Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.12.1999
 Jaguar på spring
 Minardi tester talenter
 Barrichello - en joke!
 Sonia forlader Irvine
 "Jaggie" Stewart
 
13.12.1999
 Overraskelser på Jerez
 Tilfredshed hos BMW
 Barrichello føler sig hjemme
 Michelin på vej!
 

Hop til top14.12.1999

Jaguar på spring

Så kom der for alvor gang i testen på Jerez. Efter at have rystet lidt af nerverne af sig var Johnny Herbert den hurtigste kører i det sydspanske, endda bedre end McLarens testkører Olivier Panis der var den eneste McLaren-kører i aktion. Derudover var der også positive strømme fra BAR - Villeneuve som nummer tre.

En af de store overskrifter var Eddie Irvines første forsøg hos Jaguar - og efter en snes omgange fik han forsøgt sig - den bedste tid rakte dog kun til en 5. plads i dagens test efter Rubens Barrichello. Begge Sauber-kørere var i aktion, og hvis dagens tider skal indikere noget så bliver det en indædt kamp i teamet - blot 5/1000 skilte de to kørere i Diniz favør.

Hos Williams testede man to unge kørere - Darren Manning og Bruno Junquiera. Derudover havde Minardi tre mand i aktion. Kampen om det sidste sæde kommer sikkert til at stå mellem Fontana og Wilson - indtil videre var det i Wilsons favør. Svenskeren Peter Sundberg nåede ikke at finde sig til rette og var et godt stykke efter.

Testtider fra Jerez:

KørerTeamBedste tid
Johnny HerbertJaguar1:25,304
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,515
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:25,790
Rubens BarrichelloFerrari1:25,955
Eddie IrvineJaguar1:26,638
Pedro DinizSauber-Petronas1:26,710
Mika SaloSauber-Petronas1:26,715
Marc GeneMinardi-Ford1:28,450
Bruno Junqueira
BB  


Hop til top
Minardi tester talenter

Minardi kørte på førstedagen af Jerez-testen med to nye kørere - Giorgio Vinella og Fernando Alonso, mens Marc Gene ikke skulle koncentrere sig om at gøre indtryk, men arbejdede i stedet videre på næste års Minardi-racer. På førstedagen klarede Alonso sig bedst og mesteren i den spanske Nissan-serie var virkelig godt kørende og overraskede teamet meget. "Før jeg kravlede ned i raceren, troede jeg at jeg ville få problemer med at skifte gear og med speederen," siger Alonso. Men meget hurtigt fandt han sig til rette, og følte sig hjemme. Men 18 årige Alonso holder begge fødder på jorden. "Min fremtid er mest i Formel 3000 selvom, som alle andre kørere, jeg ikke vil skjule at jeg gerne vil ind i Formel 1," siger han.

Den italienske Formel 3000-mester - der blev kørt et nationalt mesterskab i Italien, blandt andet med de team der ikke blev indlemmet i det internationale Formel 3000-mesterskab - Girogio Vinella kørte også fornuftigt i regnvejret. På andendagen var der så yderligere tre kørere der skulle forsøge sig i Minardi'en. Blandt andet en fremstormende svensker - Peter Sundberg samt de to reelle kandidater til det sidste sæde hos Minardi - Max Wilson og Norberto Fontana, sidstnævnte har tidligere kørt Formel 1 for Sauber-teamet i 1997. Wilson klarede sig bedst, mens Sundberg ikke rigtig nåede at finde sig til rette i raceren.

BB  


Hop til top
Barrichello - en joke!

En tidligere stor brasiliansk kører og verdensmester, Nelson Piquet har ikke meget til overs for hans hjemlands største talent i nutidens Formel 1. Piquet fortæller at nogle har spurgt ham om Barrichello har en chance for at vinde mesterskaber. "Er det en joke? Lad os være fornuftige. Ferrari er gode med Barrichello har ikke en chance fordi han ikke ved noget om at køre i et top team," siger Piquet. Det er selvfølgelig især det faktum at teamet har Michael Schumacher som førstekører. "Det er umuligt at nogen kan ankomme i et team der allerede har en kører som Schumacher og så være vigtig," fortsætter brasilianeren. Hvem bliver mester hvis det står til Piquet? Det gør Schumacher!
BB  


Hop til top
Sonia forlader Irvine

Mens Eddie Irvine mente at det var tid til luftforandring, mener hans søster Sonia også at det er på tide at finde på noget andet. Derfor har hun valgt at stoppe som Eddies personlige træner og fysioterapeut. "Hun ønsker at lave noget andet og vil ændre sit liv. Jeg forsøgte at beholde hende, men hun ville væk. Hun var træt af presset og nød ikke sit arbejde," siger Zanarini der leder Irvines forretninger. Selv siger hun at det var tid til at komme videre efter fire stressede år hos Ferrari og tager ikke videre med til Jaguar. "Men Eddie forstår det," siger Sonia.
BB  


Hop til top
"Jaggie" Stewart

Der har i den seneste tid været forskellige rygter fremme om, at Jackie Stewart, måske var på vej ud af teamet, efter at Ford har købt Stewart-teamet, og omdøbt det til Jaguar. Men JYS benægter, at rygterne har noget på sig, han indrømmer dog, at der i teamet har cirkuleret forskellige påstande, men at de ikke har noget på sig. " Jeg ved med mig selv, hvordan jeg står i forhold til den øverste Ford-ledelse, så jeg har intet at bekymre mig om".

Der er dog heller ingen tvivl om, at JYS nærer stor tillid hos Ford-ledelsen. Både som leder og organisator, men han har også en god evne til at tiltrække sponsorer, samt at han i mange år har gjort et stort arbejde for Ford i mange forskellige henseender.

Vi er inde i en tid, hvor de fleste teams er begyndt at teste. Det gælder også Jaguar. De starter i dag (tirsdag) en testrunde på Jerez. Man får dog ikke bilen at se i den nye bemaling, men i Stewarts -99 bemaling, idet man har forskellige problemer. Oprindelig ville man køre med den gamle, klassiske British Racing Green, men den gjorde sig ikke så godt på TV. Siden har man prøvet grøn i flere forskellige nuancer, men det har endnu ikke været helt tilfredsstillende. Samtidig er man løbet ind i vægtproblemer, idet malingen har været for tung, så nu afprøver man forskellige typer maling og bemaling, samtidig samarbejder man med et tv-selskab, for at se hvilke nuancer der gør sig bedst.

Ifølge teamets talsmand, Cameron Kellecher, betyder den nuværende bemaling, at man taber nogle få hundrededele af et sekund, og det kan betyde forskellen på succes og fiasko. Den nye bil med den endelige bemaling og diverse sponsorer sat på, vil blive præsenteret i London d. 25 januar.

Om den kommende sæson siger JYS: " Vi arbejder i øjeblikket meget hårdt fra det vi har opnået i år, til at vi forhåbentlig kan "give" Eddie Irvine et verdensmesterskab. Det skulle gerne ske indenfor den periode, hvor vi har kontrakt med ham. Vi er ikke i tvivl om det potentiale han har, og samtidig har vi i Johnny Herbert en god kører, der overfor sig selv og omverdenen, i år har bevist, at han stadig kan vinde".

Det ville da også være dejligt for teamet og Stewart-familien, hvis det kunne kaste et VM af sig indenfor kort tid. Når man ser tilbage, har teamet egentlig gjort det godt på kun 3 år. Sammenlign med andre teams, f.eks. Jordan, de har været længere tid undervejs inden de fik deres første GP-sejr. Men nu har Jaguar også de økonomiske forudsætninger i orden. Det siges, at kun Ferrari og McLaren har større budgetter.

Et andet aspekt er, at når Jaguar navnet kommer mere frem, i form af den reklame teamet kan være med til at give, kan det betyde et større salg af de mere "almindelige" privatbiler, og dermed flere penge tilbage til Ford.

PDL  


 

Hop til top13.12.1999

Overraskelser på Jerez

Rubens Barrichello har fået en god start hos Ferrari - blandt andet med en banerekord i sidste uge på Fiorano. Den sidste dag af testen blev ødelagt af et regnvejr. Nu er teamet taget til Jerez for at teste - og ved den første testdag var Barrichello hurtigst. Barrichello skulle med stor sandsynlighed have testet med sig eget bremsesystem, eftersom brasilianeren er bedre til at bremse med højre fod, hvor det ellers er normalt med venstre fod. Noget overraskende var Luciano Burti bedre end Jaguars andenkører, Herbert. Hos Minardi testede man flere mulige emner til det andet sæde - og der var det Fernando Alonso der fik det bedste ud af Minardi'en. Derudover var BAR repræsenteret ved Zonta.

McLaren er også til stede ved testen, men stod over i dag. De kommer i aktion i morgen og dermed kommer der for første gang i vinterperioden en direkte duel mellem Ferrari og McLaren. Som tiderne også indikerer var det regnvejr i Spanien - men det afholdt ikke Barrichello for at dominere:

Testtiderne fra Jerez - 13. december 1999

KørerTeamBedste tid
Rubens BarrichelloFerrari1:39,136
Luciano BurtiJaguar1:40,276
Johnny HerbertJaguar1:40,384
Marc GeneMinardi-Ford1:42,474
Ricardo ZontaBAR-Honda1:42,862
Fernando AlonsoMinardi-Ford1:43,474
Giorgio VinellaMinardi-Ford1:45,747

BB  


Hop til top
Tilfredshed hos BMW

Den anden test med BMWs nye V10-motor var langt bedre end den første på Jerez i forrige uge. Williams-teamet brugte tre dage i Barcelona på at få flere kilometer i motoren og på andendagen lykkedes det for Ralf Schumacher at sætte en respektabel tid. Tyskeren var næsten halvandet sekund efter David Coulthard, men BMW og Williams hæftede sig ved at de lå i nærheden af de teams der ligger i midten af Formel 1. "Vi kan matche racerne i midterfeltet som vi har i sinde at være vort mål under det første år med læretid," siger Gerhard Berger, chef for BMW motorsport.

BMW har arbejdet meget med at forbedre motoren og sætte den op til forbedret præstation, men ingeniører i teamet lægger stadig vægt på at motoren stadig er meget ung, og derfor ikke er gennemprøvet. På tredjedagen gennemførte Jörg Müller en længere distance - næsten en hel løbsdistance. Teamet stiller til start i den test der begynder i morgen på Jerez - den sidste test i år.

BB  


Hop til top
Barrichello føler sig hjemme

Efter 14 dage hos Ferrari har Barrichello haft en fornøjelig tid i teamet, og han er faldet utroligt godt til i teamet og endnu mere vigtigt: i raceren. "Raceren er utrolig nem at køre og lige med det samme en 'ven'. Jeg føler mig hjemme i den og teamet med det samme. For at være helt ærlig, så forventede jeg at der ville være flere besværligheder ved at falde til. Jeg har stadig meget at lære om racerens potentiale og Fiorano-banen - som slet ikke er så nem en bane," siger Rubens Barrichello.

Brasilianeren er på vej til de sidste tests i år, eftersom han skal gennemgå en mindre operation for at få ordnet ribbenene som har givet ham en del smerter. De blev bukkede efter uheldet på Imola i 1994 og siden hen har han haft nogle problemer eftersom det ikke er helet ordentligt. Han vender derefter tilbage for fuld styrke i det nye år, ligesom Ferraris anden 'skadede' kører - Michael Schumacher.

BB  


Hop til top
Michelin på vej!

Ifølge italienske aviser skulle det efterhånden være sikkert - det franske dækmærke, Michelin er på vej tilbage til Formel 1. Rygtet dukker jævnligt op, og nu er der efterhånden ved at navne på de mulige teams der fra år 2001 kan komme på tale. Michelin vil være meget interesseret i at komme til at leverer dæk til Prost-teamet, da de har fælles nationale interesser. Derudover skal også Williams-teamet være interesseret i et samarbejde med Michelin. Som det tidligere har vist sig kan en dækkrig være med til at give hurtigere dæk - og hvis Williams er blandt de første kan de måske også være med til at få indflydelse på udviklingen af dækket.

Men Michelin ventes ikke at gå ind i Formel 1 i 2001 og så kun leverer til to teams - derfor går rygterne også på at der forhandles med Ferrari, men de to parter har ikke forhandlet noget konkret på plads. Michelin var med i Formel 1 - blandt andet med Ferrari.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk