Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.12.1999
 Korthuset vælter for Benetton
 Vellykket BAR-Honda
 Salos 1. test for Sauber
 Nye regler på vej
 
15.12.1999
 Panis hurtigst
 Perfekt dag for Barrichello på Jerez
 Arrows nyt
 

Hop til top16.12.1999

Korthuset vælter for Benetton

Med budskabet om at Toyota gør deres entre i Formel 1 fra 2001, er bestemt ikke noget der har givet Benetton en mere lys fremtid. Den store japanske bilgigant har været et meget godt bud på en potentiel partner i et team der næsten desperat søger efter en seriøst partner til at leverer motorer. Toyota bliver det ikke sammen med og nu må de i stedet se sig om efter andre muligheder.

Benetton ”mistede” Ford efter 1994 da de i stedet ville forsøge at udvikle en V10-motor i stedet for den lette og på det tidspunkt meget succesrige V8-motor. Eller rettere – Benetton købte sig til Renault-motorerne ved at Briatore købte Ligier-teamet. Da Renault efter 1997 trak sig ud og Benetton i virkeligheden var på randen af et totalt kollaps, var markedet efterhånden meget smalt. Der var kun få motorer i Formel 1 og derfor måtte teamet, såvel som Williams-teamet nøjes med Supertec/Mecachrome motorerne, der ikke kunne følge det niveau Renault stod for. Ford? Ja, de havde over en del sæsoner leveret motorer til Sauber – dog uden den store succes. David Richards der siden hen kom til at stå i spidsen for Benetton forsøgte flere gange at overtale Ford til igen at vende tilbage til teamet – men Ford ville behandles på samme måde som sidst – og valgte i stedet at støtte et nyt team, med den bagtanke at overtage teamet, sådan som vi har set det skete.

Andre teams arbejdede i andre retninger – Peugeot vil næppe være med i Formel 1 hvis ikke det var for det franske Prost-team. Williams var hurtigt ude og fik overtalt BMW til at indgå en alliance, der bliver sat på vandet i den kommende sæson. BAR – der havde store ord og fagter omkring deres debut var også i stand til at få fabriksstøtte i form af Honda. Benetton? Supertec igen-igen! Og det ser ikke ud til at der er lys forude. Teamet kommer i bås med et team som Arrows – der præstationsmæssigt var det dårligste i år. Teamet har siden 1995 bevæget sig støt og roligt mod bunden – og fyringer af teamchefer og designere har ikke løst problemerne. Det er næsten mest synd for de to kørere – Fisichella som en af de største talenter og Wurz som en af fremtidens ’tænkende’ kørere. At de bliver og ikke finder et andet team er for mig en gåde. Der skal mirakler til at det kan gå fremad.

BB  


Hop til top
Vellykket BAR-Honda

Jacques Villeneuve kørte for første gang med BAR's nye Honda V10 motor på Silverstone for nylig og teamet virker meget tilfreds. Fireogtredive problemløse omgange blev det til i den første udgave af teamets anden racer. "Motoren lyder og føles god, " sagde Villeneuve bagefter, men en nærmere vurdering ville han dog ikke give: "Det var svært at sammen ligne farten med 1999-bilen på grund af den glatte bane." Malcolm Oastler, BAR's tekniske direktør, udtalte derimod en typisk kommentar til pressen. "Shakedown-testener gået ekstremt godt - faktisk kunne vi ikke have forventet det til at gå bedre. Det er et bevis på det hårde arbejde folk har haft igennem det sidste halve år, med at designe og bygge bilen, og det samarbejde vi har lært dette år," sagde han.
CBA  


Hop til top
Salos 1. test for Sauber

Takket være en række begivenheder blev 1999 året hvor Mika Salo først blev fyret fra Arrows, men siden hen hyret af tre andre. I tirsdags foretog finnen sin første test for Sauber på Jerez. Han var 6.-hurtigst ud af de tretten kørere og gennemførte 61 omgange. "Målet var først og fremmest at lære bilen og teamet at kende," sagde Salo. "Vi brugte vores nye Ferrari-motor for første gang og vi var nødt til at være forsigtige i begyndelsen. Det er derfor, jeg kun havde halvtreds procent af motorens kapacitet til rådighed i morgentimerne." Sauber vil først fremmest koncentrere sig om at få gearkassen i orden til sæsonstarten, afslørede han. "Vi ville være helt sikre på at gearene virkede ordentligt. Om eftermiddagen kunne vi bruge flere hestekræfter."

Mika Salo gjorde opmærksom på, at de tider testen viste, ikke var megen nytte: "Når alt kommer til alt, så er der syv teams der tester her, og hvert team har noget splinternyt at køre med. BAR har den nye Honda-motor, Williams har deres BMW og Ferrari har Barrichello etc. Minardi, for øvrigt, leder efter en ny kører og en af kandidaterne er Peter Sundberg fra Sverige. Det ville være rart at have endnu en fyr fra Nordeuropa her i formel 1." Der er kun ham selv og navnebor, landsmand og barndomsven Hakkinen tilbage i f1-feltet. De to Mika'er ser dog ikke meget til hinanden mere.

CBA  


Hop til top
Nye regler på vej

Så har FIA igen haft hovedet i blød om hvilke ændringer der skal laves i Formel 1-reglementet efter at der har været topmøde i London. FIA har ikke kun set på det tekniske reglement, men lægger også op til en del ændringer i det sportslige reglement. Max Mosley har lagt op til at teams og kørere allerede næste år vil blive straffet hvis der bevidst køres taktisk på banen - forstået på den måde at det bliver forbudt at sinke andre kørere, blandt andet med det malaysiske og japanske grand prix i tanke.

Det er tanken at køreren først får en advarsel og hvis forseelsen ikke rettes eller bliver gentaget udløser det en 10 sekunders straf efter de gældende regler for stop-and-go straffe. Er det helt grelt vil det udløse en karantæne i et løb! Det bliver så løbskommissærerne der skal overvåge om alt går rigtig for sig, blandt andet ved at følge de enkelte køreres omgangstider. Problemet med en sådan lov er at den er meget fleksibel - det vil sige at den kan tolkes vidt forskelligt af kommissærerne og det kan give en masse ballade og protester.

Men det er især på det tekniske område at vi finder de mest markante ændringer, under målsætningen: mere sikre, langsommere racer der kan overhales. Den målsætning er allerede lanceret af FIA da de før 1998 gjorde raceren 20 cm. smallere og indførte rillede dæk. Det forventede resultat udeblev: antallet af overhalinger steg ikke markant og racerne blev ikke langsommere. Sikkerhedsmæssigt var 1999-sæsonen et bevis for at Formel 1 stadig kan gøres mere sikker. Zontas uheld på Interlagos, Schumachers på Silverstone og Diniz på Nürburgring er eksempler på uheld der gav mere fokus på sikkerheden i Formel 1.

Blandt andet havde FIA fat i en af Formel 1-sportens mest erfarne designere, John Barnard der i dag er tilknyttet Prost-teamet. Han er kommet frem med en foreløbig skitse eller koncept til hvordan det tekniske reglement bør ændres. Over en toårig periode bliver racerne 20 cm. bredere, samtidig med fronten af chassis'et også skal ændres. Blandt andet skal fronten være bredere sådan at det er muligt at beskytte kørernes ben - med Schumachers uheld i tanke. Derudover foreslår Barnard at bagdækkene gøres bredere - måske som en kompensation for at Max Mosley ikke vil opgive sin teori om de rillede dæk. Derfor spørger Barnard ikke om at komme tilbage til slicks men forsøger så i stedet med nogle bredere dæk. Hvis det står til Barnards koncept skal bagdækkene være 7,5 cm. bredere.

Med hensyn til sikkerhed, vil styrtbøjlen blive forstærket, efter Diniz store uheld på Nürburgring. Derudover skal sidekasserne gøres stærkere og rykkes frem for at give mere sikkerhed på siden af racerne. Endvidere opretholdes forbudet mod beryllium, hvilket har fået flere motorleverandører og teams til at droppe planer om evt. at udvikle V12-motorer.

I et forsøg på at forbedre forudsætningerne for overhalinger skal diffusoren forbydes, hvilket adskillige har været inde på. Diffusoren leder luftstrømmene i bagenden af raceren og er blandt andet med til at lave mange turbulenser bag raceren hvilket hindrer overhalinger. Derover skal både front- og bagvingerne gøres mindre. FIA fortsætter med at behandle konceptet i februar, hvor det endelige reglement sandsynligvis præsenteres, hvis FIA har i sinde at det skal gennemføres i 2001.

BB  


 

Hop til top15.12.1999

Panis hurtigst

Efter den tredje testdag på Jerez var det Olivier Panis der satte den hurtigste tid. Franskmanden kørte den hurtigste tid i 1:24,418, og slog dermed Rubens Barrichello med et halvt sekund. Johnny Herbert var hurtigst i går, men lå i dag en tiendedel efter sin tidligere holdkammerat. Meget overraskende var Marc Gene 4. hurtigst foran David Coulthard! Om Minardi har fundet adskillige tiendedele er nok ikke sandsynligt, men med næsten tomme tanke er det ikke en utænkelig tid for spanieren.

Coulthard var over et sekund efter Panis - ikke godt for Coulthard der ellers har været den hurtigste i teamet! Luciano Burti fortsatte sin flotte kørsel og var i stand til at køre fra Eddie Irvine, der var 7/10 dårligere end den unge brasilianer. En anden brasilianer, Bruno Junqueira gjorde sig godt bemærket da han satte 8. bedste tid - over to sekunder bedre end den japanske Formel 3-mester Darren Manning. Junquiera ligner et meget godt og seriøst bud til at overtage Zanardis plads, selvom Williams-teamet efter sigende taler med flere tidligere Formel 1-kørere.

Pedro Diniz overkom en del problemer med helbredet og kom i aktion for Sauber, mens Fontana i dag var den bedste af de to Minardi-kørere der kæmper om det sidste sæde i det italienske team.

Testtider fra Jerez 15. december 1999

ÅrTeamPlaceringPoint
1995Benetton-RenaultNr. 1137
1996Benetton-RenaultNr. 368
1997Benetton-RenaultNr. 367
KørerTeamBedste tid
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:24,418
Rubens BarrichelloFerrari1:24,983
Johnny HerbertJaguar1:25,081
Marc GeneMinardi-Ford1:25,157
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:25,508
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:25,843
Luciano BurtiJaguar1:26,177
B
BB  


Hop til top
Perfekt dag for Barrichello på Jerez

Dagens program for Rubens Barrichello og Ferrari på Jerez banen forløb helt perfekt, det var dag 2 på ud af 3 dages test på banen. Rubens Barrichello starede dagen med at teste nye dele til den nye bil. Dagen startede i solskin om morgen, men da der skulle testes om eftermiddagen var det begyndt at regne ganske let. Rubens Barrichello kørte ialt 83 omgange og hans bedste tid var 1:26.043.
BKP  


Hop til top
Arrows nyt

Meget tyder på at hollænderen Tom Coronel er på vej til Arrows. På det seneste har der været mange rygter, om hvem der skal have det ledige sæde hos Arrows. Og ifølge de seneste forlydender, er Tom Coronel meget tæt på. Sagen er den, at han er ved at have rejst den nødvendige sum penge der skal til. Blandt andet er der gang i et udbud af aktier, der skal skaffe en god pose penge. Mange af forhandlingerne er foretaget af Tom Coronels manager Willi Weber (det navn virker bekendt) og han har udtalt, at man nu er meget tæt på den endelige underskrivelse. Men som sædvanlig er der altid nogle småting der skal justeres, og intet er endelig afgjort endnu. Tom Coronel har for nylig været på besøg hos Arrows, hvor han fik lov at sidde i en af racerne, og også fik forklaret en del om teknikken ved at bremse med venstre fod, og hvad et formel 1 rat indeholder af teknik.

Derudover har Arrows i den sidste tid udvidet sin overordnede stab. De sidste nye ankomne er: Eghbal Hamidy som før har arbejdet hos Williams og Stewart som designer, John Davis som kommer fra Jordan, skal arbejde som chef for R&D. Keith Shepherd som skal være chief executive officer og som tidligere har arbejdet i medie og underholdnings-industrien og endelig Chris Hicks som er en meget dygtigt regnskabsmand. Noget tyder på at man er ved at finde nye og måske mere sikre veje efter at prinsen har forladt Arrows.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk