Ferrari og vel især Luca di Montezemolo har det svært med de nye teams, der roder rundt i bunden langt efter andre teams. Holdningen er at de etablerede teams snarere skulle have lov til at have tre biler med i feltet.
Det er en holdning som Luca di Montezemolo har haft i lang tid. Den står han fast på, og efterhånden får hans holdning flere tilhængere. Luca di Montezemolo har haft flere samtaler med Bernie Ecclestone der stort set er enig. Tilsyneladende har en af de skarpeste modstandere af Luca di Montezemolos ide, Sir Frank Williams, også ændret opfattelse. Han er angiveligt blevet væsentligt mere lydhør hen over 2010 sæsonen.
Ikke nok med det. Teamchef Stefano Domenicali vil angiveligt igen fremføre Ferraris holdninger på et møde i FOTA som finder sted i disse dage. Desuden lufter Luca di Montezemolo muligheden for at en partner eventuelt kan stille op i en eventuel tredje Ferrari. En lidt retorisk mulighed som Luca di Montezemolo selv nævner, kunne være en amerikansk partner i form af Roger Penske eller Chip Ganassi og med en amerikansk kører i sædet.
Det er dog ikke noget der kan lade sig gøre hverken i dag eller i morgen. Som FIAs reglement i øjeblikket er skruet sammen, kan det tidligst ske efter 2012 sæsonen. Men Ferrari og muligvis med et eller flere teams i kulissen, er begyndt at lave forarbejdet - både i medierne og på de bonede gange i form af lobby-arbejdet.
Luca di Montezemolo har efter sæsonafslutningen fået luft til at ytre sig. Efter at have 'opmuntret' Felipe Massa til at præstere bedre, får FIA en gang irettesættelser og det på hele tre punkter.
Luca di Montezemolo er en meningernes mand
(Foto: Ferrari)
Første punkt omhandler de nye teams. Efter Luca di Montezemolos mening skulle de ikke have haft adgang til Formel 1 feltet. Så hellere 3-bils teams, som Ferrari hele tiden har argumenteret for.
"De små teams? For at være helt ærlig, så havde jeg hellere set flere teams med 3 biler i stedet for at se biler som i visse tilfælde endda vil have det svært i GP2 feltet. Det er en ide som vi forsat vil arbejde videre med i fremtiden."
Testforbuddet der gælder i en igangværende sæson, burde fjernes efter Luca di Montezemolos mening.
"Testforbuddet skal fjernes, det står helt klart. Formel 1 er vel den eneste sport, hvor det er forbudt at træne og teste. Det svarer nogenlunde til at bede Real Madrid, Milan og Inter om at spille i støvler uden knopper i regnvejr, eller forbyde dem at lave opvarmning inden en Champions League kamp."
Luca di Montezemolo er faktisk enig med FIAs nye præsident, Jean Todt, i hans kritik af de seneste nye baner. De prioriterer ikke ligefrem overhalinger.
"Når det drejer sig om nye baner, vil jeg sige at det vil være bedre hvis nogen tænkte at det vil være bedre for racerløbene at man hvis der blev givet mulighed for at overhale, istedet for at fremhæve det arkitektoniske i omgivelserne. Mere race, mindre arkitektur."
Luca di Montezemolo - her sammen med sine kørere
(Foto: Ferrari)
Til gengæld er Luca di Montezemolo glad for at der nu er blevet firet i reglementet når det gælder teamordrer. Han er ikke bange for at erkende at det er noget som Ferrari altid har været tilhænger af, og forsat vil bruge.
"Heldigvis er reglementet om teamordrer blevet ændret til det bedre. Det var en hyklerisk regel man indførte for år tilbage. Det er noget som hele tiden har været en del af sporten, og de som kører for Ferrari er fuldt ud klar over det."
"FIA under ledelse af Jean Todt, arbejder godt nu og den ændrede beslutning er stort skridt i den rigtige retning."
Der er ingen tvivl om at mange ganske givet ikke er enige med Luca di Montezemolo. Teamordrer har der dog næsten altid været, og teamordrer vil der altid være. Det er kun et spørgsmål om at kamoflere det godt nok. Og det er ikke kun Ferrari som har anvendt teamordrer. Hvor mange gange har man ikke set en teamchef fare hen til et andet team der tilfældigvis har anvendt samme motorer som det store team, og har fået det mindre team til at bede køreren sætte farten ned, så det store teams kører kan overhale. Det er vel også teamordrer?