Stewart udtaler i en pressemeddelelse at Jenkins har forladt teamet "efter gensidig overenskomst" efter et forudgående møde med team chef Jackie Stewart. Han efterfølges af nytiltrådte Gary Anderson, den tidligere tekniske direktør i Jordan Teamet.
Stewart udtaler i øvrigt , at Jenkins har været et redskab i opbygningen af teamet i Formel 1 og havde givet dem "en stærk platform på vej til at blive en betydningsfuld styrke i Grand Prix racing"
Hermed synes den sidste synder, til Stewarts miserable sæson, fundet: Bestyrelsen sat under administration af Fords direktør for avancerede køretøjer, Neil Ressler, direktør Paul Stewart desavoueret af farmand og sluttelig en teknisk direktør, der har valgt at fratræde, efter at være frataget sin bestalling. Mon ikke det var på tide at Jackie Stewart levede op æresdoktortitelen, og officielt gav Jan Magnussen en undskyldning.
Craig Pollock, der længe har kæmpet imod forslaget, udtaler at teamet er kede af at det må ende på denne måde. "Vi vil gøre alt hvad der står i vor magt for at være seriøse deltagere i Formel 1 og derfor havde vi ikke andet valg end at gå rettens vej for at forsvare vore interesser og sponsorer," siger Craig Pollock, teamchef og direktør for BAR. Teamet regner med at en kommende voldgift bliver behandlet i midten af januar 1999.
Selvom Honda stadig er repræsenteret på sidelinjen med Mugen Honda motoren i Jordan, ligger de helt store succeser sammen McLaren nogle år tilbage i tiden. "Enhver kender Hondas ry indenfor Formel 1 - de er kun tilfreds med at vinde. Jeg er stolt og føler det som en ære, at Honda har valgt mig. Muligheden for sammen med Honda at tage de første skridt mod en fremtidig succes, gør mig virkelig glad". Jeg ser frem til en sæson med masser af testkilometre, og ser det som den store mulighed, at være med til at udvikle en bil, der matcher min kørestil. Og som jeg sagde før, så jeg valgte et år med tests i et storartet, professionel og godt organiseret team, og forhåbentligt med muligheden for en plads på podiet i nærmeste fremtid"
Hermed er Jos igen forenet med mange tidligere Tyrell teknikere, som han arbejdede sammen med i 97 sæsonen " Det er fantastisk med entusiasmen og motivationen fra Hondas teknikere, Harvey Postlethwaite og Rupert Manwaring, og kontakten jeg opnåede med dem lige fra starten"
Som omtalt andetsteds her på siten, har de italienske papparazi'er allerede snuset op, at teamet har gennemført de første hemmelige tests på Vairano banen. Jos bekræftede at han har gennemført de første shake-downs runder med den første testbil baseret på Dallara chassis og Honda motor, og fortsatte: " Mine første erfaring med den nye bil var helt speciel, og mit umiddelbare indtryk er, at den nye Honda motor er utrolig kraftig".
Blandt grundene til den forsinkede offentliggørelse, skulle i flg. de hollandske aviser være, at Jos ønskede at sikre sig et rigtigt sæde i 2000, og ikke ville nøjes med et testsæde i 99.
Den begrænsning som Bridgestone har sat på 50 testdage i næste sæson, den er faldet mange teams for brystet. Det betyder at hvis ikke et team er "på den rigtige bane på det rigtige tidspunkt", så er testmuligheden tabt, og det kan få store konsekvenser for de teams der endnu ikke er færdige med deres 1999 modeller. De vil, hvis de vil med til testkørslerne, skulle deltage med deres 1998 modeller, og dermed "spilde" træningstid, som kunne have været brugt til at teste deres 1999 model i under forudsætning af at de selv havde kunnet bestemme hvor og hvornår de ville teste.
Dette har allerede berørt BAR teamet, hvis racer har været klar længe, men de har ikke kunnet får Bridgestone dæk til den, og de har derfor spildt værdifuld testtid ved at skulle benytte 1998 modeller.
Et andet team som er kommet i klemme er Stewart teamet, der ikke har kunne få dæk så de kunne teste på Silverstone som planlagt. Teamets Chefdesigner, Andy Le Flemming, udtaler:
"Vi har lagt et stort arbejde i at få raceren klar, og havde planlagt en test efter den 20. dec., hvor vi havde modtaget den nye Ford motor, men denne mulighed er blevet frarøvet os".
Bridgestone har allerede nu fastsat at første træningsdag i det nye år bliver den 11. januar, og på det tidspunkt er det de færreste teams der har deres nye racere klar, og det vil derfor kun være ganske få teams der har reel fornøjelse af denne test. De øvrige teams kan selvfølgelig stille op med deres 1998 model, og så teste de nye dæk, men værdien heraf er nok tvivlsom.
Den anden front hvor dækkrigen udkæmpes på er kørerne der er meget utilfredse med de nye dæk.
Jacques Villeneuve udtaler:
"Jeg kan ikke forstå det her. En Formel 1 racer er et teknisk mesterstykke med masser af advanceret elektronik, fin aerodynamik og alt mulig andet, men dækkene er så hårde at men skulle tro de var lavet af træ, Det er der slet ingen logik i".
David Coulthard mener:
"Der er hverhen vejgreb eller bremse evne i de nye dæk"
Michael Schumacher udtaler:
"Der er slet ikke noget mekanisk grib i de dæk, og man har på fornemmelsen at selv et let vindstød kan feje vognen af banen. Dette kommer til at kræve endnu mere downforce på bilerne, og så bliver det først helt umuligt at komme tæt nok på til at kunne foretage en overhaling".
Også Rubens Barrichello er med i debatte:
"De kan for min skyld fjerne både spoilerne og vingerne fra racerne, bare de giver os nogle ordentlige slicksdæk igen, det vil gøre det hele mere spændende og der vil komme flere og mere sikre overhalinger".
På den andes side så står FIA's Præsident, Max Mosley, fast på beslutningen om dækkene med de fire riller samt deres aftale med Bridgestone og de 50 testdage. Max Mosley udtaler i den forbindelse:
"Kørerne beklager sig altid, de skal bare vænne sig til dækkene, og når vi så er halvt ind i sæsonen, så er racerne igen lige så hurtige som sidste år, så det er for tidligt at udtale sig om noget på nuværende tidspunkt".
Men har har dog fået endnu en genial
Der har været en del spænding om, det blev som 100% eget team a' la Ferrari eller som leverandør af motorer til et team. Hondas præsident Hiroyuki Yoshino fortalte de tilstedeværende reportere, at det bliver med egen motor, chassis og ledelse, og at man vil begynde fuldskala tests fra tidligt næste år med henblik på mesterskabet i år 2000.
Yoshino fortalte ydermere, at mange af Hondas ingeniører tidligere havde sluttet sig til firmaet p.g.a. deres interesse og pasion for formel 1 sporten, og tilbagevendingen ville give dem et stort løft.
Han forventede ikke, at teamet kunne snuppe mesterskabet allerede første år; men de ville dog være en alvorlig bejler inden 3 år.
Honda deltog første gang i mesterskabet i årene 1964 til 68 med 2 sejre ud af 35 mulige løb. Næste gang Honda forsøgte sig var som motorleverandør til bl.a. Williams og McLaren fra 1984 til 1992 med 6 vundne konstruktørers mesterskaber til følge.