Teamet vil prøve at gøre raceren klar til en hel testdag i morgen.
Kun et motor "control map" ( motorprogram )vil være tilladt. Det må ikke kunne justeres af køreren og samtidig indføres mere kontrol af de elektronisk variable differentialer, mindre komplicerede systemer som ikke kan justeres af køreren længere.
Og hvad betyder det så ?
Normalt er en Formel 1 bil udstyret med en knap til ca. 6 motorprogrammer, som køreren kan indstille undervejs i løbet. Eksempelvis til at reducere brændstofforbruget eller give en federe blanding, hvis bilen er på vej til at overophede. Tilbage i tidernes morgen blev der brugt flere knapper til indstilling af benzinblanding og fortænding inden de elektroniske indsprøjtninger blev taget i brug. Med indførelsen af elektroniske indsprøjtninger kunne man nøjes med en knap, da elektronikken ved en stilling automatisk gav samhørende værdier af fortænding/ benzinblanding.
I de glade turbo dage blev knappen brugt til at variere turbotrykket via den elektroniske regulerbare overtryksventil og dermed ydelse og brændstofforbrug.
Så kom tiden i begyndelse af 90'erne med aktive elektroniske hjælpemidler, hvor drejeknappen var koblet sammen med eksempelvis traktionskontrollen for % tilladelig slip.
Som bekendt blev disse aktive elektroniske hjælpemidler forbudt efter Sennas tragiske død på Imola i 94; men meget af "isenkrammet" har de seneste år sneget sig ind af bagdøren gennem finurlige fortolkninger af reglementet. De enkelte motorprogrammer ( Control maps ) er således ikke længere kun indrettet med henblik på at reducere brændstof etc.; men er koblet sammen med den elektronisk variable differentiale, gearskifte, fly-by-wire speeder og bremser m.m.. Hver for sig ikke den store virkning; men når tingene kobles sammen med en computer begynder den samlede virkning at have effekt som en forbudt traktionkontrol. En uvurderlig hjælp for chaufføren, der således kun skal tænke på at køre med flad speeder og bremse maksimalt. Elektronikken klarer meget og man kan forestille sig programmer for startprocedure, tørvejr/ let/ svær regnvejr og nye/ slidte dæk. Mange muligheder .... Således menes, at eksempelvis Mika Hakkinens berømte/ berygtede røde knap på rattet at linke direkte til den på knappen forudvalgte motorprogram. Rygtet vil vide at laveste motorprogram pillede ca. 200 heste ud af de ca. 800 vildheste ved samtidig at øge drejningsmomentet ved de lave omdrejninger, og dermed gøre bilen langt lettere at accelerere ud af et snævert sving uden hjulspind. Tilsvarende gør sig gældende ved de andre teams blot med andre anordninger. Ved at trykke på knappen har man haft et alibi i forsvaret mod de forbudte aktive elektroniske hjælpemidler, idet føreren gør en aktiv handling.
Så med det seneste tiltag har FIA taget brodden ud af den "elektroniske doping" for et stykke tid, hvilket meget vel kan betyde en forøgelse af omgangstiderne på 0,5 til 1,0 sekund.
SCHUO er et tysk firma, der fremstiller vinduer, facader og døre, der eksporteres til 33 lande. Virksomheden har 3600 ansatte.
Team boss Ron Dennis kom i den anledning med følgende udtalelse: "SCHUO kommer med et niveau af fremragende og teknisk ekspertise der afspejles i McLaren. Både som firma og team ser vi frem til at dele præstationer og mål med vor nye partner".
Dato | Grand Prix | Bane |
7. marts | Australien | Albert Park |
28. marts | Argentina | Buenos Aires |
11. april | Brasilien | Interlagos |
2. maj | San Marino | Imola |
16. maj | Monaco | Monte Carlo |
30. maj | Spanien | Catalunya |
13. juni | Canada | Gilles Villeneuve |
27. juni | Frank MBP Bridgestone har længe ønsket at begrænse antallet af testdage, hvilket bla. Ferrari har været modstander af. Den japanske dækgigant har kontaktet FIA og man har aftalt at der nu kun må testes 50 dage om året fordelt med halvdelen før sæsonen, og den anden halvdel i sæsonen.
Michael Schumacher udtaler sig positivt om aftalen: "Det er en god ting. Sidste år testede vi mere en 100 dage, hvoraf halvdelen var dæktest. Dette er ikke længere nødvendigt(fordi alle kører på samme dæk, red.) Jeg tror at 50 dage vil være rimeligt." Omkring '99 dækkene har Schumacher flg. kommentar: "Vognene er nu meget løse. Et kraftigt vindstød er nok til at få dig til at miste herredømmet. Det gør vognen mere følsom aerodynamisk og overhalinger sværere. I starten af den kommende sæson vil vi have flere afkørsler, men vi kan ikke gøre noget ved det." MBP British American Racing vil få sin debut som et officielt Formel 1 team i denne uge. Teamet skal være med i sin første officielle test i denne uge. Testen foregår på circuit de Catalunya, hvor de fleste andre teams også kommer.
Både Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta forventes at komme til denne test, for at få deres første tur i bilen. Det er næsten sikkert at BAR vil dukke op med deres 1999 chassis som er udstyret med en SuperTec Sport motor, selvom den officielle præsentation af bilen først finder sted i januar. Det forventes at bilen kommer til at køre i en helt neutral farve og uden reklamer på ved de kommende test. Ifølge teammanager Craig Pollock, forløber klargøring og udvikling af bilen helt efter planen.
HVJ Saubers testkører Jörg Muller er blevet kontaktet af BMW, med et tilbud om at blive deres officielle testkøre i 1999. Muller har igennem et stykke tid været Gerhard Bergers favorit til denne plads.
Williams team, som skal køre med BMW motorer fra år 2000, har tidligere bekræftet at Jos Verstappen også var en seriøs kandidat til denne plads. Men nu forventes det at Verstappen skriver kontrakt med Honda, som deres officielle testkører i 1999 sæsonen. Chancerne for at Verstappen ingen skal komme ud og køre formel 1 GP'er igen er meget større hos Honda, som i den forgangende weekend officielt bekræftede at de kommer tilbage i formel 1 sporten i år 2000.
HVJ Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|