Det er ikke kun Prost der har økonomiske trængsler, selvom at der er dem der ser værst ud for. Minardi har heller ikke for mange penge at gøre godt med, men det er der for så vidt intet nyt i. Også Jordan, Arrows og Sauber har det ikke så godt.
På en kongres der fornyelig blev afholdt i Monaco, Motor Sport Business, blev der forelagt flere eksempler på hvordan økonomien ser ud i nogle af de teams der er placeret midt i feltet.
Arrows teamet er et af de teams der er derude hvor der hænger lidt, men har fået en lille indsprøjtning i og med at Red Bull er skiftet fra Sauber til Arrows. Men på trods af det er økonomien ikke helt ok. Måske derfor at Al Waleed der i forvejen har interesser i teamet kan vise sig at være interesseret i at købe en større andel i teamet.
Og netop Sauber har det ikke for godt efter at Red Bull har flyttet størstedelen af sponsoratet til Arrows. Nu må bl.a. Petronas yde et større bidrag sammen med andre sponsorer. Sauber er bl.a. også blevet ramt på økonomien af 11 september gennem en anden af teamets sponsorer, Credit Suisse. Den svejtsiske bank er hårdt ramt af katastrofen d. 11 september. Situationen for flere teams bliver faktisk bedst udtrykt af Alain Prost.
"Vores situation er ikke så forskellig fra flere andre teams, bortset fra at vi virkelig har brug for økonomiske midler her og nu. Sponsorerne hører hele tiden fra medierne at kun de store bilfabrikker vil klare sig gennem kriserne, så naturligvis kommer de ikke automatisk til os."
Marketingsdirektøren fra Skip Barber Racing School i USA, Jim Bowie, udtrykker det noget kortere:
"Jeg tror ikke på at man umiddelbart kan erstatte tobaksreklamerne. Der er kun omkring 10 helt store spillere på jorden, og forbrugerne bruger i snit kun $ 5,00 om dagen. Den tekniske sektor har bare ikke så meget."
Jim Bowie rammer egentlig noget meget præcist. Af alle har tobaksindustrien virkelig pumpet mange, rigtig mange penge i motorsport. Når forbuddet om tobaksreklamer begynder at virke overalt, vil der virkelig blive pengenød i motorsporten.
Vi kender i dag Formel 1 som topklassen i motorsport, i hvert fald for en-sædede racere med fritliggende hjul. Konstruktørerne truer med at bryde ud, men der sker i givet fald først om 5 - 6 år. Alternativt er der en anden serie under etablering. Denne series debut skulle være kommet i 2002, men er af flere forskellige grunde udsat. Premier1 som serien er blevet døbt, er anderledes fra Formel 1. Bl.a. er det ens biler, altså ens chassiser, ens motor, ens dæk osv. I Premier1 vil forskellige fodboldklubber male bilerne i deres farver og måske trække sponsorerne til denne vej, men har endnu en klasse af denne type sin berettigelse? Er der plads til endnu en klasse af denne type?
Kikker man lidt rundt er der flere klasser af denne type som helst vil være på topniveau eller lige under. Formel 3000 er en sådan klasse. Deres løb ligger sammen med Formel 1 arrangementerne, og hvor stor er interessen for publikum? Ved flere lejligheder har undertegnede erfaret at en meget stor del af tilskuerne går fra deres pladser på tribunerne når Formel 3000 bilerne kommer på banen. Eneste undtagelse er når hovedløbet køres, det burde måske afvikles om søndagen lige før Formel 1. Det vil give flere tilskuere og en større promovering, og dermed en større interesse for sponsorerne.
Formel 3 lider af lidt af det samme, dog ikke så grelt. Problemet der er at Dallara er næsten totalt dominerende. Andre serier ud over verdenen kan måske komme til at lide af samme svaghed, nemlig at et mærke eller en bil eller en bestemt type chassis indeholdende et på forhånd fastsat motormærke skal være opfyldt. I nogle klasser kan man næsten fornemme at forskellige bilfabrikanter opkalder deres biler med et navn de har i folden, som trænger til promovering.
Selv så hæderkronet serie som CART har problemer. Filosofien med så ens biler som muligt med flere mærker repræsenteret er rigtig nok. Men med den udvikling der foregår hos teams, motorkonstruktører osv. har CART organisationen været nødsaget til flere gange at ændre reglementet, hvilket ikke har bekommet alle lige vel, og man har derfor en krise i CART lige nu.
Nu planlægger Premier1 så deres ankomst i 2003. Reynard bygger bilerne. Motoren bliver ens for alle ligesom mange andre ting. Bilerne vil blive bemalet i de farver som fodboldklubberne har. Fodbolden skal på den måde bringes sammen med og ind i motorsport. Det er for så vidt godt nok, men hvad er konsekvenserne? Vil fodbolden bidrage med hooligans til motorsporten? Det lyder ikke specielt rart. Tilskuerne til motorsport er ikke altid enige, men derfra og så til at skulle slås for at få ret, der er langt for os motorsportsfans. Hvordan med kørerne? Dem som der måske ikke er brug for i de etablerede klasser, vil de gå til Premier1 eller andre for at komme ud at køre? Hvordan vil klassen klare sig i forhold til økonomi? De sponsorpenge der er til rådighed vil uanset hvad være de samme. Fordi der kommer en ny klasse får sponsorerne ikke flere penge af den grund. Verdens pengebeholdning vil være den samme uanset hvad. Det er "kun" en ommøblering af penge.
Vil medierne - altså tv-stationerne fatte interesse for en ny klasse før den har bevist sit værd. Hvem transmitterer Formel 3000 i dag? Eurosport gør og det sikkert kun fordi man har fået rettighederne til én for Eurosport fornuftig pris. Heldigvis for det kan man sige. Mange af de kommende formel kørere udvikler sig trods alt i Formel 3000. Men andre kommer også fra andre klasser. Et eksempel er Kimi Räikönnen. Flere andre kunne nævnes. Kan Premier1 gå hen og blive et nyt udviklingssted for kommende formel kørere?
Filosofien med at ens biler, ens motorer osv. giver lige konkurrencevilkår - er rigtig. Der kommer til at komme an på kørerens evner - sammen med teamet - til at sætte bilen rigtig op. Ude på banen vil det i høj grad blive kørerens kvaliteter
Det er chefen for den tyrkiske automobilklub, Turkish Automobile Federation, Mumtaz Tahincioglu der udtaler at man har stillet et forslag til Tyrkiets regering angående en dispentation fra lovgivningen angående tobaksreklamer, som er forbudt i Tyrkiet, så disse godt må vises under et evt. kommende Tyrkisk Formel 1 Grand Prix.
Igen i følge Tahincioglu, så skulle FIA se meget velvilligt på et Tyrkisk Grand Prix, og han ser også arrangementet som en stor økonomisk gevinst for Tyrkiet hvis det bliver gennemført.
Den anden "nye" spiller på banen er Kina, der efter at det ikke lykkedes for dem at få et Grand Prix løb på Zhuhai banen, su satser på at bygge et helt nyt racerkompleks ved Shanghai som er Kina's største by med over 12 mill. indbyggere.
Det er planlagt at racekomplekset skal stå raceklart i 2004, ifølge byens borgmester Jiang Yiran, og han opgiver prisen til at være ca. 1 milliard US Dollars.
Af andre lande der i øjeblikket "står i kø" for at få lov til at afholde Formel 1Grand Prix løb er De Forenede Arabiske Emirater og Rusland.
Og et af de Grand Prix løb som der spås om først bliver droppet fra den nuværende Formel 1 kalender er Belgiens, på grund af de problemer der med netop tobaks reklamer der.
Det er planlagt at han til denne test skal køre i en BAR 003 monteret med en Honda RA001E motor, altså en racer magen til dem som Jacques Villeneuve og Olivier Panis sluttede 2001 sæsonen med at køre i.
BAR teamet starter deres testkørsler allerede den 7. januar i Barcelona, også her vil Fukuda være tilstede, men som er det ikke meningen at han skal i racerne, det er mere for at han kan vænne sig til teamet og omvendt.
I år 2008 er det de foreløbige planer at konstruktørerne og bilfabrikkerne vil starte deres egen serie. Det sker bl.a. fordi at man vil have en større del af de medieindtægter som kommer i kassen. Som det også kan ses andetsteds på Formel-1.dk har Ferrari bossen Luca de Montezemolo ytret sig om dette. En dybere udlægning af hans holdning og mening skal nærmest betegnes som en slags løftet pegefinger til Bernie Ecclestone.
Luca de Montezemolo:
"Der vil kommet et mesterskab som er 100% ejet af konstruktørerne. Bernie har mange meritter. Tilbage i de dage i Formel 1 hvor man måtte tage til Monza og true med at trække bilerne ud, fordi der ikke var flere billetter og hvor TV kun transmitterede Grand Prix'erne i Italien, Monaco og Nürburgring, så har vi i dag opnået en absolut succes. Bernie Ecclestones meritter har været så store at mange teams faktisk forberedte sig på at glemme at han var den der havde tog indtægterne. Andre managers var tilfredse med 10 og 20%, men han var ikke. Hvis Bernie Ecclestone af egne grunde beslutter sig for at sælge tv-rettighederne til andre, så er konstruktørerne ikke længere at finde i bestyrelserne. Vi får i øjeblikket 43% (til deling) af fortjenesten, hvor han og FIA får 57%. Vi har i øjeblikket en kontrakt med Ecclestone som udløber i 2007. Den vil blive respekteret og overholdt. Ingen opdeling eller noget alternativt mesterskab. Men der vil komme et alternativt mesterskab. Et mesterskab hvor konstruktørerne har 100%, og det skal være selvfinansierende, inkluderende også de små teams."
Sagen er den at den nuværende tv-aftale måske ender med at Kirsch koncernen som ejer tv-rettighederne sammen med Bernie Ecclestone påtænker at indføre pay per view. Det vil ganske givet medføre et indtægtstab, også for konstruktørerne. De penge der kommer ind i dag, er så store at de finansierer en ganske god del af alle teams daglige drift. Det beløb vil blive større hvis konstruktørerne får deres vilje og alle deres beregninger holder. Heldigvis er der endnu nogle år til det eventuelt sker. Men mon ikke Bernie Ecclestone bør nok lytte til konstruktørerne og bilfabrikkerne. De har en stor magt i dagens Formel 1.
Nick Heidfeld der allerede er under kontrakt med McLaren teamet, og som "bare" er udlånt til Sauber, følte sig elleres sikker på at få den første ledige plads der blev i teamet, når enten David Coulthard eller Mika Häkkinen ikke længere skulle kører for McLaren.
Men i stedet gik pladsen til hans unge kollega fra Sauber teamet, Kimi Raikkönen, som blot har en sæsons erfaring fra Formel 1 sporten.
Selv om Hedifeld godt havde fornemmet at det gik den vej, så er han alligevel meget skuffet over at ingen i teamet fortalte ham det direkte, før end McLaren og Raikkönen havde underskrevet kontrakten.
Grunden er at de mange bilmærker er bekymret over den udvikling Formel 1 kan tage, efter at Bernie Ecclestone har solgt sin del af Formel 1-rettighederne til den tyske mediegigant Kirch. De har på sigt i sinde at føre Formel 1 videre til betalings-TV og det er bestemt ikke noget som Fiat, Ford, BMW og de andre store bilmærker er vilde med. Derfor blev GPWC oprettet med start i 2008. Nu vil de europæiske bilgiganter invitere Toyota og Honda med ind i varmen.
Det er Ferraris præsident Luca di Montezemolo der overfor den italienske avis Gazzetta dello Sport har udtalt at "vi bevæger os så hurtigt frem med dette, at slev Honda og Toyota vil deltage i det næste GPWC-møde." Der er dog fælles enighed om at man ikke vil boykotte Formel 1 som det er nu mens man stadig er bundet af den såkaldte Concorde-aftale. Indtil videre er det kun motorleverandørerne der har et ord at skulle sige i GPWC, og det trækker selvfølgelig også sporten videre mod at blive domineret af bilmærkerne frem for de enkelte teams.
Dog forhandles der stadig med Kirch gruppen for at få indflydelse, og hvis det lykkes for bilgiganterne at få indflydelse og eventuel del i aktierne i Formel 1, bliver GPWC næppe til noget - men der er så også mindst 5-6 år at få forhandlet en sådan aftale på plads!
Det kom frem da undersøgelseslederen Graeme Johnstone rundede af - nu overvejer han hvad der skal ske og hvilke tiltag der skal sættes i gang for at en lignende ulykke kan undgås. Samtidig understregede han at løbet i marts 2002 ikke er i fare.
En endelig afgørelse ventes at blive præsenteret tidligst i midten af januar 2002.