Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.12.2000
 Panis hurtigst
 Farvel til Peugeot
 Pizzonia tester for Arrows
 Sauber og BAR klar igen
 Mosley - Nej til Räikkönen
 
17.12.2000
 Stopper Ferrari-præsidenten?
 Frentzen arbejder godt med Brown
 Alesi - Alt eller intet!
 Ralf - Intet problem med Montoya
 

Hop til top18.12.2000

Panis hurtigst

Så blev testkørslerne genoptaget efter weekenden, og det blev den tidligere McLaren-testkører Olivier Panis der lagde sig i front. Franskmanden satte tiden 1:20,60, som det kun lykkedes for David Coulthard at komme tæt på.

Vejret i Barcelona var helt ideelt til at teste. 17 grader i luften, mens det var lidt varmere ved asfalten, hvor den i dag rundede 20 grader. Flere nye ansigter blev prøvet hos forskellige teams. Efter lidt besvær og tekniske problemer kom Antonio Pizzonia i aktion for Arrows. Brasilianeren satte 11. bedste tid. BAR havde også deres to evalueringskørere I action. Her blev det japaneren Takuma Sato der kørte bedst. Han satte en tid der var 8/10 bedre end den tid som den tidligere Formel 3-mester Marc Hynes satte.

Derudover havde Ferrari sendt Luca Badoer til Barcelona for at teste, som aflastning for Rubens Barrichello. Tiderne indikerede også at Nick Heidfeld er faldet godt til hos Sauber, og tyskeren sætter meget pæne tider. Pedro de la Rosa var også godt med fremme med Asiatech motoren.

Testen forløb i det hele taget meget fredeligt - og der var kun få afbrydelser. Dog havde Kimi Räikkönen sit første store uheld, da han kørte en enkelt tur i gruset - dog uden at beskadige raceren. Men en gang skal jo være den første. "Jeg var lige lidt af banen, da jeg kørte lidt for bredt i et sving, men ellers er jeg meget tilfreds med den made som det gik," forklarer Räikkönen efter 52 hårde omgange.

Testtider fra Barcelona, mandag den 18. December 2000

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Olivier PanisBAR-Honda1:20,6080
2.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:20,6664
3.Luca BadoerFerrari1:21,0179
4.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:21,15
BB  


Hop til top
Farvel til Peugeot

For de fleste teams har testene i december været præget nye elementer, der skulle bydes velkommen. For Prost-teamet var det dog tid til at tage afsked med motorleverandøren igennem de seneste år, Peugeot. Samarbejdet mellem de to parter har mere eller mindre været et mareridt, og meget passende var der da også problemer i sidste uge, da mangel på motorer, forhindrede Prost-teamet i at teste så meget som de genre ville.

Prost er et af de team, der har valgt at satse på Michelin, og testen på Barcelona var dedikeret til at teste de nye dæk og til at afprøve nogle nye aerodynamiske forbedringer på næste års model. Jean Alesi indledte testen alene sidste tirsdag, og fik siden selskab af først Enrique Bernoldi om onsdagen, siden Oriol Servia om torsdagen. På testens sidste dag, fredag, var både Bernoldi og Servia i aktion og fik kørt henholdsvis 52 omgange med tiden 1:22,573 og 63 laps med 1:22,883 som den bedste tid.

Enrique Bernoldi har nogen F1-erfaring. Her tester han for Sauber på Valencia i maj i år.

Det ser ud til, at kampen om det tomme Prost-sæde kommer til at stå mellem disse to kørere efter, at F3-køreren Giorgio Pantano måtte udeblive fra testen, ifølge rygterne på grund af uenigheder med teamet om hans kontrakt. Pantano ønskede ikke at binde sig til Prost over en længere årrække. Bernoldi, der har sluttede som nr. 15 i dette år F3000, satte den hurtigste tid, blot tre tiendedele langsommer end Alesi. Sauber-testkøreren menes at have en større chance end den spanske CART-kører, Servia. Efter testen udtalte Servia: "Jeg er tilfreds med den chance, jeg fik, for at få noget Formel 1-erfaring. Jeg var frem for alt overrasket over kulstofbremsernes styrke, og for mig var opgaven at vænne mig til dem."


'Hvem skal vi dog finde på som Jeans teamkammerat,' tænker Prost.

Intet er dog besluttet endnu. Alain Prost lægger ikke skjul på, at det ikke kun er præstationerne på banen, der tæller. "Vi er naturligvis ude efter en, der er hurtig, men beslutning indeholder også en slags marketingsstrategier og -mål. Det betyder ikke, at vi vil tage en kører bare fordi, at han har penge med," fortæller Alain Prost. " Vi har ikke udelukket muligheden for, at køreren bliver fransk, men vi vil have enhver nationalitet, der kan opfylde vores kommercielle mål." Han kommer samtidig med en anden forklaring på hvorfor Pantano ikke var til stede ved testen: "Vi testede ikke en anden kører denne weekend, fordi manglen på Peugeot-motorer gjorde det umuligt."

Prost-teamet var alt i alt meget glade for testens forløb. "Denne test har været den mest produktive i 2000-sæsonen. Vi har samlet en masse meget brugbare data, og arbejdet, som vi foretog med Michelin, er meget lovende. Vi kørte over 2000 km i de fire dage og afsluttede vores planlagte program med meget få problemer. Vi kan nu virkelig se frem til den ny bil og den nye sæson," siger John Walton, teamets sportslige leder. Når Prost næste gang lufter racerne, bliver det i januar 2001 med de nye AP04'ere.

CBA  


Hop til top
Pizzonia tester for Arrows

Den engelske Formel 3-mester, Antonio Pizzonia tester i denne uge for Arrows. Den brasilianske kører er stadig et hot navn, og kan måske få en plads i teamet som testkører. Det ventes stadig at Verstappen og de la Rosa fortsætter som grand prix-kørere.

Den tidligere Benetton-testkører ser frem til chancen. "Jeg ser frem til at hjælpe teamet med at udvikle AMT-motorerne som Arrows kører med i 2001," forklarer Pizzonia, der tester to dage i Barcelona.


Pizzonia i test for Benetton - nu prøver han den orange Arrows-racer

BB  


Hop til top
Sauber og BAR klar igen

Tre team dukkede ikke op til testene i sidste uge. Der står stadig væk et spørgsmålstegn over Minardis forsatte eksistens. Teamet arbejder på højtryk, men har endnu ikke meldt ud hvordan deres testkalender ser ud. De to andre teams var BAR og Sauber.

BAR har det første monocoque klar, og alt forløber som planlagt for teamet. Gearkassen til næste års model er endnu ikke helt klar, men BAR er i gang igen ved testen på Barcelona i dag med Panis og en håndfuld unge talenter. Sauber vil ligeledes deltage i testen sammen med de andre Bridgestone-teams.

CBA  


Hop til top
Mosley - Nej til Räikkönen

Formel 1-kommissionen godkendte Kimi Räikkönen til at han kan køre for Sauber - men Max Mosley er imod at finnen fik superlicensen.

Mosley mener at det er uforsvarligt at lade en så ung kører få chancen. "Desværre gør Formel 1-kommisionen ikke som jeg siger de skal," siger han direkte men bedyrer at han ikke er vred. "Det er ret forkert, eftersom vi har strenge kriterier for at komme i Formel 1. Når der sker et større uheld når en uerfaren kører er indblandet, vil jeg være en af dem som skal forklare det til verdenspressen," mener Mosley.

Men lad os lige minde om at Jenson Button har klaret sig igennem 2000-sæsonen uden store uheld. I øvrigt var han lidt mere imødekommende da Jenson Button skulle have sin superlicens... læs mere her.

Salo tror på Räikkönen

Derimod tror landsmanden Mika Salo, der har forladt pladsen hos Sauber, på den nytilkomne kører. "Ud fra det som jeg har set tror jeg han kan klare sig godt. Teamet vil arbejde godt med ham og han burde passe ind," siger Salo.

BB  


 

Hop til top17.12.2000

Stopper Ferrari-præsidenten?

Luca Montezemolo har indikeret at han sandsynligvis vil forlade posten som præsident for Ferrari. Han trænger til et par rolige år, efter at han har fået Ferraris bil og Formel 1-del på rette køl.

Med sejren i VM til Michael Schumacher og Ferrari har han nået hvad der skulle nås. "Efter ni år hos Ferrari, har jeg opnået det som jeg skulle opnå. Firmaet går virkelig godt – både i Formel 1 og med bilsalget," siger Luca Montezemolo til den tyske avis Welt Am Sonntag. Derfor trænger han til en kort pause, og overvejer at forlade Ferrari. "Måske er det det rette tidspunkt at forlade Ferrari. Jeg har overvejet at gøre det, men i øjeblikket fortsætter jeg med at arbejde med samme energi og entusiasme som altid," siger Montezemolo. Han trænger til et års pause. "Jeg ville meget gerne kunne tage et års pause, og tage på ferie, og så selvfølgelig vende tilbage til Ferrari," forklarer han.

Indtil videre kan han fra toppen af Ferrari se at alt skrider meget godt frem for teamet. Rubens Barrichello har testet intensivt i Spanien mens Luca Badoer har arbejdet for teamet på hjemmebanen. På fabrikken arbejdes der også intensivt for at få den nye 2001-racer klar og den ventes fortsat klar i slutningen af januar, hvor Michael Schumacher også vender tilbage efter en pause.

19. november 2000 - Montezemolo bliver hos Ferrari
16. december 2000 - Lidt om Ferraris test uge og traction control

BB  


Hop til top
Frentzen arbejder godt med Brown

Blandt nogle af udskiftningerne til 2001, har Jordan fået en ny ingeniør i stalden. Den tidligere Williams og McLaren-ingeniør David Brown bliver Frentzens nærmeste sparringspartner i sæsonen der kommer.

Det bliver et samarbejde som Frentzen ser frem til, og som han forventer sig meget af. Under den første test er det gået rigtig godt. "At arbejde med min nye løbsingeniør var ikke noget almindeligt arbejde - det var en helt ny opgave. Lige fra begyndelsen har vi haft det meget fint," siger tyskeren.


Frentzen er på vej mod succes med sin nye løbsingeniør

David Brown har blandet sig i traction control-debatten, og han mener ikke at det vil være med til at gøre dårlige kørere bedre, selvom det vil hjælpe dem en smule. Han mener at det primært bliver genindført for at dæmme op for de mange beskyldninger. "Jeg tror ikke at FIA kan kontrollere det mere. At alle i pitten tænker at det ikke er rigtigt, eller at have folk der tror at man snyder, men som ikke vil sige det i fuld offentlighed, er ikke rigtigt," mener Brown. Jordan testede i Valencia mere end traction control. Zonta testede blandt andet en fuldautomatisk gearkasse. Teknikken er godt nok vendt tilbage til Formel 1 for fuld musik!

15. december 2000 - Testrapport fra Valencia

BB  


Hop til top
Alesi - Alt eller intet!

Veteranen i Formel 1, franskmanden Jean Alesi, mener at det vil være forkert at udskyde genindførslen af traction control. Enten indføres det nu, ellers bør det droppes!

Franskmanden er i det hele taget meget imod at traction control vender tilbage i Formel 1 på den måde som det er planlagt på. "Jeg mener at de enten skal indføre det med det samme, eller også bør de hellere droppe ideen," forklarer han og mener at det kan friste nogle teams til at bruge systemet mens det stadig ikke er lovligt. Forslaget har splittet Formel 1, og blandt andet har Ferrari været utilfredse med at det bliver genindført. "Nogle teams vil sikkert mene at det favoriserer nogle teams. Det forstår jeg ikke, vi har da lige haft et mesterskab der er gennemført uden problemer," mener franskmanden.

Artikel - Et skridt frem og et tilbage?

BB  


Hop til top
Ralf - Intet problem med Montoya

Ralf Schumacher forsikrer nu alt og alle om at han bestemt ikke har noget problem med Williams' nytilkomne kører, Juan Pablo Montoya. Tyskeren er total uforstående overfor de rygter.

Den tyske Williams-kører har tidligere brokket sig over at teamet valgte at lade Jenson Button forlade dem i to år, for i stedet at tage Montoya til sig - en kører som Williams ikke har prøvet i flere år. Der verserede en heftig debat mellem de to kørere, så helt uden problemer har det ikke været. Nu forsøger han at skyde alle rygter ned om at der er splid i teamet.

"Jeg ved ikke hvem der har startet det rygte om at jeg har et problem med Juan. Vi har haft et par gode samtaler i sidste uge på Jerez," forklarer Ralf. "Han viste sig at være meget hurtig og fokuseret, og vi har det godt sammen," forsikrer Ralf Schumacher.


Forbrødring? Ralf og Juan har ingen problemer med hinanden

Men lad os nu se hvordan det spænder af i løbet af sæsonen. De to kørere har meget store forventninger til dem selv, så der skal nok komme nogle spændinger.

30. oktober 2000 - Montoya - Ikke for venskabets skyld
13. november 2000 - Ralf: Montoya får det svært
27. november 2000 - Head - Så længe de kan samarbejde!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk