27. juni | Frank MBP Bridgestone har længe ønsket at begrænse antallet af testdage, hvilket bla. Ferrari har været modstander af. Den japanske dækgigant har kontaktet FIA og man har aftalt at der nu kun må testes 50 dage om året fordelt med halvdelen før sæsonen, og den anden halvdel i sæsonen.
Michael Schumacher udtaler sig positivt om aftalen: "Det er en god ting. Sidste år testede vi mere en 100 dage, hvoraf halvdelen var dæktest. Dette er ikke længere nødvendigt(fordi alle kører på samme dæk, red.) Jeg tror at 50 dage vil være rimeligt." Omkring '99 dækkene har Schumacher flg. kommentar: "Vognene er nu meget løse. Et kraftigt vindstød er nok til at få dig til at miste herredømmet. Det gør vognen mere følsom aerodynamisk og overhalinger sværere. I starten af den kommende sæson vil vi have flere afkørsler, men vi kan ikke gøre noget ved det."MBP British American Racing vil få sin debut som et officielt Formel 1 team i denne uge. Teamet skal være med i sin første officielle test i denne uge. Testen foregår på circuit de Catalunya, hvor de fleste andre teams også kommer.
Både Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta forventes at komme til denne test, for at få deres første tur i bilen. Det er næsten sikkert at BAR vil dukke op med deres 1999 chassis som er udstyret med en SuperTec Sport motor, selvom den officielle præsentation af bilen først finder sted i januar. Det forventes at bilen kommer til at køre i en helt neutral farve og uden reklamer på ved de kommende test. Ifølge teammanager Craig Pollock, forløber klargøring og udvikling af bilen helt efter planen.
HVJ Saubers testkører Jörg Muller er blevet kontaktet af BMW, med et tilbud om at blive deres officielle testkøre i 1999. Muller har igennem et stykke tid været Gerhard Bergers favorit til denne plads.
Williams team, som skal køre med BMW motorer fra år 2000, har tidligere bekræftet at Jos Verstappen også var en seriøs kandidat til denne plads. Men nu forventes det at Verstappen skriver kontrakt med Honda, som deres officielle testkører i 1999 sæsonen. Chancerne for at Verstappen ingen skal komme ud og køre formel 1 GP'er igen er meget større hos Honda, som i den forgangende weekend officielt bekræftede at de kommer tilbage i formel 1 sporten i år 2000.
HVJ
9.12.1998
Igår startede Formel 1 testene igen, denne gang på Jerez banen i Spanien. Der er tale om en 3 dages test, og følgende teams var tilstede: McLaren, Ferrari, Williams, Jordan, Sauber samt Prost.
Dagens hurtigste tid blev sat af David Coulthard i McLaren med tiden 1:25,56, og den kører der kørte flest omgange var Pedro Diniz i Sauber med 87 omgange.
Vejret:
Luft temp.: 8-15 C
Bane temp.: 8-25 C
Dagens tider blev følgende:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | David Coulthard | McLaren | 1:25,56 | 49 |
2 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:25,83 | 82 |
3 | Ralf Schumacher | Williams | 1:26,14 | 42 |
|
4 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 1:26,85 | 52 |
5 | Nick Heidfeld | McLaren | 1:26,99 | 25 |
6 | Pedro Diniz | Sauber | 1:27,13 | 87 |
|
7 | AN Så er der igen gang i testkørslerne, det var Ferrari teamet der i går gik i gang med et tre dages program på Jerez de la Frontera i det sydlige Spanien. Det er planen at Eddie Irvine skal køre alle 3 dage, Luca Badoer 2 dage samt Michael Schumacher 1 dag. Dette bliver Eddie Irvines første testkørsel som optakt til 1999 sæsonen, da han ikke var med på Circuit de Catalunya ved Barcelona i sidste uge, på grund af at han var på Essen Motor Show, for at reklamere for Fiat/Ferrari koncernen.
Jerez de la Frontera: , 4.428 km.
Vejret:
Luften: 8-15 gr. C
Banetemperatur: 8-25 gr. C
Eddie Irvine, F 300, chassis 184:
Koncentrerede sig om dæktest, set-up'pet på hans F 300, og en smule prøvning af affjedringen.
Luca Badoer, F 300 chassis 186:
Fortsatte arbejdet, der påbegyndtes ved Barcelona testene i sidste uge, med test af nye komponenter til brug i 99' modellen.
Dagens tider blev:
|
Plac. | Kører | Tid | Omg. |
|
1 | Eddie Irvine | 1:25,833 | 82 |
2 | Luca Badoer | 1:28,305 | 36 |
|
Ferrari teamet fortsætter idag med de samme to kørere.
Ferrari teamet oplyser samtidig at de forventer at prøve køre deres 1999 model allerede inden jul, og raceren præsenteres for offentligheden den 21. januar 1999.
1999 modellen er i øjeblikket i vindtunnel test, hvor Chef designer Rory Byrne og teamets nye aerodynamik specialist Nicolas Tombasis (tidligere Benetton) arbejder på højtryk.
AN Det forlyder at japaneren, Toranosuke Takagi, har skrevet kontrakt med Arrows teamet for sæsonen 1999. Samtidig oplyses det at han bringer ca. 60 mill. kr. til teamet i sponsor indtægter. Sidste år kørte Takagi en overbevisende debut sæson for Tyrrell. Så med Mika Salo som "første kører" og med Toranosuke Takagi i den anden racer, så ser det ud til at Arrows teamet er kører mæssigt godt stillet til 1999 sæsonen.
De vedvarende rygter om at Zakspeed helt eller delvist skal overtage Arrows for et beløb på ca. 315 mill. kr., bliver stadig benægtet af teamets nuværende ejer, Tom Walkinshaw, der netop har forsikret teamets personale om at teamet ikke er til salg på nuværende tidspunkt.
AN En talsmand for Spa Francorchamps banen har bekræftet at de belgiske skattemyndigheder gransker regnskabet for det firma som ejer og promovere banan. Firmaet som ejer Spa Francorchamps ledes af Formel 1 bossen Bernie Ecclestones kone (hvis det ellers skulle undre nogen, red.). ”Dette kommer virkelig på et dårligt tidspunkt,” siger den administrerende direktør for Spa Francorchamps, Andre Maes. FIA skulle i denne uge lægge den endelige kalender for 1999, og dette problem, sammen med Belgiens forbud mod tobaksreklamer, gør at Maes ikke er sikker på at banen kommer med på 1999 kalenderne (mon ikke den gør det, når banen ejes af Bernie Ecclestones kone, red.)HK Det er nu kommet frem i lyset, at den tidligere verdensmester Damon Hill kørte det meste af sæsonen for Jordan teamet, kun ansat løb for løb.
Teamet havde oprindeligt en kontrakt med Hill på 53 mill. kr. som de nægtede og indfri, da Damon brød kontrakten to gange tidligt på sæsonen.
Første gang, da teamet fandt ud af at han stadig havde personlige sponsorater fra et kreditkortfirma hvis interesser stred mod den officielle Mastercards sponsorat. Anden gang, da Hill udtalte sig til pressen om at Honda motoren, som teamet brugte, manglede hestekræfter og teamet var nødt til at gøre noget ved det.
Det var også på det tidspunkt, at man fornemmede, der var nogle alvorlige spændinger i teamet, og Eddie Jordan udtalte sig om, at for hans skyld måtte begge kørere gerne finde en ny plads til 99' sæsonen. Men som vi alle ved endte det med forsoning og han ville ikke slippe nogen af dem, hvis det kunne være undgået.
KLH
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |