Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.12.1999
 Panis hurtigst
 Perfekt dag for Barrichello på Jerez
 Arrows nyt
 
14.12.1999
 Jaguar på spring
 Minardi tester talenter
 Barrichello - en joke!
 Sonia forlader Irvine
 "Jaggie" Stewart
 

Hop til top15.12.1999

Panis hurtigst

Efter den tredje testdag på Jerez var det Olivier Panis der satte den hurtigste tid. Franskmanden kørte den hurtigste tid i 1:24,418, og slog dermed Rubens Barrichello med et halvt sekund. Johnny Herbert var hurtigst i går, men lå i dag en tiendedel efter sin tidligere holdkammerat. Meget overraskende var Marc Gene 4. hurtigst foran David Coulthard! Om Minardi har fundet adskillige tiendedele er nok ikke sandsynligt, men med næsten tomme tanke er det ikke en utænkelig tid for spanieren.

Coulthard var over et sekund efter Panis - ikke godt for Coulthard der ellers har været den hurtigste i teamet! Luciano Burti fortsatte sin flotte kørsel og var i stand til at køre fra Eddie Irvine, der var 7/10 dårligere end den unge brasilianer. En anden brasilianer, Bruno Junqueira gjorde sig godt bemærket da han satte 8. bedste tid - over to sekunder bedre end den japanske Formel 3-mester Darren Manning. Junquiera ligner et meget godt og seriøst bud til at overtage Zanardis plads, selvom Williams-teamet efter sigende taler med flere tidligere Formel 1-kørere.

Pedro Diniz overkom en del problemer med helbredet og kom i aktion for Sauber, mens Fontana i dag var den bedste af de to Minardi-kørere der kæmper om det sidste sæde i det italienske team.

Testtider fra Jerez 15. december 1999

KørerTeamBedste tid
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:24,418
Rubens BarrichelloFerrari1:24,983
Johnny HerbertJaguar1:25,081
Marc GeneMinardi-Ford1:25,157
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:25,508
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:25,843
Luciano BurtiJaguar1:26,177
B
BB  


Hop til top
Perfekt dag for Barrichello på Jerez

Dagens program for Rubens Barrichello og Ferrari på Jerez banen forløb helt perfekt, det var dag 2 på ud af 3 dages test på banen. Rubens Barrichello starede dagen med at teste nye dele til den nye bil. Dagen startede i solskin om morgen, men da der skulle testes om eftermiddagen var det begyndt at regne ganske let. Rubens Barrichello kørte ialt 83 omgange og hans bedste tid var 1:26.043.
BKP  


Hop til top
Arrows nyt

Meget tyder på at hollænderen Tom Coronel er på vej til Arrows. På det seneste har der været mange rygter, om hvem der skal have det ledige sæde hos Arrows. Og ifølge de seneste forlydender, er Tom Coronel meget tæt på. Sagen er den, at han er ved at have rejst den nødvendige sum penge der skal til. Blandt andet er der gang i et udbud af aktier, der skal skaffe en god pose penge. Mange af forhandlingerne er foretaget af Tom Coronels manager Willi Weber (det navn virker bekendt) og han har udtalt, at man nu er meget tæt på den endelige underskrivelse. Men som sædvanlig er der altid nogle småting der skal justeres, og intet er endelig afgjort endnu. Tom Coronel har for nylig været på besøg hos Arrows, hvor han fik lov at sidde i en af racerne, og også fik forklaret en del om teknikken ved at bremse med venstre fod, og hvad et formel 1 rat indeholder af teknik.

Derudover har Arrows i den sidste tid udvidet sin overordnede stab. De sidste nye ankomne er: Eghbal Hamidy som før har arbejdet hos Williams og Stewart som designer, John Davis som kommer fra Jordan, skal arbejde som chef for R&D. Keith Shepherd som skal være chief executive officer og som tidligere har arbejdet i medie og underholdnings-industrien og endelig Chris Hicks som er en meget dygtigt regnskabsmand. Noget tyder på at man er ved at finde nye og måske mere sikre veje efter at prinsen har forladt Arrows.

PDL  


 

Hop til top14.12.1999

Jaguar på spring

Så kom der for alvor gang i testen på Jerez. Efter at have rystet lidt af nerverne af sig var Johnny Herbert den hurtigste kører i det sydspanske, endda bedre end McLarens testkører Olivier Panis der var den eneste McLaren-kører i aktion. Derudover var der også positive strømme fra BAR - Villeneuve som nummer tre.

En af de store overskrifter var Eddie Irvines første forsøg hos Jaguar - og efter en snes omgange fik han forsøgt sig - den bedste tid rakte dog kun til en 5. plads i dagens test efter Rubens Barrichello. Begge Sauber-kørere var i aktion, og hvis dagens tider skal indikere noget så bliver det en indædt kamp i teamet - blot 5/1000 skilte de to kørere i Diniz favør.

Hos Williams testede man to unge kørere - Darren Manning og Bruno Junquiera. Derudover havde Minardi tre mand i aktion. Kampen om det sidste sæde kommer sikkert til at stå mellem Fontana og Wilson - indtil videre var det i Wilsons favør. Svenskeren Peter Sundberg nåede ikke at finde sig til rette og var et godt stykke efter.

Testtider fra Jerez:

KørerTeamBedste tid
Johnny HerbertJaguar1:25,304
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,515
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:25,790
Rubens BarrichelloFerrari1:25,955
Eddie IrvineJaguar1:26,638
Pedro DinizSauber-Petronas1:26,710
Mika SaloSauber-Petronas1:26,715
Marc GeneMinardi-Ford1:28,450
Bruno Junqueira
BB  


Hop til top
Minardi tester talenter

Minardi kørte på førstedagen af Jerez-testen med to nye kørere - Giorgio Vinella og Fernando Alonso, mens Marc Gene ikke skulle koncentrere sig om at gøre indtryk, men arbejdede i stedet videre på næste års Minardi-racer. På førstedagen klarede Alonso sig bedst og mesteren i den spanske Nissan-serie var virkelig godt kørende og overraskede teamet meget. "Før jeg kravlede ned i raceren, troede jeg at jeg ville få problemer med at skifte gear og med speederen," siger Alonso. Men meget hurtigt fandt han sig til rette, og følte sig hjemme. Men 18 årige Alonso holder begge fødder på jorden. "Min fremtid er mest i Formel 3000 selvom, som alle andre kørere, jeg ikke vil skjule at jeg gerne vil ind i Formel 1," siger han.

Den italienske Formel 3000-mester - der blev kørt et nationalt mesterskab i Italien, blandt andet med de team der ikke blev indlemmet i det internationale Formel 3000-mesterskab - Girogio Vinella kørte også fornuftigt i regnvejret. På andendagen var der så yderligere tre kørere der skulle forsøge sig i Minardi'en. Blandt andet en fremstormende svensker - Peter Sundberg samt de to reelle kandidater til det sidste sæde hos Minardi - Max Wilson og Norberto Fontana, sidstnævnte har tidligere kørt Formel 1 for Sauber-teamet i 1997. Wilson klarede sig bedst, mens Sundberg ikke rigtig nåede at finde sig til rette i raceren.

BB  


Hop til top
Barrichello - en joke!

En tidligere stor brasiliansk kører og verdensmester, Nelson Piquet har ikke meget til overs for hans hjemlands største talent i nutidens Formel 1. Piquet fortæller at nogle har spurgt ham om Barrichello har en chance for at vinde mesterskaber. "Er det en joke? Lad os være fornuftige. Ferrari er gode med Barrichello har ikke en chance fordi han ikke ved noget om at køre i et top team," siger Piquet. Det er selvfølgelig især det faktum at teamet har Michael Schumacher som førstekører. "Det er umuligt at nogen kan ankomme i et team der allerede har en kører som Schumacher og så være vigtig," fortsætter brasilianeren. Hvem bliver mester hvis det står til Piquet? Det gør Schumacher!
BB  


Hop til top
Sonia forlader Irvine

Mens Eddie Irvine mente at det var tid til luftforandring, mener hans søster Sonia også at det er på tide at finde på noget andet. Derfor har hun valgt at stoppe som Eddies personlige træner og fysioterapeut. "Hun ønsker at lave noget andet og vil ændre sit liv. Jeg forsøgte at beholde hende, men hun ville væk. Hun var træt af presset og nød ikke sit arbejde," siger Zanarini der leder Irvines forretninger. Selv siger hun at det var tid til at komme videre efter fire stressede år hos Ferrari og tager ikke videre med til Jaguar. "Men Eddie forstår det," siger Sonia.
BB  


Hop til top
"Jaggie" Stewart

Der har i den seneste tid været forskellige rygter fremme om, at Jackie Stewart, måske var på vej ud af teamet, efter at Ford har købt Stewart-teamet, og omdøbt det til Jaguar. Men JYS benægter, at rygterne har noget på sig, han indrømmer dog, at der i teamet har cirkuleret forskellige påstande, men at de ikke har noget på sig. " Jeg ved med mig selv, hvordan jeg står i forhold til den øverste Ford-ledelse, så jeg har intet at bekymre mig om".

Der er dog heller ingen tvivl om, at JYS nærer stor tillid hos Ford-ledelsen. Både som leder og organisator, men han har også en god evne til at tiltrække sponsorer, samt at han i mange år har gjort et stort arbejde for Ford i mange forskellige henseender.

Vi er inde i en tid, hvor de fleste teams er begyndt at teste. Det gælder også Jaguar. De starter i dag (tirsdag) en testrunde på Jerez. Man får dog ikke bilen at se i den nye bemaling, men i Stewarts -99 bemaling, idet man har forskellige problemer. Oprindelig ville man køre med den gamle, klassiske British Racing Green, men den gjorde sig ikke så godt på TV. Siden har man prøvet grøn i flere forskellige nuancer, men det har endnu ikke været helt tilfredsstillende. Samtidig er man løbet ind i vægtproblemer, idet malingen har været for tung, så nu afprøver man forskellige typer maling og bemaling, samtidig samarbejder man med et tv-selskab, for at se hvilke nuancer der gør sig bedst.

Ifølge teamets talsmand, Cameron Kellecher, betyder den nuværende bemaling, at man taber nogle få hundrededele af et sekund, og det kan betyde forskellen på succes og fiasko. Den nye bil med den endelige bemaling og diverse sponsorer sat på, vil blive præsenteret i London d. 25 januar.

Om den kommende sæson siger JYS: " Vi arbejder i øjeblikket meget hårdt fra det vi har opnået i år, til at vi forhåbentlig kan "give" Eddie Irvine et verdensmesterskab. Det skulle gerne ske indenfor den periode, hvor vi har kontrakt med ham. Vi er ikke i tvivl om det potentiale han har, og samtidig har vi i Johnny Herbert en god kører, der overfor sig selv og omverdenen, i år har bevist, at han stadig kan vinde".

Det ville da også være dejligt for teamet og Stewart-familien, hvis det kunne kaste et VM af sig indenfor kort tid. Når man ser tilbage, har teamet egentlig gjort det godt på kun 3 år. Sammenlign med andre teams, f.eks. Jordan, de har været længere tid undervejs inden de fik deres første GP-sejr. Men nu har Jaguar også de økonomiske forudsætninger i orden. Det siges, at kun Ferrari og McLaren har større budgetter.

Et andet aspekt er, at når Jaguar navnet kommer mere frem, i form af den reklame teamet kan være med til at give, kan det betyde et større salg af de mere "almindelige" privatbiler, og dermed flere penge tilbage til Ford.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk