Benetton ”mistede” Ford efter 1994 da de i stedet ville forsøge at udvikle en V10-motor i stedet for den lette og på det tidspunkt meget succesrige V8-motor. Eller rettere – Benetton købte sig til Renault-motorerne ved at Briatore købte Ligier-teamet. Da Renault efter 1997 trak sig ud og Benetton i virkeligheden var på randen af et totalt kollaps, var markedet efterhånden meget smalt. Der var kun få motorer i Formel 1 og derfor måtte teamet, såvel som Williams-teamet nøjes med Supertec/Mecachrome motorerne, der ikke kunne følge det niveau Renault stod for. Ford? Ja, de havde over en del sæsoner leveret motorer til Sauber – dog uden den store succes. David Richards der siden hen kom til at stå i spidsen for Benetton forsøgte flere gange at overtale Ford til igen at vende tilbage til teamet – men Ford ville behandles på samme måde som sidst – og valgte i stedet at støtte et nyt team, med den bagtanke at overtage teamet, sådan som vi har set det skete.
Andre teams arbejdede i andre retninger – Peugeot vil næppe være med i Formel 1 hvis ikke det var for det franske Prost-team. Williams var hurtigt ude og fik overtalt BMW til at indgå en alliance, der bliver sat på vandet i den kommende sæson. BAR – der havde store ord og fagter omkring deres debut var også i stand til at få fabriksstøtte i form af Honda. Benetton? Supertec igen-igen! Og det ser ikke ud til at der er lys forude. Teamet kommer i bås med et team som Arrows – der præstationsmæssigt var det dårligste i år. Teamet har siden 1995 bevæget sig støt og roligt mod bunden – og fyringer af teamchefer og designere har ikke løst problemerne. Det er næsten mest synd for de to kørere – Fisichella som en af de største talenter og Wurz som en af fremtidens ’tænkende’ kørere. At de bliver og ikke finder et andet team er for mig en gåde. Der skal mirakler til at det kan gå fremad.
År | Team | Placering | Point |
1995 | Benetton-Renault | Nr. 1 | 137 |
1996 | Benetton-Renault | Nr. 3 | 68 |
1997 | Benetton-Renault | Nr. 3 | 67 |
Kører | Team | Bedste tid |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:24,418 |
Rubens Barrichello | Ferrari | 1:24,983 |
Johnny Herbert | Jaguar | 1:25,081 |
Marc Gene | Minardi-Ford | 1:25,157 |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:25,508 |
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:25,843 |
Luciano Burti | Jaguar | 1:26,177 |
B BB Dagens program for Rubens Barrichello og Ferrari på Jerez banen forløb helt perfekt, det var dag 2 på ud af 3 dages test på banen. Rubens Barrichello starede dagen med at teste nye dele til den nye bil. Dagen startede i solskin om morgen, men da der skulle testes om eftermiddagen var det begyndt at regne ganske let. Rubens Barrichello kørte ialt 83 omgange og hans bedste tid var 1:26.043.
BKP Meget tyder på at hollænderen Tom Coronel er på vej til Arrows. På det seneste har der været mange rygter, om hvem der skal have det ledige sæde hos Arrows. Og ifølge de seneste forlydender, er Tom Coronel meget tæt på. Sagen er den, at han er ved at have rejst den nødvendige sum penge der skal til. Blandt andet er der gang i et udbud af aktier, der skal skaffe en god pose penge. Mange af forhandlingerne er foretaget af Tom Coronels manager Willi Weber (det navn virker bekendt) og han har udtalt, at man nu er meget tæt på den endelige underskrivelse. Men som sædvanlig er der altid nogle småting der skal justeres, og intet er endelig afgjort endnu. Tom Coronel har for nylig været på besøg hos Arrows, hvor han fik lov at sidde i en af racerne, og også fik forklaret en del om teknikken ved at bremse med venstre fod, og hvad et formel 1 rat indeholder af teknik.
Derudover har Arrows i den sidste tid udvidet sin overordnede stab. De sidste nye ankomne er: Eghbal Hamidy som før har arbejdet hos Williams og Stewart som designer, John Davis som kommer fra Jordan, skal arbejde som chef for R&D. Keith Shepherd som skal være chief executive officer og som tidligere har arbejdet i medie og underholdnings-industrien og endelig Chris Hicks som er en meget dygtigt regnskabsmand. Noget tyder på at man er ved at finde nye og måske mere sikre veje efter at prinsen har forladt Arrows. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|