Lotus Renault GP har udsendt pressemeddelelse om at Vitaly Petrov også er hos teamet i næste sæson, ja faktisk i de to næste sæsoner. Dermed forsætter makkerparret Robert Kubica og Vitaly Petrov endnu en sæson sammen.
Vitaly Petrov forsætter hos Lotus Renault GP - dog med nye farver
(Foto: Renault media)
Lotus Renault GP har for så vidt været tilfredse med Vitaly Petrovs indsats, men erkender også blankt at der har været visse mangler. Af teamet er han blevet kritiseret for at være for svingende. Men man har dog sat sig ned sammen og har fundet ud hvor problemerne har været.
Teamet nævner selv et vigtigt faktum som ikke har fungeret for godt for Vitaly Petrov, nemlig det at få det hele til at fungere over de 3 dage én Grand Prix weekend strækker sig over. Samtidigt siger teamet også at man har brug for stabilitet og ved at beholde Vitaly Petrov fremfor de andre kandidater, håber man på at kunne blive endnu stærkere.
Vitaly Petrov selv siger at han er yderst glad for at han har kunnet forlænge aftalen med teamet. Han indrømmer også at tingene ikke har været lette og at 2010 har været et stort læreår. Nu vil han sammen med teamet sørge for at komme videre. Det gælder om at lære de nye ting der er indført til 2011 sæsonen. Ny dækleverandør, KERS og de justerbare hækvinger.
Han udtrykker også at det nære samarbejde han har haft med mekanikere, teknikere og ingeniører i 2010 sæsonen skal yderligere udbygges. Vitaly Petrov udtrykker også at han aldrig har følt sig som en fremmed i teamet, og han håber på at han i løbet af sæsonen kan betale tilbage på den tillid teamet har vist ham.
En formel men endnu uofficiel meddelse mere end antyder at McLaren teamchefen Martin Whitmarsh forbliver i rollen som bestyrelsesformand for teamenes sammenslutning FOTA.
FOTA får efterhånden en mere og mere dominerende rolle i Formel 1, og kan til tider godt give FIA ren besked om de ændringer motorsportsforbundet kommer ud med. Men samtidigt arbejder FOTA også paralelt med FIA især når det gælder om at begrænse omkostninger. En stor del af det arbejde blev startet af Luca di Montezemolo, og er med succes blevet videreført af Martin Whitmarsh.
Martin Whitmarsh forsætter angiveligt som FOTA formand
(Foto: McLaren media)
Oprindeligt var det lagt op til at rollen som bestyrelsesformand skulle gå på skift blandt de deltagende teams, men der har tilsyneladende været så stor opbakning om Martin Whitmarsh, at man har valgt at lade ham forsætte i rollen. Der var dog andre kandidater til posten, hvor blandt andet Ross Brawn, Mercedes og Adam Parr, Williams kunne være en mulighed.
Ross Brawn har tidligere udtrykt at han ikke decideret går efter posten sålænge at alle er tilfredse med Martin Whitmarshs arbejde. Ross Brawn er for nuværende formand for FOTAs tekniske arbejdsgruppe, men ventes at stoppe på denne post.
Marussia Virgin Racing som teamet hedder nu, har skiftet Lucas di Grassi ud med Jerome D'Ambrosio til næste sæson. Den tidligere Renault F1 testkører har en god Formel erfaring i bagagen.
Den startede i den belgiske Formel Renault 2,0 serie i 2003, hvor han kørte et par år inden han skiftede til den Internationale Formula Master serie som han vandt i 2007.
Derefter fik han plads i både GP2 Asia og GP2 hovedserien, hvor han er en af de kørere der har været med i kampen om mesterskabet.
Jerome D'Ambrosio afløser Lucas di Grassi hos Marussia Virgin Racing
(Foto: Virgin Racing)
Efter at have kørt 4 fredags kørsler for Marussia Virgin Racing, blev han udvalgt til at køre med Young Driver testen i Abu Dhabi lige efter at Formel 1 sæsonen sluttede. Sammenlagt har han gjort så stort indtryk på teamet at han nu får sin første rigtige Formel 1 sæson.
Med i kapløbet om sædet var dog 'ejermanden' Lucas di Grassi ligesom også Guido van der Garde var det. De seneste uger efter testen i Abu Dhabi har budt på mange forhandlinger for både teamet og kørerne, inden beslutningen blev taget.
Mere end 30 års erfaring og repræsenteret i mere end 100 lande, så må man have noget succes. Det har det mexicanske forsikringsselskab Interproteccion. Succes i erhvervslivet samt 2 mexicanske kørere tilknyttet Sauber F1 teamet i næste sæson, så er der grobund for en samarbejdsaftale, og det er netop hvad Interproteccion og Sauber F1 teamet har fundet ud af.
Peter Sauber kalder sine sponsorer for partnere og Interproteccion er den anden af to mexicanske af slagsen. Den første, Telmex, var endda på tale i medierne som medejere, men det blev dog ikke til noget.
Fra Interproteccions side er man glade for aftalen, for nu får man mulighed for at støtte og promovere to mexicanske talenter udi motorsporten på højeste plan. Interproteccion får deres logo på hækvingens endestykker samt på al team beklædning.