Han bliver dermed den første polak med en kørerkontrakt i Formel 1 serien.
Den 21 årige Robert Kubica vandt dette års mesterskab i World Series by Renault, dette sammenholdt med mange andre topplaceringer i tidligere sæsoner, har nu skaffet ham kontrakten med BMW Sauber teamet, hvor han den kommende sæson skal fungere som testkører, deltage i fredags testene forud for Grand Prix løbene, samt være reserve kører for de to faste BMW Sauber kørere Nick Heidfeld og Jacques Villeneuve.
I kontrakten er der indskrevet en option, så kontrakten kan forlænges ud over 2006 sæsonen, så hvem ved, måske afløser Kubica canadieren Villeneuve næste år?
Kubica havde hård konkurrence til pladsen hos BMW Sauber teamet, fra blandt andet Indy Car Series køreren Dan Wheldon samt den tidligere McLaren testkører Alexander Wurz - men valget faldt ud til fordel for den unge polak fra Krakow.
Gustav Brunner har forladt Toyotas Formel 1 team. Ingen direkte årsag er angivet, men mulighederne kan være flere. Logistikken i teamet kan være en af årsagerne, idet at der arbejdes med design og udvikling i tre retninger. Ét team tager sig af den nuværende bil, ét andet team har påbegyndt udviklingen af næste sæsons bil, mens et tredje designteam arbejder med avancerede designudviklinger. En anden årsag til at Gustav Brunner forlader Toyota, kan være at han og chefdesigneren Mike Gascoyne måske ikke har det bedste samarbejde.
Gustav Brunner kom til Toyota fra Minardi i 2001 efter en lidt kontroversiel aftale den gang. Brunner har også været omkring Ferrari og Leyton House teamet. Det store spørgsmål nu, er så hvem Gustav Brunners næste arbejdsgiver bliver. Det er ikke utænkeligt at det kan blive et af Red Bulls teams. Red Bull er østrigsk og man har i forvejen Chr. Klien som kører. Samtidigt er Gustav Brunner en af de højest rangerede østrigske ingeniører overhovedet, så det er ikke utænkeligt at Red Bull i deres nuværende oprustning, godt kan finde på at hyre Gustav Brunner.
Ferrari teamet flytter deres præsentation af F2006 modellen fra den 17. til den 23. januar, hvor den vil blive præsenteret på fabrikken i Maranello.
Præsentations kalender 2006:
14. januar | - | Toyota |
17. januar | - | BMW Sauber |
23. januar | - | Ferrari |
25. januar | - | Honda |
27. januar | - | Williams |
31. januar | - | Renault |
3. februar | - | MF1 Racing |
9. marts | - | Red Bull |
Det har hele tiden forlydt at det var MF1 Racing (Midland) som stod i vejen for Super Aguri F1's deltagelse i 2006 sæsonen.
Men nu er MF1 Racing blevet opfordret (nogle vil måske kalde det presset) til at droppe deres modstand mod Super Aguri F1.
Viser dette sig at holde stil, så stiller Super Aguri F1 til start i de første af 2006 sæsonens løb med et par reviderede Arrows racere fra 2002, næppe helt konkurrencedygtige biler.
Men teamet regner med at have deres eget nye chassis klar når Formel 1 feltet tager hul på de europæriske løb.
For at sikre dette mål har Super Aguri F1 allerede 60 personer i arbejde på deres base i Leafield, England, samt 50 personer hos Honda R&D i Japan.
David Richards der kan være lidt kontroversiel til tider, har det med at dukke op i Formel 1. 2 gange har han været i sporten og måske er en tredje på vej. I 1997-1998 drev han for en kort bemærkning Benetton teamet, og fra 2002 - 2004 var det BAR teamet der var under hans ledelse. Nu kører rygterne i England hvor der tales om et Prodrive F1 team.
Ifølge det engelske blad - F1 Racing - er der næsten færdige planer om en ny fabrik i Warwickshire i England hvor det angiveligt skal være base for et kommende Formel 1 team. Og ikke nok med det. David Richards bekræfter overfor bladet i dets januar udgave at det ikke er utænkeligt at han vender tilbage til Formel 1 endnu en gang. Men flere større ting skal falde på plads først.
David Richards:
"Hvis de forslag som Max Mosley prøver at få igennem, bærer frugt i løbet af et par år, tror jeg fuldt og fast på at der vil være plads til mindre foretagender også i Formel 1. Et lille og kvik team kan være med til at vende balancen i Formel 1 om, så Formel 1 kommer tilbage til hvor det hører til - der hvor fansene er."
Men det kræver ifølge David Richards at der kommer flere tiltag for at gøre det økonomisk muligt for flere at deltage i Formel 1. Blandt andet har David Richards et forslag der kort går ud på, at når og hvis et fabriksteam stopper, så må det ikke kunne overtages af et andet fabrikat. Begrundelsen er ret enkelt ifølge David Richards.
"Toyota eksempelvis vil ikke være i sporten for altid. Bilfabrikanterne vil - af logiske grunde - kun være i sporten så længe at det har værdi for dem. Derefter dropper de den. Og så er det op til de små teams at samle stumperne op og få det bedst mulige ud af dem. Hvis ikke Max Mosley får held med og støtte til sine forslag og ideer til at begrænse den økonomiske udvikling, så er der for mange fjolser i Formel 1."
Andre steder i England har man arbejdet videre med tanken om David Richards og Formel 1. Allerede nu sættes han i forbindelse med en overtagelse af Renault teamet. Renaults Formel 1 præsident, Patrick Faure, skulle angiveligt have udtalt at hvis ikke at Renault er i top 3 i de kommende år, så trækker Renault sig. Også Renaults CEO, Carlos Ghosn, er ude med tilsvarende tanker. Er Renaults resultater ikke gode nok indtil udgangen af 2007 - altså de næste 2 sæsoner - så vil Renault meget kraftigt overveje at trække sig ud. Og så er det at man har travlt med at anbringe David Richards i førerstolen til at overtage Renaults Formel 1 team.