Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.12.2007
 Valencias Grand Prix i modvind
 
20.12.2007
 Slicks eller ej i 2009
 Bridgestone kontrakt forlænget
 

Hop til top21.12.2007

Valencias Grand Prix i modvind

For første gang i årtier skal der afvikles to Formel 1 Grand Prix løb i Spanien den kommende sæson, dels det traditionelle Spanske Grand Prix på Circuit de Catalunya, og dels det nye Europæriske Grand Prix i Valancias gader, men nu er sidstnævnte komme lidt i modvind.

De to spanske miljøgrupper, Formula Verda og Ecologistes en Accio, har sendt officielle protester til både den spanske regering samt EU.

Formula Verda og Ecologistes en Accio forlanger, at de nødvendige ombygninger i forbindelse med anlægget af gadebanen i Valencias havnekvarter stoppes, allerede inden de sættes i gang.
De to grupper vi først have undersøgt hvilke økologiske og miljømæssige forhold der eventuelt kan blive berørt af de foreslåede ombygninger.

Hovedårsagen til protesterne skyldes at nogle af ombygningerne berører Valencias grønne områder, samt at de vil kunne påvirke strømningerne i Turia flodens udløb.

AN  


 

Hop til top20.12.2007

Slicks eller ej i 2009

Ved de sidste Formel 1 testkørsler har der været testet med slicksdæk, altså dæk uden mønster, for at skabe et erfaringsgrundlag inden dækkenes planlagte ibrugtagning i 2009.

Alle de kørere der testede de nye slicksdæk, roste dem til skyerne og alt virkede i den skønneste orden, men nu har FIA's præsident Max Mosley dryppet lidt malurt i bægeret.

De nye dæk skulle indføres sammen med en reduktion af den aerodynamiske downforce, for at siker at det mere var det 'mekaniske-grib', frem for aerodynamikken der sikrede Formel 1 bilernes vejgreb.

Og det er netop på grund af den aerodynamiske udvikling, at Max Mosley nu trækker lidt i land igen.
Han er bange for at ingenørene selv med en reduktion på op til 50% på vingearealet, vil være i stand til at fastholde, eller måske endda øge, svinghastighederne - hvilket er stik imod målet med slicksdækkene.

"Teorien var var at skabe mere spændende race, og flere overhalinger, på grund af den mindre downforce, og det øgede 'mekaniske-grib'. Men viser det sig at reduktionen i downforce ikke sker, og at svinghastighederne stiger, så går vi tilbage til dæk med riller igen" - udtaler Max Mosley.

AN  


Hop til top
Bridgestone kontrakt forlænget

Bridgestone har siden Michelin trak sig ud af Formel 1 sporten, haft status som eneleverandør af dæk til klassen, denne kontrakt har de nu fået forlænget yderligere for 3 år.

2007 sæsonen var den første sæson hvor Bridgestone var ene leverandør af dæk til FIA Formula One World Championship, og mange havde frygtet at det ville komme til at gå ud over sporten, dette blev heldigvis gjort grundigt til skamme, og det har nu resulteret i en ny kontrakt til Bridgestone.

Federation Internationale de L'Automobile (FIA) har i denne uge underskrevet en tre årig kontrakt, der betyder at Bridgestone vil være sikret rollen som eneleverandør af dæk til Formel 1 frem til og med 2010 - i den periode vil hele feltet altså komme til at køre på Bridgestone Potenza dæk.

Bridgestone har været i Formel 1 sporten i 11 sæsoner, og har der høstet 121 sejre.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk