Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.12.2010
 Ferrari vil have 3-bils teams
 
16.12.2010
 Kritik af Felipe Massa
 

Hop til top17.12.2010

Ferrari vil have 3-bils teams

Ferrari og deres ledelse har det med at være kontroversielle, i hvert fald med visse ting. For eksempel har Ferrari chefen Luca di Montezemolo ikke noget til overs for de nye og langsomme teams.
Efter hans mening er det bedre at have 3-bils teams i stedet for. Testreglerne får også et skud for boven ligesom de mange nye designerbaner gør det.

Luca di Montezemolo har efter sæsonafslutningen fået luft til at ytre sig. Efter at have 'opmuntret' Felipe Massa til at præstere bedre, får FIA en gang irettesættelser og det på hele tre punkter.


Luca di Montezemolo er en meningernes mand
(Foto: Ferrari)

Første punkt omhandler de nye teams. Efter Luca di Montezemolos mening skulle de ikke have haft adgang til Formel 1 feltet. Så hellere 3-bils teams, som Ferrari hele tiden har argumenteret for.
"De små teams? For at være helt ærlig, så havde jeg hellere set flere teams med 3 biler i stedet for at se biler som i visse tilfælde endda vil have det svært i GP2 feltet. Det er en ide som vi forsat vil arbejde videre med i fremtiden."

Testforbuddet der gælder i en igangværende sæson, burde fjernes efter Luca di Montezemolos mening.
"Testforbuddet skal fjernes, det står helt klart. Formel 1 er vel den eneste sport, hvor det er forbudt at træne og teste. Det svarer nogenlunde til at bede Real Madrid, Milan og Inter om at spille i støvler uden knopper i regnvejr, eller forbyde dem at lave opvarmning inden en Champions League kamp."

Luca di Montezemolo er faktisk enig med FIAs nye præsident, Jean Todt, i hans kritik af de seneste nye baner. De prioriterer ikke ligefrem overhalinger.
"Når det drejer sig om nye baner, vil jeg sige at det vil være bedre hvis nogen tænkte at det vil være bedre for racerløbene at man hvis der blev givet mulighed for at overhale, istedet for at fremhæve det arkitektoniske i omgivelserne. Mere race, mindre arkitektur."


Luca di Montezemolo - her sammen med sine kørere
(Foto: Ferrari)

Til gengæld er Luca di Montezemolo glad for at der nu er blevet firet i reglementet når det gælder teamordrer. Han er ikke bange for at erkende at det er noget som Ferrari altid har været tilhænger af, og forsat vil bruge.
"Heldigvis er reglementet om teamordrer blevet ændret til det bedre. Det var en hyklerisk regel man indførte for år tilbage. Det er noget som hele tiden har været en del af sporten, og de som kører for Ferrari er fuldt ud klar over det."

"FIA under ledelse af Jean Todt, arbejder godt nu og den ændrede beslutning er stort skridt i den rigtige retning."

Der er ingen tvivl om at mange ganske givet ikke er enige med Luca di Montezemolo. Teamordrer har der dog næsten altid været, og teamordrer vil der altid være. Det er kun et spørgsmål om at kamoflere det godt nok. Og det er ikke kun Ferrari som har anvendt teamordrer. Hvor mange gange har man ikke set en teamchef fare hen til et andet team der tilfældigvis har anvendt samme motorer som det store team, og har fået det mindre team til at bede køreren sætte farten ned, så det store teams kører kan overhale. Det er vel også teamordrer?

PDL  


 

Hop til top16.12.2010

Kritik af Felipe Massa

Ferrari chefen Luca di Montezemolo er ude med lidt kritik af Felipe Massa, og omend tonen i den offentligjorte kritik er lagt ud som noget spøgefuldt, så er der ingen tvivl om at Luca di Montezemolo mener at Felipe Massa har underpræsteret i 2010.
Samtidigt forventer Luca di Montezemolo at Felipe Massa i 2011 skal præstere væsentligt bedre. Han sluttede 2010 sæsonen hele 108 points efter Fernando Alonso.

Felipe Massa var i 2009 sæsonen ramt af et yderst alvorligt uheld der faktisk sendte ham ud af al racing i sidste sæson. Han imponerede ved sin tilbagekomst i 2010 sæsonen og virkede skarp. Han var bedre end Fernando Alonso i starten af sæsonen og førte endda VM efter de første tre Grand Prixer. Men så gik der noget galt.


Felipe Massa skal gøre det bedre i 2011- meget bedre
(Foto: Ferrari media)

I det kinesiske Grand Prix kæmpede de to Ferrari kørere lidt for tæt og det endte med at Felipe Massa måtte en tur ud i græsset til fordel for Fernando Alonso. Helt galt gik det på Hockenheimring hvor Felipe Massa i en slet skjult teamordre blev bedt om at lade Fernando Alonso passere. Siden det Tyske Grand Prix gik det ned ad bakke for Felipe Massa.


Felipe Massa
(Foto: Ferrari media)

Luca di Montezemolo er i sin karaktergivning ikke i tvivl. Felipe Massa skal præstere i 2011. Den udmelding er der ingen tvivl om. Problemet for Felipe Massa er vel at han jo nærmest er andenkører i teamet. Dette er ikke en ny situation i Ferrari teamet, der altid opererer med en førstekører. Officielt først efter at en del af sæsonen er kørt, men der er vel aldrig tvivl om hvem man satser på. Men med andre ord - tager Felipe Massa sig ikke sammen og præsterer bedre i 2011, laver man vel én Raikkonen og finder en anden kører til sædet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk