Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.12.1998
 Hill højest betalt
 Kalenderen for 1999
 Testdage begrænses
 Debut til British American Racing
 Muller skriver kontrakt med BMW
 
9.12.1998
 Jerez test - Dag 1
 Ferrari - Jerez testrapport - Dag 1
 Takagi til Arrows
 Spa undersøges af "skattefar"
 Hill var ansat løb for løb
 

Hop til top14.12.1998

Hill højest betalt

Damon Hill er nu den højst betalte sportsstjerne i England. Med en årsindkomst på ca. 76 millioner har 1996 verdensmesteren slået bokseren Lennox Lewis af pinden. Hill's gage hos Jordan anslåes til ca. 55 millioner kroner og dertil kommer en indtægt fra sponsorer og merchandise på 21 mio. Den anden bedst betalte formel 1 pilot er David Coulthard på 6 pladsen med en indtægt på ca. 29 mio, og tredje bedste er Johnny Herbert på 8 pladsen med ca. 20 mio.
 
Hill's gage er dog "pebernødder" ved siden af Michael Schumachers, som anslåes til at være omkring det 10 dobbelte.
MBP  


Hop til top
Kalenderen for 1999

Så er den officielle formel 1 kalender for 1999 klar. Sæsonen ligner i store træk de foregående sæsoner, bortset fra en enkelt nyt løb, således at kalenderen nu består af 17 løb. Kinas Grand Prix har længe været på nippet til at komme med, men er foreløbig droppet i 99, med begrundelse i at forholdene omkring pitten, dommertårn og pressecenteret ikke var i orden. Dog siges det at hvis kineserne får rettet op på dette kan det Kinesiske Grand Prix blive indsat i hullet mellem det Europæiske og det Malaysiske Grand Prix. Det skulle dog være helt sikkert at Kina er med i år 2000.
 
I stedet for det Kinesiske Grand Prix køres så det Argentinske Grand Prix. Dette løb har været taget af kalenderen pga. økonomiske vanskeligheder, men efter nye arrangører er kommet til er løbet nu tilbage igen og der skal således også næste år køres to løb i træk i Sydamerika inden den europæiske sæson påbegyndes. FIA har længe truet med at stryge San Marinos Grand Prix af listen for at lægge pres på italiensk lovgivning, som følge af den uheldige retssag mod Williams efter Ayrton Sennas dødsulykke på Imola banen, men San Marinos Grand Prix får lov at overleve endnu en sæson.
 
Kalenderen for 1999 kommer derfor til at se således ud:
 
DatoGrand PrixBane
7. martsAustralienAlbert Park
28. marts ArgentinaBuenos Aires
11. aprilBrasilienInterlagos
2. majSan MarinoImola
16. majMonacoMonte Carlo
30. majSpanienCatalunya
13. juniCanadaGilles Villeneuve
27. juniFrank
MBP  


Hop til top
Testdage begrænses

Bridgestone har længe ønsket at begrænse antallet af testdage, hvilket bla. Ferrari har været modstander af. Den japanske dækgigant har kontaktet FIA og man har aftalt at der nu kun må testes 50 dage om året fordelt med halvdelen før sæsonen, og den anden halvdel i sæsonen.
 
Michael Schumacher udtaler sig positivt om aftalen: "Det er en god ting. Sidste år testede vi mere en 100 dage, hvoraf halvdelen var dæktest. Dette er ikke længere nødvendigt(fordi alle kører på samme dæk, red.) Jeg tror at 50 dage vil være rimeligt." Omkring '99 dækkene har Schumacher flg. kommentar: "Vognene er nu meget løse. Et kraftigt vindstød er nok til at få dig til at miste herredømmet. Det gør vognen mere følsom aerodynamisk og overhalinger sværere. I starten af den kommende sæson vil vi have flere afkørsler, men vi kan ikke gøre noget ved det."
MBP  


Hop til top
Debut til British American Racing

British American Racing vil få sin debut som et officielt Formel 1 team i denne uge. Teamet skal være med i sin første officielle test i denne uge. Testen foregår på circuit de Catalunya, hvor de fleste andre teams også kommer. Både Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta forventes at komme til denne test, for at få deres første tur i bilen. Det er næsten sikkert at BAR vil dukke op med deres 1999 chassis som er udstyret med en SuperTec Sport motor, selvom den officielle præsentation af bilen først finder sted i januar. Det forventes at bilen kommer til at køre i en helt neutral farve og uden reklamer på ved de kommende test. Ifølge teammanager Craig Pollock, forløber klargøring og udvikling af bilen helt efter planen.
HVJ  


Hop til top
Muller skriver kontrakt med BMW

Saubers testkører Jörg Muller er blevet kontaktet af BMW, med et tilbud om at blive deres officielle testkøre i 1999. Muller har igennem et stykke tid været Gerhard Bergers favorit til denne plads. Williams team, som skal køre med BMW motorer fra år 2000, har tidligere bekræftet at Jos Verstappen også var en seriøs kandidat til denne plads. Men nu forventes det at Verstappen skriver kontrakt med Honda, som deres officielle testkører i 1999 sæsonen. Chancerne for at Verstappen ingen skal komme ud og køre formel 1 GP'er igen er meget større hos Honda, som i den forgangende weekend officielt bekræftede at de kommer tilbage i formel 1 sporten i år 2000.
HVJ  


 

Hop til top9.12.1998

Jerez test - Dag 1

Igår startede Formel 1 testene igen, denne gang på Jerez banen i Spanien. Der er tale om en 3 dages test, og følgende teams var tilstede: McLaren, Ferrari, Williams, Jordan, Sauber samt Prost.
Dagens hurtigste tid blev sat af David Coulthard i McLaren med tiden 1:25,56, og den kører der kørte flest omgange var Pedro Diniz i Sauber med 87 omgange.

Vejret:
Luft temp.: 8-15 C
Bane temp.: 8-25 C

Dagens tider blev følgende:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:25,5649
2Eddie IrvineFerrari1:25,8382
3Ralf SchumacherWilliams1:26,1442
4Heinz-Harald FrentzenJordan1:26,8552
5Nick HeidfeldMcLaren1:26,9925
6Pedro DinizSauber1:27,1387
7
AN  


Hop til top
Ferrari - Jerez testrapport - Dag 1

Så er der igen gang i testkørslerne, det var Ferrari teamet der i går gik i gang med et tre dages program på Jerez de la Frontera i det sydlige Spanien. Det er planen at Eddie Irvine skal køre alle 3 dage, Luca Badoer 2 dage samt Michael Schumacher 1 dag. Dette bliver Eddie Irvines første testkørsel som optakt til 1999 sæsonen, da han ikke var med på Circuit de Catalunya ved Barcelona i sidste uge, på grund af at han var på Essen Motor Show, for at reklamere for Fiat/Ferrari koncernen.

Jerez de la Frontera: , 4.428 km.
Vejret:
Luften: 8-15 gr. C
Banetemperatur: 8-25 gr. C

Eddie Irvine, F 300, chassis 184:
Koncentrerede sig om dæktest, set-up'pet på hans F 300, og en smule prøvning af affjedringen.

Luca Badoer, F 300 chassis 186:
Fortsatte arbejdet, der påbegyndtes ved Barcelona testene i sidste uge, med test af nye komponenter til brug i 99' modellen.

Dagens tider blev:
Plac.KørerTidOmg.
1Eddie Irvine1:25,83382
2Luca Badoer1:28,30536

Ferrari teamet fortsætter idag med de samme to kørere.

Ferrari teamet oplyser samtidig at de forventer at prøve køre deres 1999 model allerede inden jul, og raceren præsenteres for offentligheden den 21. januar 1999.
1999 modellen er i øjeblikket i vindtunnel test, hvor Chef designer Rory Byrne og teamets nye aerodynamik specialist Nicolas Tombasis (tidligere Benetton) arbejder på højtryk.

AN  


Hop til top
Takagi til Arrows

Det forlyder at japaneren, Toranosuke Takagi, har skrevet kontrakt med Arrows teamet for sæsonen 1999. Samtidig oplyses det at han bringer ca. 60 mill. kr. til teamet i sponsor indtægter. Sidste år kørte Takagi en overbevisende debut sæson for Tyrrell. Så med Mika Salo som "første kører" og med Toranosuke Takagi i den anden racer, så ser det ud til at Arrows teamet er kører mæssigt godt stillet til 1999 sæsonen.

De vedvarende rygter om at Zakspeed helt eller delvist skal overtage Arrows for et beløb på ca. 315 mill. kr., bliver stadig benægtet af teamets nuværende ejer, Tom Walkinshaw, der netop har forsikret teamets personale om at teamet ikke er til salg på nuværende tidspunkt.

AN  


Hop til top
Spa undersøges af "skattefar"

En talsmand for Spa Francorchamps banen har bekræftet at de belgiske skattemyndigheder gransker regnskabet for det firma som ejer og promovere banan. Firmaet som ejer Spa Francorchamps ledes af Formel 1 bossen Bernie Ecclestones kone (hvis det ellers skulle undre nogen, red.). ”Dette kommer virkelig på et dårligt tidspunkt,” siger den administrerende direktør for Spa Francorchamps, Andre Maes. FIA skulle i denne uge lægge den endelige kalender for 1999, og dette problem, sammen med Belgiens forbud mod tobaksreklamer, gør at Maes ikke er sikker på at banen kommer med på 1999 kalenderne (mon ikke den gør det, når banen ejes af Bernie Ecclestones kone, red.)
HK  


Hop til top
Hill var ansat løb for løb

Det er nu kommet frem i lyset, at den tidligere verdensmester Damon Hill kørte det meste af sæsonen for Jordan teamet, kun ansat løb for løb.

Teamet havde oprindeligt en kontrakt med Hill på 53 mill. kr. som de nægtede og indfri, da Damon brød kontrakten to gange tidligt på sæsonen.

Første gang, da teamet fandt ud af at han stadig havde personlige sponsorater fra et kreditkortfirma hvis interesser stred mod den officielle Mastercards sponsorat. Anden gang, da Hill udtalte sig til pressen om at Honda motoren, som teamet brugte, manglede hestekræfter og teamet var nødt til at gøre noget ved det.

Det var også på det tidspunkt, at man fornemmede, der var nogle alvorlige spændinger i teamet, og Eddie Jordan udtalte sig om, at for hans skyld måtte begge kørere gerne finde en ny plads til 99' sæsonen. Men som vi alle ved endte det med forsoning og han ville ikke slippe nogen af dem, hvis det kunne være undgået.

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk