Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.12.2003
 FIA forbyder ny type dækvarmere
 
1.12.2003
 Heidfeld skriver kontrakt med Jordan
 Nye problemer i Canada
 

Hop til top2.12.2003

FIA forbyder ny type dækvarmere

Et nyt smart produkt til at varme fælge og dæk, er blevet forbudt af FIA. FIA har ikke en gang testet produktet.

FIA har forbudt en ny type dækvarmere til brug i specielt Formel 1. Designeren Stuart Hepworth har ellers tænkt sig om og fundet på at en ny type dækvarmere da lige måtte være noget for alle teams. Den type man bruger nu er af en gammel oprindelse i de kredse. Mere end én snes år har den nuværende type på bagen. Ulempen ved de nuværende dækvarmere er, at det tager op til godt et par timer inden et dæk er ordentligt gennemvarm. Det skulle Stuart Hepworths opfindelse have rådet bod på. Ifølge de oplysninger som Stuart Hepworth er kommet med, tager det mindre end 10 minutter før fælg og dæk er varmet igennem.

Ideen til hans opfindelse kommer egentligt fra mikrobølgeovne. Princippet er simpelthen at bruge mikrobølger til opvarmningen. Men det har altså ikke kunnet friste FIA og heller ikke andre. Ifølge en unavngiven talsmand fra FIA, er ideen blevet afvist pga. for høje fragtomkostninger, og det skulle være kommet fra flere teams.

"Det er et forbud som kommer som ønske fra flere teams ved et FIA Formel 1 kommissionsmøde. Den væsentlige årsag til forbuddet er at forhindre øgede luftfragtomkostninger."

Såvidt FIA. Stuart Hepworth er selvfølgelig ikke glad for forbuddet som han mener, er helt hen i vejret. Ifølge Stuart Hepworth er hans ide billigere i brug end de nuværende dækvarmere. Og samtidig er opvarmningstiden reduceret ganske betragteligt. Ideen skulle være udviklet i samarbejde med to teams og en af dækleverandørerne. Hvilke teams og hvilken dækleverandør der er tale om, er ikke oplyst.

PDL  


 

Hop til top1.12.2003

Heidfeld skriver kontrakt med Jordan

Den 26 årige tysker Nick Heidfeld har i følge hans manager Werner Heinz underskrevet en kontakt med Jordan teamet for 2004 sæsonen.

Heidfeld der de sidste par sæsoner har kørt for Sauber teamet, fik efter denne sæson ikke forlænget sin kontrakt.

Siden sæsonafslutningen på Suzuka banen i Japan har rygterne svirret om Heidfeld, og om hvor han måske skulle køre i 2004 sæsonen.
Allerede tidligt blev Jordan teamet nævnet som en mulighed, og formodningerne fik ekstra vægt da Heidfeld fik opgaven med at teste deres racere fornylig.

Og i dag oplyste Werner Heinz så at kontrakten er i hus, og Heidfeld's første tur i Jordan raceren bliver på onsdag, hvor der skal testes på Jerez banen i Spanien.
En stærkt medvirkende årsag til at kontrakten nu er underskrevet, er at Nick Heidfeld har begrænset sit lønkrav væsentligt.

AN  


Hop til top
Nye problemer i Canada

Efter meget benarbejde og politisk tovtrækkeri var det Canadiske Grand Prix blevet reddet, men nu løber arrangørene ind i nye problemer.

Det var økonomien der var det helt store problem for afholdelsen af Canadas Grand Prix, og dette problem blev til sidst løst ved at regeringen gik ind og støttede arrangementet.

Dette er nu faldet arrangørene af de to canadiske Champ Car World Series (CART) løb for brystet, da de er underlagt de samme regler for tobaksreklamer som Formel 1 folkene er.
Så nu forlanger Bob Singleton, der er arrangør af de to CCWS løb, at få en andel af eller et tilsvarende beløb, og dette kan på ny sætte Canadas Grand Prix i farezonen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk