FIA har dikteret at alle teams skal anvende den samme elektroniske styreenhed - også kaldet ECU - fra og med 2008 og i hvert fald frem til og med 2010. Men hvem skulle lave den? Man valgte derfor i god ro og orden - og under EU præmisser at lade opgaven udbyde offentligt. Flere selskaber har budt på opgaven, og nu er afgørelsen truffet.
Allerede tidligere på året slap det ud at McLaren Electronic System og Microsoft i fællesskab arbejde på sagen. Og de firmaer har nu vundet udbudsrunden. I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet kom der selvfølgelig udtalelser fra parterne. Fra konstellationen McLaren Electronic System/Microsoft kom det kort at nu har de tre parter endelig færdiggjort de endelige kontrakter.
Fra FIAs side sagde Max Mosley blandt andet følgende:
"Vi har udvalgt hvad vi mener er den mest effektive og omkostningsbesparende løsning."
Der er dog allerede fremkommet en vis kritik af FIAs valg, idet nogen mener at McLaren-Mercedes Formel 1 teamet vil drage fordel af FIAs valg. Kommentaren fra McLaren Electronic System er kort og kontant: "Vi samarbejder i forvejen med alle Formel 1 teams."
Den nye ECU skal udover at sikre én ens motorstyring for alle teams uanset motor, også være med til at begrænse omkostningerne. Et eller andet sted ganske naturligt, men måske også lidt begrænsende. Især under Max Mosleys ledelse er det tekniske reglement blevet mere og mere låst, så der bliver mindre og mindre plads til de frie udfoldelser som tidligere kendetegnede kongeklassen indenfor motorsport.
For Franck Montagny var der tale om debut som fast testkører for Toyota teamet, men da hans tidligere arbejdsgiver Super Aguri, tidligere på året havde lånt ham ud til teamet i forbindelse med en testkørsel på Silverstone, så der var alligevel tale om lidt 'comeback'.
Kohei Hirate deltog også i sidste uges test på på Jeres, her klarede han sig så godt, at han tester med teamet igen i denne uge.
Tirsdagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Franck Montagny | Toyota | 1:20,073 | 79 |
2 | Kohei Hirate | Toyota | 1:21,214 | 82 |
Testkørslerne fortsætter de næste to dage, og det er planen at flere Formel 1 teams vil deltage allerede fra i dag af.
Ikke nok med at de eller så testdominerende Ferrari'er med Felipe Massa og Luca Badoer blev slået på tiden, de blev også begge trukket væk fra banen med mekaniske problemer.
Det var de dog ikke ene om, da også Kazuki Nakajima måtte trækket tilbage til pitten, da Toyota motoren i hans Williams racer havde givet op, ligesom Lewis Hamilton måtte hjælpes tilbage til pitten med uorden i mekaniken.
Fredagens tider fra Jerez: