I samme forbindelse blev det klart at British American Racing overtager Tyrrell. I 1998 får overtagelsen ikke den helt store betydning i det Tyrrell fortsætter som hidtil, dog med mere sponsorstøtte i ryggen. Indtil videre har Tyrrell tegnet kontrakt med japaneren Toranosuke Takagi for 1998. Hollænderen Jos Verstappen er fortsat favorit til det andet sæde hos Tyrrell, selvom BAT skulle være mere interesseret i fransmanden Jean-Christophe Buillion, der i år har været testkører hos Williams. Når BAT er interesseret i Buillion skyldes det, at British American Racing som motor forventes at vælge Mecachrome (tidl. Renault), en motor Buillion har stor erfaring med.
På spørgsmålet om, hvorvidt Jacques Villeneuve skulle være førstekører hos British American Racing, svarede Craig Pollock, at man ville tegne kontrakt med den bedste kører, der er fri på markedet i 1999 uanset om det så er Villeneuve eller Michael Schumacher!.
Sauber-Petronas er også på vej til Bridgestone. I følge Italienske kilder er Sauber tæt på en aftale, som i givet skulle gælde allerede i 1998.
Men teamchef Jackie Stewart afviser blankt sådan noget: "Vores team vil få væsentligt bedre økonomiske forhold i den ny sæson. Det er derfor uforståeligt for os, at FIA så upassende finder det nødvendigt, at bede os om en økonomisk redegørelse". Og det betyder selvfølgelig fortsat formel 1 kørsel for Jan Magnussen.
Ferrari teamet var på Fiorano banen i Italien for at teste.
Det var Nicola Larini der stod for de første testkørsler forud for 1998 sæsonen. Han kørte i en Ferrari F 310B (chassis nr. 180).
Der var tale om test af diverse elektronik samt nogle nye komponenter til 1998 modellen.
Han kørte ialt 93 omgange på en fugtig Fiorano bane med en bedste tid på 1:02,458.
På Barcelona banen i Spanien var der meget stor aktivitet idag. Følgende teams var mødt op til den første træningsdag her:
Williams teamet mødte op med fire "testpiloter", men ingen af deres faste kørere.
Benetton teamet stillede med begge deres faste kørerer.
Arrows teamet havde begge deres kørere med, men kørte stadig med Yamaha motoren i deres racere.
Sauber teamet kom med med ombyggede C16 modeller og minus Alesi.
Prost Grand Prix kom med begge deres kørere, og de var næsten lige hurtige, kun 0,21 sek. skildte dem efter dagens kørsler.
Minardi teamet stillede med en opbygget 1997 model og to kørere.
Ialt 14 kørere fra 6 forskellige teams var på banen idag, og det gav følgende tider:
Barcelona test Tirsdag 2. dec. '97 | ||||
Nr. | Navn | Team | Tid | Model |
1 | Juan Pablo Montaya | Williams | 1:19,22 | 1997 |
2 | Max Wilson | Williams | 1:20,40 | 1997 |
3 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:20,62 | 1997 |
4 | Alexander Wurz | Benetton | 1:20,65 | 1997 |
5 | Soheil Ayari | Williams | 27.11.1997 Tom Kristensen tester hos MinardiBlot en uge efter at Tom Kristensen underskrev en eksklusiv kontrakt med Honda Sport SWT, har det Italienske Formel 1 team Minardi tilbudt Tom en officiel test pa Catalunya-banen I Barcelona."Det er en mærkelig verden", siger en særdeles overrasket Tom Kristensen, der blev ringet op af Minardi I starten af denne uge. "Nu har jeg i tre sæsoner kredset utroligt meget omkring Formel 1, uden at kunne få hul igennem. I sidste uge slog jeg med Honda Kontrakten omsider tanken om Formel 1 ud af hovedet, fordi Prost stadig ikke kunne sige noget om et evt. testsæde, og nu kommer Minardi så ud af den blå luft". Der skal testes fra 2. til 5. December, og Tom vil få en fuld testdag. Udover Tom Kristensen skal også Laurant Redon (Jason Watt's F3000 teammate fra Super Nova Racing Ltd.) samt Oliver Martini teste Minardien. Endelig kommer også den kontraktansatte brasilianer Tarso Marques i ilden. Alle kørere skal teste en prototype af den nye Minardi M198. Desuden menes Minardi også at troppe op med 1997 modellen med de nye rillede dæk. Tom har desværre aldrig kørt på Catalunya for, så han er meget spændt på hvordan det skal gå. Skulle testkørslen ende med et kontrakttilbud fra Minardi er Tom Kristensen havnet i en speget situation. 3 mill. kr. kontrakten med Honda indeholder ingen klausul, om at Tom kan fritstilles, hvis han får et F1 tilbud. Minardi er ikke verdens bedste Formel 1 team, men der hersker stor respekt om "de dygtige amatører", der trods det dårligste budget I hele feltet, stadig kan lave en fornuftig racer. I 1998 skal de bruge den nok så velkendte Ford Zetec V10, som Jan Magnussen kender så godt. Og husk lige på hvor de kørerer der kørte for Minardi i 1996, er i dag. Giancarlo Fisichella, og Jarno Trulli er idag begge etablerede Formel 1 kørere hos Benetton og Prost. Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|