Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.12.2001
 Hvad er Pollocks nye udfordring?
 Toyota med konservativt udlæg
 Pollock træder tilbage
 Toyota's 2002 racer præsenteret
 Frentzen venter på investorer
 Prost - "Vi bliver klar"
 Ford og Jaguar bliver i Formel 1
 Ny motor klar til MP4/17
 Toyota præsenteres i dag
 
16.12.2001
 San Marino GP sikret
 Minardi vil teste unge kørere
 

Hop til top17.12.2001

Hvad er Pollocks nye udfordring?

Efter at Craig Pollock sagde farvel til sit job som teamchef for BAR, er rygterne om hvad der nu skal ske med den ambitiøse teamchef begyndt at rulle.

Og rygterne peger på at Pollock er på vej til Renault. Det har ikke været nogen hemmelighed at duoen Pollock/Villeneuve har haft intentioner om at komme med på vognen hos Renault, især eftersom Renault har været meget tilfredse med Villeneuves indsats som kører for dem i 1996 og 1997, hvor han således også blev den sidste verdensmester for Renault.

Det betyder dog ikke at vi inden sæsonstarten i Melbourne kommer til at se et skift mellem BAR og Renault. Villeneuve har sat blæk på en kontrakt med BAR for 2002, men det åbner bestemt op for muligheder for canadieren til sæsonen 2003. Efter flere års dødvande til Villeneuve være opsat på at komme til et topteam, og her kan Renault være et af de eneste alternativer, hvis ikke der snart sker noget for BAR-Honda teamet.

Hos McLaren har man forsøgt sig og det er stærkt tvivlsomt om blandingen Ron Dennis / Craig Pollock / Jacques Villeneuve vil resultere i et gnidningsløst ophold! Hos Ferrari er der ikke så meget at hente, hvor Schumacher sidder solidt på teamet. Her kan Renault være svaret på canadierens ønsker - og et muligt comeback som sejrs-vinder: efter fire hele sæsoner uden sejre må han til at gøre op med sig selv om hvad der skal ske!

BB  


Hop til top
Toyota med konservativt udlæg

Toyota kommer ind i Formel 1 til den nye sæson, efter at have været undervejs de sidste par år. Teamet har arbejdet i store dele af 2001 med en testracer, og de erfaringer man har gjort sig har givet resultatet: TF102.

Den er dog ikke en nyskabelse i Formel 1 – der er ikke satset på at Toyota fra dag 1 skal være i front. Dertil er projektet baseret over en længere tidshorisont. Målsætningen er derfor ikke opskruet, hvilket er uhørt i Formel 1, hvor andre teams (og vi tænker slet ikke på BAR-teamet….) har lovet sejre og VM-titler. "Vores mål er at kvalificere os til alle løb, gennemføre de fleste og at lære" – citat Ove Andersson, der er præsidenten for Toyotas europæiske afdeling med base i Köln.


(Foto: Toyota)

Men Toyota er ikke et team der er hvem som helst. Indenfor motorsport har Toyota haft en stor rolle, primært i rally, hvor de har stået bag flere verdensmestre. På Le Mans har Toyota også forsøgt sig – men der har de bestemt ikke været for heldige. Nu er målet så succes i Formel 1. Og at dømme ud fra potentialet og det økonomiske bagland, så er Toyota en af de helt store sværvægtere, hvor selv McLaren og Ferrari vil blive sat til side hvis først Toyota åbnede op for støtten til Formel 1-eventyret.

Men selvom der står 'læretid' på skemaet for Toyota i 2002, så er de selvfølgelig ikke med i Formel 1 for at blive set. Der skal også resultater på bordet der retfærdiggør deres store investering i deltagelsen i det der må betragtes som topklassen indenfor motorsport. "Vi har ét mål: at udfordre og en dag vinde Formel 1-mesterskabet for konstruktører og kørere. Ét mål, og intet mindre," sagde Ove Andersson ved præsentationen.

På kørersiden bliver det ganske interessant at se hvordan det spænder af. Mika Salo blev hentet til Toyota for et stort beløb, og det må siges at være finnens sidste chance for at kunne begå sig i et topteam. Er talentet stort nok? Kan Salo bære et team videre i tider hvor det ikke altid vil være sjovt at køre Formel 1? Allan McNish er den anden kører. McNish har altid været anset for at være en af de talentfulde kørere der aldrig fik Formel 1-chancen. Nu har sidste års ALMS-mester fået chancen. Men det bliver heller ikke nemt. At være debutant i en ny racer – det kan en nuværende dansk ALMS-kører skrive under på, ikke er nemt!

På den økonomiske side har Toyota også dækket sig godt af. De holder sig til den røgfri linie. Panasonic blev ikke så overraskende teamets hovedsponsor, mens der er kommer andre sponsorere til. Wella – så er der også shampoo til teamet, og den store mediegruppe AOL Time Warner har også lagt penge i teamet.

Brunner tilfreds med raceren

Det er Minardis tidligere designer, Gustav Brunner, der har stået for TF102. Efter at have fortalt at raceren der blev anvendt i 2001 til tests har gjort sin pligt, fortæller han om næste års racer. "2002-raceren er mere konventionel, men er stadig 'state of the art'. Selvom vores tid til at designe og bygge raceren var meget kort, var vi stadig i stand til at klare vores deadlines og bygge den nye racer til tiden," siger den østrigske designer og understreger som det tidligere er blevet nævnt at 2002 er et læreår for teamet.


Den rød-hvide racer byder ikke på de store nyskabelser
(Foto: Toyota)

Under alle omstændigheder ser vi meget frem til de kommende tests i januar og ikke mindst til at se hvor de står i forhold til konkurrenterne ved kvalifikationen i Melbourne i marts 2002.

BB  


Hop til top
Pollock træder tilbage

BAR teamets medstifter, -teamchef og -ejer Craig Pollock oplyster her til formiddag at han stopper i teamet, på grund af andre og nye interesseområder.

Dette kan dog næppe have kommet helt bag på teamet, som allerede nu har meldt ud at de sætter navn på Pollock's afløser allerede i morgen (den 18. dec.) ved præsentationen af teamets 2002 racer.

Kenneth Clarke, BAR Chairman:
"Vi er Pollock meget taknemmelige for den indsats han har ydet i teamet siden dets opstart. Han har været drivkilden til den succes vi har og som er unik i nyere Formel 1 historie."

Craig Pollock:
"Jeg er stolt over det jeg her opnået sammen med BAR teamet. Og jeg tror at grundlaget nu er lagt for en stor succes. Alle i teamet har været fantastiske at arbejde sammen med og jeg ønsker dem og teamet det bedste i fremtiden. For mit eget vedkomne er det nu det rigtige tidspunktet hvor jeg tage nye udfordringer op."

AN  


Hop til top
Toyota's 2002 racer præsenteret

Ved en storstilet præsentation i dag trådte Totota officielt ind i Formel 1 verdenen, og det med et helt eget team, det vil sige egen chassiskonstruktion og motor.


(Foto: Toyota)

Præsentationen der fandt sted i Köln på Toyota's hovedkvarter i Europa, viste da sløret blev løftet for den nye racer, at den er meget lig den model som teamet har testet i her i efteråret, men den er lakeret i et "frækkere" design.


(Foto: Toyota)

Tekniske specifikationer:
Motor: Toyota V 10 / 90°/2998 cc
Gearkasse: Toyota 6 speed Semi-Automatic
Kobling: Sachs
Chassis: Carbob fibre
Bremser: Brembo
Fælge: BBS Magnesium
For: 13X12
Bag: 13X13,5
Dæk: Michelin
Elektronik Magneti/Marelli


(Foto: Toyota)

Dimensioner:
Akselafstand: 3090 mm.
Vægt: 600 kg. m/fører
Længde: 4547 mm.
Sporvidde: For: 1424 mm
Bag: 1411 mm

AN  


Hop til top
Frentzen venter på investorer

Heinz-Harald Frentzen hvis Formel 1 fremtid endnu ikke er afgjort, venter på investorerne på flere fronter. Endnu er der ikke truffet et valg.

Heinz-Harald Frentzen som har kørt for både Jordan og senest Prost i år, er ved at undersøge hvor han skal køre til næste år. Prost mangler penge, og det er ingen garanti for at selv om teamet bliver reddet, at det vil bruge Frentzen som kører. Frentzen har fået tilbud fra andre teams, nemlig Minardi og Arrows. Og umiddelbart virker Arrows nok som det mest tiltrækkende for Frentzen.

Men uden penge går det ikke. Ejerskabet af Arrows, som primært ejes af Morgan Greenfell finansfirmaet, saudiaraberen Al Waleed og Tom Walkinshaw selv, er til forhandling i øjeblikket. Al Waleed er øjensynligt interesseret i at overtage en større del af Arrows teamet, og måske bliver det Morgan Greenfells andel der bliver solgt til den saudiarabiske prins. Konstruktionen af ejerskabet er nemlig sådan at Tom Walkinshaw under alle omstændigheder skal godkende al salg af aktier. De mindre aktieandele som småinvestorer har i teamet bliver således administreret af Tom Walkinshaw.

Frentzen er således interesseret i at køre for Arrows, men vil have garantier for at økonomien er absolut i orden. Manglende økonomiske midler er noget som har præget Prost teamet - specielt i år. Det sjove, men også kringlede ved denne situation er, at Al Waleed også er med som et emne til at investere eller overtage Prost teamet.

PDL  


Hop til top
Prost - "Vi bliver klar"

Alain Prost som kæmper en sej kamp for at sikre sit teams overlevelse, siger at man vil være klar til næste sæson - også selvom det måske bliver i dette års bil.

Prost teamet gik som bekendt i betalingsstandsning for ca. en måned siden. Siden er det blevet søgt mange muligheder for at redde teamet, og ikke mindst penge til de mange kreditorer. Men Alain Prost er forsat optimistisk.

Alain Prost:"Vores håb om fremtiden forsætter med undersøgelserne af de adskillige forslag om mulige investeringer. Adskillige konkrete og seriøse tilbud bliver studeret i øjeblikket, men vi vil ikke offentliggøre noget som helst før en eventuel aftale er indgået. Jeg er forsat sikker på at Prost Grand Prix har et solidt team vis potentiale og muligheder man slet ikke har set udfoldet endnu. Jeg mener at vi har de nødvendige muligheder som gør det muligt for os at deltage til næste år. Vores ingeniører og designafdeling forsætter med at udvikle AP05, den vil flytte os frem i feltet. Og selv om den ikke bliver klar til det australske Grand Prix, så ligger vores chance i reglementet, i hvert fald når det drejer sig om crashtesten, som er den samme som i 2001. Det giver os mulighed for at starte med AP04, og så introducere AP05 efter nogle få løb. Lad os ikke glemme at AP04 viste at den havde stor pålidelighed og var tæt på flere gange, ikke mindst da den kvalificerede sig på en 4 plads på Spa i Belgien. Vi vil sandsynligvis nå frem til en afgørelse i den nærmeste fremtid."

Med den gæld som Prost har fået opbygget, må det nødvendigvis næsten være en eller flere storsponsorer som udover et evt. ejerskifte, vil investere i Prost teamet. En ting er at investere i et økonomisk miserabelt team, noget andet er sikre sig at man får så stort et udbytte af den investering. Der skal være garanti for først og fremmest nogle gode resultater, men også at teamet ikke pludseligt lukker og slukker efter nogle få løb pga. generel pengemangel.

PDL  


Hop til top
Ford og Jaguar bliver i Formel 1

Efter at der i længere tid har været tale om en splittelse i Formel 1, hvor nogle teams og/eller motorleveranører vi gå til andre eller ny serier, så melder Ford nu ud at de bliver i Formel 1 i mange år endnu.

Det er Jaguar teamets marketingdirektør, Judith McMahon der har udtalt:
"Vi har fået en meddelelse fra Ford, som siger at deres Formel 1 planer er langsigtede."

Ford har været med i Formel 1 siden 60'erne som motorleverandør med deres berømte og sejrsrige Cosworth motorere, og med udgangen af 1999 også som team, da de overtog Stewart Grand Prix.

AN  


Hop til top
Ny motor klar til MP4/17

Når McLaren teamet holder på startgridden til åbningsløbet i Australien, så bliver det med en helt ny moter.

Den nye motor kører i øjeblikket i testbænke, både hos Ilmor Engineering i Brixworth (GB) og hos Mercedes i Stuttgart (D).
Samtidig er det nye chassis kaldet MP4/17 ved at være færdig på fabrikken i Woking (GB), og selv om der endnu ikke er fastsat nogen præsentationsdato, så forventer McLaren teamet at foretage de første testkørsler allerede i løbet af januar måned.
Med kun lidt over to måneder til årets første Grand Prix, så vi teamet forsøge at få testet så meget som overhovedet muligt, så alt er klar til sæsonpremieren den 3. marts i Australien.

AN  


Hop til top
Toyota præsenteres i dag

Så er 2002-sæsonen så småt ved at nærme sig - de første præsentationer er i hvert fald på vej. Første team til at fremvise deres nye racer er Toyota - som træder ind i Formel 1 sporten for første gang.

Der er blevet set meget frem til deres entre, hvor det bliver ganske interessant at følge det japanske team. I dag bliver den så præsenteret i Köln, hvor Toyota har hovedkvarter i Europa.

Teamets to kørere er fundet: det bliver Mika Salo, Finland og Allan McNish, Skotland der får de to Panasonic-Toyota racere som arbejdsplads det kommende år. Det ventes at Toyota i starten af janaur fortsætter deres testarbejde på den franske bane, Paul Richard. Der er p.t. testforbud året ud.

Vi har mere om præsentationen af Toyotas nye racer.

BB  


 

Hop til top16.12.2001

San Marino GP sikret

Siden den foreløbige kalender for Formel 1 sæsonen, for over en måned siden blev præsenteret af FIA, har der være sat spørgsmålstegn ved tre af Grand Prix løbene.

Det var blandt andet løbet på Imola banen i Italien - San Marino Grand Prix - der var i fare zonen. Nu skulle Imola's problemer dog være løst, men dog kun for en kort tid, deres tilladelse til at afholde Formel 1 løb gælder foreløbig kun til og med 2003.
Det er økonomien der trykker på Imola, og det forstår man måske godt med tanke på at de skal betale et sted imellem 10 og 12 mill dollars for at få lov til at afholde et Grand Prix løb til Bernie Ecclestone's Formula One Management.

De to øvrige baner med problemer var Silverstone og Australien.
Silverstone ser ud til at have reddet skindet i denne omgang, hvorimod åbningsløbet i Australien stadig ikke er godkendt, på grund af nogle problemer med sikkerheds hegnene.

AN  


Hop til top
Minardi vil teste unge kørere

Fire - fem kørere bejler til det sidste ledige sæde i Minardi teamet, eller som teamet nu hedder KL Minardi.

Ud over Jos Verstappen og Heinz-Harald Frentzen, som der jo har været mange rygter om i de sidste par uger, så er der nu tre nye navne på listen.

Det er teamets plan at teste tre nye unge kører forud for sæsonen 2002, og det er:
Antonio Carcia fra Spanien som i 2000 vandt Nissan Trophy serien.
Matteo Bobby fra Italien.
Frank Montagny som vandt Nissan Trophy 2001.
De tre unge kørere skal teste både i Barcelona og på Valencia banen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk