Felipe Massa var i 2009 sæsonen ramt af et yderst alvorligt uheld der faktisk sendte ham ud af al racing i sidste sæson. Han imponerede ved sin tilbagekomst i 2010 sæsonen og virkede skarp. Han var bedre end Fernando Alonso i starten af sæsonen og førte endda VM efter de første tre Grand Prixer. Men så gik der noget galt.
Felipe Massa skal gøre det bedre i 2011- meget bedre
(Foto: Ferrari media)
I det kinesiske Grand Prix kæmpede de to Ferrari kørere lidt for tæt og det endte med at Felipe Massa måtte en tur ud i græsset til fordel for Fernando Alonso. Helt galt gik det på Hockenheimring hvor Felipe Massa i en slet skjult teamordre blev bedt om at lade Fernando Alonso passere. Siden det Tyske Grand Prix gik det ned ad bakke for Felipe Massa.
Felipe Massa
(Foto: Ferrari media)
Luca di Montezemolo er i sin karaktergivning ikke i tvivl. Felipe Massa skal præstere i 2011. Den udmelding er der ingen tvivl om. Problemet for Felipe Massa er vel at han jo nærmest er andenkører i teamet. Dette er ikke en ny situation i Ferrari teamet, der altid opererer med en førstekører. Officielt først efter at en del af sæsonen er kørt, men der er vel aldrig tvivl om hvem man satser på. Men med andre ord - tager Felipe Massa sig ikke sammen og præsterer bedre i 2011, laver man vel én Raikkonen og finder en anden kører til sædet.
FIA fik en genial idé og fik den gennemført takket være Jean Todt. Det panel som sidder og vurderer diverse hændelser på racerbanerne, skulle bistås af en tidligere kører på topniveau.
Det gav plads til at blandt andet 4 tidligere Formel 1 verdensmestre fik plads i panelet på skift. Også Tom Kristensen blandt flere sad med i panelet. Fordelen er helt klart at man får en racerkørers bedømmelse af situationen. Det mindsker risikoen for fejlafgørelser væsentligt.
Også blandt kørere og teams har beslutningen været populær. Fælles for alle er at man er glade for at få et medlem i panelet som forstår og tænker som en racerkører gør på banen. FIA har nu besluttet at successen også forsætter i 2011. Og ikke nok med det. Andre løbsserier i FIA regi skal også ændre praksis.
Jacques Villeneuve huserer stadig i Formel 1 kredse. I hvert fald som mulig teamejer. Disse planer faldt dog til jorden da FIA ikke lod flere teams slippe gennem nåleøjet til Formel 1 feltet. Dog vil en canadisk radiokommentator vide at Jacques Villeneuve har jagtet et sæde hos Lotus.
Jacques Villeneuve siger dog at han har været på besøg hos Lotus i England for at besøge gamle venner. Der er også talt Formel 1 ligesom Lotus's engagement i Indy Car Series. Jacques Villeneuve siger dog også at gerne ville køre i Formel 1 og skulle han tage et år i Indy Car Series inden da, ville det ikke være et problem for ham.
Men det ville koste penge og de penge som han havde på daværende tidspunkt var øremærket Formel 1 i og med en mulig overtagelse af et andet team eller via hans samarbejde med Durango teamet. Derfor kommer afvisningen fra Jacques Villeneuve. Forbindelsen til Indy Car Series var dog ikke helt umulig. Takuma Sato havde dog allerede sikret sig et sæde, og da pengene ikke overflyttes til andre projekter, valgte Jacques Villeneuve at sige nej.
Pengene kunne ikke frigøres ligesom Jacques Villeneuve faktisk hellere vil arbejde videre med sit andet projekt NASCAR. Man kan så også sige hvorfor skulle han gøre comeback i amerikansk Formel sport når han allerede har vundet de store løb her. Det er i hvert fald hans egen mening om det. Fra Lotus's side bekræftes Jacques Villeneuves udtalelser af Gino Rosato.