Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.12.2001
 Patrick Racing tegner kontrakt med ny kører
 
4.12.2001
 Slår Premier1 benene væk under andre formel serier?
 ALMS
Audi klar til 2002

 CART
Første test for Brack hos Ganassi

 

Hop til top23.12.2001

Patrick Racing tegner kontrakt med ny kører

Patrick Racing, Jan Magnussens gamle team, har netop tegnet kontrakt med en lovende kører til næste sæson. Townsend Bell fra Indy Light får tjansen i den ene af teamets biler.

Hans indsats i Indy Light har været noget imponerende. 6 sejre i 12 løb med pole de 8 af gangene. I den statistiske oversigt over hans indsats kan man bl.a. læse følgende:
Han fuldførte i alt 597 ud 609 omgange, han har ført løb i 385 omgange. I alt kørte han 1003,82 miles ud af 1019,48 miles. Ganske imponerende.

Men ikke kun i Indy Light har han klaret sig godt. Townsend Bell som i dag er 26 år gammel, startede i gokart i en alder af 12 år. I 1997 kørte han i Skip Barber Dodge serien hvor han fik 2 sejre i 10 løb det år. I 2000 kom han til Indy Light serien hvor den første sæson bød på 2 sejre, 4 andenpladser og 2 poles. I år har han kørt 2 CART løb for Patrick Racing og det var i de 2 europæiske. Begge gange måtte han starte bagerst da vejrforholdene ikke var til kvalifikationskørsler. På trods af det sluttede han på én 13 plads på Eurospeedway i Lausits, og én 12 plads på Rockinham. Dermed tjente han sine første point nogensinde i CART. Hos Patrick Racing venter man sig meget af det nye unge talent:

Pat Patrick:
"Vi er glade for at have Tovnsend Bell hos os i Visteon/Patrick Racing hele næste år. Hans rekordliste i Indy Light, samt hans 2 løb for os i den netop afsluttede sæson, viser helt klart hans evner til at kunne skiftet til CART. Vi ser frem til en succesfuld sæson med Townsend Bell bag rattet."

Townsend Bell:
"Jeg er selvfølgelig meget glad for at kunne køre min første hele sæson i CART. Jeg vil gerne takke Mr. Patrick og Visteon for denne mulighed. Patrick Racing er et af de bedste teams i hele CART historien og Visteon er en fremragende sponsor. Jeg ser frem til at køre for dem i 2002."

PDL  


 

Hop til top4.12.2001

Slår Premier1 benene væk under andre formel serier?

Til sommer vil - hvis alt går vel - en ny formel klasse starte. I princippet en skøn blanding af Formel 1 og CART/IRL. Vil denne klasse sejre over de etablerede klasser?

Til sommer - næsten samtidigt med at VM i fodbold starter - vil en ny formel klasse, Premier1, køre deres første Grand Prix. Sjovt nok er det fodboldklubber der skal stå bag hvert team. Men er det noget der er fremtid i?

To tidligere Formel 1 kørere, Mark Blundell og Ferrari testkører Luciano Burti, mener ja. Mark Blundell mener at det vil være godt hvis det kommer så langt.
"Hvis det bliver til noget, vil det være rigtig godt. Konceptet er meget tiltalende, men det skal markedsføres rigtigt. Der er en frygtelig masse motorsportsserier lige nu, og på mange måder for mange i forhold til de økonomiske midler der er til rådighed, så det vil blive interessant at se hvordan det udvikler sig. Det vil blive et anderledes mix i forhold til CART eller IRL. Hvis man ser på løbskalenderen, så skal der køres på nogle gode baner. Alle bestanddelene for en top motorsportsserie er der. Hvordan publikum vil tage imod det vil være meget vigtigt. Det kommer an på hvordan tv vil transmittere det, og så vidt jeg ved er der endnu ikke lavet nogen aftaler."
Så langt Mark Blundell. Luciano Burti ser måske endnu lysere, men også mere enkelt på det:
"Jeg tror at enhver kategori i motorsport med et godt og højt niveau, vil være et stort plus for motorsport generelt set. Premier1 vil blive lanceret i stor stil efter hvad jeg har hørt. Der vil blive stor støtte fra store fodboldklubber, så der vil sikkert være mange penge involveret."

Spørgsmålet er hvordan Premier1 vil påvirke andre top formelklasser. Udfordringen vil være rettet mod Formel 1, CART og IRL. De har alle deres gode og dårlige egenskaber. I Formel 1 er der indenfor reglementets tekniske specifikationer muligt at bygge egne biler, egne motorer osv. I CART er der - lidt firkantet udtrykt - næsten ens biler, næsten ens motorer, og det samme gør sig gældende i IRL. I Premier1 er bilerne endnu mere ens. Det er samme bil, samme motor og samme dæk. Ens vilkår for alle. Så er det kørerens kvaliteter der kommer til udtryk. Ikke bare hans kørermæssige kvaliteter, men især det at kunne lave det mest effektive setup - og så bruge det rigtigt. Altså er køreren kommet i centrum. Noget som mangler meget i Formel 1 nu om dage, og som tildels også mangler i de to amerikanske serier også.

Et af de primære mål med Premier1 er - udover at køreren kommer i centrum igen - at skabe en økonomisk overkommelig klasse hvor "alle" kan være med. Jo lavere omkostninger des bedre. I Formel 1 halter flere teams bagefter fordi de slet og ret ikke har pengene. Seneste eksempel er Prost teamet, der i øjeblikket er i betalingsstandsning. Minardi er et andet team der i mange år med nød og næppe har klaret at være med. I de klasser hvor der er tilladt med flere motorkonstruktører osv. vil omkostningerne til udvikling næsten automatisk stige fordi man skal være hurtigere og bedre end konkurrenterne. Det ses i Formel 1 og CART. Til dels vel også i IRL. Det samme kommer til udtryk med selve bilen.

Spørgsmålet er vel, at hvis Premier1 slår igennem om ikke det er denne type motorsportsklasse der vil være at se i fremtiden. Altså ens biler, ens motorer osv. Mange mener at Formel 1 og til dels CART vil tabe alvorligt terræn, hvis de ændrer deres reglement radikalt. Hvor mange vil kunne være med økonomisk i fremtiden? Det er uhyggelige summer der bruges for at finde en tiendedel sekund hist og en tiendedel sekund her. Det er vel de færreste. Det er enorme budgetter teams som McLaren og Ferrari og flere andre teams arbejder med. 1 milliard eller mere. Pr. sæson. Det kan næsten ikke blive ved med at være holdbart. Det skaber en superliga med ganske få teams.

Men hvis de respektive organisationer og teams i henholdsvis Formel 1, CART og tildels IRL inden for en kort årrække kan skabe et reglement der sætter de enorme udviklingsomkostninger ned, kan

PDL  


Hop til top
ALMS
Audi klar til 2002

Audi har omsider meldt ud, at den kommende sæson skal bruges på at erobre Le Mans-trofæet gennem en tredje sejr i træk, ligesom det tyske mærke stiller op i hele den amerikanske Le Mans-serie. Det betyder også, at Tom Kristensen er sikret endnu en fuld sæson for Audi.

Nyheden blev lanceret på weekendens motormesse i Essen, Tyskland, hvor Audis sportschef Wolfgang Ullrich slog fast, at den kommende sæsons erklærede mål er at score hattrick i det klassiske 24-timers-løb i Frankrig.

"Porsche er den seneste producent, der har formået en serie på tre sejre i træk på Le Mans. Den præstation ligger helt tilbage til begyndelsen af 1980'erne, så for Audi vil det være en enestående bedrift at kunne præstere samme resultat i 2002," sagde Dr. Ullrich på messen. For Tom Kristensen kom nyheden belejligt, selv om han ikke rigtigt har haft mistanke om andre Audi-planer for den kommende sæson.

"Det har hele tiden ligget i kortene, at jeg skulle køre næste år i ALMS og på Le Mans, men derfor er det nu alligevel rart at få slået sin arbejdssituation endeligt fast. Der cirkulerer altid mange rygter inden for motorsport, og også i tilfældet Audi har der været mange spekulationer omkring, hvorfor offentliggørelsen ikke skete før, og om der mon lå andre planer bag den sene udmelding? Men det er typisk tysk at vente med en offentliggørelse til en lejlighed som den store motormesse i Essen, og hvis der virkelig havde været andet i gære, havde jeg helt sikkert fået besked om det forinden," fortæller en afklaret Tom Kristensen på vejen fra Essen til hjemmet i Monaco.

Audi vil i 2002 atter stille med to fabriksbiler i ALMS og på Le Mans. Det ligger fast, at trioen Tom Kristensen, Emanuele Pirro og Frank Biela skal forsøge at vinde den tredje sejr i træk sammen, ligesom det er afgjort, at Rinaldo Capello bliver ankermand i den anden Audi. Disse fire skal også forsvare ALMS-titlen, men endnu er der ikke truffet en beslutning om, hvordan kører-konstellationen bliver i den amerikanske serie. Desuden er det endnu uvist, hvem Capellos to medkørere bliver på Le Mans.

Tom K Sport
Nils Finderup

AN  


Hop til top
CART
Første test for Brack hos Ganassi

Kenny Brack kørte i sidste uge for første gang en test-kørsel for hans nye team, Ganassi Racing, på Phoenix International Raceway. Mo Nunn Racing's Tony Kanaan og Penske Racing's Gil de Ferran var også med + et par kørere fra IRL (Indy Racing League).

Det var Bridgestone/Firestone, der stod bag denne test-kørsel, og det gjaldt i bund og grund en test af de forskellige dæktyper som bruges i både CART og IRL. Udover de to CART-kørere, så var Sam Hornish Jr. (der vandt dette års IRL mesterskab) og Scott Sharp også med for deres respektive teams.

Test-kørslen gav alle en god mulighed for at sammenligne de to forskellige biltyper, og omgangstiderne var faktisk meget ens. Kanaan formåede at køre i den hurtigste omgangstid, nemlig 20,3 sekunder. Brack og Hornish var kun 0,1 sekund langsommere og Sharp yderligere 0,1 sekund efter. Den store forskel lå i hastighederne på langsiderne på ovalbanen i Phoenix. Her var de to Champ Cars ca. 25 mph hurtigere end IRL-bilerne. Dette blev dog opvejet i kurverne, hvor IRL-bilerne indhentede det forsømte takket være bedre grip p.g.a. de større vinger.

Gil de Ferran var også på banen i Phoenix, men det var dog ikke som led i den samme test-kørsel. Hans hurtigste omgangstid lød på 20,6 sekunder.

CART.DK

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk