Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.12.2000
 Kører Ferrari med Michelin om et år?
 Mercedes lover mere i 2001
 Scheckter fik ikke testet
 Diniz og Alesi mødes igen
 
21.12.2000
 Hakkinen 30 år ældre på 3 timer
 Irvine - Jaguar er som mit barn
 Vodafone til Benetton?
 M. Schumacher afviser at han er arrogant
 BAR er tilfredse trods problemer
 Trulli – Schuey er ikke den bedste
 Button ser frem til Fisichella-duel
 PSN tilbage med Minardi?
 Sæsonen er slut for Sauber
 Bedre vejr på Estoril
 Trulli sluttede på toppen
 Badoer fortsætter på Fiorano
 Sauber præsentation
 

Hop til top22.12.2000

Kører Ferrari med Michelin om et år?

De seneste rygter vil vide at Ferrari og Michelin er nået til enighed om et samarbejde, der vil gælde fra 2002.

De to parter skulle have indgået en foreløbig aftale, som dog ikke bliver offentliggjort før sidst på sæsonen 2001. Michelin og Ferrari samarbejdede tidligere i 1970'erne og 1980'erne, hvor de også stod bag de titler som Ferrari hjemførte.

Nu kan de to parter måske finde sammen igen - men der er indtil videre kun tale om rygter!

BB  


Hop til top
Mercedes lover mere i 2001

Jürgen Hubbert, direktør for Mercedes-Benz' motorsportsafdeling, har forsikret at han og Mercedes vil gøre alt for at slå tilbage efter at Ferrari tog 'deres' mesterskaber i denne sæson.

Mercedes har rundet 100 år, og selvom det i jubilæumsåret ikke blev til noget VM-sølvtøj, så forsikrer Hubbert at de ikke står stille. "Mercedes' historie går fra at passionen i at opnå vores mål, at overskride grænser, aldrig at stå stille og nægte at blive mismodige på grund af noget - det sker helt sikkert igen næste år," siger Mercedes-chefen.


Topmøde hos McLaren - Hubbert forsikrer at det bliver bedre i 2001

Mercedes har igennem 1990'erne udviklet sig til at blive et af de førende motorleverandører i teamet, og i det årtusind der nu venter, vil de fortsat gøre sit til at være med blandt de bedste.

BB  


Hop til top
Scheckter fik ikke testet

Testen på Estoril blev aflyst i går, da regnen fortsat væltede ned. Dermed fik Jaguar ikke prøvet deres nye testkører Tomas Scheckter.

Selvom teamet måtte stoppe før tid, så var teamet godt tilfreds med de kilometer som de nåede. "Det er aldrig godt at miste en testdag, men vi fik da i det mindste godt en hel dag i tørvejr igår," forklarer Luciano Burti.

Tomas Scheckter skulle have overtaget Irvines racer, men kom ikke i aktion. Jaguar tester først en gang i det nye og det forventes at teamet er de første til at teste 2001-racere - den nye R2-model.

BB  


Hop til top
Diniz og Alesi mødes igen

Det er næsten den omvendte verden - hos Prost kommer Jean Alesi til at få Pedro Diniz som overordnet, efter at Diniz-familien har købt sig ind i teamet.

De to kørere var holdkammerater i 1999 hos Sauber, og havde i år et par drabelige dueller. Blandt andet efter det tyske grand prix, hvor de stødte sammen, og hvor Alesi fik en ordentlig tur af banen, i det som Alesi selv betegnede som være den værste ulykke, og derfor kunne der være spændinger mellem de to kørere.

Men det afviser Diniz. "Jean er en flink fyr, og jeg havde et godt år med ham hos Sauber i 1999," siger den kommende teamleder. Så samarbejdet burde ikke blive problematisk. "Han er meget hurtig, og det er godt at arbejde med kørere som ham, fordi de kan presse en. Men når han ikke har et godt materiel, mangler han motivationen og så bliver han lidt svær for teamet og for ham selv," siger Diniz.

BB  


 

Hop til top21.12.2000

Hakkinen 30 år ældre på 3 timer

Mika Hakkinen optræder i de kommende måneder i en ny reklameserie for Mercedes. Her spiller han igen sammen med den tidligere tennisstjerne Boris Becker. Siden de sidste gang blev overfaldet i London, er de blevet 30 år ældre.

Reklamen slår på at Mercedes A-klassen giver mobilitet og at den virkelig er noget værd osv. Scenen er sat på en sydfransk golfbane hvor de to sportsfolk der har rundet 60 år mødes. "Jeg synes med det samme om ideen til denne reklame og jeg tænkte ikke to gange på at være med," siger Hakkinen. Blandt andet måtte hans hår farves gråt, og så skulle make-up folkene ellers i gang. Det tog et par timer at få lagt masker på Becker og Hakkinen, og så kunne de ellers give den som et par ældre halvgnavne mænd.


Hakkinen og Becker giver den som golfspillere over 6o år - det er Hakkinen til venstre!

Det er dog ikke helt nemt at være film/reklamestjerne. "Denne slags arbejde kræver også total koncentration. Disse tre dage hvor vi filmede var hårde - men det var også utrolig skægt - især da Boris og jeg har det så godt sammen," siger Hakkinen om rollen.

Reklamen bliver vist på tyske kanaler fra og med den 29. december.

BB  


Hop til top
Irvine - Jaguar er som mit barn

Eddie Irvine tog en chance da han skiftede fra Ferrari til Jaguar. Det betyder, at han har fået et helt andet forhold til sit nye team. Hvor Ferrari var arbejde og et middel til at opnå resultater, er Jaguar blevet en hjertesag.

"At slutte som nr. 2 i mesterskabet med Ferrari betyder meget lidt for mig," fortæller Irvine. "Jeg ser ikke tilbage på det som et virkeligt resultat, heller ikke med nogen særlig stolthed. Hvis jeg fik valget mellem at gøre det hos Ferrari eller Jaguar, så jeg kan fortælle, at jeg langt hellere ville have at det var med Jaguar, og det er fortsat mit mål."

"Hvad angår resultater, var det ikke godt," indrømmer Irvine om sit år hos Jaguar. "Men jeg mener at jeg kører bedre end nogensinde. Så længe jeg gør det, er jeg glad. For eksempel, var det bedste Grand Prix jeg har kørt i min karriere ikke et af de løb, som jeg vandt, men Budapest sidste sæson, hvor jeg ikke tror at jeg lavede en eneste fejl, og alligevel ikke vandt eet point."

Eddie Irvine scorede bare fire point for Jaguar i år, og har tidligere fortalt, at han mener, det kan komme til at tage 10 år før teamet er klar til at kæmpe om mesterskabet. Det var altså ikke løfter om succes, der lokkede ham - og det var heller ikke penge. "I modsætning til hvad folk tror, så fik jeg ikke engang nogen lønforhøjelse, da jeg skiftede fra Ferrari. Det er bare at jeg føler at Jaguar til dels er mit barn. Det er noget jeg forsøger at hjælpe med at bygge op. Jeg kommer med en masse her, og det er sådan, at jeg kan lide det. Hvorfor tror du Schumacher tog til Ferrari, et team, der ikke havde vundet mesterskabet i 20 år?" slutter Irvine af med at spørge.

CBA  


Hop til top
Vodafone til Benetton?

Rygterne går i øjeblikket på at Benetton får en ny storsponsor på raceren. Det er telegiganten Vodafone der vil ind i Formel 1.

Dermed vil de optrappe mobilkrigen i Formel 1, hvor blandt andet Orange er hovedsponsor hos Arrows. Det forlyder at Vodafone har afholdt samtaler med Benetton-ledelsen, for at ville gå ind i sporten. De har allerede lidt kontakt med teamet, eftersom et datterselskab allerede er klistret på Benetton-racerne i form af D2, som også er sponsor i Formel 3000.

Den endelige sponsorbesætning bliver først offentliggjort når raceren bliver præsenteret i februar - og først her vides det om der er noget om rygtet - med mindre andet bliver annonceret.

BB  


Hop til top
M. Schumacher afviser at han er arrogant

Michael Schumacher er tit blevet beskyldt for at være arrogant, og det er begyndt at bekymre Ferrari præsidenten Luca di Montezemolo.

Men selve hovedpersonen tager det roligt, og siger følgende: "Jeg er helt sikkert en person som er meget selvsikker, men det betyder ikke at jeg er selvglad, og kun tænker på mig selv. Jeg syntes ikke at det er en uheldig ting, men en nødvendig ting at være i besiddelse af, da det er med til at udvikle en som person og racerkører. Hvis man er alt for sikker på sig selv, så kan man måske komme til at tro, at man ikke behøver at træne og arbejde med sig selv. Men jeg tror at man hele tiden er nødt til at arbejde med sig selv, for at skabe nye udfordringer hele tiden, og for at bevare motivationen."

BKP  


Hop til top
BAR er tilfredse trods problemer

BAR er ganske godt tilfredse med de tre testdage i Barcelona. Teamet havde på sidstedagen begge grand prix-kørere i aktion, hvor det blev Panis der kørte den hurtigste tid af de to kørere.

Dagen gik dog ikke helt nemt for teamet. Panis havde en afkørsel og derudover havde Villeneuve problemer med gearkassen. Men billedet er dog klart for teamet - det har været en god test. "Jeg er tilfreds med det arbejde vi har udført i denne uge, og det giver os selvtillid til det kommende år," forklarer Steve Farrell. Dagen blev dog til dels spoleret af Panis' afkørsel. Farrell forklarer hvorfor det gik galt. "Oliviers uheld var forårsaget af en lækage i bremsesystemet. Vi var hurtigt i stand til at identificere problemet og gjorde hvad vi kunne for at sikre at det ikke sker igen. Raceren var ikke meget skadet, og hvad der var endnu vigtigere - Olivier var ikke skadet, så vi var i stand til at køre senere på dagen," forklarer Farrell.

Dagen bød også på den første dag hvor de to kørere skulle til at lære hinanden at kende i arbejdstid. "Det var første dag at jeg arbejdede med Jacques og det var godt, og vi gjorde gode fremskridt," siger Panis og er glad for at være kommet til teamet. "Jeg er glad for hele miljøet i teamet som har været virkelig godt at arbejde med, og de har gjort mit skifte nemt," siger Panis der nu ser frem til 2001-sæsonen og den nye racer.

BB  


Hop til top
Trulli – Schuey er ikke den bedste

Langt størstedelen af Formel 1-entusiasterne lider af en frygtelig vrangforestilling, mener Jarno Trulli, der i går var hurtigst i testen på Barcelona. Michael Schumacher er ikke verdens bedste kører. For det første findes en sådan person ikke og for det andet er Trulli selv mindst ligeså god. Det ville han gerne bevise overfor omverdenen – han mangler bare den Ferrari Schumacher har.

"Giv mig en Ferrari og jeg vil demonstrere, at Michael Schumacher ikke er den bedste kører. Den ubetinget bedste kører findes ikke og vil aldrig komme til det," siger Trulli, der ræsonnerer således: "Jeg har altid slået min teamkammerat, både i kvalifikationen og i løbene. Jeg var hurtigere end Olivier Panis i Prost-tiden og Olivier vandt i Monte Carlo. Jeg har klaret mig bedre end Heinz-Harald Frentzen, som var hurtigere end Schumacher i Mercedes’ sports-prototyper. Med den samme bil, er jeg sikker på, at jeg kunne gøre det ligeså godt som Michael Schumacher, hvis ikke slå ham."

Jarno Trulli er glad for at være hos Jordan, men skulle chancen være der, ville han slå til med det samme: "Jeg ville personligt tage imod et tilbud fra Ferrari, fordi jeg mener, at jeg har demonstreret at jeg er en italiensk kører, der er i stand til starte fra første række. Alt hvad jeg har brug for nu er en sejr, og jeg er sikker på at Ferrari kunne hjælpe mig med at opnå det."

CBA  


Hop til top
Button ser frem til Fisichella-duel

Sæsonen 2001 ser ud til at byde på en masse spændende indbyrdes dueller i teamene. En af dem er i Benetton, hvor Jenson Button skal bevise, at hans resultater i 2000 ikke bare var begynderheld overfor Giancarlo Fisichella, der ikke har mødt megen modstand fra Alexander Wurz, i de seneste sæsoner.

Button er faldet godt til i Benetton og testede i her i december for første gang med teamet. Imens har Fisichella måtte tage det roligt med en knæskade, som han fornyelig blev opereret for i hjembyen Rom.

Button ser frem til arbejde med italieneren, som han har meget respekt for: ”Han er en meget hurtig og talentfuld kører, udfra hvad jeg har set. Jeg tror, at vi kommer til at presse hinanden temmelig hårdt næste år.” For nylig blev Button interviewet af Damon Hill til det engelske magasin F1 RACING og blev advaret af sin tyve år ældre landsmand om sin nye teamkammerat.


Der bliver set meget frem til duellen mellem Button og Fisichella i 2001

Jenson Button blev i 200 den yngste kører til at score point og i 2001 går han efter podiepladser. ”Men vi bliver nødt til at se hvordan dækkene opfører sig først,” siger Button, og hentyder til de nye Michelin-dæk. ”Udfra hvad vi har set indtil videre har de et godt udgangspunkt.”

CBA  


Hop til top
PSN tilbage med Minardi?

Hvad bliver det egentlig til med Minardi? Det står et stort spørgsmålstegn over det lille, evigt kriseramte, italienske team. Kommer de overhovedet til start i Melbourne næste sæson? Og hvilke kørere og motorer er i så fald i vognene? – Og hvem betaler? Vi kommer forhåbentlig ikke til at vente længe på en afklaring på sagen. Gabriele Rumi har lovet nyheder før juleaften.

De nyheder kunne feje størstedelen af spørgsmålene af bordet. Rygtet vil nemlig vide, at Minardi og PSN har taget forhandlingerne op igen – denne gang om en sponsoraftale. Overtagelsen strandede i november, men PSN skulle være interesseret i samarbejde igen, eftersom det siges at Mecachrome ikke alene vil levere motorer, men også købe en del af teamet.


Er PSN tilbage igen hos Minardi?

Med PSN som sponsor kan Gaston Mazzacane være sikker på endnu en sæson i Minardi. Det skulle være grunden til at hans Arrows-test i denne uge ikke blev til noget, og altså ikke, som tidligere rygtedes, hans forbindelser med Prost-teamet, der er et af de team, der kører på Michelin-dæk i 2001. Arrows er et Bridgestone-team, og Bridgestone er ikke glade for at dele kørere med Michelin. Mazzacane blev erstattet af Antonio Pizzonia, der fik en testkørerkontrakt ud af det. Mazzacane har meldt ud at han gerne vil fortsætte hos Minardi.

CBA  


Hop til top
Sæsonen er slut for Sauber

Sauber-teamet kunne slutte sæsonen 2000 af med et par gode testdage i Barcelona. Her har teamet fået prøvet de dæk der skal bruges næste år, og samtidig har det også fået set hvad Räikkönen kan.

Teamet har udover at teste dæk, også set på udvikling af bremser og i det hele taget arbejde med opsætning af raceren. Onsdag testede teamet nogle lettere og stærkere bremsekaliber som Brembo har leveret. Set henover de tre testdage kan teamet kun være tilfredse. Teamet brugte dagen til at se hvordan Räikkönen klarer sig i løbsopsætning og teamet var tilfredse. "Nick Heidfeld er faldet godt til i teamet og viste sig potentiale ved at sætte den hurtigste tid i går samt her til morgen. Jeg håber det er et godt tegn til sæsonen 2001," siger Jacky Eeckelaert.


Räikkönen testede i går løbsopsætning - samt pitstops

Teamets kørere håber også på at kunne holde formen videre i det nye år. "Jeg håber at vi kan fortsætte med at gå i denne retning næste år," siger Nick Heidfeld. "Jeg føler at vi har fundet en holdbar racer som er godt balanceret. Det var et hårdt program med de mange forskellige mekaniske opsætninger som krævede en hel del koncentration og indsats fra vores side, men det var det hele værd," siger tyskeren.

Kimi Räikkönen er stadig ved at lære at køre raceren. "Jeg bliver stadig lidt hurtigere hver dag i raceren. Jeg har det nu godt når jeg kører en Formel 1-racer, og det er et godt tegn," forklarer finnen der under testen rundede 2000 testkilometer. Nu ser han frem til at prøve den nye Sauber-racer en gang i det nye år.

BB  


Hop til top
Bedre vejr på Estoril

På 3. dagen af 4-dages testen på Estoril blev vejret lidt bedre - dog først fra om eftermiddagen. Til formiddag væltede det ned, men til glæde for Michelin og teamsene blev det bedre efter middag.

Her var det Jenson Button der satte hurtigste tid foran de to Jaguar-kørere. Benetton havde også testkører Mark Webber i aktion, men han nåede ikke mange omgange da hans motor eksploderede, hvorfor han blev noteret for den dårligste tid. Williams havde Montoya og Gene i aktion. Marc Gene kørte endvidere en test på den nye BMW-motor i FW22B-chassiset.

Testtider fra Estoril, onsdag den 20. december 2000

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jenson ButtonBenetton-Renault1:21,5430
2.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:21,9558
3.Luciano BurtiJaguar-Cosworth1:22,0465
4.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:22,1838
5.Marc GeneWilliams-BMW1:23,0351
6.Mark WebberBenetton-Renault1:23,5915
BB  


Hop til top
Trulli sluttede på toppen

Det blev Jarno Trulli der sikrede sig hurtigste tid i den sidste test på Barcelona i år. Italieneren måtte give den en ekstra tand for at nå ned under Nick Heidfelds tid - tyskeren har i testen for Sauber vist rigtig god form.

Det interessante ved tiderne, er at de ligger et godt stykke under de tider som blev sat i år, og det indikerer at Bridgestone virkelig har arbejdet hårdt for at lave hurtigere dæk. Dermed er der lagt op til en heftig krig mellem de to dækmærker. Rubens Barrichello blev nummer 3 foran Coulthard, og den nye Sauber-kører Räikkönen var lidt over 6/10 langsommere end Nick Heidfeld og sluttede dagen som nummer 5.

Det var også ganske interessant at følge med hos BAR. Her havde teamet begge deres grand prix-kørere i gang, og her var Panis hurtigere end Villeneuve. En god indikation af at Panis virkelig er på mærkerne. Det lader til at være lovende for BAR-teamet at de har hentet den tidligere McLaren-kører til teamet. Frentzen og Wurz sluttede listen af - Wurz har i det hele taget været den store skuffelse i testene. Han har problemer med racerens størrelse - og det koster tid.

Testtider fra Barcelona onsdag den 20. december 2000

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jarno TrulliJordan-Honda1:19,5945
2.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:19,9656
3.Rubens BarrichelloFerrari1:20,4298
4.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:20,4771
5.Kimi RäikkönenSauber-Petronas
BB  


Hop til top
Badoer fortsætter på Fiorano

Luca Badoer har haft travlt i denne måned, og i går var der heller ikke nogen fridag til italieneren.

Badoer startede ved 10-tiden med at teste for fortsatte dagen igennem med at teste elektronik til næste års racer. Totalt henover dagen blev det til 44 omgange og bedste tid han blev noteret for var 1:00,595.

Senere på dagen kom der imidlertid et heftigt regnvejr ind over Ferraris testbane, hvormed omgangstiderne blev op til ni sekunder langsommere.

BB  


Hop til top
Sauber præsentation

Sauber-teamet har offentliggjort at de præsenterer deres nye racer den 24. janaur 2001.

Præsentationen finder sted i teamets hovedsæde i Hinwill i Schweiz. Her vil teamet tillige præsentere deres to nye kørere - Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk