Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.12.2004
 Ny asfalt på Circuit de Catalunya
 
19.12.2004
 BMW siger ja til nyt motorreglement
 

Hop til top20.12.2004

Ny asfalt på Circuit de Catalunya

Den 15 år gamle asfalt på Circuit de Catalunya er ved at blive udskiftet. Det sker i den løbende proces med at holde banen opdateret.

Baneejerne af Circuit de Catalunya følger med udviklingen. Banen bliver med jævne mellemrum opgraderet og forbedret. Nu får banen udskiftet den efterhånden 15 år gamle asfalt med en ny belægning. Derudover bliver der lavet enkelte ændringer i Elf og Seat svingene.

Asfalten bliver nu skiftet over hele banen. Tidligere er der lagt ny belægning på enkelte steder for at udjævne nogle af ujævnheder banen tidligere har haft. Med en helt ny belægning på den godt 4,6 km lange bane vil tidligere tiders klagepunkter være væk. Arbejdet ventes færdigt d. 15. januar, få dage før Formel 1 teamene kommer til banen for at teste igen.

På tilskuersektion G vil alle sæder blive udskiftet. Sektionen er den ældste tilskuersektion på banen. Og så er de meget stolte på banen. I år har der været ikke mindre end 764.000 tilskuere på banen, hvor Formel 1 og MotoGP begge har trukket over 100.000 tilskuere hver især til deres respektive løbsweekender.

PDL  


 

Hop til top19.12.2004

BMW siger ja til nyt motorreglement

Trods tidligere protester, har BMW nu indvilget i at sige ja til det nye motorreglement. Det betyder at man siger ja til 2,4 L V8 motorer i 2006.

BMW har sammen med bl.a. Mercedes og Honda tidligere protesteret over at man fra 2006 skal køre med 2,4 L V8 motorer. Man har endda temmelig alvorligt overvejet at indgive et såkaldt civilt søgsmål mod FIA, som har fået gennemtrumfet denne ændring med begrundelsen, at det er af sikkerhedshensyn. Det har de tre motorfabrikanter været dybt uenige med FIA om, at det var det der var årsag til regelændringen.

Nu har BMW-Williams F1 meldt ud at de opgiver at gå med i et civilt søgsmål mod FIA. Der er dog også det element i det at, ved regelændringen håber FIA også på flere andre ændringer med indførslen af motorreglementet. Med begrænsningen af motorstørrelsen - også fysisk - håber FIA på at motorydelsen vil falde væsentligt, at reduktionen af materialeudvalget vil sænke den hastighed hvormed ydelsen kan øges, at motorens fysiske størrelse vil mindske risikoen for at motoren vil betyde for meget af udformningen og karakteristikken i chassiserne når disse bliver designet og udviklet.

Dr. Mario Theissen, BMW motorsportschef har tidligere været en af dem der har råbt højest, da det nye forslag blev præsenteret af FIA. FIA valgte at gennemtrumfe forslaget til fast regel, hvilket ikke gjorde råberiet mindre. Nu er bøtten tilsyneladende vendt. De protesterende teams har tilsyneladende været hjemme i økonomiafdelingen og har regnet lidt på sagerne.

Dr. Mario Theissen:
"BMW-Williams teamet har besluttet i samråd med Honda, ikke at vil appellere mod regelændringen med virkning fra 2006. Et civilt søgsmål mod regelændringen vil tage for meget tid - tid som motorfabrikanter skulle have brugt til kostbare og sideløbende udviklingsarbejde. Det vil ikke være i sportens interesse, som vi ønsker, bliver styrket i fremtiden. Med denne beslutning, ønsker vi hermed også at opfordre til enighed blandt motorfabrikanterne i Formel 1."

Dette er en udtalelse som dr. Mario Theissen har udtalt til REUTER. Tidligere har Mario Theissen udtalt at såfremt at motorreglementet ville blive gennemført - hvad det er nu - så ville BMW overveje sit engagement i Formel 1. Tilsyneladende er de tre motorfabrikanter blevet enige om indordne sig under dette reglement. Honda har tidligere luftet at de vil acceptere reglementet, dog under protest. Glemme skal man dog ikke at GPWC ikke er ligger på den lade side. Måske der kommer noget alternativt fra deres side i løbet af 2005. Lige nu er der tilsyneladende våbenhvile, men der arbejdes hårdt bag facaderne hos FIA, GPWC og konstruktørerne hver især. Alle har deres egne og fælles interesser at pleje, nogle mere end andre.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk