McLaren er også til stede ved testen, men stod over i dag. De kommer i aktion i morgen og dermed kommer der for første gang i vinterperioden en direkte duel mellem Ferrari og McLaren. Som tiderne også indikerer var det regnvejr i Spanien - men det afholdt ikke Barrichello for at dominere:
Testtiderne fra Jerez - 13. december 1999
Kører | Team | Bedste tid |
Rubens Barrichello | Ferrari | 1:39,136 |
Luciano Burti | Jaguar | 1:40,276 |
Johnny Herbert | Jaguar | 1:40,384 |
Marc Gene | Minardi-Ford | 1:42,474 |
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:42,862 |
Fernando Alonso | Minardi-Ford | 1:43,474 |
Giorgio Vinella | Minardi-Ford | 1:45,747 |
BMW har arbejdet meget med at forbedre motoren og sætte den op til forbedret præstation, men ingeniører i teamet lægger stadig vægt på at motoren stadig er meget ung, og derfor ikke er gennemprøvet. På tredjedagen gennemførte Jörg Müller en længere distance - næsten en hel løbsdistance. Teamet stiller til start i den test der begynder i morgen på Jerez - den sidste test i år.
Brasilianeren er på vej til de sidste tests i år, eftersom han skal gennemgå en mindre operation for at få ordnet ribbenene som har givet ham en del smerter. De blev bukkede efter uheldet på Imola i 1994 og siden hen har han haft nogle problemer eftersom det ikke er helet ordentligt. Han vender derefter tilbage for fuld styrke i det nye år, ligesom Ferraris anden 'skadede' kører - Michael Schumacher.
Men Michelin ventes ikke at gå ind i Formel 1 i 2001 og så kun leverer til to teams - derfor går rygterne også på at der forhandles med Ferrari, men de to parter har ikke forhandlet noget konkret på plads. Michelin var med i Formel 1 - blandt andet med Ferrari.
Hvis Barrichello får sit eget bremsesystem vil det i givet fald være nye toner hos Ferrari og det at de skal køre med to systemer kan være ualmindeligt belastende for teamet - for eksempel kan de to kørere ikke bruge hinandens racere eller reserveracere! I givet fald forsøger teamet i næste uge med et bremsesystem til brasilianerens højre fod hvorefter det så vurderes om teamet vil give Barrichello særbehandling.
David Coulthard udførte også sidste år meget af McLarens testarbejde forud for sæsonen, mens Hakkinen var optaget af arbejde udenfor banen – alligevel satte finnen sig i en McLaren-racer og satte skotten på plads. Coulthard er derfor meget bevidst om sin situation – der skal noget helt specielt til at komme op på siden af Hakkinen, selvom skotten i 99-sæsonen var tættere på Hakkinen end i 1998. Skotten har stadig et VM i kikkerten og det kan meget vel blive en af hans sidste chancer. McLaren og Mercedes har utallige unge kørere der kan erstatte ham fra 2001, og derfor er Coulthard sat under pres til at levere varen i 2000-sæsonen. Derudover er der også mulighed for at Michael Schumacher måske siger farvel til Ferrari hvis tyskeren ikke vinder VM næste år – og måske kommer til at overtage Coulthards plads, med mindre Hakkinen så vælger at skifte team for ikke at ramle ind i Schumacher. 2000-sæsonen bliver meget vigtigt for Coulthards fremtid i Formel 1!
'Coulthard bliver min største rival næste år!'
Hakkinen har dog også rosende ord til Michael Schumacher. "Han er altid en stor og fair modstander. Jeg har ikke haft nogle negative erfaringer med ham på banen," siger Hakkinen der anser ham som en af de bedste kørere. Finnen er derfor specielt glad for de sejre hvor han har slået den kører som anses for at være den bedste!
1999 var et noget kaotisk år for Hakkinen, der flere gange mistede overblikket og satte sig selv af banen. "Jeg må forbedrede mig bedre så jeg får mere kontrol," siger Hakkinen, der blandt andet kørte sig selv af banen i San Marino og på Monza. Hakkinen forventer at der bliver pres på ham, men at han vil arbejde på at bevare kontrollen og gå efter den tredje VM-titel i træk.
Jacques Villeneuve har siden mesterskabet i 1997 været stort set anonym i Formel 1. I 1998 faldt Williams-teamet stort set fra hinanden da Renault forlod Formel 1 og da Villeneuves manager stablede et team på benene var det derfor nærliggende at canadieren fulgte manageren. Villeneuve kan i dag se tilbage på en sæson der bestemt kan arkiveres lodret. Resultatmæssigt var der ikke meget at komme efter – men der er trods alt noget der har givet lidt erfaring – og nu kan teamet og Villeneuve kun se fremad.
"Hvis dette har været en hård sæson, vil det give bonus næste år. Jeg kunne ikke vente på at teamet ville klare sig inden at jeg tog til teamet: Jeg bliver nødt til at være en del af opbygningsprocessen. Jeg er glad for det faktum at det bliver et konkurrencedygtigt år næste år," siger Villeneuve. Teamet har især haft mange interne problemer. Midt på sæsonen langede Villeneuve kraftigt ud efter Adrian Reynard, som canadieren mente var alt for passiv og blot brugte sin tid på alt muligt andet end på BAR. Derudover blev teamet presset fra sponsorerne og flere magtkampe mellem Pollock og Reynard har rullet i teamets hovedsæde i Brackley. Der er dog kommet styr på gemytterne og efterhånden har teamet fået løst de interne problemer.
Adrian Reynard var udsat for stor kritik i denne sæson!
Det som teamet især har haft problemer med, er den svage Supertec-motor. Den fik flere gange skylden for teamets ringe indsats, men ser man på et team som Williams er det tydeligt at der godt kunne hives gode præstationer ud af Supertec-motoren. Men på sigt var Supertec og BAR ikke den rigtige konstellation hvis teamet overhovedet skulle kunne tro på muligheden for at komme til sejre. Honda løb ind i problemer da Harvey Postlethwaite døde efter et hjerteanfald ved en testsession, og planerne om et rent Honda-team blev skrinlagt, blev det i stedet interessant for Honda at komme ind som fabriksmotor og valget faldt på BAR. Honda var godt nok allerede repræsenteret i Formel 1 gennem deres tuningsfirma Mugen der leverer motorer til Jordan-teamet. Men der har allerede vist sig at være nogle problemer med at få Honda'en ordentlig integreret i BAR-raceren, men teamet arbejder på det og i denne uge lykkedes det at køre en test på Silverstone med den nye Honda-motor. Villeneuve har da også store forventninger til Honda-motoren. "Jeg forventer at den nye motor fra Honda vil være mere holdbar end vores racer. De har altid været konkurrencedygtige før i tiden når de kom ind, så jeg tror ikke at det vil være anderledes nu," siger Villeneuve.
Sæsonen 2000 kan simpelthen ikke blive værre end i 1999 hvis det står til Villeneuve. Det var for ham det ultimative lavpunkt. Den nye racer vil ifølge canadieren blive bygget så den er "skudsikker" og mindre svigtende. Meget kommer dog til at afhænge af hvor meget teamet får testet. Ser man tilbage på Stewart-teamet, der først i deres 3. år brød helt igennem, var de to første år dårlige eftersom teamet ikke testede særlig meget – og det gav selvfølgelig problemer både i 1997 og 1998. BAR er godt nok på bar bund når det nu drejer sig om at lave en ny racer, og eftersom de ikke har den store erfaring ska