Jerez banen vil lægge asfalt til Fernado Alonsos tilbagekomst til Renault teamet. Når Renault teamet i midten af januar måned tester på banen, vil Fernando Alonso sidde bag rattet i den ene af bilerne.
Fernando Alonso vil sammen med Nelson Piquet jr. køre de første tests for Renault i 2008. Det sker i 2007 modellen - R27 - da man ikke forventer at have 2008 bilen - R28 - klar før tidligst en uge efter den første test i det nye år.
Det bliver lidt af en udfordring for kørerne, især for Fernando Alonso. Han har for det første ikke testet siden det brasilianske Grand Prix. For det andet bliver det i en ny bil og for det tredje sker det med en bil der ikke er monteret med tracktion kontrol og ydermere er monteret med den nye motorstyringsenhed, som alle teams skal anvende fremover. Testen på Jerez køres i dagene fra den 14. januar til og med den 16. januar.
Super Aguri har været lige ved at lukke. Teamets økonomi har som sådan hele tiden været temmelig anstrengt, men da en af teamets store sponsorer ikke betalte de sidste rater af sponsoratet, stod teamet faktisk på den yderste kant af eksistensen. De sidste uger har bragt forskellige antydninger om at Super Aguri måtte lukke butikken, men vel nærmest i sidste øjeblik har 'moderteamet' Honda besluttet at kaste en livline til teamet.
Super Aguri reddet af moderteamet
(Foto: Super Aguri F1)
Super Aguri har vel med rette fremstået som et Honda juniorteam, og har da også fået mange tekniske og økonomiske hjælpemidler fra netop Honda. Det har været en utrolig svær tid for Super Aguri. Alligevel har Super Aguri sommetider kunnet drille lidt op ad i feltet. Men da sponsoren SS United "glemte" at betale de sidste rater af sponsoratet blev det for alvor vanskeligt. Faktisk stod teamet til at lukke. Honda har dog eftet et møde i forrige uge besluttet at bakke op om juniorteamet med ekstra bevillinger. Dog ikke mere end at teamet kan holdes kørende. Hvordan fremtiden nærmere kommer til at se ud for teamet, er endnu uvist. Det meldes dog fra det japanske at teamet kommer til start i 2008 sæsonen.
En af mulighederne for indtjening er betalingskørere. Takuma Sato bliver sandsynligvis - betalt af Honda - mens det andet sæde ikke er afsat endnu. Men her er Luca Filippi dog et muligt emne. Luca Filippi har testet for både Honda og Super Aguri i dette efterår og nævnes som en mulig testkører for Honda eller kører for Super Aguri. Luca Filippi blev nr. 4 i årets GP2 mesterskab.
Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.
Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.
Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.
Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.
Heikki Kovalainen skal skifte sin Renault kørerdragt ud med en McLaren ditto. Efter at Flavio Briatore har valgt at satse på Fernando Alonso som efter års fravær, vender tilbage til Renault og på Nelson Piquet jr. som overtager Kovalainens sæde, ja så må Heikko Kovalainen selv ud at finde et andet ledigt sæde.
Dem har der ikke været mange af i det hele taget. Men et meget attraktivt sæde - trods dom og kæmpebøde - kunne dog findes hos McLaren. Og efter at McLaren selv har været proceduren igennem med udvælgelse og frasortering af mulige emner, faldt valget forholdsvis hurtigt på Heikki Kovalainen.
Heikki Kovalainen skifter til McLaren i 2008
(Foto: Renault F1)
Da McLaren offentliggjorde at Heikki Kovalainen skulle køre for teamet, offentliggjorde man samtidigt den komplette kørersammensætning. Udover Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton som skal køre Grand Prixerne, så er Pedro de la Rosa bekræftet som teamets tredjekører og testkører, mens Gary Paffett er teamets testkører.
Heikki Kovalainen har taget turen op gennem de forskellige mindre formel klasser. Han blev dog hurtigt spottet som et stort talent og kom forholdsvis hurtigt i GP2 klassen. Herfra gik det videre til Renault som testkører, inden han i 2007 fik chancen som rigtig Grand Prix kører. 2007 sæsonen startede rigtig skidt for Kovalainen, ligesom teamkammeraten Giancarlo Fisichella heller ikke fik ret meget ud af sæsonstarten. Renault teamet har selv erkendt at de havde store tilvænningsproblemer med blandt andet Bridgestone dækkene. Men som sæsonen skred frem, fik Kovalainen mere og mere styr på bilen og var i et konstant forbedringsforløb gennem sæsonen. Blandt andet dette gjorde udvælgelsen nemmere for McLaren teamet. Heikki Kovalainen modtager da også en masse lovord fra mange forskellige sider. Mercedeschefen Norbert Haug lægger ikke skjul på at han er imponeret over finnen, men heller ikke at han forventer sig meget af ham i de kommende sæsoner. Kontrakten er flerårig - sandsynligvis gældende i 3 år.
Da McLaren offentliggjorde at Heikki Kovalainen skulle køre for teamet, offentliggjorde man samtidigt den komplette kørersammensætning. Udover Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton som skal køre Grand Prixerne, så er Pedro de la Rosa bekræftet so