke Barrichello for at dominere:

Testtiderne fra Jerez - 13. december 1999

KørerTeamBedste tid
Rubens BarrichelloFerrari1:39,136
Luciano BurtiJaguar1:40,276
Johnny HerbertJaguar1:40,384
Marc GeneMinardi-Ford1:42,474
Ricardo ZontaBAR-Honda1:42,862
Fernando AlonsoMinardi-Ford1:43,474
Giorgio VinellaMinardi-Ford1:45,747

BB  


Hop til top
Tilfredshed hos BMW

Den anden test med BMWs nye V10-motor var langt bedre end den første på Jerez i forrige uge. Williams-teamet brugte tre dage i Barcelona på at få flere kilometer i motoren og på andendagen lykkedes det for Ralf Schumacher at sætte en respektabel tid. Tyskeren var næsten halvandet sekund efter David Coulthard, men BMW og Williams hæftede sig ved at de lå i nærheden af de teams der ligger i midten af Formel 1. "Vi kan matche racerne i midterfeltet som vi har i sinde at være vort mål under det første år med læretid," siger Gerhard Berger, chef for BMW motorsport.

BMW har arbejdet meget med at forbedre motoren og sætte den op til forbedret præstation, men ingeniører i teamet lægger stadig vægt på at motoren stadig er meget ung, og derfor ikke er gennemprøvet. På tredjedagen gennemførte Jörg Müller en længere distance - næsten en hel løbsdistance. Teamet stiller til start i den test der begynder i morgen på Jerez - den sidste test i år.

BB  


Hop til top
Barrichello føler sig hjemme

Efter 14 dage hos Ferrari har Barrichello haft en fornøjelig tid i teamet, og han er faldet utroligt godt til i teamet og endnu mere vigtigt: i raceren. "Raceren er utrolig nem at køre og lige med det samme en 'ven'. Jeg føler mig hjemme i den og teamet med det samme. For at være helt ærlig, så forventede jeg at der ville være flere besværligheder ved at falde til. Jeg har stadig meget at lære om racerens potentiale og Fiorano-banen - som slet ikke er så nem en bane," siger Rubens Barrichello.

Brasilianeren er på vej til de sidste tests i år, eftersom han skal gennemgå en mindre operation for at få ordnet ribbenene som har givet ham en del smerter. De blev bukkede efter uheldet på Imola i 1994 og siden hen har han haft nogle problemer eftersom det ikke er helet ordentligt. Han vender derefter tilbage for fuld styrke i det nye år, ligesom Ferraris anden 'skadede' kører - Michael Schumacher.

BB  


Hop til top
Michelin på vej!

Ifølge italienske aviser skulle det efterhånden være sikkert - det franske dækmærke, Michelin er på vej tilbage til Formel 1. Rygtet dukker jævnligt op, og nu er der efterhånden ved at navne på de mulige teams der fra år 2001 kan komme på tale. Michelin vil være meget interesseret i at komme til at leverer dæk til Prost-teamet, da de har fælles nationale interesser. Derudover skal også Williams-teamet være interesseret i et samarbejde med Michelin. Som det tidligere har vist sig kan en dækkrig være med til at give hurtigere dæk - og hvis Williams er blandt de første kan de måske også være med til at få indflydelse på udviklingen af dækket.

Men Michelin ventes ikke at gå ind i Formel 1 i 2001 og så kun leverer til to teams - derfor går rygterne også på at der forhandles med Ferrari, men de to parter har ikke forhandlet noget konkret på plads. Michelin var med i Formel 1 - blandt andet med Ferrari.

BB  


 

Hop til top12.12.1999

Jordan som postbiler

Jordan-teamet skulle have indgået en aftale med det tyske postvæsen om en sponsoraftale. Dermed kommer Heinz-Harald til at være Tysklands hurtigste postbud. Aftalen mellem det tyske postvæsen og Jordan kommer til at løbe over tre år, og koster 70-80 millioner kroner om året. Jordan-racerne bliver derfor påklistret postvæsenets kendemærke - det velkendte posthorn! Var det ikke noget for PostDanmark at overveje Formel 1?
BB  


Hop til top
Rubinho med eget bremsesystem?

Det var helt nyt for Rubens Barrichello at køre en Formel 1-racer og skulle bremse med venstre fod. For nogle år siden fandt man ud af at det faktisk gav bedre styring og hurtigere tider at bremse med venstre fod, og derfor gik man fra at bremse med højre fod til at skifte til den pedal som vi andre almindelig mennesker også foretrækker som bremsen! (at vi så ikke bruger venstre fod til den er så en anden sag.) Men Rubens Barrichello kan ikke rigtig forlige sig med Ferraris venstefods-bremsesystem, og derfor vil teamet sandsynligvis føje Rubinho og give ham en racer der bremses med den højre fod. Det sker på trods af at Barrichello faktisk satte meget fornuftige tider under hans test på Fiorano.

Hvis Barrichello får sit eget bremsesystem vil det i givet fald være nye toner hos Ferrari og det at de skal køre med to systemer kan være ualmindeligt belastende for teamet - for eksempel kan de to kørere ikke bruge hinandens racere eller reserveracere! I givet fald forsøger teamet i næste uge med et bremsesystem til brasilianerens højre fod hvorefter det så vurderes om teamet vil give Barrichello særbehandling.

BB  


Hop til top
Coulthard under pres

De seneste tests har været totalt domineret af David Coulthard, der på de to spanske baner indtil videre har været helt urørlig. Folk i McLaren-teamet beretter at Coulthard er utrolig fokuseret på sit testarbejde og hele tiden presser teamet til at køre hurtigere tider, samtidig med at skotten selv er utrolig opsat på at den får hele armen på alle testomgange. Grunden: Skotten skal arbejdet hårdt for at komme op på siden af Hakkinen – og passe på reservekøreren, Olivier Panis.

David Coulthard udførte også sidste år meget af McLarens testarbejde forud for sæsonen, mens Hakkinen var optaget af arbejde udenfor banen – alligevel satte finnen sig i en McLaren-racer og satte skotten på plads. Coulthard er derfor meget bevidst om sin situation – der skal noget helt specielt til at komme op på siden af Hakkinen, selvom skotten i 99-sæsonen var tættere på Hakkinen end i 1998. Skotten har stadig et VM i kikkerten og det kan meget vel blive en af hans sidste chancer. McLaren og Mercedes har utallige unge kørere der kan erstatte ham fra 2001, og derfor er Coulthard sat under pres til at levere varen i 2000-sæsonen. Derudover er der også mulighed for at Michael Schumacher måske siger farvel til Ferrari hvis tyskeren ikke vinder VM næste år – og måske kommer til at overtage Coulthards plads, med mindre Hakkinen så vælger at skifte team for ikke at ramle ind i Schumacher. 2000-sæsonen bliver meget vigtigt for Coulthards fremtid i Formel 1!

BB  


Hop til top
Coulthard den sværeste!

Selvom David Coulthard nok er sat under et markant pres til at levere en god præstation, mener Mika Hakkinen at det i næste sæson bliver Coulthard der bliver den største udfordrer til finnens tredje VM-titel i træk. Hvis Hakkinen vinder VM næste år vil det kun være finnen og en af VM-historiens største kørere, Juan Manuel Fangio der har formået at vinde VM tre gange i træk. "Jeg tror at min holdkammerat David Coulthard bliver min hårdeste konkurrent. Han har det samme materiel som jeg og er mere sulten end før. Jeg er sikker på at McLaren og Mercedes igen vil bygge den bedste racer," siger Hakkinen.

'Coulthard bliver min største rival næste år!'

Hakkinen har dog også rosende ord til Michael Schumacher. "Han er altid en stor og fair modstander. Jeg har ikke haft nogle negative erfaringer med ham på banen," siger Hakkinen der anser ham som en af de bedste kørere. Finnen er derfor specielt glad for de sejre hvor han har slået den kører som anses for at være den bedste!

1999 var et noget kaotisk år for Hakkinen, der flere gange mistede overblikket og satte sig selv af banen. "Jeg må forbedrede mig bedre så jeg får mere kontrol," siger Hakkinen, der blandt andet kørte sig selv af banen i San Marino og på Monza. Hakkinen forventer at der bliver pres på ham, men at han vil arbejde på at bevare kontrollen og gå efter den tredje VM-titel i træk.

BB  


Hop til top
Villeneuve kan kun se frem

Et år med BAR er gået – og hvilket flop! Egentlig havde man vel allerede forudset at det måtte gå den vej, og som tilskuer ville man vel også have accepteret at teamet ville få det svært i debutsæsonen. Men når teamet i den grad markedsfører sig selv som et team der går ind i Formel 1 for at vinde løb fra første grand prix og endda gå efter mesterskabet skal det gå galt – og derfor er det med rette at man i dag har lov til at grine lidt af BAR og deres store ambitioner! Kald det Jantelov, men BAR har selv været uden om det!

Jacques Villeneuve har siden mesterskabet i 1997 været stort set anonym i Formel 1. I 1998 faldt Williams-teamet stort set fra hinanden da Renault forlod Formel 1 og da Villeneuves manager stablede et team på benene var det derfor nærliggende at canadieren fulgte manageren. Villeneuve kan i dag se tilbage på en sæson der bestemt kan arkiveres lodret. Resultatmæssigt var der ikke meget at komme efter – men der er trods alt noget der har givet lidt erfaring – og nu kan teamet og Villeneuve kun se fremad.

"Hvis dette har været en hård sæson, vil det give bonus næste år. Jeg kunne ikke vente på at teamet ville klare sig inden at jeg tog til teamet: Jeg bliver nødt til at være en del af opbygningsprocessen. Jeg er glad for det faktum at det bliver et konkurrencedygtigt år næste år," siger Villeneuve. Teamet har især haft mange interne problemer. Midt på sæsonen langede Villeneuve kraftigt ud efter Adrian Reynard, som canadieren mente var alt for passiv og blot brugte sin tid på alt muligt andet end på BAR. Derudover blev teamet presset fra sponsorerne og flere magtkampe mellem Pollock og Reynard har rullet i teamets hovedsæde i Brackley. Der er dog kommet styr på gemytterne og efterhånden har teamet fået løst de interne problemer.

Adrian Reynard var udsat for stor kritik i denne sæson!

Det som teamet især har haft problemer med, er den svage Supertec-motor. Den fik flere gange skylden for teamets ringe indsats, men ser man på et team som Williams er det tydeligt at der godt kunne hives gode præstationer ud af Supertec-motoren. Men på sigt var Supertec og BAR ikke den rigtige konstellation hvis teamet overhovedet skulle kunne tro på muligheden for at komme til sejre. Honda løb ind i problemer da Harvey Postlethwaite døde efter et hjerteanfald ved en testsession, og planerne om et rent Honda-team blev skrinlagt, blev det i stedet interessant for Honda at komme ind som fabriksmotor og valget faldt på BAR. Honda var godt nok allerede repræsenteret i Formel 1 gennem deres tuningsfirma Mugen der leverer motorer til Jordan-teamet. Men der har allerede vist sig at være nogle problemer med at få Honda'en ordentlig integreret i BAR-raceren, men teamet arbejder på det og i denne uge lykkedes det at køre en test på Silverstone med den nye Honda-motor. Villeneuve har da også store forventninger til Honda-motoren. "Jeg forventer at den nye motor fra Honda vil være mere holdbar end vores racer. De har altid været konkurrencedygtige før i tiden når de kom ind, så jeg tror ikke at det vil være anderledes nu," siger Villeneuve.

Sæsonen 2000 kan simpelthen ikke blive værre end i 1999 hvis det står til Villeneuve. Det var for ham det ultimative lavpunkt. Den nye racer vil ifølge canadieren blive bygget så den er "skudsikker" og mindre svigtende. Meget kommer dog til at afhænge af hvor meget teamet får testet. Ser man tilbage på Stewart-teamet, der først i deres 3. år brød helt igennem, var de to første år dårlige eftersom teamet ikke testede særlig meget – og det gav selvfølgelig problemer både i 1997 og 1998. BAR er godt nok på bar bund når det nu drejer sig om at lave en ny racer, og eftersom de ikke har den store erfaring ska

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk