Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.12.2007
 Heikki Kovalainen til McLaren
 
13.12.2007
 Nyt rejsemål i Formel 1
 

Hop til top18.12.2007

Heikki Kovalainen til McLaren

Efter at Renault forleden offentliggjorde deres kørersammensætning for 2008, skulle Heikki Kovalainen finde et nyt sæde. Ikke overraskende snuppede McLaren den unge finne.

Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.

Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.

Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.

Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.

Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.

Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.


Heikki Kovalainen skifter til McLaren i 2008
(Foto: Renault F1)

Da McLaren offentliggjorde at Heikki Kovalainen skulle køre for teamet, offentliggjorde man samtidigt den komplette kørersammensætning. Udover Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton som skal køre Grand Prixerne, så er Pedro de la Rosa bekræftet som teamets tredjekører og testkører, mens Gary Paffett er teamets testkører.

Heikki Kovalainen har taget turen op gennem de forskellige mindre formel klasser. Han blev dog hurtigt spottet som et stort talent og kom forholdsvis hurtigt i GP2 klassen. Herfra gik det videre til Renault som testkører, inden han i 2007 fik chancen som rigtig Grand Prix kører. 2007 sæsonen startede rigtig skidt for Kovalainen, ligesom teamkammeraten Giancarlo Fisichella heller ikke fik ret meget ud af sæsonstarten. Renault teamet har selv erkendt at de havde store tilvænningsproblemer med blandt andet Bridgestone dækkene. Men som sæsonen skred frem, fik Kovalainen mere og mere styr på bilen og var i et konstant forbedringsforløb gennem sæsonen. Blandt andet dette gjorde udvælgelsen nemmere for McLaren teamet. Heikki Kovalainen modtager da også en masse lovord fra mange forskellige sider. Mercedeschefen Norbert Haug lægger ikke skjul på at han er imponeret over finnen, men heller ikke at han forventer sig meget af ham i de kommende sæsoner. Kontrakten er flerårig - sandsynligvis gældende i 3 år.

Da McLaren offentliggjorde at Heikki Kovalainen skulle køre for teamet, offentliggjorde man samtidigt den komplette kørersammensætning. Udover Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton som skal køre Grand Prixerne, så er Pedro de la Rosa bekræftet so

PDL  


 

Hop til top13.12.2007

Nyt rejsemål i Formel 1

I løbet af sæsonen besøger Formel 1-cirkus'et en masse eksotiske steder: Brasilien, Kina, Malaysia, Japan, Bahrain, Silverstone - Formel 1's svar på Roskilde Festivalen - begge steder kan være meget "smattet", (til gengæld har Silverstone suverænt Formel 1 kalenderens bedste support-program, der er "lidt mere" end en flok pruttende Porsche'r).

Nu har flere Formel 1 teams fundet en ny "legeplads"!
Det er øen Menorca i Middelhavet. Menorca tilhører Balearerne, som er en øgruppe med Mallorca som "hovedø".

Hvad er nu det for noget, vil mange sikkert spørge, er der en bane på Menorca, og hvad med de fastsatte antal testdage?
Nej, der findes ingen permanent racerbane, men den lokale flyveklub råder en 1,8 kilometer lang startbane, som er god til aerodynamiske tests. Når det kun er "lige-ud" test, så tæller det nemlig ikke som officiel test.

Flere teams har fundet denne smutvej, Honda og McLaren har allerede testet på "AeroClub de Menorca"'s startbane og i disse dage tester Ferrari på livet løs. Senere vil BMW Sauber og Toyota gøre brug af denne ekstra "gratis" mulighed.

Forholdene på Menorca er ideelle, asfalten er helt ny, klimaet er stort set perfekt hele året, og som en ø i middelhavet ligger den centralt.

På grund af de strenge støjkrav (nej det er ikke kun i Danmark), er der kun 7 steder i Europa udover de faste Formel 1-testbaner som må benyttes, og her er "Aeroclub de Menorca"'s startbane altså en af dem.
En anden kunne være startbanen i Le Mans - den bliver i hvert fald ofte brugt sent om aftenen torsdag/ fredag i forbindelse med det årlige "24 Heures du Mans" - det er god underholdning når man fra sin teltplads kan følge en sådan test.

På Fyn, nær Odense findes Beldringe Lufthavn. Her har man brugt et stort beløb på at forlænge start/ landing for at opfylde de internationale krav - hvornår mon Raikkonen og Hamilton kommer forbi?

UTP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk