Det var en hård dags arbejde, eftersom Pizzonia ikke var i 'F1-form'. "Jeg er lidt træt, fordi jeg ikke har kørt en racer i et par måneder, så at komme direkte ind i Formel 1 er lidt svært," forklarer Pizzonia. Dagen gik dog rigtig godt. "Min dag var rigtig godt, og jeg lærte meget fordi vi forsøgte os med mange forskellige ting, og det er ret vigtigt for mig, det at lære såvel som at køre," siger han.
Pizzonia klarede testen godt for Arrows
Han ville gerne have gjort det bedre, men overordnet er han meget tilfreds med testen. Han kørte 65 omgange i A21 prototypen. Nu står den på hård fysisk træning i tiden der kommer. "Det store pres var på min nakken og de siger at Barcelona er hård for nakken, så jeg ser frem til at træne noget og forbedre min form og muskelstyrke," siger Pizzonia der aspirerer som testkører for teamet.
"Det er meget nemt at teste i solskin, men hvad sker der hvis en ung kører som Räikkönen står for et stort sammenstød i regnvejr på Spa på grund af hans manglende erfaring?" spørger Irvine. Indtil videre har finnen dog vist sig at have klaret sig godt i regnvejr. Måske skal Irvine vist lige have frisket hukommelsen op - hvad skete der for ireren under det brasilianske grand prix i 1994? Hmmm - der fik Irvine en udelukkelse for dårlig kørsel, efter at han havde revet flere kørere af banen...
Først var banen for våd til at teste tørvejsdæk, men alligevel ikke vådt nok til at køre med regnvejrsdæk. Derfor forsøgte man sig med at hælde vand på banen. "Dagen startede med at Michelin gjorde banen våd med nogle lastbiler, men kort tid efter begyndte det at regne kraftigt," siger Juan Pablo Montoya. Det var første gang siden 1997 at Montoya gæstede banen. "Jeg testede her i 97 i en Formel 3000-racer, men det var meget anderledes," forklarer colombianeren der sluttede som nummer 2 i går.
Banen var også ny for Marc Gene. "Jeg kan godt lide denne bane, som jeg slet ikke kender, også selvom den er ret langsom i nogle sving," forklarer spanieren der blandt andet testede BMW-motorens holdbarhed.
Tyskeren satte ellers bedste tid i den regnvåde test i går, men lægerne har anbefalet ham at tage hjem igen. "Jeg følte mig ikke 100% klar før min ankomst på Estoril, men jeg mente at det var værd at forsøge," forklarer han. Det dårlige vejr har heller ikke gjort det bedre, så han havde nok undervurderet sin influenza.
Murchison er mest af alt et emne hos Prosts juniorteam i F3000. "Formel 3000 er blot et skridt mod Formel 1. Når man ser på hans baggrund og hans testresultater for vort team, så tror jeg at Christian har potentialet til at klare sig," siger Alain Prost. Målet er derfor Formel 3000 - og ikke Formel 1 i denne omgang. "Han skal først i Formel 3000," forklarer Prost - og prisen er 2 millioner dollars for en sæson i F3000. Hvis det havde været i Formel 1, så var det jo en ren gavebodspris...
Prost er sat i forbindelse med en ny kører - indtil videre kun i F3000
Hvis han klarer sig godt, så kan han sikkert få en test for Prost-teamet og med tiden få en plads i teamet. Prost leder stadig efter en ny andenkører. Teamet har testet Enrique Bernoldi og Oriol Servia, hvor det har været Bernoldi der har klaret sig bedst. Dog kommer Gaston Mazzacane fortsat tættere på et sæde hos Prost, og det tyder på at det bliver en sydamerikansk duel om det ledige sæde.
Forholdene var til formiddag ikke ideelle - det var for hverken for vådt eller tørt. Derfor blev de tre deltagende teams inde. I stedet blev de så i fællesskab enige om at pøse vand ind på banen, og så blev der kørt en test i 'regnvejr'. Da de så endelig kom i gang, kom regnen - og så var der for meget vand på banen.
Så alt var kaos på Estoril og testdagen blev ikke rigtig til noget førend sent på eftermiddagen, hvor det var Williams der lagde sig solidt i front, med Ralf Schumacher som den hurtigste kører.
Testtider fra Estoril, tirsdag den 19. december 2000
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Ralf Schumacher | Williams-BMW | 1:31,09 | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW | 1:31,90 | 35 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Jenson Button | Benetton-Renault | 1:31,97 | 36 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:32,11 | 29 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Luciano Burti | Jaguar-Cosworth | 1:32,53 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Marc Gene | Williams-BMW | 1:33,05 | BB Nick Heidfeld sluttede andendagen af testen i Barcelona som den hurtigste. Tyskeren satte tiden 1:20,12, og den blev ikke forbedret. Heidfeld brugte dagen til at teste forskellige compounds. Den hurtigste tid blev sat til formiddag. "Idag var det endnu en god dag," siger Heidfeld glad. "Vi har arbejdet så hårdt, at jeg kørte over 100 omgange og satte også hurtigste omgang her til morgen. Vi arbejdede for det meste med forskellige dækvalg," forklarer han. Nu håber han at kunne holde formen igen i morgen. "Jeg håber at vi kan fortsætte på denne måde på vores sidste dag. Det er godt at få en masse omgange under disse tests, og jeg føler at vi har en holdbar racer," siger Heidfeld - der i 2000 mest af alt har mærket det modsatte hos Prost...
Næsthurtigste blev Jarno Trulli hos Jordan, mens Rubens Barrichello igen vendte tilbage, efter at Luca Badoer havde vikarieret i går. Brasilianeren blev nummer 3 i dagens test. Et nyt ansigt viste sig også - Jacques Villeneuve dukkede op til sin første test, efter at Olivier Panis har kørt stærkt på de spanske baner. Canadieren må stadig have lidt ferie i sig, da han ikke nåede helt op i toppen som Panis har gjort det. Alexander Wurz viser fortsat at han ikke har det alt for nemt i McLaren-raceren. Den store østriger kæmper fortsat for at finde sig til rette i raceren, og i dag var han også et pænt stykke efter Coulthards bedste tid - et halvt sekund. Antonio Pizzonia fik sin første hele dag med Arrows, men sluttede ikke helt fremme. Dog er hans tid respektabel. De to BAR-evalueringskørere fik endnu en hård dag, og igen blev det Takuma Sato der trak det længste strå. Dermed ser Marc Hynes allerede nu ud til at have forspildt sin chance. Alt taler for at Sato bliver den kører der slipper igennem nåleøjet. Testtider fra Barcelona, tirsdag den 19. december 2000
|