"Joan har været et stærkt og engageret medlem af Benetton Formel 1-temaet i over et årti, og har som sådan været en vigtig del i vores historie. Jeg ønsker at takke ham for hans engagement og ønsker ham al held i fremtiden," siger Rocco Benetton der igen skal ud og finde nye folk til teamet. Hvad der er Villadelprats fremtidsplaner er endnu usikkert og Benetton har endnu ikke fundet en afløser.
Nu har Toyota også fået FIAs blå stempel på at de er sikret den sidste plads. "Kontrakten gør det muligt for os at deltage i 2001, men senest året efter," siger en talsmand fra Toyota. Derudover er det blevet bekræftet at teamet kommer til at køre med Michelin, som også skal leverer dæk til Williams i 2001. Toyota går efter at komme ind i Formel 1 så hurtigt som muligt, også for at være i stand til at konkurrere med deres rivaler fra Honda.
Teamet er allerede i fuld gang med at bygge en vindtunnel der kan benyttes af modeller i halv størrelse. Derudover er der ved at ske nogle personaleændringer sådan at de personer der tidligere var beskæftiget i rally-afdelingen nu overføres til Formel 1-projektet. Den tekniske leder bliver Andre de Cortanze, der tidligere har været i Formel 1 for Sauber. Motorudviklingen kommer Luca Marmorini til at forstå - med en baggrund hos Ferrari. Derudover ventes det at Nick Wirth der valgte at forlade Benetton tager til Toyota, samt at Bernard Dudot, der er tilknyttet Prost-Peugeot og tidligere med baggrund hos Renault, også er på vej til det japanske fabriksteam. Der er endnu ikke udnævnt nogen testkørere for teamet, i dets udvikling.
BMW kommer med i et samarbejde med Williams - også her er det BMW der kommer til at få mest at sige! Honda går i samarbejde med BAR, og hvis samarbejdet ikke går helt uden problemer kan det ikke udelukkes at teamet bliver købt. Toyota er også på vej ind fra 2001 - og det er sikkert ikke sidste gang at vi har set denne udvikling i Formel 1. Samme iagttagelse kommer Jackie Stewart med: "Der er kommercielle fordele fra en sport der er på toppen med hensyn til teknologi. Det har der altid været, men i dag er forbrugerne mere omhyggelige i hans eller hende valg af bil," siger skotten der solgte sit team til Ford for et trecifret millionbeløb. Og hos Jaguar lægger man da heller ikke fingrene imellem når det drejer sig om de kommercielle fordele ved at skifte fra Ford til Jaguar. "Formel 1 er en global sport, der ses af mange millioner motorsportsfans på banen og i TV. Det kan være et vigtigt udstillingsvindue for Jaguars teknologi når vi udvider vores produktlinie," siger Jonathan Browning der er administrerende direktør i Jaguar.
Gorne understreger at valget af Manning er med til at sikre fremtiden for teamet. "Trækket er blot en del af at vi vil have et mere udvidet program for at bringe nye, unge talenter frem." Manning jubler over at have fået en plads som testkører - måske også fordi der sikkert ikke blev plads til ham hos Williams. "Det er virkelig godt at jeg kommer til BAR-Honda," siger han. "Som et resultat af den seneste Jerez-test, ved jeg nu hvordan jeg skal håndtere Formel 1-kræfterne." Manning er sikker på at han kan være med til at gøre et godt stykke arbejde for BAR-teamet.
Den tidligere testkører Patrick Lemarie fortsætter også, men har mere en rolle som udvikler. Det vil sige til at køre shake-downs og lave kedelige tests!
Fontana har kørt 4 løb for Sauber som holdkammerat til Johnny Herbert - og han har ikke scoret nogen point.
Man regner med i teamet, at få en del point næste år, specielt efter at have fået Honda motoren under hjelmen. Robert Synge, teamboss, siger at målet er en stabilitetsprocent på 70 %. Og at man regner med en plads i top 5, og vi vil da også meget gerne vinde et enkelt løb. Og noget tyder på det. Efter de første testrunder på Jerez, hvor man ikke decideret kørte efter toptider, men mere "gik" efter at få testet det hele godt og grundigt igennem, er specielt Jaques Villeneuve tilfreds: " Det hele føltes faktisk som en rigtig test, der var ingen problemer med motoren, og det hele fungerede fint. Vi fik kørt en masse kilometer og omgange, og det kan vi bruge til noget". Ja, de skal nok hjem og læse en masse telemetridata. Lad os håbe for det trods alt ambitiøse team, at de får noget ud af anstrengelserne.
Med til historieskrivningen hører også, at når deadline slutter i marts måned for tilmelding, vil BAR teamet, hvis de beholder det nu noterede navn, have historiens længste navn nemlig: " Lucky Strike Reynard British American Racing BAR Honda ". Det bliver ikke sjovt for historieskriverne hvis de beholder det navn.
De nykårede verdensmestre Ferrari startede først på hjemmebanen, hvor Rubens Barrichello fik sine første omgange i det der bliver hans arbejdsplads de kommende to sæsoner. Det gik videre til Jerez hvor teamet testede i konkurrence med de andre deltagende teams. I alt nåede brasilianeren at køre 2.500 km. men ifølge ham selv fik han ikke rigtig sat den hurtige tid. Der er bestemt mere i Barrichello - også når der kommer en løsning på bremseproblematikken. David Coulthard var sammen med Olivier Panis i aktion for McLaren der brugte tiden på at teste nye dele til 2000-raceren, samt at fortsætte udviklingen af Mercedes-motoren. Coulthard var ellers den hurtigste i de første tests, men faldt senere lidt af på den - blandt andet da der var lidt problemer med motoren. Uagtet dette forventes det at McLaren også næste år er med helt fremme.
Ny mand hos Jordan: Jarno Trulli var i aktion for første gang for sin nye arbejdsgiver og den unge italiener slap meget godt fra de første tests. Han var i starten nr. 2 efter Coulthard, men teamet var ikke til stede under den sidste testsession - alligevel er teamet på banen i Silverstone for at teste dele. Derudover gav teamet også debut til Tomas Enge. Endnu en ny mand satte sig i nye omgivelser: Eddie Irvine fik debut for det der kommer til at hedde Jaguar. Selvom viceverdensmesteren langt fra overbeviste med sine tider, var ireren dog selv meget overrasket over hvor god raceren er. Derimod var Johnny Herbert rigtig godt med og med den form briten er sluttet med i 1999 kan han meget vel være en hård konkurrent til Irvine om pladsen som nr. 1 i teamet. Luciano Burti var også med i testarbejdet - teamets nye testkører klarede det ualmindelig godt og viste gode takter.
BMW kommer ind i Formel 1 efter flere års fravær i samarbejde med Williams - teamet som der er stor blæst omkring når det drejer sig om valget af kørere til at erstatte Alessandro Zanardi. Rygterne er efterhånden sikre på at italieneren trækker sig ud, og de seneste udtalelser fra Chip Ganassi indikerer at Zanardi måske lægger hjelmen på hylden. Udover at få kilometer i BMW'en, anført af Jörg Müller og Ralf Schumacher, fik også Bruno Junqueira, Williams' juniorkører, en chance og klarede det fornemt. Derudover gav teamet også debut til Darren Manning der har være succesrig i Formel 3 i Asien. BMW er, på trods af lidt knas med V10'eren, meget optimistiske men ved godt at der ikke bliver meget juleferie i år. Benetton er der ikke så meget at sige om: De tester ikke i år. Dog er de klar i slutningen af januar 2000 - efter at raceren er blevet præsenteret i Barcelona den 17. januar.
To nye kørere fik den første føling med Prost - Jean Alesi fra Sauber og Nick Heidfeld er trådt op i Formel 1 som debutant - og det blev debutanten der klarede sig bedst. Den unge tysker, der har været testkører for McLaren, var meget godt med og slog flere gange Jean Alesis bedste tider. Prost-teamet havde dog lidt problemer med deres Peugeot-motor. Blandt andet var teamet også en tur i Barcelona hvor Heidfeld var hurtigst - selvom det var på en lidt billig baggrund. Det er efterhånden blevet en lang liste af "new-boys" og Sauber er ikke nogen undtagelse. Mika Salo kommer til det schweiziske team efter en sjov sæson - først med BAR og siden hen med Ferrari (og han brød endda sin kontrakt med Arrows forud for denne sæson.) Teamet satser på et nyt hydraulisk differentiale, og fik testet en ny gearkasse samt en ny Ferrari-motor der skal anvendes næste år. Tiderne som Salo og Diniz satte var ofte meget tæt på hinanden - der kan blive en meget spændende kamp mellem de to k
I alt skal der halvanden million dollars til for at sikre Alex Yoong et sæde i formel 1 for en sæson. Han vil i så fald blive den første asiatiske ikke-japanske f1-kører. Sammenligningen med Japan er naturlig for malajerne: Det er gode nyheder for Malaysia eftersom vi allerede har en f1-begivenhed her, og en kører kan ikke komme for sent til at fuldende vores arrangement. Japan organiserede sit første f1-løb for tretten år siden og de havde en kører med fra år 1 i form af Japans legendariske Satoru Nakajima til at drage både nationalt og internationalt publikum," udtalte Hanifah Yoong Abdullah. Men sandheden er at Japan har en langt længere historie indenfor formel 1, der faktisk går tilbage til 1963 da Hondas involverede sig i sporten. Men den treogtyveårige Yoong har en vigtig fordel frem for sine japanske kollegaer: han taler flydende engelsk. Og med den massive støtte og den beslutsomhed der sættes ind på projektet er det ikke urealistiske mål der sættes. Men vil han blive i formel 1, skal der som bekendt mere til.
Også den altid farverige formel 1 verden har bidraget til citatsiden.
"Nogle kørere slipper ikke andre forbi fordi de har en god hukommelse. Men der er andre derude som mangler den grå masse mellem ørene og simpelthen er ligeglade." Ron Dennis, chef for McLaren, om kørere der bliver overhalet med en omgang.
"Vi er ligeglade med om kørerne kan lide bilerne eller ej. Deres høje lønninger gør, at de ikke er berettigede til at kunne lide eller ikke lide dem." Max Mosley, præsident for FIA.
I afsnittet med folk der klager sig kan man finde følgende citat: "At være på det samme team som Michael Schumacher er ligesom at blive slået i hovedet med et kricket bat fire dage i træk." Eddie Irvine.
Efter undertegnedes mening er årets to bedste citater dog ikke fra F1, men deres underholdningsværdi berettiger dem alligevel til at blive gengivet her på siden.
Det første kan ikke oversætte uden at miste sin charme: "I want someone a little younger than that. She's what I call a pitching wedge. She looks good from about 150 yards." Pete Sampras' kommentar til Andre Agassis forhold til Barbra Streisand.
Men årets allerbedste citat må være følgende: "Jeg er utrøstelig. Jordan var en af mine rigtig gode venner - han var velnok den bedste basketball spiller landet nogensinde har set." Mariah Careys kommentar efter hun var blevet informeret om Kong Hussein af Jordans død.
Det betyder at Benetton vil være efterladt uden en fast testkører næste sæson.
Rygterne om hvem der skal overtage den tomme plads på Benetton holdet siger, at den kun 22 årige britte Jamies Davies skulle være den nye kører hos Benettons junior team i F3000, og at den plads samtidigt kan medfører at Jamies Davies også skal udfylde pladsen som testkører hos Benetton F1 hvis Redon kører i Champ Car til næste år.
Pedro Diniz kørte i dette års C-18 model med det nye system monteret, og Mika Salo i C-18B modellen, med det nye system plus C-19 motor og gearkasse, altså det man vil bruge næste år. Denne test var iværksat mest for at teste disse nye "stumper", og Mika Salo har da også udtalt, at det var absolut ikke morsomt at køre i denne kombination, men at man har fået testet og afprøvet nyudviklingerne, så de er næsten optimalt afstemte. Alt i alt glæder begge kørere sig til C-19 bilen, som er konstrueret til at bruge de nye dele. Det er C-18 versionerne trods alt ikke.
Bemærk for øvrigt, at Discovery satellit-kanalen er begyndt at sende en serie udsendelser om Formel 1.