Dato | Team |
6. januar | BAR |
10. januar | Stewart |
14. januar | Arrows |
15. januar | Williams |
16. januar | Benetton |
19. januar | Sauber |
20. januar | Minardi |
19. - 23. januar | Prost |
25. - 28. januar | Ferrari |
Denne uges tider blev:
Tirsdag den 15. dec.
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Damon Hill | Jordan | 1:23,57 |
2 | Ralf Schumacher | Williams | 1:23,97 |
3 | David Coulthard | McLaren | 1:24,02 |
4 | Alex Zanardi | Williams | 1:24,59 |
5 | Jarno Trulli | Prost | 1:24,82 |
6 | Olivier Panis | Prost | 1:25,29 |
7 | Mika Salo | Arrows | 1:25,54 |
8 | Jacques Villeneuve | BAR | Ingen tid |
AN Det skulle være så godt: Stewart var klar til at teste tidligt inden 1999-sæsonen, og der var store forventninger til teamet da de ville være godt forberedt inden 1999. Men planerne om bedre vintertests er gået i vasken. Der er ingen dæk til Stewart! Det var ellers meningen at teamet skulle teste på Silverstone, men der er opstået problemer med dækleverandøren, Bridgestone. Japanerne mener at de teams som de leverer dæk til - og det er jo i 1999 til alle teams - kun kan teste ved
særlige lejligheder, som for eksempel ved den test der har været i Barcelona i denne uge. Teamet vil ikke teste når Bridgestone vil teste = ingen dæk til Stewart når de vil teste! Så nu kan mekanikerne og teamets kørere blot nøjes med at kigge på raceren - og det gør ikke Stewarts chancer bedre!BB Mod alle forventninger er det nye BAR-team kommet rigtig godt i gang med tests af deres racer. I torsdagens test i Barcelona var det Jacques Villeneuve der stod for den største overraskelse, da han
satte den 3. bedste tid - lidt over et sekund fra den hurtigste mand, Ralf Schumacher i Williams. Villeneuve var efter de tre dages test meget glad for raceren, selvom der har været nogle
'børnesygdomme' som der skulle kureres. "Det første indtryk er meget vigtigt for mig, og det er derfor jeg er glad - jeg er sikker på det bliver en god racer," siger Villeneuve om hans nye 'arbejdsplads'. Teamchef Craig Pollock roste især mekanikere og ingeniører for alt det arbejde som de har lagt i raceren. "Bilen har potentiale," mener Pollock, men pegede på at der fortsat er meget at arbejde videre med, så der er ikke grund til at overtolke tiderne fra testen.Williams har også fået sat nogle gode tider og Ralf Schumacher har sat meget gode tider, hvorimod hans holdkammerat, Allesandro Zanardi stadig kæmper for at vænne sig til Formel 1. Jordan har også været langt fremme, hvor Damon Hill blandt andet har kørt nogle hurtige tider, og Frentzen har også været på banen og kørt de første tests for hans nye team. I den tunge ende af feltet har Arrows ligeledes været ude og teste med Mika Salo og Pedro de la Rosa bag rettet, og sidstnævnte skaber igen debat om hvem der skal være andenkører hos Arrows hvor flere kørere står på spring. Efter en katastrofal 1998-sæson har Prost været nødsaget til at komme i arbejdstøjet, uden dog at sætte blændende tider. Der holdes nu ferie indtil en gang ind i det nye år hvor de forskellige teams igen vil være at finde på de europæiske testbaner. BB Der skulle laves en politisk aftale mellem den italienske regering og FIAs præsident, Max Mosley, før løbet på Imola fik sikret sin plads i kalenderen. Det er især retssagen om Ayrton Sennas død i
1994 der har bekymret de forskellige teams og dermed også FIA. De forskellige teams ønsker ikke at blive stillet for en domstol hvis der sker en alvorlig ulykke på italiensk grund. Den italienske
justitsminister vil i januar diskutere lovgivningen med Mosley. Den italienske lovgivning giver hjemmel for sagsanlæg hvis der sker en dødelig ulykke i forbindelse med det der går ind under
betegnelsen 'farlig sport.'
BB Det ventes at Honda i begyndelsen af næste uge vil påbegynde tests med deres 'egen' racer. Der er reelt ikke tale om en Honda-racer, da det er Dallara der har leveret chassiset. Teamet bliver ledet af
den tidligere boss hos Tyrrell, Harvey Postlethwaite. "Vi lægger blot en motor i for at se om den kører," lyder det fra Honda. Det er givet at Jos Verstappen får pladsen som testkører for teamet.
Imidlertid har ledelsen hos Honda endnu ikke officielt givet grønt lys for at begynde at opbygge deres eget team, men gør sig overvejelser om eventuelt at købe sig ind i et team. Den officielle melding er blevet udsat flere gange, men den skulle komme i næste uge. Hvis den da ikke bliver udskudt - igen...BB 17.12.1998 Magnussen tæt på kontraktDa Jan Magnussen for nyligt testede en 1998 Panoz GTR-1 i Petit LeMans trim, klokkede han en omgang som var hurtigere end nogen anden Panoz kører på Road Atlanta. Da han i forvejen havde advaret Panoz's motorsportschef Tony Dowe om at han var lidt rusten fordi han ikke havde kørt racervogn et stykke tid, kunne han ikke undgå at gøre indtryk på teamet. For nyligt udtalte Tony Dowe: "Jeg tror han kunne tænke sig at køre for os, og jeg kan ikke se at der skulle være noget som forhindres os i at lave en handel."Der har været rygter fremme om at Jan skulle teste en Mercedes CLK-GTR på Vallelunga, men dette afvises af Mercedes. MBP I går kom en længe ventet nyhed, da Prost teamet annoncerede at Arrows konstruktøren, John Barnard, slutter sig til teamet fra 99. Rygtet har gået siden det tidlige sommer, da det gik op for Arrows bossen Tom Walkinshaw, at Barnards design var for eksklusiv og dyr at vedligeholde for et "Low-budget" Formel 1 team. Prost teamet kalder selv tilknytningen for: "Den væsentligste ændring nogensinde i firmaets tekniske struktur" idet John Barnard udelukkende vil arbejde dem. Foruden rollen som konstruktør hos Arrows har John Barnard firmaet B3 Technologies company, der som underleverandør udviklede dele til Prost raceren i 98 sæsonen. John Barnard har en årelang erfaring som Formel 1 konstruktør og var blandt andet ansvarlig for de McLaren racere, som Alain Prost vandt sine verdensmesterskaber med, tilbage i firserne. KLH Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|