Ressler: "Ford afsluttede overtagelsen af Cosworth Racing i oktober og er kommet godt i gang med den nye V10'er, der skal køre i Stewart Ford bilen i 99 sæsonen. Stewart Grand Prix gennemfører både organisatoriske og personale ændringer med henblik på større fokus til design, ingeniørarbejdet og management"
Forlængelsen kom i sidste øjeblik og med mindst mulige margin, hvis der skal være et fornuftigt samarbejde parterne imellem de nærmeste år. Men omstruktureringen og indsættelse af Neil Ressler på de strategisk vigtige poster viser også, at Ford vil have "der skal ske' noget nu".
Det var en temmelig kølig Barcelona der bød kørene og teampersonalet velkommen til den første af de fire test dage.
Vejret: Overskyet.
Luft temp.: 11C.
Bane temp.: 12C
Der var mødt ialt 13 kørere op fra 9 af de 11 teams der har meldt sig til 1999 sæsonen op på Circuit de Catalunya ved Barcelona, de to teams der ikke var med i dag var BAR og Benetton. Alle teams kørte i 1998 modeller eller modificerede 1998 modeller, da der endnu kun er BAR teamet der har en 1999 model klar, men de var som sagt ikke tilstede.
Samtlige teams testede opsætning af deres racere til de nye Bridgestone fordæk med 4 rillers mønster, modsat sidste års fordæk som kun havde 3 riller.
Dagens hurtigste kører blev Ferrari's testkører, Luca Badoer, som var 0,04 sek. hurtigere end David Coulthard på anden pladsen. Ferrari teamet udtalte efter testen: "Vi havde ingen specielle problemer idag".
Den eneste kører der kørte i to racere var Damon Hill fra Jordan teamet. Han startede i deres chassis nr. 06, men fik efter 21 omgange problemer med hydrauliken, og skiftede herefter over i chassis nr. 05, som han nåede at køre 17 omgange i.
Den regerende Champcar mester, Alex Zanardi, blev "kun" nr. 9 i dagens testkørsel, ca. 1,5 sek. efter Ferrari's testkører Luca Badoer, med det bekymre ikke Williams teamet, og James Robinson (Senior Operations engineer) udtalte: "Vi giver ham lige chancen for at vænne sig til raceren og teamet".
Dagens tider blev følgende:
Nr. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 1:24,19 | 60 |
2 | David Coulthard | McLaren | 1:24,23 | 77 |
3 | Damon Hill | Jordan | 1:24,41 | 39 |
AN 1.12.1998 David Brown kommer tilbage til McLarenDen tidligere Williams ingeniør David Brown, vil arbejde for McLaren i 1999. Brown har allerede abejdet sammen med tidligere verdensmestre, som Mansell, Prost og Senna. i 1998 arbejdede David Brown sammen med Nick Heidfeld i Formel 3000 mesterskabet. Efter 1 år i F3000, ønsker Brown at komme tilbage til Formel 1. Han havde også fået tilbud fra Prost og Williams, men han vil erstatte Pat Fry, som David Coulthard's race ingeniør. Der er ikke noget ny om hvad Fry skal lave i 1999.HVJ Det ser ud til at det kinesiske Grand Prix bliver slettet fra 1999 kalenderen.
Landet er ikke klar til deres første Grand Prix som er planlagt til at skulle afvikles den 21. marts 1999, på grund af manglende infrastruktur. FIA vil kigge på det her, på mødet som afholdes den 11. December, men det forventes at løbet på Zhuhai banen bliver slette af kalenderen, men vil så komme på i år 2000. Det Kinesiske Grand Prix, bliver så erstattet af et løb i Argentina. HVJ Verdensmesteren fra 1996, Damon Hill, tror på at Jordan vil
fortsætte fremgangen i 1999, men at chancen for at vinde VM
er lille. "Jeg tror vi er en outsider i mesterskabssammenhæng",
udtaler Hill. "Jeg tror vi bliver stærke næste år, men at sige
at vi er favoritter fra sæsonstarten ville være lige lovlig
optimistisk." Hill anser de forsvarende mestre for værende
storfavoritter, men at Ferrari vil ånde McLaren i nakken.
Den hårde tone mellem Hill og Schumacher fortsætter, idet Hill
påstår at det Italienske team har en svaghed i Michael
Schumacher: "Jeg undrer mig over hans evne til at udvikle bilen
og foretage de rigtige valg, for ofte ser bilen ud til at være god
ved sæsonstarten, men bliver dårligere som sæsonen skrider frem.
Det handler ikke kun om at kunne køre bil."MBP Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|