Ikke et eneste point var teamet i stand til at skrabe sammen. Store problemer med raceren og ikke mindst en dårlig holdbarhed, gjorde at teamet slet ikke slog igennem. Resultatet har været at flere sponsorer flygter væk - blandt andet mister teamet Gauloises som hovedsponsor. "Jeg har været en skydeskive," siger han direkte. "Der var virkelig et ønske om at genere mig, og det er noget som jeg ikke kan acceptere. Om jeg vil lade nogle advokater se på det? Jeg har overvejet det..." siger han bittert.
Der har igennem hele 2000 været mange rygter om hvordan det vil gå for teamet. Især har der været stor usikkerhed om fremtiden for teamet efter at Peugeot trak sig ud. Prost vil derfor have hævn. "Hvis er hurtige i 2001, så vil jeg tillade mig selv at sige nogle ting som ikke alle vil kunne lide at høre," siger han advarende - og han er virkelig vred. "Jeg vil aldrig glemme - og vil aldrig tilgive!" Den franske presse får tørt på...
Ralf Schumacher har indrømmet at der var problemer med dækkene under stortesten på Jerez. "Vi havde store dækproblemer i sidste uge og det er tydeligt at vi har meget arbejde at gøre. De nye dæk er meget anderledes og i øjeblikket er de ikke så gode som sidste års Bridgestone-dæk," siger tyskeren.
Derfor forventer teamet at der meget vel kan gå et halvt år inden de for alvor kan gøre sig gældende. "Vi vil gerne slutte som nummer 3 gen, men denne gang tættere på de to første. Vi skal indhentet afstanden til McLaren og Ferrari, men jeg tror det bliver hårdere for os i næste sæson at blive nummer 3," vurderer Gerhard Berger. Han stiller især spørgsmålstegn ved Michelin-dækkene. "Det helt store spørgsmål er dækkene. Vi ved ikke hvor lang tid Michelin skal bruge på at blive klar, mens Jordan og BAR vil være meget stærkere," siger han om de nærmeste konkurrenter.
Helt sort ser Berger dog ikke på fremtiden. Efterhånden som Michelin får større erfaring vil de blive bedre og kunne sende teamet fremad mod sejre.
Meget tyder på at Prost-teamet følger den efterhånden gængse trend - at tage unge kørere. Fordelen ved det: de koster ikke så meget, og kan trække nye sponsorer til - og ikke mindst: de får meget opmærksomhed i pressen! Derfor leder Prost-teamet med lys og lygte efter en kører ved siden af Jean Alesi der sandsynligvis kører sin sidste sæson. Teamet tester blandt andet Enrique Bernoldi og spanieren Oriol Servia der har kørt i den amerikanske CART-serie, og som i 1999 sejrede i Indy Light. Som en sidebemærkning kan det nævnes at Oriol i CART har fået støtte af Telefonica, men da det spanske teleselskab alligevel trækker sig ud af Formel 1, er det tvivlsomt om det taler til Oriols fordel.
Andre bud til sædet er Giorgio Pantano og Antonio Pizzonia har også været nævnt.
Dagens test blev brugt til at teste dæk samt at udvikle nye dele og systemer til den kommende A22-model. 65 omgange fik hollænderen kørt dagen igennem, men det var ikke en dag uden problemer. Ophænget blev bøjet i et mindre spin, og derudover var der problemer med en benzinlækage. Dagens bedste tid til hollænderen lød på 1:16,05.
Ralf Schumacher får derfor kun en enkelt dag i Barcelona, da han hellere vil tage hjem for at pleje sin sygdom. "Jeg kunne ikke gennemføre det planlagte program i dag, da jeg måtte forlade banen på grund af en forkølelse," forklarer tyskeren. Nu regner han med at tage et par sygedage inden han igen skal teste på Estoril en gang i næste uge.
Juan Pablo Montoya var glad for at være blevet lidt hurtigere, men var stadig langsommere end Ralf Schumacher. "Jeg satte min hurtigste omgang til morgen på et par nye dæk. Raceren føltes meget godt balanceret og vi gennemførte med succes nogle længere stræk om eftermiddagen. Jeg bliver mere og mere justeret til raceren og jeg er glad for at have forbedret mine omgangstider i forhold til i går," siger Montoya.
Derimod var det en svær dag for Marc Gene. "Vi havde nogle problemer til morgen med den nye V10'er og det forhindrede mig i at lave flere end 3 eller fire omgange i træk," forklarer spanieren. Han sprang over i Ralf Schumachers racer da tyskeren forlod banen på grund af sygdom, og det var en stor oplevelse for ham at udføre det vigtige udviklingsarbejde. Dr. Werner Laurenz forklarer at BMW nu har fundet et svagt punkt i raceren. "VI har fundet det svage punkt og det førte os til at stoppe op og skifte den nye V10-motor. Vi har nu en ny motor i Marcs racer og vi er sikre på at problemet er blevet løst," forklarer Laurenz.
Lewis Hamilton er kun femten år. Han vandt det europæiske gokart-mesterskab i år, og selvom han ikke ser sig selv i F1 de første seks-syv år, er han ikke i tvivl om, at han nok skal ende der en dag. Hans karriere er tilsyneladende planlagt i detaljer: "Når jeg er færdig med gokart, vil vi spørge Ron Dennis, hvor vi skal hen, og vi vil følge hans beslutning. Han har fortalt mig, at han ikke ønsker, at jeg skal være den yngste kører i F1 eller den slags, men at han ønsker, at jeg skal udvikle mig og gøre fremskridt, når jeg er klar. Hvis det tager mig seks eller syv, er det ikke noget problem. Der er ingen ide i at springe klasserne over, hvis man ikke er klar. Jenson var meget heldig ved at springe fra F3 til F1, men jeg vil hellere blive i F3 to år. På den anden side, så hvis jeg gør det, som Jenson gjorde i F3, så vil jeg rykke op under alle omstændigheder. Der er ingen ide i at blive i en klasse, hvis man er den beviste vinder. For tiden ser jeg min vej starte i Formel Ford eller Formel Renault og derfra via F3 og F3000 til F1."
Jordan var hurtigere end BAR i 2000, men BAR scorede flere point. Det er det, der skal laves om på: ”Vi var langt hurtigere end dem, og vi skulle have slået dem uden problemer. Men næste sæson vil vise den rigtige sammenligning. Når to team bruger nøjagtig den samme motor, vil det ende med en sand kamp. Vinderen vil blive det team, der producerer det bedste chassis, har de dygtigere kørere og den klogeste strategi. Jeg forventer naturligvis, at det team bliver Jordan,” siger Holloway.
Jordan satser på at give BAR baghjul i 2001
Alle bekymringer til trods arbejder Minardi-teamet videre på deres 2001-model, som de håber vil komme til at indeholde en Supertec-motor. De har endnu ikke offentliggjort nogle testplaner , og ingen ved hvornår det lille italienske team fremtid bliver afgjort. Men slaget er åbenbart ikke tabt endnu, mener Minardi…
Den tredje Benetton-kører den dag var det unge spanske talent Fernando Alonso. Ifølge en aftale mellem Minardi og Benetton skulle Alonso arbejde på at få tilbagelagt nok testkilometer til snarest muligt at kunne få sin superlicens. Det blev til 175 kilometer onsdag, og derved har han allerede kørt over halvdelen af det krævede antal kilometer.
Det tyder på at samarbejdet mellem Fernando Alonso og Benetton-Renault ikke slutter her. Alonso, der blev hilst velkommen af testteamet med ABBA's 'Fernando' drønende ud af højtalende, ser ud til at slutte sig til Benettons australske testkører Mark Webber. Alonso havde nemlig allerede fået syet en Benetton-kørerdragt med navnet broderet på.
Siden da har han været plaget af smerter, men først for nylig har han fået tid til at lade lægerne operere. Operationen foregik i Helsinki i Salos hjemland. Nu kan han tage sig en god lang ferie til at komme sig i, for Toyota går først i gang med at teste i marts 2001.
Valencia:
Det blev ren McLaren front på Valencia i dag, David Coulthard foran Alexander Wurz.
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | David Coulthard | McLaren | 1:14,73 |
2 | Alexander Wurz | McLaren | 1:15,19 |
3 | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:15,37 |
4 | Jos Verstappen | Arrows | 1:16,05 |
5 | Ricardo Zonta | Jordan | 1:16,45 |
6 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 1:16,55 |
Barcelona:
I Barcelona var der mere variation på banen, og her var de fem første kørere alle inden for 1 sekund, og derefter var der et stort spring ned til de næste.
Plac. | Kører | Team | Tid |
AN Kimi Raikkonen kan først og fremmest takke Bernie Ecclestone for den superlicens, der gør det muligt for ham at deltage i sæsonpremieren i Melbourne 2001. FIA's kommission stemte for godkendelsen med seksten ud af fenogtyve stemmer efter at Ecclestone havde diskuteret længe med de andre beslutningstagere. En anden Raikkonen-støtter, Jean Todt, havde også stor indflydelse på udfaldet. Men hvad kan denne beslutning betyde i fremtidens rekruttering af kommende F1-kørere? Skyder FIA sig selv i foden ved at overflødiggøre sine egne serier?Der var også megen diskussion om Jenson Button, da han for mindre end et år siden gik fra at være ungt talent, der blev nævnt i ny og næ, til at være F1-superstjerne. Raikkonen ville ikke være i Formel 1, hvis ikke Jenson Button havde åbnet døren. Men hvem åbner Raikkonen døren til F1 for, spørger Jaguars ny testkører, Tomas Scheckter, der selv kommer fra britisk F3 og inderst inde nok ikke bryder sig om tanken om at blive overhalet af en så uerfaren kører: "Hvis han er god nok og hvis han er hurtig nok, så hvorfor ikke? Men hvad jeg ikke bryder mig om er, at så er andre serier spild af tid. Hvorfor er folk i Formel 3 i Formel 3? Tag tilbage til Formel Renault. Man kan begynde at forestille sig, at de henter knægte ud af gokart for at begynde at køre F1." Hvis den enogtyveårige Raikkonen efter 23 løb i Formel Renault er både fysisk og teknisk klar til F1 vil det betyde en overflødiggørelse af de traditionelle 'forberedelses-klasser' F3 og F3000. "Man er nødt til at fastsætte en grænse. Jeg har ikke noget imod Raikkonen personligt, men der er regler, som man må respektere," siger Ralf Schumacher, der selv har stiftet bekendtskab med begge serier. "Efter min mening bør man ikke komme direkte fra Formel Renault til Formel 1. For at blive F1-kører skal man have gennemgået mindst én F3-sæson, hvis ikke en sæson i F3000. Disse serier er Formel 1-skolerne, og hvis man ikke har brug for dem mere, vil de måske forsvinde. Det ville ikke være en god ting, for det er der, man lærer arbejdet." Ralf Schumacher benyttede lejligheden til at kommentere en anden debutant, hvis erfaring, modenhed og evner ikke diskuteres. Schumacher lærte Juan Pablo Montoya bedre at kende ved testen på Jerez: "Vi har talt lidt sammen og er kommet ganske godt ud af det med hinanden. Han virker som en flink fyr. Jeg havde en fed tid med Jenson og jeg har en masse respekt for ham, men jeg har ikke noget problem med at Montoya har sluttet sig til teamet. Jeg så ikke på tiderne. Men jeg ved hvad jeg kan forventer. Der er ingen nr. 1 hos Williams. Den som er hurtigst vil være nr. 1." Artikel - Den nemme vej til Formel 1 CBA Det ungarske parlament har forbudt al reklame for tobaksprodukter. Dermed er det ungarske grand prix kommet i fare for at blive aflyst. Den nye lov vil blive sat i værk i løbet af 2001, og det kan i sidste ende sætte en stopper for det ungarske grand prix. Det menes dog at italienske forretningsfolk arbejder på at flytte løbet til en kroatisk bane, hvor der ikke er forbud mod tobaksreklamer.
Dog har Hungaroring et meget godt forhold til Bernie Écclestone, og det ungarske parlament er sandsynligvis villige til at lade Formel 1 slippe uden om forbudet. Grand prix'et giver hvert år landet en stor økonomisk indsprøjtning. BB Luca Badoer har ikke fået fri. Således var italieneren i aktion i går, hvor han fortsatte testen på Ferraris egen bane, Fiorano. Badoer kørte 73 omgange under halvsvære forhold. Efter 6½ times arbejde, kunne han afslutte dagen og notere sig tiden 1:00,367 som dagens bedste tid. Ferrari fortsætter med at teste på flere baner, og Rubens Barrichello er i dag i aktion i Valencia. BB Den anden vintertest blev skudt i gang i går. Der køres tre dage i Barcelona, hvor Michelin har samlet sine tropper for at teste. Dagens hurtigste kører blev Giancarlo Fisichella, der satte langt den hurtigste tid. Italieneren anvendte den nye Renault-motor, som der fortsat arbejdes meget intenst på at optimere. Benetton havde dog nogle problemer med motoren, hvilket blandt andet genere Jenson Button.
Næsthurtigste tid blev sat af Ralf Schumacher, der var mere end 1 sekund hurtigere end Juan Pablo Montoya. "Jeg har brugt dagen til at arbejde med dækudvikling, og vi har med succes gennemført dagens arbejde. Sammen med Michelin har vi fundet flere områder og vi er glade for det resultat vi har nået," forklarer tyskeren. Montoya er i gang med at lære Formel 1 på ny. "Jeg brugte dagen til at arbejde med set-up og hårde dæk, såvel som at blive bekendt med Circuit de Catalunya. Vi havde nogle lange ture og samlet er jeg meget tilfreds med vores fremskridt," siger colombianeren.
Han er opmærksom på at han mister tid i forhold til Ralf. "Det ser ud til at jeg mister lidt tid gennem de hurtige sving, men jeg har ikke travlt med at tage alt med fuld skrue," mener han. Williams havde også Marc Gene i aktion. Spanieren kørte 7. bedste tid - stort set lige hurtig som Montoya. Af andre interessante tider kan det nævnes at Irvine satte en tid der var 8/10 bedre end den tid som Luciano Burti satte. Brasilianeren havde dog også en del tekniske problemer, der kortede hans arbejdsdag af. Sidst men ikke mindst, var Prost også til test. De havde dog nogle problemer, da Peugeot-motoren futtede af. I dag får flere unge kørere chancen til at vise deres værd. De tester blandt andet Saubers testkører Enrique Bernoldi samt Oriol Servia. Testtider fra Barcelona, tirsdag den 12. december 2000
|