Gurney, der i denne uge var i England til den årlig Autosport Awards, sagde bl.a. følgende:
"Folk, der taler ned om CART, burde i stedet få lidt mere baggrundsviden inden de taler negativt om serien. Formel 1 er teknologisk set bedre end CART, men det er egentlig ikke med ret stor margin. De mange forskellige banetyper i CART stiller store krav til enkelte teams og kørere, og det er altså ikke helt så ligetil. Men i bund og grund kan man ikke sammenligne de to serier. Der ligger nemlig meget mere bagved end de fleste lige tror."
Gurney er bestemt ikke noget ubeskrevet blad i Formel 1 sammenhæng. Han har i hans aktive karriere kørt for både Ferrari, BRM, Porche, Brabham og McLaren. Han etablerede senere Eagle-Westlake teamet, der bl.a. sikrede ham en sejr i det belgiske Grand Prix i Belgien i 1967.
Cart.dk kommentar:
Vi er enige med Dan Gurney i, at man ikke direkte kan sammeligne Formel 1 og CART - og det er ikke kun p.g.a. de forskellige banetyper. Grundpakker (chassis+motor), brændstof, dæktyper, turbo og mange andre ting spiller også en væsentlig rolle.
Når CART igen og igen bliver beskrevet som en middelmådig motorsportsserie, så mener vi ikke, at det som sådan har noget med teknologi og deslige at gøre. Vi tror snarere, at man skal vende blikket mod noget helt andet, nemlig fordomme.
CART, der jo før 1996 hed IndyCar, har altid slæbt rundt på fordomme om, at det var en motorsportsserie, hvor de fede, færdige og afdankede Formel 1 kørere stadig kunne slå deres folder inden de stoppede karrieren. Og der er ingen tvivl om, at sådan var det da også engang, men det gælder altså ikke mere.
Nu er CART faktisk ved at have udviklet sig til serie, der er leverandør af kørere til Formel 1. Jacques Villeneuve, Alex Zanardi og senest Juan Pablo Montoya har jo alle taget turen over dammen til det store F1 cirkus. Det er efterhånden en del år siden, at nogen fra F1 er smuttet den anden vej. Senest har Johnny Herbert jo måtte indse, at blot fordi man har kørt i F1, så er det altså ikke længere ensbetydende med, at man automatisk kan få et sæde i CART.
En anden klæberig fordom er, at i CART kører man kun på ovalbaner - og igen, sådan var det også før i tiden, men det gælder altså heller ikke mere. Hvis vi kaster et blik på næste års løbskalender, hvor der jo er hele 22 løb, så køres der kun på 9 ovalbaner. To af disse er i øvrigt i Tyskland og England eftersom at FIA ikke tillader CART at køre på almindelige baner i Europa. Denne klausul er dog heldigvis på tale til at blive ændret.
Og sådan kunne vi egentlig blive ved, men når alt kommer til alt, så kan man ikke sammenligne Formel 1 og CART. Det er to vidt forskellige former for motorsportsserier. Vi har i stedet valgt at se på det på denne måde; Formel 1 er fuldblodsklassen, hvad motorsport angår, og det vil den blive ved med at være.
CART er derimod et glimrende alternativ til Formel 1, og en serie, der byder på masser af underholdning, action og drama.
Hvilke af de to motorsportsserier man bedst kan li', er og bliver noget, der er helt og holdent individuelt.
Spanske Oriol Servia, der i denne sæson kørte i CART hos PPI Motorsports, ser ikke ud til at få muligheden for igen at komme til at køre i serien. I stedet rygtes det nu, at han måske skal teste for Prost-teamet i Formel 1 - sammen med evt. Giogio Pantano og Fernando Alonso.
Johnny Herbert må nok indse, at det ikke er så ligetil få et sæde i CART.
Hans manager, Mark Perkins, har da nu også måtte bide i det sure æble og indrømme, at det er så som så med chancerne for hans engelske kører. Der er selvfølgelig stadig en mulighed hos Zakspeed, men det tyske team har kig på Marcel Tiemann.
Perkins har i stedet udtalt, at hvis det ikke bliver til noget i CART, så skulle der være en mulighed for Herbert hos Bentley som sportsvognskører.
Der har dog endnu ikke været forhandlinger med dette team.
Det ligger nu fast, at Bettenhausen-teamet kun kører med én bil næste år.
Favorit til det ledig sæde er endnu engang mexicanske Michel Jourdain Jr. takket være hovedsponsoreren Herdez. Teamet har desuden allerede valgt, at de kører med Lola-chassis. Endnu er der ingen officielle meldinger om, hvem der bliver motorleverandør, men valget står imellem Ford og Toyota, og som det ser ud lige nu, så har Ford første priorietet hos teamet.
Ved den første test-kørsel for en lille måned siden, var det nemlig hundekoldt og ikke mindst blæsende, men denne gang var det betydelig mere behageligt. Det blev da også derfor til hele 400 mil på banen i Florida.
Fra team-manager, Mike Hull, var der lutter ros til de to europæiske kørere. De behøvede kun at køre ganske få omgange på banen, førend at de for alvor kunne hamre speederen i bund. Dermed kunne teamet nyde godt af de to køreres feedback samt de mange meter dataudskrifter om teamets to Lola-Toyota Champ Cars.
Franske Minassian sagde bl.a. følgende om hans første rigtig tur i en Champ Car:
"Jeg har kørt mange racerbiler i min karriere, men jeg har aldrig prøvet at køre i en så kraftfuld racer, som en Champ Car vitterlig er. Jeg har selvfølgelig stadig meget at lære, men alle i teamet er yderst hjælpsomme, så jeg er fuldt ud overbevidst om, at når den nye sæson starter i marts måned, så er vi parat."
Brasilianske Junqueira, der jo vandt dette års europæiske F3000 mesterskab, fik også kørt mange værdifulde omgange på banen, og han havde følgende kommentar:
"I dag var det virkelig sjovt at køre i bilen. Jeg er efterhånden ved at have vænnet mig til de mange HK, og jeg føler mig rigtig godt tilpas med chassis og motor. Alle i teamet har en fantastisk insight og viden, og jeg er helt sikker på, at det nok skal blive meget sjovt, når sæsonen begynder."
Den næste test-kørsel for Ganassi Racing er d. 19. - 20. december på Phoenix International Raceway.