Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.12.1998
 Ingen førstekører hos McLaren
 Køber tyskere Formel 1?
 Rusland vil også være med
 Malaysia vil have finalen
 Festlig stemning hos Jordan
 
24.12.1998
 Nye superkræfter
 Ferrari og Bridgestone
 

Hop til top25.12.1998

Ingen førstekører hos McLaren

I 1999 er der ikke noget førstevalg hos McLaren! Det er politikken for 1999 hvis man skal tro hvad koncernchefen i Daimler-Benz, Jurgen Hubbert har udtalt: "Ingen af dem vil blive foretrukket frem for den anden. Jeg mener at David er i stand til få den samme succes som Mika havde i år." Men der er en lille klausul: "De vil få ens betingelser i begyndelsen af sæsonen - og så vil vi se hvordan tingene udvikler sig," siger Hubbert. Med andre ord: McLaren får med garanti en uofficiel førstekører efter 4-5 løb - ligesom i år...
BB  


Hop til top
Køber tyskere Formel 1?

Udover at være stærkt dominerende i Formel 1 - på køresiden repræsenteret ved Michael Schumacher og i racerne ved Mercedes - overvejer Westdeutsche Landesbank ifølge kilder i finansverden at købe alle de såkaldte Eurobonds som den finansielle bagmand, Bernie Ecclestone udsteder. Salget af dem har gået trægt efter introduktionen i september da den belgiske EU-kommisær for konkurrencepolitik, Karel van Miert, påbegyndte undersøgelser af Formel 1's monopolstatus. Det har hidtil været Ecclestones plan at sælge aktierne for 2 milliarder dollars, men den tyske bank køber hele butikken hvis prisen kan reduceres til 1,4 milliarder dollars - cirka 9 milliarder danske kroner. Hvem sagde at tyskerne ikke dominerer Formel 1?
BB  


Hop til top
Rusland vil også være med

Når der nu er snak om flere Formel 1-løb rundt om i verden er Rusland, på trods af store økonomiske problemer, også med i den lange kø af lande der vil have Ecclestone til at lade det store Formel 1-cirkus komme forbi. 200 kilometer syd for Moskva ligger Tula, som ifølge russerne er skabt til Formel 1. Der eksisterer intet i byen der indtil videre kan få byen til at være med i kampen om en plads i kalenderen, hverken bane eller infrastruktur. Den russiske ministerpræsident har imidlertid godkendt planerne om en bane i Tula, selvom FIA betragter planerne som forhastede. Tidligere har russerne ikke villet gå i gang med det store projekt, som efter al sandsynlighed skal finansieres af investorer, før man havde FIAs ord for at der ville blive afholdt Formel 1-løb i Rusland. Prisen for den russiske bane ligger i nærheden af de 2 milliarder kroner.
BB  


Hop til top
Malaysia vil have finalen

De nye værter i næste års kalender, Malaysia og Sepang-banen, har sat sig som mål at blive værter for finaleløbet i år 2000. Direktøren for banen, Hussin Mohd Ali har skrevet et brev til den magtfulde boss og planlægger af løbene, Bernie Ecclestone, hvori han anmoder om at få det sidste løb i år 2000. Banen åbnede officielt i sidste uge hvor der blev kørt løb i den lokale standardvognsserie. Udover gode faciliteter er der blevet bygget en tilskuertribune med plads til 50.000 og den er dermed en af verdens største. Grand Prix'et i Malaysia bliver i 1999 afholdt som det næstsidste, den 19. oktober.
BB  


Hop til top
Festlig stemning hos Jordan

I første halvdel af sæsonen så det ikke ud til at Eddie Jordan og hans team kunne finde nogen anledning til fest. Men den overraskende sejr på Spa blev fejret helt i Eddie Jordans ånd. Som gammel trommeslager tog Eddie Jordan sig naturligvis af trommerne mens Damon Hill også brugte sin musiske talenter ved at spille guitar. De to underholdt resten af teamet med Rolling Stones-sange og da de havde mistet pusten tog teamets gamle ven og store fan, Chris Rea over. "Jordan forstår virkelig at feste," konkluderede Hill bagefter! Teamets medarbejdere holder fri indtil efter nytår - lige med undtagelse af designerne: De holder lidt mindre fri...
BB  


 

Hop til top24.12.1998

Nye superkræfter

De enkelte Formel 1 teams frygter, at McLaren's og Ferrari's oprustning i hestekraftkrigen til 99' sæsonen, kan medføre nye motorer med op til 820 HK

De andre teams, der er henvist til forbrugermotorer med ydelser på maksimum 760-770 HK, frygter hermed, at afstanden hermed bliver alt for stor.

En kilde vil vide: "Både McLaren og Ferrari designer nye motorer med henblik på at sænke både motorens egenvægt og tyngdepunktet. Det vil give dem et stykke over 800 HK og måske op til 820 HK.

En anden in-sider kilde kommenterer det således. "Det lyder sandsynligt ! De havde begge omkring 800 HK ved sæsonens afslutning, så der ingen grund til, hvorfor de ikke skulle kunne finde ekstra 15 HK henover vinteren. Det er meget nedtrykkende for os andre"

KLH  


Hop til top
Ferrari og Bridgestone

Så har Ferrari, som det sidste team, underskrevet dækkontrakt med Bridgestone for sæsonen 1999. Grunden til at Ferrari har trukket det ud så længe var at de ville have en form for "særstatus" hos Bridgestone i samme stil som McLaren allerede har det. Eller som Ferrari's chef, Luca di Montezemolo udtaler det:
"Vi ville have mindst den samme behandling som de øvrige top teams".

Aftalen er kommet i stand efter at Luca di Montezemolo og Bridgestone's præsident Yoichiro Kaisaki har holdt flere "hemmelige" møder. I aftalen indgår at Bridgestone stiller vice sports direktør, Peter Gzerllynski, til rådighed for Ferrari teamet, ligesom McLaren har Bridgestone's sports direktør, Hirohide Hamashima, til deres rådighed. Dette skulle sikre at de to top teams i verdensmesterskabet modtager samme service fra Bridgestone.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk