Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.12.1998
 BAR ruller for første gang
 Nye indgreb mod elektronisk doping
 Ny sponsor til McLaren
 
14.12.1998
 Hill højest betalt
 Kalenderen for 1999
 Testdage begrænses
 Debut til British American Racing
 Muller skriver kontrakt med BMW
 

Hop til top15.12.1998

BAR ruller for første gang

Efter et år i støbeskeen er BAR nu for alvor blevet et selvstændigt team. De første meter med deres egen vogn, BAR-Supertec 01, blev kørt i dagens test på Circuit de Catalunya i Spanien. Testen var mere en markering af at teamet nu er klar med deres egen racer end der var tale om reelt testarbejde. Craig Pollock var en lykkelig mand: "Det var virkelig et magisk øjeblik. Det var ligesom en fødsel," fortalte den nye teamchef. Det var teamets topkører, Jacques Villeneuve der stod for den sølvblå racers jomfrurejse - som blot varede tre omgange da der opstod problemer med elektronikken og Villeneuve betegnede dagen som meget let!

Teamet vil prøve at gøre raceren klar til en hel testdag i morgen.

BB  


Hop til top
Nye indgreb mod elektronisk doping

I forbindelse med FIA's samling i weekenden i Monaco, var Verdens Motor Sports Rådet også samlet for at tage stilling til nogle forslag fremlagt af forskellige kommissioner. Følgende beslutninger blev taget:

Kun et motor "control map" ( motorprogram )vil være tilladt. Det må ikke kunne justeres af køreren og samtidig indføres mere kontrol af de elektronisk variable differentialer, mindre komplicerede systemer som ikke kan justeres af køreren længere.

Og hvad betyder det så ?

Normalt er en Formel 1 bil udstyret med en knap til ca. 6 motorprogrammer, som køreren kan indstille undervejs i løbet. Eksempelvis til at reducere brændstofforbruget eller give en federe blanding, hvis bilen er på vej til at overophede. Tilbage i tidernes morgen blev der brugt flere knapper til indstilling af benzinblanding og fortænding inden de elektroniske indsprøjtninger blev taget i brug. Med indførelsen af elektroniske indsprøjtninger kunne man nøjes med en knap, da elektronikken ved en stilling automatisk gav samhørende værdier af fortænding/ benzinblanding.

I de glade turbo dage blev knappen brugt til at variere turbotrykket via den elektroniske regulerbare overtryksventil og dermed ydelse og brændstofforbrug.

Så kom tiden i begyndelse af 90'erne med aktive elektroniske hjælpemidler, hvor drejeknappen var koblet sammen med eksempelvis traktionskontrollen for % tilladelig slip.

Som bekendt blev disse aktive elektroniske hjælpemidler forbudt efter Sennas tragiske død på Imola i 94; men meget af "isenkrammet" har de seneste år sneget sig ind af bagdøren gennem finurlige fortolkninger af reglementet. De enkelte motorprogrammer ( Control maps ) er således ikke længere kun indrettet med henblik på at reducere brændstof etc.; men er koblet sammen med den elektronisk variable differentiale, gearskifte, fly-by-wire speeder og bremser m.m.. Hver for sig ikke den store virkning; men når tingene kobles sammen med en computer begynder den samlede virkning at have effekt som en forbudt traktionkontrol. En uvurderlig hjælp for chaufføren, der således kun skal tænke på at køre med flad speeder og bremse maksimalt. Elektronikken klarer meget og man kan forestille sig programmer for startprocedure, tørvejr/ let/ svær regnvejr og nye/ slidte dæk. Mange muligheder .... Således menes, at eksempelvis Mika Hakkinens berømte/ berygtede røde knap på rattet at linke direkte til den på knappen forudvalgte motorprogram. Rygtet vil vide at laveste motorprogram pillede ca. 200 heste ud af de ca. 800 vildheste ved samtidig at øge drejningsmomentet ved de lave omdrejninger, og dermed gøre bilen langt lettere at accelerere ud af et snævert sving uden hjulspind. Tilsvarende gør sig gældende ved de andre teams blot med andre anordninger. Ved at trykke på knappen har man haft et alibi i forsvaret mod de forbudte aktive elektroniske hjælpemidler, idet føreren gør en aktiv handling.

Så med det seneste tiltag har FIA taget brodden ud af den "elektroniske doping" for et stykke tid, hvilket meget vel kan betyde en forøgelse af omgangstiderne på 0,5 til 1,0 sekund.

KLH  


Hop til top
Ny sponsor til McLaren

McLaren teamet har føjet navnet SCHUO til rækken af sponsorer i formel 1 teamet.

SCHUO er et tysk firma, der fremstiller vinduer, facader og døre, der eksporteres til 33 lande. Virksomheden har 3600 ansatte.

Team boss Ron Dennis kom i den anledning med følgende udtalelse: "SCHUO kommer med et niveau af fremragende og teknisk ekspertise der afspejles i McLaren. Både som firma og team ser vi frem til at dele præstationer og mål med vor nye partner".

KLH  


 

Hop til top14.12.1998

Hill højest betalt

Damon Hill er nu den højst betalte sportsstjerne i England. Med en årsindkomst på ca. 76 millioner har 1996 verdensmesteren slået bokseren Lennox Lewis af pinden. Hill's gage hos Jordan anslåes til ca. 55 millioner kroner og dertil kommer en indtægt fra sponsorer og merchandise på 21 mio. Den anden bedst betalte formel 1 pilot er David Coulthard på 6 pladsen med en indtægt på ca. 29 mio, og tredje bedste er Johnny Herbert på 8 pladsen med ca. 20 mio.
 
Hill's gage er dog "pebernødder" ved siden af Michael Schumachers, som anslåes til at være omkring det 10 dobbelte.
MBP  


Hop til top
Kalenderen for 1999

Så er den officielle formel 1 kalender for 1999 klar. Sæsonen ligner i store træk de foregående sæsoner, bortset fra en enkelt nyt løb, således at kalenderen nu består af 17 løb. Kinas Grand Prix har længe været på nippet til at komme med, men er foreløbig droppet i 99, med begrundelse i at forholdene omkring pitten, dommertårn og pressecenteret ikke var i orden. Dog siges det at hvis kineserne får rettet op på dette kan det Kinesiske Grand Prix blive indsat i hullet mellem det Europæiske og det Malaysiske Grand Prix. Det skulle dog være helt sikkert at Kina er med i år 2000.
 
I stedet for det Kinesiske Grand Prix køres så det Argentinske Grand Prix. Dette løb har været taget af kalenderen pga. økonomiske vanskeligheder, men efter nye arrangører er kommet til er løbet nu tilbage igen og der skal således også næste år køres to løb i træk i Sydamerika inden den europæiske sæson påbegyndes. FIA har længe truet med at stryge San Marinos Grand Prix af listen for at lægge pres på italiensk lovgivning, som følge af den uheldige retssag mod Williams efter Ayrton Sennas dødsulykke på Imola banen, men San Marinos Grand Prix får lov at overleve endnu en sæson.
 
Kalenderen for 1999 kommer derfor til at se således ud:
 
DatoGrand PrixBane
7. martsAustralienAlbert Park
28. marts ArgentinaBuenos Aires
11. aprilBrasilienInterlagos
2. majSan MarinoImola
16. majMonacoMonte Carlo
30. majSpanienCatalunya
13. juniCanadaGilles Villeneuve
27. juniFrank
MBP  


Hop til top
Testdage begrænses

Bridgestone har længe ønsket at begrænse antallet af testdage, hvilket bla. Ferrari har været modstander af. Den japanske dækgigant har kontaktet FIA og man har aftalt at der nu kun må testes 50 dage om året fordelt med halvdelen før sæsonen, og den anden halvdel i sæsonen.
 
Michael Schumacher udtaler sig positivt om aftalen: "Det er en god ting. Sidste år testede vi mere en 100 dage, hvoraf halvdelen var dæktest. Dette er ikke længere nødvendigt(fordi alle kører på samme dæk, red.) Jeg tror at 50 dage vil være rimeligt." Omkring '99 dækkene har Schumacher flg. kommentar: "Vognene er nu meget løse. Et kraftigt vindstød er nok til at få dig til at miste herredømmet. Det gør vognen mere følsom aerodynamisk og overhalinger sværere. I starten af den kommende sæson vil vi have flere afkørsler, men vi kan ikke gøre noget ved det."
MBP  


Hop til top
Debut til British American Racing

British American Racing vil få sin debut som et officielt Formel 1 team i denne uge. Teamet skal være med i sin første officielle test i denne uge. Testen foregår på circuit de Catalunya, hvor de fleste andre teams også kommer. Både Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta forventes at komme til denne test, for at få deres første tur i bilen. Det er næsten sikkert at BAR vil dukke op med deres 1999 chassis som er udstyret med en SuperTec Sport motor, selvom den officielle præsentation af bilen først finder sted i januar. Det forventes at bilen kommer til at køre i en helt neutral farve og uden reklamer på ved de kommende test. Ifølge teammanager Craig Pollock, forløber klargøring og udvikling af bilen helt efter planen.
HVJ  


Hop til top
Muller skriver kontrakt med BMW

Saubers testkører Jörg Muller er blevet kontaktet af BMW, med et tilbud om at blive deres officielle testkøre i 1999. Muller har igennem et stykke tid været Gerhard Bergers favorit til denne plads. Williams team, som skal køre med BMW motorer fra år 2000, har tidligere bekræftet at Jos Verstappen også var en seriøs kandidat til denne plads. Men nu forventes det at Verstappen skriver kontrakt med Honda, som deres officielle testkører i 1999 sæsonen. Chancerne for at Verstappen ingen skal komme ud og køre formel 1 GP'er igen er meget større hos Honda, som i den forgangende weekend officielt bekræftede at de kommer tilbage i formel 1 sporten i år 2000.
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk