Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.12.1999
 Anden testdag
 Ud og kører med Max Mosley
 Lidt fra "godteposen"
 
1.12.1999
 Kristian Kolby i hemmelig BAR-test
 Første testdag
 Zanardi droppes af Williams
 Panis til McLaren
 

Hop til top2.12.1999

Anden testdag

På andendagen af de første tests forud for år 2000, blev tiderne forbedret. På Fiorano fortsatte Barrichello med at teste – det blev i dag til 89 omgange og en bedste tid på 1:01,235. I morgen fortsætter testen, hvor også Luca Badoer kommer i aktion.

På Jerez var det igen Coulthard der var hurtigst – og tiderne fra i går blev forbedret en hel del. Trulli blev nummer to foran McLarens tredjekører Olivier Panis. Derefter fulgte de to Prost-kørere – Alesi foran Heidfeld. Der var lidt opmuntring for Williams-teamet der fik lidt bedre tider i dag – men BMW'en er endnu ikke kommet op i omdrejninger.

Eddie Jordan tog endda til Jerez for at se deres nye kører i aktion, og teamchefen var meget begejstret. "Jarno gør et godt stykke arbejde og hans selvtillid stiger dagligt. Jeg ser frem til at se hans fremgang i Barcelona-testen i næste uge," siger Eddie Jordan efter at Trulli havde gennemført 41 omgange på den sydspanske bane. Testen slutter i morgen.

Tider fra Jerez – 2. december 1999

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,91
Jarno TrulliJordan-Mugen1:25,56
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:26,87
Jean AlesiProst-Peugeot1:26,93
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:27,02
Ralf SchumacherBMW-Williams1:27,56

BB  


Hop til top
Ud og kører med Max Mosley

I den forløbne weekend besøgte præsidenten for FIA, Max Mosley, Ford World Rally holdets hovedkvarter. Der fik han muligheden for at gøre det, som enhver motorsports-entusiast ville give meget for at prøve. Max fik nemlig muligheden for at sætte sig bag rattet i en Ford Focus World Rally Car, og tilmed den som Colin McRae har kørt hele sæsonen.

Max sad bag rattet over en strækning på cirka 8 kilometer, og sagde efter sin oplevelse at han sagtens kunne have blevet ved en time endnu! Om selve bilen sagde han : "Jeg kan ikke komme mig over hvor let den var at kontrollere - på trods af mit beskedne tempo. Den var fantastisk at køre, og det vejgreb den bil har på en grusvej skal man personligt opleve for at kunne forstå det."

Jamen jeg takker da mange gange ja til den opfordring, og venter med længsel på en invitation fra enten Ford eller Max... eller også går jeg ned og pumper cyklen i stedet for :-)

HPR  


Hop til top
Lidt fra "godteposen"

Godteposen indeholder lidt om: Tom Walkinshaw, Audi og Formel 1, Ungarns GP og Brasiliens GP.

Tom Walkinshaw er blevet citeret for at have udtalt: " Der er ingen tvivl om, at i fremtiden vil alle teams være afhængige af motorproducenter, og det er kun et spørgsmål om tid før alle teams har en sådan."

Og i samme åndedrag kan nævnes, at Audi officielt har udtalt, at i løbet af 5 -7 år vil have en motor klar til Formel 1. Vi ser jo også, at flere og flere store navne involverer sig på forskellig vis. Eks. Ford/Jaguar, Mercedes, Toyota og Honda.

Det er også lige blevet bekræftet, at det ungarske GP skulle være sikret de næste 6 år.
Bernie Ecclestone har underskrevet en kontrakt med de ungarske arrangører, så løbet kan forsætte. Der kommer specielt mange finner og tyskere til denne bane, da det er et af de billigste løb at komme til.
Indeholdt i kontrakten er der dog en klausul om, at banen skal renoveres indenfor én 3 til 4 år.

Og endelig er der lidt fra Sydamerika. Siden 1990 har det brasilianske GP været kørt på Interlagos banen i Sao Paolo, men efter næste sæson udløber kontrakten på denne bane. Tidligere verdensmester Nelson Piquet arbejder allerede nu på, at den gamle, legendariske bane, Jacarepacua, - hvem der dog kunne udtale det - beliggende i Rio de Janeiro skal erstatte Interlagos igen.
En afgørelse om dette, ventes at blive truffet næste sommer.

PDL  


 

Hop til top1.12.1999

Kristian Kolby i hemmelig BAR-test

Så har vi igen en dansker tæt på Formel 1. Kristian Kolby har været i aktion for British American Racing. Teamet og Kolby testede meget hemmeligt på Pembrey-banen i Wales. Det som teamet testede var den kommende bemaling af BAR-raceren, hvilket der har været meget strid omkring. Eftersom testen blev udført for nylig, og dermed kunne teamet ikke teste bemalingen på en Formel 1-racer. Derfor blev Kristian Kolby sat til at teste den måske kommende bemaling i en Formel 3000-racer.

Teamet tog derefter billeder af raceren i høj fart og med mindre hastighed, i et forsøg på at finde ud af om bemalingen er i stand til at "fænge" når bilerne er på TV. "Det var en skam at det ikke var en rigtig Formel 1-racer, men jeg nød tiden meget og mødte nogle folk som kan blive meget vigtige for mig i min fremtidige karriere," siger unge Kolby der efter alt at dømme kommer til at køre Formel 3000 i den kommende sæson, og er dermed den danske kører der skal være med til at være det næste skud på den danske motorsportsstamme. Det ventes at han kommer til at køre for SuperNova-teamet der tidligere har fostret mestre og topkørere. Flere teams i Formel 1 holder et vågent øje med danskeren, og blandt andet har Eddie Jordan noteret at danskeren kan blive et hot navn i fremtiden.

Tilbage til BAR-testen: Det vides ikke om teamet kommer til at køre med de farver som Bernie Ecclestone næsten med fuldt overlæg præsenterede for Formel 1-verden på Spa i år. FIA vil under alle omstændigheder ikke tolerere at teamet stiller op med to forskelligfarvede racere! Men det er ikke kun BAR der har været på Pembrey for at teste racerens "udstråling". Også Jaguar har været i aktion, hvor teamet har forsøgt sig med forskellige variationer af den grønne bemaling. Jackie Stewart har udtrykt stor bekymring over at den grønne farve ikke rigtig vil komme til at fænge når raceren er på TV!

Om ikke andet kan vi så glæde os over at Kolby får lov til at have en lille fod indenfor Formel 1 - hvormed han kan få masser af kontakter - og det er i virkeligheden det der kan være med til at give en plads i Formel 1 - kend de rigtige mennesker!

BB  


Hop til top
Første testdag

Så startede forberedelserne til år 2000 – de første testkørsler er blevet afholdt i dag. På Ferraris hjemmebane var Rubens Barrichello for første gang i aktion for hans nye arbejdsgiver, og påbegyndte dermed hans foreløbig største eventyr i Formel 1 – der begyndte på Fiorano omgivet af sneklædte bjerge. "Det er stor følelse at se mit navn på siden af en rød racer," sagde Barrichello efter den første dag bag rattet i Ferrari'en. Brasilianeren må ikke udtale sig om Ferrari – hvorfor han ikke må holde pressekonferencer der kunne promovere Ferrari, eftersom den del af kontrakten med Stewart-teamet stadig løber– men alligevel lykkedes det at få et par ord fra brasilianeren, samt at takke Stewart-teamet for at han i december har mulighed for at teste for sit nye team. Derudover tog han det roligt på førstedagen, og skulle blandt andet vende sig til at bremse med venstre fod, i modsætning til højre hos Stewart.

Men flere af de andre teams der ikke har egen godkendt testbane som Ferrari har det, drog til Jerez for at teste. Dagens hurtigste blev – ikke helt overraskende – David Coulthard. Dagens bedste tid som skotten satte var over 3 sekunder bedre end Jarno Trulli på andenpladsen! Det var også første gang at Trulli kørte for Jordan, og han fik sine første runder i dette års succes-team, Jordan. Italieneren, der kommer fra Prost brugte den første dag til at udvikle dele og give Trulli en del tid i Jordan-raceren. Trulli kørte 13 omgange i chassis-01 som udviklingsracer og 32 omgange i chassis-06 i et generelt set-up. "Jeg er meget glad for min første dag med teamet. De har imponeret mig med den måde de arbejder, ved at bruge begge racere for at sikre at jeg før kilometer på banen, mens den anden racer er i garagen. Jeg er glad for min omgangstid i dag, men jeg føler at jeg endnu ikke har fundet racerens fulde potentiale. Jeg ser frem til at forbedre min tid i morgen," siger Jarno Trulli.

Ralf Schumacher havde ikke en god dag – han havde problemer med sin nye motor, og der var ifølge BMW en del problemer.

Testtider fra Jerez – 1. december 1999

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,74
Jarno TrulliJordan-Mugen1:26,99
Jean AlesiProst-Peugeot1:27,05
Nick HeidfeldProst-Peugeot1:27,63
Ralf Schumacher
BB  


Hop til top
Zanardi droppes af Williams

Tom Kristensen er måske igen inde i varmen som emne til Formel 1 i Williams regi. Selv om Williams ikke vil sige noget om spekulationerne, så skulle det være sikkert, at Zanardi trods forlængelse af sin kontrakt netop har fået en fyreseddel.

Læs ogås gårsdagen artikel her på siten.

PDL  


Hop til top
Panis til McLaren

Det blev forleden offentliggjort, at Olivier Panis har skrevet kontrakt med McLaren som testkører. Og ifølge udtalelser fra bl.a. Mercedes motorsportschef Norbert Haug og direktør i McLaren International, Martin Whitmarsh, har McLaren behov for en erfaren tredje kører, for at udvikle år 2000 modellen. Og man må jo sige, at Olivier Panis har en del racererfaring fra Formel 1. Olivier Panis har i seks sæsoner kørt for Ligier/Prost, med en første plads i Monaco's GP som bedste resultat.

I år er det kun blevet til 2 points. Noget er måske bilens skyld, andre årsager kan være eftervirkninger fra det uheld Olivier Panis havde i Canada's GP i 1997. Og det er sikkert heller ikke blevet bedre af, at hans ven og manager, Peter Poeliejoe-Vewald, døde i det forgangne år. Men det er blevet lidt bedre efter, at Keke Rosberg overtog manager-rollen.

Olivier Panis: " Det er med et vist vemod, at jeg nu forlader Prost. Jeg har været i teamet i seks år. Og jeg har en masse gode venner der. Men da vi ikke kunne blive enige om en ny kontrakt, måtte jeg se mig om efter noget andet, og nu er det så lykkedes at komme ind i McLaren teamet som testkører. Jeg er overbevist om, at det arbejde jeg nu skal udføre, vil være med til at holde mig skarp som topkører. Jeg har forsat ambitioner om, at vinde VM en dag."

Set udefra er der også en interessant forbindelse i denne kontrakt. Hans afløser i Prost teamet, Nick Heidfeld, kørte i år for, ja, McLarens juniorteam i Formel 3000. Så mon ikke, at sponsorer, bl.a. West, og Mercedes har haft en indflydelse i denne kontrakt?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk