Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.12.1999
 BAR stiler højt - igen
 Benetton klar i januar
 
18.12.1999
 Rubens Barrichello har smerter
 Schumi opmærksom på talenter
 Montoya bliver
 Herbert sluttede på toppen
 To teams i Barcelona
 Hockenheim ombygges (1)
 Audi-rygter tager til
 Michelin tilbage i F1
 

Hop til top19.12.1999

BAR stiler højt - igen

1999 var en ren ørkenvandring for BAR uden point og med masser af tekniske problemer. Fra år 2000 indleder teamet et samarbejde med Honda, og det venter teamet sig meget af. Målsætningerne for samarbejdet er allerede blevet sat - og hvis det står til teamet bliver næste sæson meget udbytterig, hvis det står til Robert Synge.

"Vi ønsker at være blandt de fem første i konstruktørernes mesterskab. Det er en hård opgave, men opnåelig," siger Robert Synge om 2000-sæsonen. "Vi tror også at vi er i stand til at vinde løb og vi ønsker en holdbarhedsprocent på 70 i løbene," fortsætter han og lægger dermed igen op til den samme historie som vi skulle høre sidste år. Denne gang er det så ikke debutløbet, men et løb de vil vinde!

Derudover har både BAR og Honda en forventning om at vinde mesterskaber indenfor de kommende tre år. Store mål og ambitioner - men vi husker fortsat hvordan det gik i 1999!

BB  


Hop til top
Benetton klar i januar

Et af de tidligere topteams, nu falleret mellemteam, Benetton præsenterer deres nye racer den 17. januar 2000 på et kunstmuseum i Barcelona. Det sker forud for en testsession på Barcelona-banen i perioden mellem den 19. til 21. januar. Teamet har slet ikke været med i de forskellige testsession i Spanien, men har i stedet arbejdet hjemme på fabrikken for at gøre den nye B200-model klar. Benetton oplevede endnu en kedelig sæson hvor de blot blev nummer 6 i konstruktørernes mesterskab.
BB  


 

Hop til top18.12.1999

Rubens Barrichello har smerter

Rubens Barrichello har siden han startede med at teste for Ferrari været nød til at bruge en omdannede model af F399. Rubens Barrichello har været nød at bruge højre fod at bremes med, da han har overanstrengt sin venstre for når han har skulle bremse ned. Problemet er at man i dag skal bruge begge fødder når man skal køre formel-1. Vi andre dødelige give gas og bremser med samme fod, mens formel-1 kører bruger højre fod til at give gas med, og bruger venster til at bremse med, på den måde kan de måske tjene 1/10 sek pr. omgang. Men nu har Rubens Barrichello altså overanstrengt sin venstre fod. Nu skal Rubens Barrichello under kniven for en anden skavank han døjer med og som giver ham store smerter i brystkassen. I 1994 var Rubens Barrichello indblandet i en ulykke hvor han brækket nogle ribben, disse ribben er ikke helet ordentligt og giver ham store smerte. Rubens Barrichello vil ikke begynde at teste igen før den nye F320 skal testes, og det bliver sammen med Michael Schumacher, det bliver så første gang at de kommer til at teste og køre i samme team.
BKP  


Hop til top
Schumi opmærksom på talenter

En ny Ayrton Senna vil måske få Michael Schumacher til at overveje karrieren i Formel 1. Schumacher er godt klar over at han er den bedste i Formel 1. Men nu lurer frygten for at nye og unge kørere kan forsøge at overtage hans plads som den bedste - og ved at der i fremtiden uvægerlig vil komme angreb på hans position som nummer 1 - det siger han i et åbenhjertigt interview med hans måske største rival i Formel 1-tiden, Damon Hill.

Det er ellers ikke fordi alderen begynder at trykke for Schumacher der stadig har mange gode år tilbage i Formel 1 - men ungdommen presser sig også på. "Det vil være en helt ny oplevelse for mig, fordi jeg det i min karriere altid har været mig der var ung, og kæmpede mod ældre folk og forsøge at slå dem," siger tyskeren. "På et eller andet tidspunkt får jeg den oplevelse at der kommer en ung kører," fortsætter han og konstaterer at der på et eller andet tidspunkt vil komme en ny Senna eller Schumacher - selvom Schumi ikke selv bryder sig om at nogle drager sammenligninger.

Ifølge Schumi har han selv overvejet hvad han vil gøre til den tid. "Min far siger altid til mig 'hvis det sker så stop', fordi det kan være farligt," og giver faderen ret. Allerede på dette tidspunkt i karrieren hvor han har formået at vinde to mesterskaber, er han begyndt at se tilbage til på hvordan det har udviklet sig. Da han kom ind i Formel 1 regnede han med nogle få år i Formel 1 - men nu er han på vej til at have været med i 10 år. "Det er i orden så længe man nyder det og tingene går godt. Men jeg tror ikke jeg bliver indtil jeg bliver fyrre," siger den 30 årige Schumacher.

Hvad gælder så mest for Schumacher? "Min førsteprioritet er at blive mester for Ferrari," siger han. Indtil videre står Schumacher overfor Rubens Barrichello - en kører der er yngre end Schumacher og vurderet til at være en stor kører der måske kan løfte arven efter Senna, og det bliver spændende at se hvordan det kommer til at forløbe.

BB  


Hop til top
Montoya bliver

Chancerne for at Juan Pablo Montoya erstatter Alessandro Zanardi der er på vej ud af Williams-teamet, er efterhånden minimale. Det må konstateres efter at hans arbejdsgiver i ChampCar, Chip Ganassi har fortalt at det ikke bliver i år 2000 at den talentfulde colombianer kommer ind i Formel 1. Williams har "hovedkontrakten" med Montoya, men der er lavet en toårig lejeaftale med Ganassi-teamet som umiddelbart kommer til at koste Williams-teamet dyrt hvis den skal brydes. "En dag vil det være muligt, men det bliver ikke næste år," siger Chip Ganassi om Montoyas fremtid i Formel 1 - næste år hedder det fortsat ChampCar for 'Monty' der vandt serien i sin debutsæson.
BB  


Hop til top
Herbert sluttede på toppen

Den sidste testdag i Jerez i 1999 sluttede med en hurtigste tid til Johnny Herbert i Jaguar. Teamet lukker nu ned for testaktiviteterne og ventes først at teste igen i februar 2000 når den nye racer er blevet præsenteret. Rubens Barrichello fortsatte det gode arbejde hos Ferrari og var næsthurtigst. Brasilianeren brugte tiden til at teste set-ups samt arbejde med bremserne og dækkene.

David Coulthard formåede ikke at holde formen og sluttede som nr. 3 – godt 4/10 langsommere end Herbert. Meget overraskende var Luciano Burti igen rigtig godt kørende og lå meget tæt på Coulthards tid – en god indikation af at Jaguar/Stewart-raceren fungerer godt, samt at Burti er en meget habil kører. Burti overtog sædet fra Irvine der havde fået sin første føling med Jaguar/Stewart. "De ønskede at bruge mig som meget som muligt for at hjælpe med udviklingen af næste års racer. På Jerez udførte jeg det samme som Johnny og Eddie udfører: Teste motor- og chassisdele til den nye Jaguar," siger Burti der endda på førstedagen var i stand til at slå Herberts bedste tid! Burti er sikker på at der i februar næppe bliver så meget testarbejde for ham, eftersom Herbert og Irvine kommer til at være endnu mere fokuserede på den nye Jaguar-racer.

Panis fortsatte også for McLaren – men var på sidstedagen over et sekund langsommere end Coulthard. De to Sauber-kørere fik også en del omgange – med Mika Salo som den hurtigste af de to kørere. Hos BAR arbejdede man fortsat videre i samarbejde med Honda – tiderne indikerer dog at der fortsat er meget at lave forud for den kommende sæson. Alligevel var der optimisme at spore hos BAR, Villeneuve og Honda.

Villeneuve var meget godt tilfreds med den første Honda-test

BMW havde kun Jörg Müller i aktion, men blev ramt af en del tekniske problemer, hvorfor tyskeren ikke fik kørt særlig mange omgange. "Vi har fået masser af viden om vores V10-motor – takket være ekspertinformationerne fra Ralf Schumacher og Jörg Müller under de ni dages samlede test i december," siger dr. Mario Theissen fra BMW og konkluderer at de næppe kommer til at kede sig de kommende måneder…

Testtider fra Jerez, torsdag:

KørerTeamBedste tid
Johnny HerbertJaguar1:23,097
Rubens BarrichelloFerrari1:23,183
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,459
Luciano BurtiJaguar
BB  


Hop til top
To teams i Barcelona

Der var ikke det helt store tilløbsstykke til testen I Barcelona – blot to teams havde taget til det catalanske hovedstad. Nick Heidfeld satte den bedste tid i torsdag der lød på 1:22,1 - godt 8/10 fra den bedste tid der blev sat på banen en uge forinden af Jarno Trulli. Derimod havde Jean Alesi adskillige problemer med sin racer og var over 2,5 sekund langsommere end den 22. årige tysker. Derfor kunne Pedro de la Rosa på hjemmebanen sætte den næsthurtigste tid – næsten 2 sekunder dårligere end Heidfelds bedste tid.

Arrows gav også debut til Tom Coronel, hollandsk kører og japansk Formel 3000-mester. Hans bedste tid var dog ikke prangende, men det menes stadig at han er et godt bud til det ledige sæde hos Arrows – de la Rosa er blevet bekræftet i den kommende sæson. Arrows og Prost havde været på banen dagen før, men dårligt vejr gjorde at testen stort set ikke blev gennemført. Der var Heidfeld også den hurtigste – 1,3 sekund hurtigere end Alesi. Er Heidfeld en af de nye store overraskelser i den kommende sæson?

Testtider fra Barcelona, torsdag:

KørerTeamBedste tid
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:22,1
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:23,9
Jean AlesiProst-Peugeot1:24,7
Tom CoronelArrows-Supertec1:26,3

Dagen efter, i går (fredags) fik endnu en Formel 3-kører sin debut i Formel 1. Den 19. årige Jenson Button fik en test for Prost-teamet og satte en tid på 1:24,5 – der var 1,3 sekund langsommere end Heidfelds bedste tid – en tid der endda var bedre end tiden som Alesi kørte dagen før… ”Jeg var vild med det – teamet er rigtig godt og at møde Alain Prost er stort. Der var masser af hårdt arbejde med at vænne sig til raceren og så videre, men det var det hele værd,” sagde en lykkelig Button efter testen. Prost var da også meget tilfredse med indsatsen: ”Han var god. Raceren havde lidt problemer med styringen, men han var virkelige professionel med det – han lærer hurtigt,” fortalte Alain Prost.

Noget overraskende var det Pedro de la Rosa der var hurtigst i Arrows-Supertec'en.

Fredagens testtider fra Barcelona: